Toon posts:

Dreambox DM7000-S: .ts-bestand conversie op Apple

Pagina: 1
Acties:
  • 113 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier een Dreambox DM 7000-S, die via het netwerk aangesloten zit op de Apple's. Verder heb ik Final Cut Pro 5 en ik wil opgenomen tv-programma's van de Dreambox hierin inlezen.
Met behulp van het programma DreamStreamX kan ik ook gewoon opnemen en kijken op de Apple.

Het enige probleem is dat de al eerder opgenomen tv-programma's, welke op de harde schijf staan, niet ingelezen kunnen worden in Final Cut Pro. Dit zijn .ts-bestanden (achtereenvolgens .ts.001/002/003 enz.) (MPEG-2 HDTV stream files).

Er moet toch wel een goed programma zijn die de bestanden van de Dreambox om kan zetten naar iets wat leesbaar is in Final Cut Pro (bijv. .mov)?!

Het programma wat ik op de site van Dreambox kan vinden, DVR Studio, is namelijk alleen voor Windows: http://www.dream-multimed...che/Produkte/software.php

Ik heb uiteraard al gezocht naar dit soort programma's en ik ben het programma MPEG Streamclip 1.3.1 tegengekomen. Het probleem daarmee is dat deze, wanneer ik een .ts-bestand van de Dreambox open, niet het hele bestand geopend wordt. Bijvoorbeeld maar 9 minuten, terwijl het .ts-bestand 30 minuten is.

Verder heb ik dus ook het programma StreamDreamX gedownload (een oude versie omdat de site niet meer schijnt te werken), hiermee kan ik netjes de kanalen zien en opnemen maar nog steeds niet al bestaande file converteren.

Mijn probleem is hoe kan ik mijn files op de Dreambox omzetten naar een acceptabel formaat?

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-02 22:33

mace

Sapere Aude

probeer eens HDTV 2 MPEG, volgens mij is daar ook een mac versie van.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zitten zoeken naar "hdtv2mpeg" en dit heeft dan ook wel wat andere leuke resultaten opgeleverd die ik nog steeds aan het onderzoeken ben, maar het is wel een Windows only programma.

Alsnog bedankt voor het meedenken, en ik zoek idd zoiets als dit programma maar dan voor de Mac.

• zzz16
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 17-02 14:38
Probeer je vraag eens te stellen op http://www.sat4all.com hier zijn ze expert in dreambox.

• Beuzelarij
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
ProjectX is een java-applicatie (dus platvorm-onafhankelijk), waarmee je volgens mij ook de .ts-bestanden van een Dreambox kunt demuxen. Of het ook geldt voor HDTV-bestanden, moet je zelf even testen. Als je de bestanden daarna niet direct in Final Cut Pro kunt importeren, moet je ze nog even multiplexen. Ik neem aan dat Final Cut Pro wel met mpeg-bestanden kan werken.

@ MaCe1337: Doe je nog iets met (Lin)VDR?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dat projectX geprobeerd, maar dit word aangeraden alleen voor Windows te gebruiken.

Maar zoals je al zei zou Java platform onafhankelijk moeten zijn. Dus heb ik het programma maar even geinstalleerd op een Windows PC uitgepakt (omdat ik geen .exe of .bat bestanden op de apple kan uitpakken), gekopieerd naar de apple en daar geprobeerd te draaien maar dan zit ik nog steeds met het probleem dat het programma werkt vanuit een .exe file wat Apple niet herkent.

Ik heb dat ProjectX trouwens ook even op de Windows machine geprobeerd (tijdelijke oplossing) en die zet ook niet alles mooi over, zo komen er bijvoorbeeld kleine streepjes in het beeld op plaatsen waar met de camera snel word gedraaid.
Is hier ook nog een oplossing of optie voor? anders is dat projectX dus ook niet handig om te gebruiken.
En ik heb de optie; "Patch to interlaced" al aangezet omdat ProjectX daarvoor al helemaal blokkerig en houterig beeld gaf.

Ik kan het verschil trouwens zien omdat VLC player de .ts bestanden gewoon afspeelt en voor en na de demux is een enorm verschil.

PS: En zzz16 ik wacht nog steeds op goedkeuring van een admin van mijn account op http://www.sat4all.com

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 15-09-2005 12:27 ]

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-02 12:29
Verder heb je ook nog PVAStrumento om het naar een normale mpeg stream om te zetten, maar dat is ook windows.....

Verwijderd

Projectx zou gewoon moeten werken maar er kan vanalles "mis" zijn met een .ts stream.

Is dit een HDTV capture ? Zo ja, is het 1080i of 720p ? Of "gewone mpeg2 streams ?

Als je het toch op een windows pc heb geprobeerd, dan kan je beter HDTVtoMpeg2 proberen, aangezien je er dan een .mpg van kan laten uitpoepen, zonder te demuxen.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties.

Ik heb op de Windows machine idd PVAStrumento gezet en dit werkt idd net als ProjectX op de Windows machine vrij goed met het converteren van de bestanden.
Ik ben er ook achtergekomen waar de lijntjes vandaan komen in het beeld, dit zat namelijk al in het bronbestand (wat er al inzit krijg je er moeilijk uit).

En Bakman: je had dus gelijk met dat er wat mis was met de ts-stream en het is een HDTV capture met DVB/MPEG2 TS stream

Nu heb ik alleen nog steeds 3 problemen;
1. Het opgenomen beeld van mijn Dreambox DM7000S geeft dus allemaal kleine streepjes als er snelle actie in het beeld zit, is dit een instelling op de Dreambox die ik niet kan vinden? Of is hier met programma's wat aan te doen?
2. De met ProjectX of PVAStrumento omgezette bestanden (die ik dus wel kan inlezen op mijn Apple G5 (OS X 10.4.2 Tiger) in het programma Final Cut Pro) worden door het programma FCP ineens heel slecht zodra ik ze afspeel (dan is het beeld heel erg slecht als er snel wordt bewogen). Hoe kan dit? In VLC player ziet het beeld er goed uit, maar na het inladen in FCP wordt dit gewoon slecht. Is dit een instelling in FCP? Of pakt FCP het beeldmateriaal toch niet zoals het zou moeten (ben op het moment aan het kijken of het omzetten naar .mov bestanden enig effect zou hebben)?
3. Het was nog steeds oorspronkelijk de bedoeling dat ik gewoon de .ts bestanden op de Apple kon omzetten, dat ik het nu via Windows doe is een enorme omweg. Is er echt geen goed DVB/MPEG2 TS demux of omzet programma voor de Mac?

• Beuzelarij
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 15 september 2005 @ 12:11:

Ik heb dat projectX geprobeerd, maar dit word aangeraden alleen voor Windows te gebruiken.

Maar zoals je al zei zou Java platform onafhankelijk moeten zijn. Dus heb ik het programma maar even geinstalleerd op een Windows PC uitgepakt (omdat ik geen .exe of .bat bestanden op de apple kan uitpakken), gekopieerd naar de apple en daar geprobeerd te draaien maar dan zit ik nog steeds met het probleem dat het programma werkt vanuit een .exe file wat Apple niet herkent.
Ik gebruik echt een java-applicatie, en open het programma door "ProjectX.jar" (via een zelfgemaakte snelkoppeling) aan te klikken. Voor de duidelijkheid: op een Windows-computer.
Het niet te hoeven installeren vind ik juist een van de voordelen van het programma. Ik probeer voor de meeste toepassingen die ik gebruik, programma's te vinden met een groene/schone installatie: uitpakken in een foldertje, zonder dat er in het register wordt geharkt. "Portable" versies van software voldoen vaak, maar dit alles terzijde.
Om terug te komen op jouw probleem: ik gebruik versie "0.81.9 Halloween Edition/29.10.2004", en die zat ingepakt in een bestand "ProjectX_0.81.9.00.zip". Deze versie zag ik zo snel niet staan op de projectpagina van ProjectX, de source-file van deze versie overigens wel. Vervolgens heb ik "ProjectX_0.81.9.00.zip" even in Google gegooid, en vond ik hem hier. Ik heb deze even gecontroleerd, en het is inderdaad dezelfde versie die ik gebruikt, en je start het programma dus op via "ProjectX.jar". Dit zou dus direct op de Mac moeten werken.

Wat betreft de instellingen van de Dreambox, daar kan ik je niet mee helpen. Als de beelden wel goed zijn in VLC of andere spelers, maar niet bij verwerken in FCP, dan ligt dit logischerwijs aan (de instellingen van) FCP.

• mace

mace

Sapere Aude

Beuzelarij schreef op woensdag 14 september 2005 @ 13:33:
ProjectX
@ MaCe1337: Doe je nog iets met (Lin)VDR?
offtopic:
nee, ik heb het simpelweg te druk, en viaccess gaat er (of is er al) uit, dus...

Verwijderd

Topicstarter
Heb nu idd ProjectX werkend op de G5 met dank de tweakers hier die mij het programma hebben aangeraden.
http://www.heise.de/ct/04/11/links/122.shtml
(Voor de mensen die ook op een Apple werken en hetzelfde probleem hadden of geen ProjectX for mac konden vinden)

Dit scheelt me iig een enorme hoeveelheid werk aangezien de G5 ongeveer 6x zo snel werkt als de oude Windows computer waarop ik voorheen werkte.

Heb alleen nog de bovenstaande problemen 1 & 2 (uit mijn vorige post) en daar ben ik nog mee aan het werken voor mogelijke oplossingen.

Verwijderd

(Ik werk samen met Chevron.)

Dit is een voorbeeld van hoe het beeld er streperig en slecht uitziet (bij snelle bewegingen van mensen, objecten en/of de camera):

Afbeeldingslocatie: http://photoview.thirsty.nl/vb_streepbeeld.jpg

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-02 20:56

voodooless

Sound is no voodoo!

Dat is dus interlacing, en de vraag is of je dat wel weg wil hebben. ligt eraan vaar de opname voor is. Je moet echter wel in de juiste resolutie capturen, anders wordt het een puinhoop. Zoals het nu is krijg je dat niet meer weg, maar dat plaatje is vast niet in de juist resolutie.

[ Voor 13% gewijzigd door voodooless op 22-09-2005 15:02 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• mace

mace

Sapere Aude

deepspace schreef op donderdag 22 september 2005 @ 15:01:
Dat is dus interlacing, en de vraag is of je dat wel weg wil hebben. ligt eraan vaar de opname voor is. Je moet echter wel in de juiste resolutie capturen, anders wordt het een puinhoop. Zoals het nu is krijg je dat niet meer weg, maar dat plaatje is vast niet in de juist resolutie.
dat capturen zit wel snor, want het zijn gewoon ruwe mpeg2 transport streams (TS dus :P), is dus in feite niet gecaptured maar eerder geripped.

IIG kan je dit soort streams door een deinterlace filter halen, dan ziet het er een stuk beter uit, zoals TomsMoComp. of Decomb oid.

Verwijderd

Topicstarter
We zijn ondertussen al weer iets verder.

We weten dat de interlacing in de bronbestanden al zit (wat raar vind omdat deze wel op goede kwaliteit op de TV vanaf de Dreambox af te spelen zijn).

Die zetten we om met ProjectX laden ze vervolgens in Toast 7, daarmee exporten we het naar DV bestand. en dan flickert het beeld alleen nog dus zetten we er een Flicker-filter overheen in Final Cut Pro (lekker omslachtig).

Het eindresultaat is iets wat wel redelijk te bekijken is maar nog steeds geen top kwaliteit.
Wat iig al vooruitgang is dat dit allemaal op de Apple G5 gebeurd.

En wat ik raar blijf vinden is dat als ik in het programma VLC bij "voorkeuren > video > filters > de-interlace" aan zet. Het beeld beter is dan het eindresultaat wat ik hierboven gebruik.

Ik heb gekeken naar het effect de-interlace in Final Cut Pro, maar deze geeft zelfs op het maximale niveau niet het mooie effect dat VLC player geeft.

Ben nu aan het kijken naar die de-interlace filters voor Apple, wat zijn hiervan de betere volgens jullie ervaring?

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:12
MaCe1337 schreef op donderdag 22 september 2005 @ 15:25:
[...]

dat capturen zit wel snor, want het zijn gewoon ruwe mpeg2 transport streams (TS dus :P), is dus in feite niet gecaptured maar eerder geripped.

IIG kan je dit soort streams door een deinterlace filter halen, dan ziet het er een stuk beter uit, zoals TomsMoComp. of Decomb oid.
Er zit geen verschil tussen rippen en capturen. Jij bedoelt dat het niet getranscoded is. B)

• mace

mace

Sapere Aude

Vinnienerd schreef op vrijdag 23 september 2005 @ 14:21:
[...]

Er zit geen verschil tussen rippen en capturen. Jij bedoelt dat het niet getranscoded is. B)
nou, wat ik bedoel is is dat het niet vanaf een analoge PAL bron in een ADC converter en vervolgens een mpeg encoder is gegaan, -waarmee de mogelijkheid bestaat dat er met een verkeerde resolutie wordt gecaptured- maar direct een DVB transport stream opgeslagen is door de dreambox, welke altijd de originele resolutie zal behouden mits het niet gere-encode wordt op een andere resolutie. (dat is pas B) :P )

Verwijderd

Topicstarter
Op de Windows computers hier kan ik het interlacing probleem redelijk oplossen door het elecard codec te installeren voor de media players.

Nu is mijn vraag heb je ook zoiets voor Apple (codecs voor bijvoorbeeld quicktime player)?
Ook heb ik nog een bijkomend probleem gevonden, ik kan in Final Cut Pro niet exporteren naar MPEG2 terwijl dit wel zou moeten kunnen.
Ik heb het programma al geherinstalleerd dit hielp niet.

Volgens enkele websites zou je deze optie moeten hebben na het installeren van DVD Studio Pro (wat we dus ook hebben) maar ook dit helpt niet.

• Beuzelarij
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 26 september 2005 @ 09:56:
Op de Windows computers hier kan ik het interlacing probleem redelijk oplossen door het elecard codec te installeren voor de media players.

Nu is mijn vraag heb je ook zoiets voor Apple (codecs voor bijvoorbeeld quicktime player)?
Verwijderd schreef op vrijdag 23 september 2005 @ 14:13:
...
En wat ik raar blijf vinden is dat als ik in het programma VLC bij "voorkeuren > video > filters > de-interlace" aan zet. Het beeld beter is dan het eindresultaat wat ik hierboven gebruik.

Ik heb gekeken naar het effect de-interlace in Final Cut Pro, maar deze geeft zelfs op het maximale niveau niet het mooie effect dat VLC player geeft.

Ben nu aan het kijken naar die de-interlace filters voor Apple, wat zijn hiervan de betere volgens jullie ervaring?
Blijkbaar ben je tevreden over (het de-interlace filter van) VLC player. Ik lees tussen de regels door, dat je VLC player op een Windows computer gebruikt. Anders was er immers geen probleem (player met goede de-interlace op een Apple).
Waarom gebruik je dan niet simpelweg VLC player voor Apple-computers?

Wat betreft je probleem met Final Cut Pro: Wat wil je daar precies mee doen? Als het enkel gaat om wegsnijden van reclame's e.d., dan kun je wellicht beter je toevlucht zoeken tot wat eenvoudigere maar doelgerichtere programma's. Voor Windows bestaat bijvoorbeeld MPEG2VCR van Womble. Hiermee kun je simpel editten en eventueel wat eenvoudige effectjes toevoegen.
Het grote voordeel van het programma, is dat niet je hele oorspronkelijke mpeg wordt gehercodeerd, maar enkel de stukjes waarin veranderingen (transities o.i.d.) zijn aangebracht. Dit komt de uiteindelijke kwaliteit enorm ten goede. Een Apple-alternatief hiervoor kan ik je echter niet geven.
Misschien kan Final Cut Pro ook editten zonder te hercoderen, dat weet ik niet. Het is in ieder geval wel iets om aandacht aan te schenken. Het zou jammer zijn om in basis goede kwaliteit HDTV, te vernaggelen door onnodig te gaan hercoderen.

Overigens: Bij Windows MCE moet je nog apart een MPEG2-codec installeren, i.v.m. licentie-kosten.
Is dit wellicht ook het geval bij Final Cut Pro?

Verwijderd

Topicstarter
Ik gebruik al VLC player voor apple en Windows en daarbij doen de TS-bestanden het prima zodra ik het de-interlace filter aanzet.

Het rare is alleen dat Final Cut Pro de beelden nog steeds met interlacing afspeeld.
En dit ook niet goed recht te trekken is met de de-interlace functie in FCP.

En wat betreft editting, het zijn niet alleen maar reclames die weg geknipt moeten worden, vaak zijn het grote projecten die uiteindelijk geleverd moeten worden bij een klant daarom probeer ik het beeld zo goed mogelijk te leveren.

En de Windows computers binnen het bedrijf schijn ongeschikt om grote projecten te editten omdat ze erg oud en langzaam zijn (heb ze alleen gebruikt om te kijken of ze soortgelijke problemen zouden geven als Apple of dat deze hierop alleen voorkomen).

Ik heb ondertussen ook al meerdere posts op satelliet forums gevonden omtrent dit probleem.
Hieruit maak ik op dat zij de bestanden gewoon goed kunnen bekijken zowel voor als na conversie wat mij dus doet denken dat er iets mis is met FCP en Quicktime player in verband met bijvoorbeeld een codec of iets dergelijks wat geinstalleerd moet worden.

Ook vind ik het erg raar dat ik geen MPEG2 kan exporteren terwijl dat wel zou moeten kunnen.
Ik heb zelfs het specifieke bestandje gevonden wat hiervoor moet zorgen; QuicktimeMPEG2.pkg zelfs dit herinstalleren werkt niet...

Ik heb dus het idee dat de codecs op de computer gewoon niet gezien worden en dus niet gebruikt, ik heb alleen geen flauw idee hoe ik dit kan verhelpen.

Ik ga met Apple even bellen over dit probleem en overweeg een gehele herinstall van het besturingssysteem.

We hebben overigens de licenties om dit alles te mogen en kunnen installeren.
Dit is allemaal inbegrepen bij het pakket Final Cut Studio dat we hebben aangeschaft bij de G5.
Hier hoort bij Quicktime Pro en het QuicktimeMPEG2 en alle software inbegrepen bij Studio.
Pagina: 1