Toon posts:

Exchange - Resources beschikbaarheid aanpassen via GPO

Pagina: 1
Acties:
  • 120 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
update:
Laatste situatie: zou moeten werken met FBUpdate, maar de LDAP query lukt nog niet. Zie ook: Verwijderd in "Exchange - Resources beschikbaarheid aan..."

Situatieschets:
Ik heb een 8 tal gebruikers aangemaakt (middelen-users) in mijn AD (Windows 2000 Adv Serv), deze hebben allemaal een Exchange postbus, met een bijbehorend email adres. De gebruikers heb ik zo ingesteld dat ze resources automatisch moeten accepteren, dit doet hij perfect.

Waar loop ik tegen aan:
Ik krijg de free/busy stats niet veranderd dmv een GPO. Ik heb de 8 resource gebruikers (vergaderzalen) in een OU geplaats. Op die OU heb ik Block Inheritance ingesteld, zodat hij geen instellingen overneemt van de andere OU's. Verder staat er in mijn GPO wel wat ingesteld, die instellingen ga ik zo uploaden (2k3 group policy result opslaan). Daar staat onder andere ingesteld dat hij de beschikbaarheidstijd 12 maanden vooruit moet doen, met een update-tijd van 60 seconden. Tevens staat op de GPO ook No Override aan en de groep Everyone heeft de rechten om deze policy toe te passen / lezen.
note: de computer staat in een geheel andere OU, dus ik heb al getest met de loopback modus, maakt geen verschil.

Policy op de OU met de middelen-users kan je vinen onder werk_policy_middelen. De results vanaf een willekeurige computer met een van de middelen-users kan je vinden onder werk_result_middelen.
Hier kan je de resultaten vinden: http://baracuda.homeip.net/pics/werk/gpo/

Wat is de vraag:
Waarom en hoe krijg ik in hemelsnaam de free/busy tijd aangepast voor een gebruiker vanuit een GPO? En waarom past hij die gpo niet toe (ik krijg hem niet te zien vanuit gpresult). Hij zou die toch moeten menemen als de user in die container staat?

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2005 11:37 ]

Verwijderd

Move NT > PNS

• hanhoo
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12-01 14:33
Hoe pas je deze "middelen-users" toe. Als zijnde iets waar een andere user iets in planned? Als dat zo is dan loggen deze "middelen-user" zich nooit aan. Je moet wel als deze user je aanmelden op een computer om de policies doorgevoerd te krijgen.

Heb je dat gedaan?

Verwijderd

Topicstarter
Ik pas deze "middelen-users" idd toe op de manier zoals jij het beschrijft. Iemand plant dus gewoon een afspraak en deze zal automatisch geaccepteerd worden door de desbetreffende gebruiker, of hij nou aangemeld is of niet.
Ik meld me aan om te kijken hoe het is ingesteld en de nieuwe instellingen toe te passen, daar was ik van op de hoogte. Echter wordt het niet mee genomen in de instellingen :/

Verwijderd

Topicstarter
Ok ik heb de oplossing gevonden. Op een of andere manier was de free/busy informatie beschadigd geraakt (ofzo). Dus dmv het volgende commando kon ik de vergaderzalen (middelen-users) die opnieuw laten aanmaken, waardoor het werkt :)
code:
1
outlook /cleanfreebusy

Iig bedankt voor het mee helpen.

offtopic:

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 15-09-2005 11:22 ]

• hanhoo
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12-01 14:33
He he, migratie gedraaid van ex55 naar ex2000 of 2003? Vergeten de hidden connectors te syncen? Ook gehad. Foetsie free/busy.

Verwijderd

Topicstarter
Nee we zijn gekomen vanaf een Novel netwerk, en draaien nou sinds de migratie een paar jaar terug met een Exchange 2000 server (op Win2K).

Opzich vaag, via outlook.exe /clearfreebusy hadden we het werkend. Echter nou er een nieuwe maand begonnen is is het weer gereset en dus op 2 maanden maar vooruit te bladeren. Handig met vergaderruimtes en reserveren langer van te voren.

Ik snap echt niet waarom hij hem zo "spontaan" weer veranderd heeft, hij heeft perfect gewerkt na die clearfreebusy. Maar ik ga dat nou niet nog een keer doen, dan verwacht ik namelijk dat hij volgende maand weer met het zelfde probleem zit.

• paulhekje
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 25-01 15:50
je hebt een gpo gemaakt met user settings. De resource users loggen nooit in en kunnen dus ook niet een langere tijd freebusy publiceren.
ik denk dat je het op de server zelf moet regelen, dus op de public folder schedule-free-busy.

[ Voor 11% gewijzigd door paulhekje op 05-10-2005 07:44 ]

|=|=|=||=|=|=||=|=|=| http://www.vanwijck.com |=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=|

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben al niet zo'n Exchange held, maar ik kan het iig niet gevonden krijgen.

Ik ben al zo ver dat ik de Schedule-Free-Busy gevonden heb, dit dmv dit document. Dus rechtermuisknop op Public Folders en dan kiezen voor View System Folders. Daarna kan ik idd de Schedule-Free-Busy zien in de public folders. Daar binnen staat EX:/o=bedrijfsnaam/OU=First Administrative Group en als ik daar naar de eigenschappen kijk dan kan ik nergens iets met tijden cq free-busy timings instellen.

Ik heb op deze site ook iemand gevonden, alleen geen oplossing voor het probleem.

@paulhekje, zou je iets specifieker willen zijn in waar ik dat zou kunnen vinden? Ik doe systeembeheer alleen adhv zelfstudie, dus ben niet zo'n exchange held (begint al aardig, maar nog niet voldoende).

• paulhekje
helaas kan ik momenteel niet in Exc System manger kijken...

wel deze tool gevonden: http://www.swinc.com/fbupdate/
meer info op: http://hellomate.typepad....4/10/freebusy_update.html

|=|=|=||=|=|=||=|=|=| http://www.vanwijck.com |=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=||=|=|=|

• -TAZZ-
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-02 21:33

-TAZZ-

X

paulhekje schreef op woensdag 05 oktober 2005 @ 13:27:
helaas kan ik momenteel niet in Exc System manger kijken...

wel deze tool gevonden: http://www.swinc.com/fbupdate/
meer info op: http://hellomate.typepad....4/10/freebusy_update.html
Is een mooie tool maar is zoiets niet binnen Exchange te regelen ???

• paulhekje
In Exchange System Manager kun je de age limit instellen voor de public folder van free-busy:

Public Folder store\Public Folders\Schedule+ FreeBusy..
tab: Limits, Age Limits

Deze waarde wordt gebruikt bij het opschonen van de oude free-busy entries.

Blijft de client over: deze moet natuurlijk wel free-busy publiceren...

Misschien op deze manier:
Through the addition of a registry entry, it is possible to configure the
Exchange server to publish up to 36 months of free/busy data when meetings
are accepted using CDO and WebDAV. It should be noted that changing this
setting from the default value of 3 months increases the amount of CPU load
on the Exchange back-end server since more calendaring data must be
processed in order to publish the larger free/busy window.

The following registry entry controls the amount of free/busy information
published:

Path: HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\Microsoft\EXCDO\Parameters
Name: FBPublishMonth
Type: DWORD
Value: 1 - 36

Default value = 3

If an Outlook client is used to accept meeting requests, the Outlook client
will use the settings specified for Outlook rather than those specified in
the EXCDO parameter of the server.

In addition to setting this registry key, the fbupdate utility creates and
removes an item from each mailbox specified in the input list in order to
force the server to update the free/busy information to the value specified
in the input. Since it's a command line program, you can run this as a
scheduled task to ensure all of your mailboxes publish the desired amount of
free/busy information (at least until the next access by an Outlook client).

bron:
http://groups.google.nl/g...=1&hl=nl#6cd031ea1bac4ab8

[ Voor 72% gewijzigd door paulhekje op 06-10-2005 11:02 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb even wat andere dingen aan mn hoofd gehad hier op het werk. Maar nou kreeg ik nogmaals de vraag om dit na te kijken, dus ik ben weer gaan vogelen.
If an Outlook client is used to accept meeting requests, the Outlook client
will use the settings specified for Outlook rather than those specified in
the EXCDO parameter of the server.
en
Swinc - FBUpdate:
For resource mailboxes, if Outlook clients connect to these and are configured to publish a different amount of free/busy information, whenever these add or update a meeting request, the amount of data published will revert to that set by the Outlook client.
Het is dus zo dat ik het via de Outlook settings moet aanpassen (op de clients). Maar daar force ik hem al op 12 maanden, en dat werkt dus niet.

Kijk ik nou ergens over heen, of ligt het aan mij? :+

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2005 12:19 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil dit topic toch een subtiele schop geven. Als er echt niets uitkomt dan schakel ik wel een extern bedrijf in die het mag oplossen. Maar voordat ik met geld ga smijten wil ik het wel graag zelf oplossen. Veel collega's frustreren zich er een beetje aan dat ze niet goed vooruit kunnen plannen.

Ik vind het vreemd dat ik overal lees dat ik het moet doen met group-policy's. Maar het nadeel van usersettings is dat die pas toegepast worden nadat je er mee bent aangemeld, dus ook via een GPO kan ik proberen wat ik wil, maar direct zal het niet overgenomen worden, behalve door aan te melden.

Nou blijf ik iedere keer echt weer steken op teksten als "if Outlook clients connect", dat is natuurlijk erg vervelend.

Ik vraag me dus af hoe grotere bedrijven dit opgelost hebben, doen ze dat met Outlook (en een berg hacks om het werkend te krijgen), of plannen ze hun ruimtes met andere software (waar ik ivm eenvoud geen voorstander van ben).

Verwijderd

Topicstarter
Ok, de allerlaatste schop, anders weet ik het ook niet meer :/

Zoals ik het overal blijf terugzien zal ik even een stukje quoten:
By default, Outlook publishes the free/busy data for a user once every 15 minutes and again when Outlook is being shut down.
Het lijkt er dus gewoon op dat zodra ik afspraken ga maken, hij dat zonder probleem kan doen. Echter synchroniseerd Exchange (in dit geval) de afspraken dan dus niet met de SCHEDULE+FREE BUSY folder. Dus de mensen zullen het daardoor ook niet terugzien.

Nou "zou" ik een client kunnen "hacken" die het volgende doet:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
pseudo:

:start
sign-on as vergader-v%ruimte%
start outlook
shutdown outlook
logoff user
set ruimte=nextvergaderruimte
goto start

En dit dus in een continue loop laten draaien, zodat de informatie altijd geupdate wordt.

Nou ga ik eens zoeken naar een programmatje wat het zelfde kan doen als Outlook, nl die informatie updaten in de folder SCHEDULED+FREE BUSY.

[ Voor 89% gewijzigd door Verwijderd op 10-11-2005 10:51 ]

Verwijderd

Topicstarter
Mja het zou theoretisch moeten werken met de FBUpdate tool. Ik had wat dingen verkeerd begrepen kwa werking, maar ik denk wel dat het zou moeten werken.

Nou krijg ik niet de goeie user geselecteeerd:
code:
1
2
3
4
693324062|14:49:02|maandag 14 november 2005|Starting FBUpdate...
693324062|14:49:03|maandag 14 november 2005|ERROR: Could not find cn OU=Middelen,OU=_bedrijf in bedrijf.local
693324062|14:49:03|maandag 14 november 2005|ERROR: No valid users specified
693324062|14:49:03|maandag 14 november 2005|Finished running FBUpdate.

Ik heb de volgende LDAP query's geprobeerd:
code:
1
2
3
CN=vergader-v013,OU=Middelen,OU=_bedrijf,DC=bedrijf,DC=local
CN=vergader-v013,OU=Middelen,OU=_bedrijf
vergader-v013

enzovoort. Maar waar ga ik nou de fout in tijdens het selecten van de user's?

Verwijderd

Topicstarter
Schop in de hoop dat iemand hier kan uitleggen wat ik fout doe met mijn LDAP query en/of de FBupdate.

• paulhekje
ik weet niet of je de exacte ldap query hebt gepost, maar wat vaak fout gaat:
- bij gebruik van speciale karakters diens je eerst een escapecharacter te gebruiken "\", bijvoorbeeld "cn=jansen, j" wordt dan "cn=jansen\, j"
- gebruikt " iets met spatie "als er spaties in zitten.
- probeer eventueel de exacte syntax te achterhalen met een ldapbrowser, zoals Softerra v2.6.
http://www.softerra.com/download/download.php

[ Voor 14% gewijzigd door paulhekje op 16-11-2005 12:57 ]

Verwijderd

Topicstarter
Met die tool kan ik een aantal dingen vinden, waaronder de goeie LDAP distinguishedName. Die DNs kan je dan weer via FBUpdate vinden (zie listofdns.txt). Of moet ik gebruik maken van de listofusers icm wat data?
Fijn dat deze tool ook goed gedocumenteerd is (not).
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
1694813219|14:27:09|woensdag 16 november 2005|Starting FBUpdate...
1694813219|14:27:10|woensdag 16 november 2005|ERROR: Could not find DN CN=Vergaderruimte" "v0.13" "(20 pers),OU=Middelen,OU=_bedrijfsnaam,DC=bedrijfsnaam,DC=local in bedrijfsnaam.local
1694813219|14:27:10|woensdag 16 november 2005|ERROR: Could not find DN CN=Vergaderruimte" "v0\.13" "\(20 pers\),OU=Middelen,OU=_bedrijfsnaam,DC=bedrijfsnaam,DC=local in bedrijfsnaam.local
1694813219|14:27:11|woensdag 16 november 2005|ERROR: Could not find DN CN=Vergaderruimte" "v0.13" "\(20 pers\),OU=Middelen,OU=_bedrijfsnaam,DC=bedrijfsnaam,DC=local in bedrijfsnaam.local
1694813219|14:27:11|woensdag 16 november 2005|ERROR: Could not find DN CN=Vergaderruimte" "v0\.13" "(20 pers),OU=Middelen,OU=_bedrijfsnaam,DC=bedrijfsnaam,DC=local in bedrijfsnaam.local
1694813219|14:27:11|woensdag 16 november 2005|ERROR: Could not find DN CN="Vergaderruimte v0.13 (20 pers)",OU=Middelen,OU=_bedrijfsnaam,DC=bedrijfsnaam,DC=local in bedrijfsnaam.local
1694813219|14:27:11|woensdag 16 november 2005|ERROR: No valid DNs specified
1694813219|14:27:11|woensdag 16 november 2005|Finished running FBUpdate.

Het eninge wat ik vervangen heb is onze bedrijfsnaam, de rest is 100% origineel.

• paulhekje
een escape character gebruiken voor een punt is niet nodig, wel voor een komma, apostrof of quotes.
ik weet niet zeker of een haakje zowel mag.

mogelijke syntax:
code:
1
CN=Vergaderruimte v0.13 \(20 pers\),OU=Middelen,OU=_bedrijfsnaam,DC=bedrijfsnaam,DC=local

heb je de tool al wel getest met een mailbox, die een normale naam heeft?

[ Voor 37% gewijzigd door paulhekje op 16-11-2005 15:13 ]

Verwijderd

Topicstarter
paulhekje schreef op woensdag 16 november 2005 @ 15:10:
een escape character gebruiken voor een punt is niet nodig, wel voor een komma, apostrof of quotes.
ik weet niet zeker of een haakje zowel mag.

mogelijke syntax:
code:
1
CN=Vergaderruimte v0.13 \(20 pers\),OU=Middelen,OU=_bedrijfsnaam,DC=bedrijfsnaam,DC=local

heb je de tool al wel getest met een mailbox, die een normale naam heeft?
Ik heb het net even op mijn eigen mailbox getest, een "normalere" naam als een medewerker zal er echt niet zijn.

Hier een berg query's die ik zowel als DN als CN test, dus via de listofdns.txt en listofusers.txt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
228416387|10:24:01|donderdag 17 november 2005|Starting FBUpdate...
228416387|10:24:01|donderdag 17 november 2005|ERROR: Could not find dn CN=Vergaderruimte" "v0.13" "(20 pers),OU=Middelen,OU=_bedrijfsnaam,DC=bedrijfsnaam,DC=local in bedrijfsnaam.local
228416387|10:24:01|donderdag 17 november 2005|ERROR: Could not find dn CN=Vergaderruimte" "v0\.13" "\(20 pers\),OU=Middelen,OU=_bedrijfsnaam,DC=bedrijfsnaam,DC=local in bedrijfsnaam.local
228416387|10:24:01|donderdag 17 november 2005|ERROR: Could not find dn CN=Vergaderruimte" "v0.13" "\(20 pers\),OU=Middelen,OU=_bedrijfsnaam,DC=bedrijfsnaam,DC=local in bedrijfsnaam.local
228416387|10:24:01|donderdag 17 november 2005|ERROR: Could not find dn CN=Vergaderruimte" "v0\.13" "(20 pers),OU=Middelen,OU=_bedrijfsnaam,DC=bedrijfsnaam,DC=local in bedrijfsnaam.local
228416387|10:24:01|donderdag 17 november 2005|ERROR: Could not find dn CN="Vergaderruimte v0.13 (20 pers)",OU=Middelen,OU=_bedrijfsnaam,DC=bedrijfsnaam,DC=local in bedrijfsnaam.local
228416387|10:24:01|donderdag 17 november 2005|ERROR: Could not find dn CN=Vergaderruimte v0.13 \(20 pers\),OU=Middelen,OU=_bedrijfsnaam,DC=bedrijfsnaam,DC=local in bedrijfsnaam.local
228416387|10:24:01|donderdag 17 november 2005|ERROR: Could not find dn CN=Vergaderruimte" "v0.13" "\(20 pers\),OU=Middelen,OU=_bedrijfsnaam,DC=bedrijfsnaam,DC=local in bedrijfsnaam.local
228416387|10:24:01|donderdag 17 november 2005|ERROR: Could not find dn CN=Roel Jansen,OU=Users,OU=straat,OU='s-Hertogenbosch,OU=_bedrijfsnaam,DC=bedrijfsnaam,DC=local in bedrijfsnaam.local
228416387|10:24:01|donderdag 17 november 2005|ERROR: Could not find dn CN=Roel" "Jansen,OU=Users,OU=straat,OU='s-Hertogenbosch,OU=_bedrijfsnaam,DC=bedrijfsnaam,DC=local in bedrijfsnaam.local
228416387|10:24:01|donderdag 17 november 2005|ERROR: Could not find dn CN=Roel" "Jansen,OU=Users,OU=straat,OU=\'s-Hertogenbosch,OU=_bedrijfsnaam,DC=bedrijfsnaam,DC=local in bedrijfsnaam.local
228416387|10:24:01|donderdag 17 november 2005|ERROR: No valid users specified
228416387|10:24:01|donderdag 17 november 2005|Finished running FBUpdate.

Ik heb een ini file met de volgende info:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
userName=exchangefreebusy
passwd=jadatvertelikookoptweakers
domainName=bedrijfsnaam.local
listOfDNs=1
listofdnsfile=fbu_DNs.txt
#listofUsers=1
#listofusersfile=fbu_users.txt
#userListAttribute=cn
monthsFB=12

Verwijderd

Topicstarter
Nouja, nog 1 schop. Anders laat ik het extern fixen. We worden iig gek van alle collega's die schreeuwen om de freebusy informatie. Dus ik moet het snel oplossen, en gezien mijn kennis ook niet oneindig is zal ik het denk ik maar opgeven, of iemand hier moet nog een reactie hebben waar ik iets mee kan. Ik hoop natuurlijk dat iemand mij hier kan helpen, dat scheelt ook weer geld.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Om maar een beetje ranzig te doen:
Wordt die info wel geupdate als je die users als extra mailboxen in een Outlook client vrot?
Dan hang je die 8 mailboxen als extra boxen erin, ben je er voorlopig even vanaf.

Of loop je dan weer tegen die EXCDO reset aan?

[ Voor 20% gewijzigd door alt-92 op 20-11-2005 22:30 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
BackSlash32 schreef op zondag 20 november 2005 @ 22:29:
Om maar een beetje ranzig te doen:
Wordt die info wel geupdate als je die users als extra mailboxen in een Outlook client vrot?
Dan hang je die 8 mailboxen als extra boxen erin, ben je er voorlopig even vanaf.

Of loop je dan weer tegen die EXCDO reset aan?
Ik heb ze sowieso al in mijn outlook client staan, maar idd geeft dat probleem door de reset van data @ nieuwe update door externe user, als ik mijn outlook niet open laat iig.

Tja dit zou je nou niet hebben met opensource, dan pas je het systeem zelf aan in zo'n geval :)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2005 23:53 ]

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op zondag 20 november 2005 @ 23:47:
Ik heb ze sowieso al in mijn outlook client staan, maar idd geeft dat probleem door de reset van data @ nieuwe update door externe user, als ik mijn outlook niet open laat iig.
Ik zou ze dan ook niet in m'n eigen outlook prikken eerlijk gezegd, maar een dedicated doosje pakken (da's toch wel te verantwoorden, gezien de kostbare uren die je er nu al kwijt aan bent).

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
BackSlash32 schreef op maandag 21 november 2005 @ 00:02:
[...]

Ik zou ze dan ook niet in m'n eigen outlook prikken eerlijk gezegd, maar een dedicated doosje pakken (da's toch wel te verantwoorden, gezien de kostbare uren die je er nu al kwijt aan bent).
Da's opzich wel een goed idee moet ik zeggen. Ik trek morgen direct een spare-computer uit de kast en log in als 1 van de vergaderzalen, daarna voeg ik de rest toe binnen zijn outlook en klaar ben ik.

Goed idee van je in ieder geval, scheelt me veel moeite voorlopig _/-\o_
Pagina: 1