[ASP.NET] Object reference not set to an instance

Pagina: 1
Acties:
  • 962 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Anoniem: 107914

Topicstarter
Hallo,

met nog weinig praktische kennis over ASP.NET en de .NET omgeving, ben ik aan de slag gegaan met wat tutorials in VS.NET

Ik volg nu netjes de tutorial over site navigation, zodat ik het volgende heb opgebouwd:

Een menu in XML:
- web.sitemap

Een masterpage:
- Navigation.master (bestaat uit het menu en een ContentPlaceHolder)

Nu wil ik een willekeurige pagina aanmaken, bv home.aspx, en middels de optie "select master page" zal ik deze in de contentplaceholder in de masterpage kunnen laden.

echter wanneer ik add new item doe, kan ik vervolgens de master page nog selecteren, maar dan krijg ik de volgende foutmelding:

Object reference not set to an instance of an object.

...En het feest met de nieuwe pagina gaat niet door.

Na wat zoekwerk hier en op google heb ik een mogelijke oplossing (niet specifiek voor mijn probleem) gevonden: het .NET Framework ge-herinstalleerd (versie 2.0 beta2).
Dit mocht niet baten.

Iemand anders hetzelfde probleem gehad, of iemand die de oorzaak of oplossing weet?

Alvast bedankt!

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:24
De exceptie die je nu krijgt, duidt op een 'nullreference'. Dwz dat je een stuk geheugen wilt aanspreken die niet gealloceerd is.

https://fgheysels.github.io/

Topicstarter
hmz, dat volg ik niet helemaal... wat bedoel je met geheugen?

• drm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-06 13:31

drm

f0pc0dert

Brutus T:
hmz, dat volg ik niet helemaal... wat bedoel je met geheugen?
Je hebt een niet geinstantieerd object. Oftewel:

C#:
1
2
3
4
SomeClass object; // niet geinstantieerd  (geen geheugen gereserveerd)
object.doSomething (); // kan niet iets doen met een object dat niet geinstantieerd is; vandaar de exception "Object reference not set to an instance of an object."
object = new SomeClass (); // instantiering
object.doSomething (); // nu kan 't wel

Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz

Topicstarter
oké ik snap wat jullie bedoelen :)

maar ik ben helemaal niet bezig geweest met het aanroepen van classes/objecten.

óf er moet automatisch iets verkeerd gegenereerd zijn door VS?

kan het misschien helpen als ik jullie code laat zien van het een of ander uit 'web.sitemap', 'navigation.master', default.aspx en/of default.aspx.cs

?

• cowgirl
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-12-2020
Nu je weet waar je naar moet zoeken, kan je toch zelf met de debugger aan de slag? Ik vermoed dat er iets mis gaat bij je masterpage omdat de foutmelding komt zodra die geladen wordt. Zet daar dus een paar breakpoints en probeer te achterhalen waar het fout gaat. Weet je waar het fout gaat, maar kan je niet vinden waarom kan je daarna altijd relevante code posten.

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 27-05 16:00

curry684

left part of the evil twins

Tip: start je programma met "Step Over" of F10 ipv "Debug" oftewel F5. Met "Step" stopt ie direct op jouw eerste regel code, en kun je vervolgens op F10 cq. F11 blijven drukken totdat je op de plek aankomt waar het fout gaat :)
Na wat zoekwerk hier en op google heb ik een mogelijke oplossing (niet specifiek voor mijn probleem) gevonden: het .NET Framework ge-herinstalleerd (versie 2.0 beta2).
Was je van plan dat te doen bij iedere exception die je ooit nog gaat zien btw? :D

[ Voor 38% gewijzigd door curry684 op 14-09-2005 11:45 ]

Professionele website nodig?

• Not Pingu
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-06 15:45

Not Pingu

Dumbass ex machina

Anoniem: 107914 schreef op woensdag 14 september 2005 @ 10:03:
echter wanneer ik add new item doe, kan ik vervolgens de master page nog selecteren, maar dan krijg ik de volgende foutmelding:

Object reference not set to an instance of an object.
Je bedoelt dus dat wanneer je in Visual Studio het menu File opent en daar Add new item aanklikt (of ergens anders in Visual Studio), je meteen deze foutmelding krijgt? Dus niet als je je pagina draait in je browser? Want dat zou idd niet duiden op een fout in jouw pagina.

[ Voor 4% gewijzigd door Not Pingu op 14-09-2005 11:54 ]

Certified smart block developer op de agile darkchain stack. PM voor info.

Topicstarter
Gunp01nt schreef op woensdag 14 september 2005 @ 11:53:
[...]

Je bedoelt dus dat wanneer je in Visual Studio het menu File opent en daar Add new item aanklikt (of ergens anders in Visual Studio), je meteen deze foutmelding krijgt? Dus niet als je je pagina draait in je browser? Want dat zou idd niet duiden op een fout in jouw pagina.
nee, de foutmelding komt pas nadat ik aangeef een nieuwe pagina te willen maken en deze wil 'koppelen' met de masterpage (venster 'select masterpage'). Daarna krijg ik een foutmelding en wordt het aanmaken van de nieuwe pagina afgebroken.

ik kan de pagina dus niet runnen, gezien ik 'm niet krijg...

de fout lijkt dus te zitten in de koppeling tussen een contentpage en een masterpage...

voor de rest van de replies: ik ben 't aan het uitzoeken

curry684 >> tnx voor de tip!

• cowgirl
Gunp01nt schreef op woensdag 14 september 2005 @ 11:53:
[...]
Masterpages
Add new item, klik selectbox masterpage dan een dialoog waarin je de masterpage kiest (ik neem tenminste aan dat deze inderdaad verschijnt) en dan wordt de nieuwe pagina gemaakt.
Daarom mijn vermoeden dat er iets fout is in de masterpage.

Topicstarter
ik heb net een vreemde ontdekking gedaan:

ben ff opnieuw begonnen (zo basic mogelijk houden).. en nu gebeurd er dit:

- bij het aanmaken van een willekeurig nieuw item (webform, masterpage, whatever) krijg ik steeds diezelfde foutmelding weer.

dit gebeurt alleen wanneer ik in het dialoogvenster 'add new item' het vinkje 'place code in seperate file' aanvink. Vink ik 'm uit, dan is er niks aan de hand. Vreemd? of zie ik iets essentieels over het hoofd :?

[ Voor 11% gewijzigd door Anoniem: 107914 op 14-09-2005 12:14 ]

• cowgirl
Wat googlen levert inderdaad resultaten die wijzen op een bug in visual studio. Kan je hier wat mee? Of nog wat linkjes [google="visual studio" 2005 masterpage "seperate file" object reference]. Zo moet je wel verder kunnen komen.

Topicstarter
inderdaad Cowgirl, dit leidde bij mij naar de oplossing:
Double-click the default registry key for [HKEY_CURRENT_USER\Software\Classes] type REG_SZ.
This bug is caused by having a value set for the key.
Clear the 'Value data' field for this key and click OK.
zie: http://idunno.org/displayBlog.aspx/2005072601

bij mij werd deze key omschreven als PDF...

iedereen bedankt voor de hulp!

• Not Pingu
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16-06 15:45

Not Pingu

Dumbass ex machina

Anoniem: 107914 schreef op woensdag 14 september 2005 @ 11:59:
[...]

nee, de foutmelding komt pas nadat ik aangeef een nieuwe pagina te willen maken en deze wil 'koppelen' met de masterpage (venster 'select masterpage'). Daarna krijg ik een foutmelding en wordt het aanmaken van de nieuwe pagina afgebroken.
Dus je krijgt de error in de IDE (het ontwikkelprogramma dus) en niet bij het runnen van je pagina? dat is wat ik uit je tekst opmaak, en waar ik ook op doelde met mijn vorige post. Ik zie hier suggesties rond debuggen, maar als ik je goed begrijp ben je daar nog niet eens bij aangekomen.

Mocht ik je verkeerd begrijpen, dan excuses :)

[edit] alweer redelijk spuit 11

[ Voor 5% gewijzigd door Not Pingu op 14-09-2005 13:15 ]

Certified smart block developer op de agile darkchain stack. PM voor info.

• illie1
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-06 17:10
ik krijg die melding ook wel eens.
Die kan ik dan verhelpen door de masterpage te "wijzigen" (spatie invoeg) en vervolgens opnieuw op te slaan.
Als ik de pagina dan opvraag in de browser werkt het gewoon weer.

Topicstarter
Inderdaad Gunpoint, dat had ik er eigenlijker wat duidelijker moeten bijvermelden.
Illie1 > ga ik proberen als het onverhoopt weer gebeurt..
Pagina: 1