Dual channel uitbereiding

Pagina: 1
Acties:

• Gosukiller
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 27-03-2025
goeiedag gtkers,

Ik ben van plan men geheugen uit te breiden met 2x512 dual channel (3200) van kingston.
Mijn huidige configuratie is
AMD Athlon Xp 3200+ l2/512kb
Moederbord: Via/kt6000atx
DDR 512MB PC333 /2700 (samsung)

Ik was er niet zkr van of mijn mobo dual channel ondersteund, maar de online handleiding zegt op een gegeven moment:
Dual Channel Serial ATA supports 2 SATA devices
SATALite™ interface for two additional SATA devices 4 total)
Dus ik ga ervan uit dat dual channel ondersteund word (corrigeer me als ik het mis heb)

Ik vroeg me nou af of het zin heeft om die 1024 aan dual channel geheugen erbij te steken en dan op dezelfde snelheid te laten draaien als men huidige 512 (en hoe zou ik dat voorelkaar moeten krijgen?).

Ik heb zelf al geprobeerd wat wijzer te worden van de Faqs op deze site, maar het is allemaal latijn voor me :s

Alvast bedankt voor de hulp.

Verwijderd

als er daar over dual channel Sata gesproken wordt, heeft dit totaal niets te zien met Dual channel voor je geheugen...

• DeluxZ
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 27-05 08:57

DeluxZ

Livin' the good life

als je die kit erbij zet werkt het geheugen niet in dual channel (als je mobo het ondersteunt)

beter ga je op zoek naar je specs van je mobo daar staat vaak in of je dual channel geheugen kan gebruiken

http://www-old.epox.nl/en...cts/motherboard/a_all.htm klik bovenin KT600 aan en dan zie je dat die chipset geen dual channel ondersteund

[ Voor 64% gewijzigd door DeluxZ op 14-09-2005 15:16 ]

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
De dual channel die je aanhaald gaat over je sata... :)
De KT600 is de chipset die op je bord zit...
Wat ik zo snel heb kunnen vinden ondersteund die chipset dual channel geheugen...
Ik zou die 512 die je nu hebt eruit laten want die loopt langzamer dan je nieuwe geheugen...

• DeluxZ
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 27-05 08:57

DeluxZ

Livin' the good life

ShellGhost schreef op woensdag 14 september 2005 @ 15:15:
De dual channel die je aanhaald gaat over je sata... :)
De KT600 is de chipset die op je bord zit...
Wat ik zo snel heb kunnen vinden ondersteund die chipset dual channel geheugen...
Ik zou die 512 die je nu hebt eruit laten want die loopt langzamer dan je nieuwe geheugen...
waar haal je dat vandaan dat de KT600 chipset het wel ondersteunt ?

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:37
Deze chipset (KT600) heeft slechts één geheugenkanaal, dus geen dual channel voor jou. Met een héél klein beetje zoekwerk (mobo manual, VIA site etc.) had je dit ook zelf wel kunnen vaststellen :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Gosukiller
Ik heb hier mijn info over men mobo vandaan gehaald:
http://www.via.com.tw/en/products/chipsets/k7-series/kt600/

Als het dual channel niet ondersteund (waar ik voorlopig even van uit ga) is het dan ook mogelijk/rendabel om de 2 reepjes 512 op 3200 op dezelfde snelheid laat draaien als de 2700 en dan 1.5 gig aan geheugen heb?

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
DeluxZ schreef op woensdag 14 september 2005 @ 15:22:
[...]

waar haal je dat vandaan dat de KT600 chipset het wel ondersteunt ?
Je hebt gelijk... 8)7
De KT600 ondersteund het niet...

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:37
http://www.via.com.tw/en/.../comparison_k7-series.jsp

Daar staat wel duidelijk dat de KT600 alleen single-channel doet :)

En of je wat aan 1,5GB aan geheugen hebt, da's een compleet andere vraag. Een vraag die alleen jijzelf kunt beantwoorden omdat jij de enige bent die weet hoe je geheugengebruik is, wij weten dat niet.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Gosukiller
Ok, bedankt voor de replies allemaal :)

Nog 1 klein vraagje: Zodra ik het extra geheugen in men pc gestopt heb zal ik ze op de zelfde snelheid met men 512mb 2700 laten moeten draaien, moet ik dat in de bios regelen? en zo ja, hoe?

Verwijderd

bios zal dit automatisch doen

• empheron
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23-05 12:44
Ahum... als jullie even naar de cpu kijken dan zie je al dat Dual Channel nooit gaat werken.

Dual Channel DDR doet het alleen op :

S478 S775 s939

Oftewel, AMD64 based voor S939 doen het en alle moderne P4 mobo's van na het RDRAM tijdperk. De rest is een no-go

• KermieCow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:24

KermieCow

to MOoh or not to MOoh...

Heb thuis een Athlon XP 3200+ @ 400mhz frontbus met dual channel, dus deze laatste redenering gaat niet helemaal op.

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
KermieCow schreef op woensdag 14 september 2005 @ 16:05:
Heb thuis een Athlon XP 3200+ @ 400mhz frontbus met dual channel, dus deze laatste redenering gaat niet helemaal op.
True maar het is ook een feit dat je geheugen in DC draaien niet zoveel (lees: bijna geen) prestatiewinst oplevert in combinatie met een AMD Athlon XP processor. Deze zijn namelijk niet zo bandbreedtehongerig als Pentium 4's.
Pagina: 1