[XP] PC sluit niet via "Start > Afsluiten"

Pagina: 1
Acties:

• Zerora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 00:15

Zerora

Ik Henk 'm!

Topicstarter
Sinds een paar dagen wil mn pc niet meer afsluiten via de bekend weg. (Start > afsluiten)
Ik dacht dat dit veroorzaakt werd door spyware/virus. Echter bleek het probleem zich nog steeds voor te doen nadat ik mn pc opnieuw geinstalleerd heb met Windows XP home.

Als ik dus op Start > afsluiten druk om mn pc af te sluiten gebeurd er helemaal niets
Hij lijkt niet reageren op die knop.
Nu heb ik ook enkele shutdown commands geprobeerd en daar lijkt ie ook niet op te reageren. De afsluit commands worden wel uitgevoerd, je ziet ook een schermpje enzo, maar het uitzetten van de pc doet ie niet.
En als daarna nog iets probeer op te starten, krijg ik de melding "Kan toepassing niet starten. Het werkstation wordt afgesloten".

Nu ik mn pc opnieuw heb geinstaleerd wilde ik een paar drivers installen, maar lukt dus niet goed, omdat het werkstation niet goed wordt afgesloten.
Langzamerhand begint dit heel vervelend te worden.

Wat kan ik doen om het weer werkend te krijgen?

Trans-life! :::: "All things change, whether from inside out or the outside in. That is what magic is. And we are magic too."

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:19

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Heb je toevallig dit doorgenomen: http://aumha.org/win5/a/shtdwnxp.htm
is een linkje uit de WOS FAQ

en zou je kunnen vertellen wat er gebeurt als je sommige stappen uitvoert (wat daarin wordt beschreven :? ;)

[ Voor 33% gewijzigd door Outerspace op 14-09-2005 16:14 ]

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• Zerora

Zerora

Ik Henk 'm!

Topicstarter
Ik zal het ff proberen

EDIT:
Ik heb gekeken welke dingen bij mijn pc van toepassing waren.
Alles wat ik geprobeerd heb leverde tot het hetzelfde resultaat.
Geen reactie.

[ Voor 183% gewijzigd door Zerora op 14-09-2005 16:46 ]

Trans-life! :::: "All things change, whether from inside out or the outside in. That is what magic is. And we are magic too."

Verwijderd

Net als enkele jaren geleden met Windows 98 het geval was, zo heeft ook Windows XP ook dit probleem met het afsluiten van de pc. Althans, op sommige computers die je nog altijd moet afsluiten met een klassieke Power-knop. Normaal gesproken sluit de pc automatisch af, maar is dat niet het geval, voer dan eens de volgende stappen uit:

klik in het Configuratiescherm op Prestaties en Onderhoud en daarna onderaan op Energiebeheer. In het dialoogvenster Eigenschappen voor Energiebeheer selecteer je het tabblad APM. Zet een vinkje voor 'Ondersteuning voor Geavanceerd energiebeheer (APM) inschakelen'. Sluit af door telkens op OK te klikken. Voortaan zou de pc zichzelf automatisch uit moeten schakelen.

Hoor wel of dit de oplossing is. Succes in iedergeval.

• Zerora

Zerora

Ik Henk 'm!

Topicstarter
Ik heb geen tabblad APM in Eigenschappen voor Energiebeheer. :(

Verwijderd

Zerora schreef op woensdag 14 september 2005 @ 17:12:
Ik heb geen tabblad APM in Eigenschappen voor Energiebeheer. :(
Dat is wel balen want als je in het scherm Energiebeheer geen tabblad APM ziet staan, ondersteunt jouw computer helaas geen geavanceerd energiebeheer.

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 24-03 14:05

ThunderNet

Flits!

Verwijderd schreef op vrijdag 16 september 2005 @ 08:58:
[...]

Dat is wel balen want als je in het scherm Energiebeheer geen tabblad APM ziet staan, ondersteunt jouw computer helaas geen geavanceerd energiebeheer.
Of het staat niet aan in de BIOS :P

Kijk eens in je bios, of je iets van de energie opties kunt aanzetten :)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Verwijderd

ThunderNet schreef op vrijdag 16 september 2005 @ 09:08:
[...]

Of het staat niet aan in de BIOS :P

Kijk eens in je bios, of je iets van de energie opties kunt aanzetten :)
Kan inderdaad zijn dat power managent niet enabled is in de BIOS. Heb even verder gezocht en via google de support site van microsoft gevonden, daar staat denk ik wel wat voor je tussen. Ik hoor het wel van je.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 16-09-2005 09:18 ]

• Hann1BaL
  • Laatst online: 27-01 11:16

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Verwijderd schreef op vrijdag 16 september 2005 @ 08:58:
[...]

Als het over de pc gaat die in zn signature staan, dan kan er toch wel zeker van zijn dat zijn pc dat ondersteunt. Ik denk dus dat het uitstaat in de BIOS.

• Zerora

Zerora

Ik Henk 'm!

Topicstarter
ok ik zal eens in bios kijken of iets kan vinden.

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Staat er niks in je toepassings- en systeemlogboeken?

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• Zerora

Zerora

Ik Henk 'm!

Topicstarter
BIOS

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
B I O S

Advanced > Power Management
-------------------------------------------------------------------
                  Huidige setting:                /   Overige keuzemogelijkheden:
ACPI Sleep time                   | S3            |    ( S1 )
Suspend Time Out (minute)         | Disabled      |    ( 1,2,4,8,10,20,30 )
Resume On Ring                    | Enabled       |    ( Disabled )
Resume On PME#                    | Enabled       |    ( Disabled )
Power button Function             | Suspend       |    ( Power off )
Restore On AC/Power loss          | Power off     |    ( Power on, last state )
Resume On RTC Alarm               | Disabled      |    ( Enable )
  > RTC Alarm DATE                |  > Every day  |
  > RTC Alarm HOUR                |  > 12         |
  > RTC Alarm MINUTE              |  > 30         |
  > RTC Alarm SECONDS             |  > 00         |

Ik kweenie wat ik verder nog moet enablen in de BIOS, maar bovenstaande is mijn huidige settings in de Power management-tab.

En nog mn logboeken:
- Toepassingen logboek
- Systeem logboek

EDIT:
Wat ik me nog afvraag is waarom die het nu niet doet, terwijl dat ie het altijd gewoon gedaan heeft. Er is nooit wat veranderd aan de bios en qua hardware in mn pc heb ik ook nooit problemen mee gehad ofzo. :?

[ Voor 10% gewijzigd door Zerora op 16-09-2005 16:19 ]

• Zerora

Zerora

Ik Henk 'm!

Topicstarter
* KICK *

Het is inmiddels nog steeds niet opgelost.
Het begint nu echt vervelend te worden, want mij gemaakte instellingen worden niet opgeslagen. :(

Wie weet een oplossing?

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 16:35
Draai eens bootvis, volgens mij kan dat van zowel het opstarten als van het afsluiten opnemen waar de problemen zich voordoen.

Verwijderd

Zerora schreef op vrijdag 16 september 2005 @ 16:17:
BIOS

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
B I O S

Advanced > Power Management
-------------------------------------------------------------------
                  Huidige setting:                /   Overige keuzemogelijkheden:
ACPI Sleep time                   | S3            |    ( S1 )
Suspend Time Out (minute)         | Disabled      |    ( 1,2,4,8,10,20,30 )
Resume On Ring                    | Enabled       |    ( Disabled )
Resume On PME#                    | Enabled       |    ( Disabled )
Power button Function             | Suspend       |    ( Power off )
Restore On AC/Power loss          | Power off     |    ( Power on, last state )
Resume On RTC Alarm               | Disabled      |    ( Enable )
  > RTC Alarm DATE                |  > Every day  |
  > RTC Alarm HOUR                |  > 12         |
  > RTC Alarm MINUTE              |  > 30         |
  > RTC Alarm SECONDS             |  > 00         |

Ik kweenie wat ik verder nog moet enablen in de BIOS, maar bovenstaande is mijn huidige settings in de Power management-tab.

En nog mn logboeken:
- Toepassingen logboek
- Systeem logboek

EDIT:
Wat ik me nog afvraag is waarom die het nu niet doet, terwijl dat ie het altijd gewoon gedaan heeft. Er is nooit wat veranderd aan de bios en qua hardware in mn pc heb ik ook nooit problemen mee gehad ofzo. :?
Power button Function deze waarde heeft nog een andere instelling, verander em daar even. Voor de rest is het mogelijk dat je de moederbord drivers nog niet geinstalleerd hebt bij de nieuwe installatie? waardoor je moederbord niet doorgeeft deze functie wel te hebben..

Kijk even in je apparaatbeheer of er ook uitroeptkens danwel vraagtekens staan =Rechtsklik "Deze Computer" > eigenschappen kiezen > Tabblad hardware(engels) > dan kiezen voor apparaatbeheer

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:57

Reptile209

- gers -

Heb je na je herinstallatie ook al software geinstalleerd (virusscanner, firewall, etc)? Probeer die eerst eens handmatig te stoppen en dan de PC af te sluiten. Als dat niet helpt, schakel dan eens wat hardware uit (netwerkkaart, andere niet-kritieke zaken zoals audio e.d.) en weer proberen.
Er zal namelijk ofwel een programma (service) of een driver de shutdown van windows opvreten. Misschien kan je er zo achterkomen wat het is. Bij mij veroorzaakt een restantje Adobe Acrobat Reader dit soms, na afsluiten in de taskmanager sluit windows ook weer netjes af.

Zo scherp als een voetbal!

Verwijderd

The__Virus schreef op donderdag 13 oktober 2005 @ 07:33:
Draai eens bootvis, volgens mij kan dat van zowel het opstarten als van het afsluiten opnemen waar de problemen zich voordoen.
Dubbelpost weet ik, maar dit is onzin.. en als je niet weet waar je t over hebt moet je ook niet mensen de verkeerde kant uit sturen.. Bootvis is bedoeld om vertragingen van het systeem op te sporen zodat je evt. het opstarten kan versnellen...

Edit:
Een geforceerde shutdown kun je ook proberen trouwens
start > uitvoeren > "cmd"
shutdown -s -f -t 1 <- shutdown
shutdown -r -f -t 1 <- reboot

Als je pc daar niet mee wil rebooten of afsluiten dan is het iig geen proces wat niet wil beeindigen..

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 13-10-2005 08:02 ]

• Zerora

Zerora

Ik Henk 'm!

Topicstarter
@ the__virus
Wat is bootvis en waar kan ik die vinden??

@ ghost21
Geen vraag/uitroeptekens in apparaatbeheer. Andere powersetting inde bios ga ik ff proberen.
Een geforceerde shutdown heb ik geprobeerd, maar die reageerd niet net als start > afsluiten :(

@ reptile209
Ik ga eens ff acrobat terminaten en proberen af te sluiten. En van dat hardware ga ik ook ff proberen.
En virusscanner is niet geinstalleerd en firewall staat uitgeschakeld.

Pagina: 1