[Testcase] Marjon

Pagina: 1
Acties:
  • 253 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19-09 16:30
Ik heb een paar week geleden, voor het eerst een shoot gedaan met een model: Marjon.
Het was voor ons beide de eerste keer, dus het was zeer zeker onwennig in het begin.

Vooral juiste aanwijzingen geven, moet ik nog veel over leren :9

Het thema was gothic, daarom heb ik veel foto's een grauwe tint gegeven, sommige foto's heb ik daarentegen, de kleuren gewoon laten uitspringen :)

Graag uw commentaar over waar ik de volgende keer beter kan doen etc. :)

1:
Afbeeldingslocatie: http://www.thundernet.nl/foto/marjon/m1sm.jpg

2:
Afbeeldingslocatie: http://www.thundernet.nl/foto/marjon/m2sm.jpg

3:
Afbeeldingslocatie: http://www.thundernet.nl/foto/marjon/m3sm.jpg

4:
Afbeeldingslocatie: http://www.thundernet.nl/foto/marjon/m4sm.jpg

5:
Afbeeldingslocatie: http://www.thundernet.nl/foto/marjon/m5sm.jpg

6:
Afbeeldingslocatie: http://www.thundernet.nl/foto/marjon/m6sm.jpg

7:
Afbeeldingslocatie: http://www.thundernet.nl/foto/marjon/m7sm.jpg

8:
Afbeeldingslocatie: http://www.thundernet.nl/foto/marjon/m8sm.jpg

9:
Afbeeldingslocatie: http://www.thundernet.nl/foto/marjon/m9sm.jpg

10:
Afbeeldingslocatie: http://www.thundernet.nl/foto/marjon/m10sm.jpg

11:
Afbeeldingslocatie: http://www.thundernet.nl/foto/marjon/m11sm.jpg

12:
Afbeeldingslocatie: http://www.thundernet.nl/foto/marjon/m12sm.jpg

13:
Afbeeldingslocatie: http://www.thundernet.nl/foto/marjon/m13sm.jpg

Ikzelf vind nr7 en nr10 de mooiste :)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
Zijn wel mooie foto's maar een beetje gewoontjes vind ik...
Het heeft niet de gothic sfeer en zeker niet het thema wat je wilt uitdragen...
Dan zou je bv een kerk ofzo moeten nemen...

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:43

YellowCube

Wait...what?

waar je imho op kunt letten:
je kleuren: er zit bij sommige foto's een kleurzweem over de foto. Nummer 6 en 11 zijn erg groen.
je belichting: die varieert ontzettend. Deen een is hard geflitst (7) en de ander had juist wat inflitsen kunnen gebruiken ( 8 ). Dat stukje flitser bij 13 is niet echt netjes.
DOF: door scherptediepte kun je een model van de achtergrond losmaken. Nummer 11 vind ik een mooie foto. Wat je daar zou kunnen doen, is haar een endje voor de boom zetten en met behulp van DOF een mooie achtergrond van bladeren creeëren. Hetzelfde geldt bijv. voor 6.
Positie van het model op de foto: haal haar eens, zoals bij foto 3, UIT het midden van de foto. Dat geeft een totaal ander beeld.

[ Voor 3% gewijzigd door YellowCube op 14-09-2005 20:47 ]

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• janklp
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07:38

janklp

FortyTwo Capital

Het model heeft (gelukkig) gewoon geen gothic uitstraling. Misschien dat het beter was om een ander thema te nemen. De locatie is wel goed maar sluit niet echt aan bij het thema

Maar ik benadruk maar eens te meer dat het zo makkelijk commentaar geven is. Zelf maak ik nooit zo'n shoot en ik voorzie altijd wel van commentaar. De beste stuurlui staan aan wal he ;)

• jvo
  • Laatst online: 04-10-2023

jvo

geen commentaar

Ze staat ook eigenlijk overal in het midden op dezelfde afstand, wat misschien niet het beste idee is. Iets speelser en een iets complexere indeling van de foto zou denk ik beter zijn.

• krijnvanleeuwen
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-11-2018
en ze zou zichzelf wat meer moeten waarderen, ze staat op veel foto's echt zo van, kijk niet naar mij ik ben niet mooi. Vooral foto 6 is niet mooi omdat ze er zo erg mager uitziet. Ze heeft een mooi figuur en ze zou zich sexier moet voelen en dat ook uitstralen.

• ThunderNet
Het onderwerp verder uit het midden halen, zal ik de volgende keer zeker op letten :)
En het flitsen was erg lastig.. Ik heb bijna alle foto's indirect geflitst, aangezien ik geen diffuser heb :P (papiertje ervoor geeft niet optimaal resultaat)
Afstand is ongeveer steeds he zelfde idd, ook daar zal ik volgende keer op letten :)

Zou deze shoot beter gelukt zijn met 'gewone' kleren?

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• ShellGhost
ThunderNet schreef op woensdag 14 september 2005 @ 13:11:
Zou deze shoot beter gelukt zijn met 'gewone' kleren?
Misschien wel, misschien niet...
Blijft moeilijk om te zeggen of het dan wel gelukt was of niet...
Gewoon volgende keer iets heel anders doen en kijken wat er dan uit komt... :)

[ Voor 5% gewijzigd door ShellGhost op 14-09-2005 13:15 . Reden: iets vergeten... :) ]

• janklp
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07:38

janklp

FortyTwo Capital

Misschien dat ik nu mensen tegen me in het harnas jaag maar wil het toch even zeggen.

Het ligt misschien niet eens zo aan de kleren. Het model heeft een beschaafd hoofd, ze heeft niet de uitstraling van een gotic. De uitstraling van een gothic is toch vaak wild, en ik denk dan aan een meisje met lange haren, witte huid en een lange zwarte jurk. Het is stereotype ik weet het maar dat is mijn beeld. De jurk van het model komt dan op mij ook niet gothic over.

Misschien dat een beetje photoshoppen de foto's al aantrekkelijker maakt. Iets meer kleur in de huid en iets felle meer sprekende kleuren. Om heel eerlijk te zijn denk ik wel dat andere kleren beter waren geweest, maar desondanks heel leuk dat je zo'n testcase hier neerzet.

• ThunderNet
Januszjes schreef op woensdag 14 september 2005 @ 13:15:
Misschien dat ik nu mensen tegen me in het harnas jaag maar wil het toch even zeggen.

Het ligt misschien niet eens zo aan de kleren. Het model heeft een beschaafd hoofd, ze heeft niet de uitstraling van een gotic. De uitstraling van een gothic is toch vaak wild, en ik denk dan aan een meisje met lange haren, witte huid en een lange zwarte jurk. Het is stereotype ik weet het maar dat is mijn beeld. De jurk van het model komt dan op mij ook niet gothic over.

Misschien dat een beetje photoshoppen de foto's al aantrekkelijker maakt. Iets meer kleur in de huid en iets felle meer sprekende kleuren. Om heel eerlijk te zijn denk ik wel dat andere kleren beter waren geweest, maar desondanks heel leuk dat je zo'n testcase hier neerzet.
Over de kleuren: Ik heb bij veel foto's de kleuren er juist grotendeels uitgehaald, om een grauwer effect te krijgen. Dit is bij sommige foto's beter uitgepakt dan bij andere.

Bedankt voor het commentaar allemaal :) hier heb ik wat aan :)

• ShellGhost
Mocht je nog eens iets met gothic wilt gaan doen, kijk of je foto's kan maken op een oude begraafplaats..
Klinkt macaber, maar het kan heel mooi worden qua foto's en qua sfeer...

• ThunderNet
ShellGhost schreef op woensdag 14 september 2005 @ 13:20:
Mocht je nog eens iets met gothic wilt gaan doen, kijk of je foto's kan maken op een oude begraafplaats..
Klinkt macaber, maar het kan heel mooi worden qua foto's en qua sfeer...
's avonds zijn we idd nog naar een begraafplaats gegaan... Helaas was deze toen al dicht :(

Verwijderd

Hmm, algehele indruk: de stijl ligt me wel, op zich ook qua kleuren wel. Foto 6 vind ik wat vreemd qua houding met name :) Foto 3 zou het in b/w volgens mij erg goed doen wanneer je er wat meer contrast in gooit :) Foto 9 kan trouwens een kleine recht-draai-actie gebruiken in PS :)

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 14-09-2005 13:55 ]

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06 16:43

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Ik zou het mooi vinden als je ook eens af en toe een foto maakt met het meisje van top tot teen erop. Al die afgehakte lichamen vind ik zonde.

Siditamentis astuentis pactum.

• Dark Blue
  • Laatst online: 05-09 10:36

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Ik vind de foto's allemaal niet uitzonderlijk...

Dichterbij komen bij je onderwerp kan helpen. Ook haar eens niet in de camera laten kijken, maar omhoog, of naar een 'zogenaamd' object buiten beeld, kan erg aandachtstrekkend zijn: de kijker vraagt zich dan namelijk af waar ze naar kijkt.
Ze kijkt erg onzeker, ze mag ook wel eens een koude, arrogante uitstraling aannemen. Ze is heel geflatteerd dat jij haar op de foto zet.... ze moet jou niet eens opmerken! 'Achteloos' probeer die eens.

Ik vind het overigens ook jammer dat je scheve horizonnen hebt. Kan een foto heel mooi in balans brengen namelijk.

Qua kleurgebruik, probeer eens één stijl aan te houden.
Ik zou nu graag een reportage gaan maken, want ik heb hier andere ideeën bij, en denk echt dat ik ook zoiets zou kunnen maken, maar goed...

Over een aantal weken ga ik een 'zeemeermin' fotograferen maar dit gebeurt analoog en zal ook niet hier gepubliceerd worden, maar ik denk dat ik haar nog wel vraag portret te zitten voor een aantal foto's die ik wel kan publiceren, ze zit er dan toch al.

[ Voor 4% gewijzigd door Dark Blue op 14-09-2005 14:04 ]

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• japsai
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
ik vind iig de keuze van die bloem bij foto 1 erg goed! Mooi samenspel van de kleuren en vormen van die bloem en Marjon.

• Dark Blue
  • Laatst online: 05-09 10:36

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Ja, de setting van foto 1 is zeker niet verkeerd. Maar ze zit 'gesloten', schouders naar voren, in elkaar gedoken. Ik had haar haar benen over elkaar laten slaan, handen stevig geplant achter zich in de bloembak of op de rand, en uitkijkend naar (voor de kijker) rechts. Alsof ze daar op iemand wacht in het zomerzonnetje. :) Maargoed, ieder zn smaak :)

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• Bor
  • Laatst online: 11:22

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Het thema zie ik er niet in terug. Ik vind helaas de foto's ook niet echt super. Ik vind zelf de eerste foto een van de betere. Jammer dat ze er niet helemaal op staat. Op foto 4 heb je dat zelfde probleem. De plant / bloem erbij doet de eerste foto erg goed. De laatste 2 vind ik absoluut de minste. Die hebben geen mooie kleuren, slechte belichting en een onnatuurlijke pose.

Foto 6 heeft iets speels wat wel aantrekt.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Verwijderd

Orgineel:

Afbeeldingslocatie: http://www.thundernet.nl/foto/marjon/m3sm.jpg

Even in photoshop gespeeld:

Afbeeldingslocatie: http://laudy.net/m3s%5B1%5D_thumb.jpg

Bewerkingen:

Makeup toegevoegd+
tattoo + ketting added.
glimlach iets weggehaald.

Verder zit er over de achtergrond een onderwaterfilter en over de voorgrond een levels filter

[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 14-09-2005 14:33 ]

• Bor

Bor

De gothic look en feel komt beter uit de verf met die bewerking imho. De "makeup" rond de ogen doet haar er echter ongezond of zelfs verslaafd uit zien imho.

Hoe heb je die tattoo zo mooi opgeplakt trouwens?

• Silent Thunder
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14-09 19:57
Je moet niet iemands identiteit veranderen Olav

Zo van.. ik maak wel ff een tatoo bij haar.

• Bor

Bor

Silent Thunder schreef op woensdag 14 september 2005 @ 14:32:

Ik vind het anders prima bij het thema passen :)

• ShellGhost
Silent Thunder schreef op woensdag 14 september 2005 @ 14:32:

Hier kan ik me ook wel in vinden...
Op die manier creeer je een nieuw persoon wat afbreuk doet aan het model zelf...
Ze heeft immers die tattoo niet en die ketting niet om...

Verwijderd

Bor de Wollef schreef op woensdag 14 september 2005 @ 14:31:
De gothic look en feel komt beter uit de verf met die bewerking imho. De "makeup" rond de ogen doet haar er echter ongezond of zelfs verslaafd uit zien imho.

Hoe heb je die tattoo zo mooi opgeplakt trouwens?
Dank :)

De tattoo zal op op een huidkleurige achtergrond. Dat maakt het makkelijk:

1. layerfilter op darklight
2. levels erover zodat je achtergrond huid niet meer ziet.
3. size + perspective aanpassen
4. een beetje spherize.

Verwijderd

ShellGhost schreef op woensdag 14 september 2005 @ 14:55:
[...]

Hier kan ik me ook wel in vinden...
Op die manier creeer je een nieuw persoon wat afbreuk doet aan het model zelf...
Ze heeft immers die tattoo niet en die ketting niet om...
sja....wat kan ik zeggen.

Ik wilde de foto een beetje meer sfeer geven. Het orgineel straalt niet heel veel gotic uit. Je zou de attributen de volgende keer mee kunnen nemen op de photoshoot. In ieder geval is het zeker niet mijn bedoeling om de 'identiteit' van het model om zeep te helpen.

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-09 13:40

Garyu

WW

Mijn commentaar dan ook maar even:

Ten eerste zijn het best leuke foto's geworden voor een eerste shoot. Er is nog genoeg ruimte voor verbetering, maar op zich is er al een basis.

Wat te verbeteren?
- Beweging. Alle foto's zien er vrij plat en statisch uit. Probeer verschillende perspectieven te kiezen, ga dichterbij, verder weg. Maak foto's van voor, van opzij, van achter. Van boven, (schuin) beneden, varieer. Zorg voor beweging in je platen. Ook je model kan je daartoe aanzetten door haar weg te laten lopen, op je af te laten komen, je wegwimpelt, je uitzwaait, enzovoorts.
- Nu hangen bij elke foto haar handen naar beneden, doe wat met die armen en handen! Het zijn slappe uiteinden van de schouders, maar actieve lichaamsdelen. Probeer dat terug te brengen in je foto's.
- Speel met het model. Errug moeilijk, zoals je ook al aangeeft, zeker als jullie allebei voor de eerste keer zo'n modelshoot doen, maar al doende leer men he. Zorg dat ze een keer lacht, boos kijkt, arrogant kijkt, verdrietig kijkt, slaperig kijkt, wakker kijkt, bezopen kijkt, etc. Probeer een fuck-the-world blik te krijgen, een de-wereld-gaat-naar-de-tering blik, een afkeurende blik, misschien een optimistische blik. Probeer zo variatie in haar expressie te krijgen. Dan kun je ook een beetje bepalen welke soort expressie het meeste effect heeft voor je shoot.

Technisch heb je nog wat oefening nodig met flitsen, DOF en kadering, maar ik neem aan dat dat met wat oefening eigenlijk vanzelf beter wordt. Het regisseren van het model is het veel moeilijkere werk, en ik hoop dat je daarbij wat aan mijn tips hebt :).

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• ThunderNet
Bedankt Garyu :) ik zal de volgende keer er op letten.
Als alles goed gaat heb ik over niet al te lange tijd, weer een shoot :) (ander model dan :) )

Verwijderd

Hey, zijn deze opnames toevallig in het Noorder Plantsoen in Groningen gemaakt?

Ik herken mijn achtertuin (nou ja.... bijna dan..... ik woon zelf in de Kerklaan...).

Mooie foto's!!!! _/-\o_

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-09 11:48
Sja, veel torso shots, weinig gebruik van de omgeving... Weinig echte afwisseling en consequentie op vlakken niet top uitgevoerd.

Ten eerste de kleuren, bij een gothic thema kan dat grauw zijn, maar dan moet het model ook grauw kijken. Ze kijkt veels te lief, er moet veel meer thematiek in haar kijken. Ze haar neer, geef haar een plek in de foto met haar uitstraling. Laat het wat depressiever worden. Want dan kloppen de fotos naar het verhaal. Nu stralen ze vooral verwarring uit.

Dan die torso shots, ik zelf vind torso shots leuk voor een paar of als kiekjes, maar het is snel standaard. Probeer verder te gaan met composities, haar in de ruimte en niet erop te plaatsen. Zorg dat ze onderdeel van de foto is, en niet een laag erop.

Het is een goed begin, zeker, maar het moet nog veel uitgebalanceerder.

|>

• ThunderNet
Verwijderd schreef op woensdag 14 september 2005 @ 20:34:
Hey, zijn deze opnames toevallig in het Noorder Plantsoen in Groningen gemaakt?

Ik herken mijn achtertuin (nou ja.... bijna dan..... ik woon zelf in de Kerklaan...).

Mooie foto's!!!! _/-\o_
Ja, ze zijn genomen in het noorder-plantsoen :)

Pagina: 1