Toon posts:

p4p800 deluxe/3,4 ghz prescott overclock niet verder?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi allemaal,

Heb het volgende probleem.
Ik ben af entoe bezig met het overclocken van mijn systeem.
Maar kom niet echt verder.

Mijn huidige specs zijn
asus p4p800 deluxe mobo
3,4 ghz prescott stepping 4 d0
512 mb ddr.

Kan hem stabiel tot 3,8 ghz overclocken.
Kan hem ook nog wel met 3,9 booten , maar als ik ga testen met prime95 gaat ie rebooten.

Als ik mijn vcore stap voor stap verhoog dan merk ik bijna dat ie niet verhoogd is.
Hij schommelt namelijk steeds en komt altijd lager uit dan met wat ik verhoog.
heb de vcore max tot 1,5 volt geprobeerd.
Voeding is nieuw en gaat om een coolermaster 450 watt realpower.

Had hiervoor een msi neo en kwam al makkelijk over de 4.0 ghz.

Wil best de vcore weer wat hoger zetten maar waar is de grens?

Met de temperaatuur zit het goed wordt gekoeld met een starice : idle 44 graden en stressed 53

Enige suggesties?

Verwijderd

1.5v is zo veel niet.
Ik heb een prescott 3.0 die nu stabiel op 3.6 gighz draait met 1.650v door de cpu. Er zit nog steeds standaard luchtkoeling op, en de temps blijven rond de 65-70° stressed hangen (retention bracket is wel beetje kapot en zelf opgelapt, dus koeling werkt niet 100%)

Verwijderd

Topicstarter
De vraag is ook eigenlijk , ligt het aan me vcore dat ie gaat rebooten wanneer ik ga stress testen?

Verwijderd

bedoelde antwoord is dus ja, het kan daaraan liggen. Probeer gewoon eens, tot 1.7 heb ik ergens gelezen krijg je nooit problemen

• TheovdS
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-12-2025
Ik heb precies hetzelfde probleem, ook na een nieuwe voeding.

-[rml][ Prescott] Vcore zakt bij strestesten[/rml]-

Verwijderd

Topicstarter
theovds is je probleem dan opgelost nu?
en hoeveel staat je vcore nu?

• TheovdS
Verwijderd schreef op woensdag 14 september 2005 @ 16:05:
theovds is je probleem dan opgelost nu?
en hoeveel staat je vcore nu?
Probleem is nog niet opgelost, ik heb nu een Vcore van 1,43V. M'n Prescoot draait nu op 3,6GHz. Als ik hoger ga (FSB) krijg ik reboots, ook als ik de Vcore opschroef naar 1,5V.

Edit:
-[rml][ Prescot 3,2GHz] Kom niet verder dan 3.68 GHz[/rml]-

[ Voor 14% gewijzigd door TheovdS op 14-09-2005 16:10 ]

Verwijderd

Topicstarter
maar nog niet geprobeerd om met de vcore hoger dan 1,5 volt te gaan?

Enig idee tot hoever ik zonder problemen kan verhogen.

• TheovdS
Verwijderd schreef op woensdag 14 september 2005 @ 16:10:
maar nog niet geprobeerd om met de vcore hoger dan 1,5 volt te gaan?

Enig idee tot hoever ik zonder problemen kan verhogen.
Bij mij draait het goed op 3,6 @ 1,43V, als ik dan de FSB verhoog met 5 krij ik weer reboots. Zelfs als ik de Vcore dus met 0,7V verhoog krijg ik nog reboots, dus het ligt denk ik niet aan de Vcore.

Zou het misschien zo kunnen zijn dat de NB te heet wordt? Die wordt bij mij namelijk erg heet 8)

Het ligt bij mij ook niet aan het geheugen, dat heb ik al geprobeerd met een divider.

Verwijderd

Topicstarter
Het grootste probleem bij mij is toch dat de vcore zakt bij stress testen.
Hierdoor krijgt de cpu te weinig stroom en gaat rebooten.
Maar of het daadwerkelijk zo is , kan ik niet met zekerheid zeggen.

Voeding is nog een week oud en werkt verder prima, denk eigenlijk niet dat het aan de voeding ligt.
Dan blijft er waarschijnlijk nog de mobo over die de voltages regelt.
Zou hiermee wat mis zijn?

Verder weet ik het ook niet meer.
Zal vanavond maar is de vcore verder verhogen, maar tot hoever kan ik de vcore veilig verhogen?

|:(

• X-t-r-e-m-e
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-02 09:39
Ik heb vroeger ook een Asus P4P800 deluxe gehad, het enige dat ik weet is dat de Vcore alles behalve stabiel is. Deze schommelt zeer erg. Lees je Vcore maar eens uit met speedfan of asus tool. Als je er op let zie je dat deze erg schommelt, en hoe hoger je de Vcore instelt, des te groter ook de afwijking wordt.

Zelf draaide ik een FSb van 269 met watercooling op de Northbridge, hoger was absoluut niet mogelijk, zelfs 270 niet, terwijl ik op 269FSB stressed nooit problemen had.

BTW die Asus mobo's type P4P800 staan bekend om schommelende Vcores :)

[ Voor 8% gewijzigd door X-t-r-e-m-e op 14-09-2005 16:31 ]

• Extera
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-05-2025
ik wou al zelf een topic openen :)
maar nu ik deze zie ga ik het hier vragen, in de hoop dat deze niet zo dicht is...

heb et zelfde moederbord P4P800 (non-deluxe alleen) en een 2,8 Ghz northwood.

op 2,8 Ghz draait hij zonder problemen op 1,520 Vcore (laagste instelling)
op 3,0 Ghz idem
op 3,2 Ghz moet ik de Vcore verhogen naar 1,625! ik heb dit in stappen geprobeert..

ik heb overigens niet gestessed @ 2,8 & 3,0 Ghz met die voltage's (wel @ 3,0 met 1,600 Vcore)
Ligt dit probleem aan mijn voeding? omdat ik in CPU-Z pieken naar de 1,7 volt zie met een hoge Vcore en deze op 1,520 vrij stabiel blijft. lijkt me een voedings probleem omdat een northwoord normaal niet zo snel zo´n hoog voltage vraagt toch?

ben zoiezo van plan een nieuwe voeding te kopen deze maand. Ik dacht aan de coolermaster realpower 450 Watt. Huidige voeding is een 300 watt stock nameless voeding |:(

edit: lees net de post hierboven :) miss. toch ook even kijken voor een nieuw mobo :( (875P Neo-FISR een idee?)

[ Voor 8% gewijzigd door Extera op 14-09-2005 16:46 ]

Mijn Serverrack - iRacing Profiel

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 14 september 2005 @ 15:51:
1.5v is zo veel niet.
Ik heb een prescott 3.0 die nu stabiel op 3.6 gighz draait met 1.650v door de cpu. Er zit nog steeds standaard luchtkoeling op, en de temps blijven rond de 65-70° stressed hangen (retention bracket is wel beetje kapot en zelf opgelapt, dus koeling werkt niet 100%)
Mijn 3.0 prescott doet 3.9 en hij wil dit niet vooraleer ik hem 1.6 volt exact geef in de bios.

Dan vind ik wat jij geeft eerder een beetje te veel. Kan het niet gewoon zijn dat zijn cpu op zen einde van z'n krachten zit en of te warm wordt?

Bij mij is het wel op een p4c800 e deluxe te doen.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 14-09-2005 16:35 ]

Verwijderd

Topicstarter
Klopt Xtreme,

Ik controleer regelmatig met asus probe de vcore en die schommelt inderdaad vaak.
Zelf als de vcore op 1,4 volt staat gaat ie schommelen tussen 1,32/1,4volt.

heb niet echt veel geluk bij moederborden zo te zien :'(

Verwijderd

Topicstarter
Hoi tascam,

Wat is de stepping van die 3.0 ghz prescott?

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 14 september 2005 @ 16:37:
Hoi tascam,

Wat is de stepping van die 3.0 ghz prescott?
Nonde :D

Nu vraag je me wat, ik ga snel even kijken op men webspees ;)

http://users.pandora.be/matenhen/superpiencpuz.JPG

en zoals je zelf kan zien, in de bios 1.6 ingesteld en cpuz ziet al volledig iets anders LOL

• TheovdS
Jij hebt dus ook de eerste versie van de Prescot, zie ik. Die is zoizo niet zo hoog te klokken als de nieuwste stepping.

Verwijderd

Topicstarter
Ziet er goed uit :)

Dan zou ik met mijn 3,4 ghz d0 stepping toch makkelijk over de 4.0 ghz moeten komen.
Hmm, lukte in iedergeval wel met mijn msi bord.

ps Tascan moederbord ruilen ? >:) :P

Verwijderd

Topicstarter
en zoals je zelf kan zien, in de bios 1.6 ingesteld en cpuz ziet al volledig iets anders LOL

hmm dit bedoel ik dus ook, bij mij valt het ook steeds lager als ik naar cpu-z kijk.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 14 september 2005 @ 16:55:
Ziet er goed uit :)

Dan zou ik met mijn 3,4 ghz d0 stepping toch makkelijk over de 4.0 ghz moeten komen.
Hmm, lukte in iedergeval wel met mijn msi bord.

ps Tascan moederbord ruilen ? >:) :P
zoals de persoon boven ja al zei: die oc'en niet zo enorm. Nu met de mijne heb ik wel ferm veel geluk en niet elke cpu is dezelfde. Een kennis zijn 3.2 EE wil zelf niet eens tot de 3.8 terwijl mijn EE de 4.2 deed

en ow ja ik doe alles op lucht he en misschien er wel bijzeggen dat er 16 fans in men kast zitten dus een goeie koeling is wel gewenst en al zeker bij die hetere precottjes.

• X-t-r-e-m-e
Voor de knutselaars, zoek even op google voor een voltmod op de ASUS P4P800, ik geloof dat het droopmod heet, lang geleden dat ik er naar gezocht heb. Het houdt in dat je ergens een weerstandje op soldeert, handigheid en goed gereedschap is een vereiste :) Let wel op de revisie van je mobo, er zijn verschillende droopmods.

Quote:

Last mod was vcore mod. 1.95V is maximum Vcore, but idle and load voltage difference is quite big. This is normal and follows Intel specs but overclocking is much easier with stable Vcore. Solution is to add ~250Kohm variable resistor between CSCOMP and CSSUM pins. (Datasheet of ADP3180 can be found here) This adjust droop voltage. I didn't solder mod straigh to the legs but to easier locations.

Zie: http://metku.net/index.ht...ews/asus_p4p800/index_eng

Afbeeldingslocatie: http://metku.net/reviews/asus_p4p800/p4p800_16.jpg

[ Voor 47% gewijzigd door X-t-r-e-m-e op 14-09-2005 17:04 ]

Verwijderd

X-t-r-e-m-e schreef op woensdag 14 september 2005 @ 17:00:
Voor de knutselaars, zoek even op google voor een voltmod op de ASUS P4P800, ik geloof dat het droopmod heet, lang geleden dat ik er naar gezocht heb. Het houdt in dat je ergens een weerstandje op soldeert, handigheid en goed gereedschap is een vereiste :) Let wel op de revisie van je mobo, er zijn verschillende droopmods.
En een deftige liefst regelbare soldeerbout want ooh jee zo heb ik al meer dan eens een verbrand mobotje gezien ;)

• Extera
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-05-2025
dat gaat wat te ver voor mij :)
ik heb het chippie wel gevonden op me mobo, maar damn wat zijn die pootje's klein
niet voor mij weggelegt helaas :(

iemand een suggestie voor een moederbord wat beter staat aangeschreven voor OC-en?
een S478 AGP bordje :)

Mijn Serverrack - iRacing Profiel

• X-t-r-e-m-e
Ik weet even geen goed OC bord, maar neem in ieder geval GEEN P4GD1, deze clockt eigenlijk gewoon niet over.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 14 september 2005 @ 16:32:
[...]

Mijn 3.0 prescott doet 3.9 en hij wil dit niet vooraleer ik hem 1.6 volt exact geef in de bios.

Dan vind ik wat jij geeft eerder een beetje te veel. Kan het niet gewoon zijn dat zijn cpu op zen einde van z'n krachten zit en of te warm wordt?

Bij mij is het wel op een p4c800 e deluxe te doen.
Tja ik durf niet veel meer geven want dan gaat mijn koeling het niet houden. Standaardkoeling met één van de 2 grijze clipjes afgebroken en met gevouwen papiertjes opgespannen :X. Verder heeft de cpu al eens met het koelblok er scheef op gestaan zodat ik een mooie temp van 91.5° haalde in bios (heb het nog eens herhaald om te kijken wanneer ie exact uitvalt, en er gelijk maar fototje van geschoten.). Welk ram geheugen heb jij zitten? hier 2*512 value van Geil die meemoeten op 240mhz en waarvan de CL naar 2.5 verlaagd is, en draaiend op T0. Niet slecht voor value latjes :D

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 14 september 2005 @ 18:15:
[...]

Tja ik durf niet veel meer geven want dan gaat mijn koeling het niet houden. Standaardkoeling met één van de 2 grijze clipjes afgebroken en met gevouwen papiertjes opgespannen :X. Verder heeft de cpu al eens met het koelblok er scheef op gestaan zodat ik een mooie temp van 91.5° haalde in bios (heb het nog eens herhaald om te kijken wanneer ie exact uitvalt, en er gelijk maar fototje van geschoten.). Welk ram geheugen heb jij zitten? hier 2*512 value van Geil die meemoeten op 240mhz en waarvan de CL naar 2.5 verlaagd is, en draaiend op T0. Niet slecht voor value latjes :D
Ik doe de oc altijd met men Gskill pc 4800 LA. Ander geraakte ik ook niet aan de 3.9 omdat men vroegere ram niet aan de 260 fsb geraakte :D

Ik gebruik als koeler een zalman cnps 7700 cu. Ja das die +- 950 gram zware blok koper. Nuja t'is al het zelfde met wat ik oc ik blijf bij lucht......

Als de cpu 3.9 doet staat het ram op: 2.5-3-3-6 @ 1.75V 260 FSB, het max met die latten (is tccd dus kan niet zo heel veel) 2-2-2-5 @ 230 maar dan valt hij geregeld weg maar 22 wil hij wel rockstable doen.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 14-09-2005 19:05 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hoi ieder bedankt voor de reacties.

Heb even nog een laatste vraag; Als ik in de bios de vcore op 1,6v zet en zie dat het in windows rond de 1,5 v is , kan ik dan van die 1,5 v uitgaan?
Dan kan ik hem namelijk op 1,7 volt zetten zodatie uiteindelijk op 1.6 volt draait.
Goed idee misschien?

• TheovdS
Verwijderd schreef op woensdag 14 september 2005 @ 20:45:
Hoi ieder bedankt voor de reacties.

Heb even nog een laatste vraag; Als ik in de bios de vcore op 1,6v zet en zie dat het in windows rond de 1,5 v is , kan ik dan van die 1,5 v uitgaan?
Dan kan ik hem namelijk op 1,7 volt zetten zodatie uiteindelijk op 1.6 volt draait.
Goed idee misschien?
Je kan ook ergens in het BIOS kijken wat de Vcore is, dus niet wat je hebt ingesteld, maar wat hij echt is. Dit staat ergens bij de temps en fan-snelheden.

Verwijderd

Ik snap niet dat jullie met die hoge spanningen dat ding nog koel kunnen houden!

Ik heb hier een Prescot 2.4 ghz en die clockt zonder problemen naar 3.6@stock dus 1.35 hij doet de 3.8 ook wel met 1.45 maar dan is de tempratuur weer te hoog! 3.73 doet ie met 1.425 en daar is het nog mee te doen.

Overigens idd de v-core schommelt absurd veel, ik denk dat je voor een goed bord terecht kunt naar een Gigabyte xxxxx met een 875 chipset of een vergelijkbare MSI.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 14 september 2005 @ 21:08:
Ik snap niet dat jullie met die hoge spanningen dat ding nog koel kunnen houden!

Ik heb hier een Prescot 2.4 ghz en die clockt zonder problemen naar 3.6@stock dus 1.35 hij doet de 3.8 ook wel met 1.45 maar dan is de tempratuur weer te hoog! 3.73 doet ie met 1.425 en daar is het nog mee te doen.

Overigens idd de v-core schommelt absurd veel, ik denk dat je voor een goed bord terecht kunt naar een Gigabyte xxxxx met een 875 chipset of een vergelijkbare MSI.
Temp van een prescott is geen probleem zolang je een goeie airflow hebt, 3 fans vanvoor die lucht inblazen, 2 vanachter die de lucht eruit trekken, 3 op het dak die ook wegzuigen en op de cpu 950 gram koper met nen 12 cm fan.

cpu @ stock met mbm5 gemeten: 28°idle en stressed: 32°. @ 3.9Ghz: 34° idle en stressed tegen de 40°

Warm noem ik dat niet echt en al zeker niet op lucht.

Verwijderd

Topicstarter
theovds schreef op woensdag 14 september 2005 @ 20:54:
[...]

Je kan ook ergens in het BIOS kijken wat de Vcore is, dus niet wat je hebt ingesteld, maar wat hij echt is. Dit staat ergens bij de temps en fan-snelheden.
Jep heb gecheckt en valt daar ook lager uit dan wat ik instel.
Dus daarvan kan ik waarschijnlijk uitgaan?

Heb nu de vcore op 1.575 volt , maar bios en windows geven rond de 1.50 volt aan.
Hiermee haal ik 3,9 ghz cpu stability test stabiel.
Temperatuur is nog goed 52graden stressed!!

Kan ik nu gerust de vcore verder opschroeven?

• BvK P4
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-03-2017
wat pompen jullie allemaal veel V door je Prescott's heen :'( Zou de mijne niet eens zoveel durven geven..gelukkig is dat ook niet nodig :P mn E0 doet 4GHz op 1.41V (in bios 1.46V ingesteld).

Zelf heb ik ook laatst van dat mn Vcore een stukje daalt onder stress en dat mn ingestelte waarde in het bios niet overeen komt met het echt gegeven Vcore. Vaak is het 0.05V lager.

laptopleasing.nl - complete IT-werkplekken

Verwijderd

Topicstarter
4 ghz is ook mijn doel.
3,9 ghz lukt erg goed cpu stress stabiel.
het lijkt dat mijn vcore voltage hoog is maar heb nu op 1,6 volt gezet en draait werkelijk in de bios op rond de 1.5/1,53 volt.
Ligt waarschijnlijk aan me moederbord die het niet erg precies regelt.

Verwijderd

Topicstarter
Oja BvK P4

Ik denk dat je veel verder kunt komen met die E0 revision.
Je zou het altijd kunnen proberen.
Je kan altijd nog tot de 1.6 volt gaan, aangezien dat bij mij gewoon goed gaat.

• BvK P4
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 25-03-2017
Verwijderd schreef op woensdag 14 september 2005 @ 23:52:
Oja BvK P4

Ik denk dat je veel verder kunt komen met die E0 revision.
Je zou het altijd kunnen proberen.
Je kan altijd nog tot de 1.6 volt gaan, aangezien dat bij mij gewoon goed gaat.
ja maar ik heb luchtkoeling..dan zit je gauw aan je grenzen. Superpi 1M en PiFast heb ik nog wel getest op 4.2GHz..en booten kon ie tot 4.35GHz, maar heb daarbij de vcore niet boven de 1.48V gehad. Dus als hij op 1.6V word gezet, gaat ie nog n stukje hoger;)

Maar kan niet verder testen omdat de E0 vorig weekend is verkocht. Heb nu een D0. Die doet 3.6GHz op 1.23V en 3.8GHz op 1.35V. Verder nog niet getest omdat mn voeding heel brak is. Onder stress op 4GHz zakt de 12V lijn naar 11.19V :'(

D0 op 3.6GHz prime stable
Afbeeldingslocatie: http://i6.photobucket.com/albums/y237/BvK/3600MHzPrimestableD0.jpg

E0 op 4.0GHz prime stable
Afbeeldingslocatie: http://i6.photobucket.com/albums/y237/BvK/Prime4GHzstabiel.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door BvK P4 op 15-09-2005 00:51 ]

laptopleasing.nl - complete IT-werkplekken

Pagina: 1