computer hangt zomaar

Pagina: 1
Acties:

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Sinds een tijdje het volgende probleem. Als ik gewoon wat aan het doen ben (ooit spellen dan weer gewoon word), dan gaat op een gegeven moment de muis stilstaan. Na een paar seconden valt dan ook het geluid weg, en dan weer een paar seconden later flikkert het beeld een keer en dat doet alles het weer. Maar als hij dat eenmeel 1x heeft gedaan dat gaat hij dit meerdere keren en steeds sneller achter elkaar doen. Ooit blijft het beeld normaal na het flikkeren maar ooit krijg ik ook het volgende als het beeld een keer geflikkerd heeft: Dit. Als het beeld erzo uitziet kan ik nog gewoon doorcomputeren alleen werkt dat natuurlijk niet echt. Het probleem heeft geen vast patroon. Ooit gebeurd het als het systeem gewoon ilde is, en soms ook als ie stressed is dus dat maakt geen verschil.

De temps zijn verder normaal. alleen op de vga heb ik geen tempsensor. maar als ik bij de core voel dat is het nog niet eens handwarm. de kou eraf zeg maar. alleen achter op de kaart waar de voeding binnenkomt wordt het zo heet dat je het niet kan aanraken. maar dat is al een jaar zo. en heb ik bij een andere kaart van het zelfde type ook een keer gevoelt en had hetzelfde, dus daar maak ik mij eigen niet zo druk om. Alles is overigens met een zalman reserator gekoeld (cpu, gpu, nb) de cpu en NB zitten maximaal rond de 48 graden stressed en 39 ilde. verder heb ik de voltages bij gehouden en de 3,3 en 5 volt hebben maximaal een afwijking van 1% en de 12volt maximaal een afwijking van 2% ruim binnen de marges dus. Nou weet ik dus echt niet waar ik dit probleem moet gaat zoeken. Mobo en cpu zijn pas vervangen geweest i.v.m. een ander defect. dit mobo en cpu hebben gewoon 1,5 maand stabiel gedraaid gehad.

Systeemspecs:
Asus K8N-E Deluxe
AMD Athlon64 3200+ New Castle core
2x512mb pc3200 geheugen
Aopen 6800le (niks geunlocked)
1x120gb P-ATA
2x120gb S-ATA (raid-0)
Benq dvd brander
ASUS DVD-ROM
Zalman 400w aps

Verwijderd

Wat zijn je geheugen timings?

Staan de games op je RAID configuratie geinstalleerd of op je gewone configuratie, aangezien raid nog wel eens problemen op kan leveren

Ik heb 1x meegemaakt, dat dit dus door het geluid kwam, met een onboard soundcard, doordat de northbridge te warm werd. Het is een longshot maar probeer ook eens een andere goedkope geluidskaart i.p.v. het onboard kaartje?

[ Voor 102% gewijzigd door Verwijderd op 14-09-2005 08:45 ]

• Avvd
  • Niet online
geheugen timings zijn 2.5.4.4.8 dat is gewoon de standaard timing van die reepjes.
het is niet alleen in games dus dat gaat helaas niet op. overigens heeft het al maanden goed gedraaid

• Ranzy
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-10-2023

Ranzy

Live 'till You Die

Lijkt me dat je koeling van je videokaart niet erg goed werkt, als ze vooraan nog niet eens warm aanvoelt wil dit zeggen dat er slecht contact is tussen heatsink en core. Aangezien ze achteraan wel gloeiend heet is denk ik dat dit je probleem is.

• Avvd
  • Niet online
ik heb net even in de kast gevoeld na een spel gespeeld te hebben. ik heb het met een afbeelding proberen duidelijk te maken:
Deze afbeelding
blauw: koud
paars: handwarm
rood: Zo heet dat je het niet kan aanraken.

het kleinere paarse rondje is iets warmer dan de grote.
de koeler is dan vervangen door zo'n zalman gpu blokje. wat al een paar maanden draait.

• Avvd
  • Niet online
schop

• Ranzy
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-10-2023

Ranzy

Live 'till You Die

Hmm, ik denk toch dat dat vrij normaal is hoor kwa temps alleen die elco's daar weet ik eigenlijk niet van of ze normaal zo heet worden. Heb je een andere videokaart ter beschikking om te kijken of het echt wel aan je videokaart ligt?

• IRCfreAk
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-04 17:15
volgens mij kun je bij eigenschappen van de buroblad en dan advanced bij de nvidia settings gewoon de temperatuur aflezen van je kaart, misschien een idee?

Verwijderd

Al eens geprobeerd een alternatieve koeler op de videokaart te richten? (Een casefan bijvoorbeeld)

• Avvd
  • Niet online
mijn videokaart kan geen temps uitlezen. dat weet ik 100% zeker. verder zit er o.a. een casefan voor onderin de kast en die blaast eigenlijk gewoon recht tegen de vga kaart. En een andere vga heb ik hier eigenlijk niet liggen helaas. maar het geluid valt ook even weg en ook het complete systeem reageert even helemaal niet (ook muis en tobo niet meer)

• Avvd
  • Niet online
schop

• GH45T
  • Laatst online: 13:23
Helaas komt dit vaker voor. Ik weet onderhand ook niet meer waar het aan ligt. Mijn neefje heeft er ook last van, spontane freezes en na een paar seconden weer normaal draaien of compleet vastlopen. Hij heeft een Asus k8n moederbord met een asus 6800gt agp kaart met 128 MB. ik heb een asus 6800le agp kaart met 128 MB (precies hetzelfde alleen andere core) en met mijn kaart werkt zijn systeem goed. Het schijnt een probleem te zijn tussen de Nforce 3/4 chipsets en de Geforce 6/7 series kaarten, en komt helaas niet altijd voor (lees: dan was het waarschijnlijk al lang opgelost). Ten einde raad heeft mijn neefje vandaag een Asus K8V SE Deluxe moederbord gekocht en tot onze grote schrik kwam het ook hierbij voor. Zij het wel in mindere mate maar het kwam voor. In zijn eigen Athlon 2500+ systeem met een MSI KT400 moederbord geeft de kaart geen problemen, morgen komt hij even lans met zijn kaart om te kijken wat hij doet in mijn moederbord (Asus A7N8X) met een nForce 2 chipset.

Conclusie: een erg vaag probleem, je bent niet de enige die er last van heeft. Hoofdverdachte blijft imo de vga kaart maar ik ben samen met mijn neefje hard op zoek wat er nu eigelijk aan de hand is. Als we dit weten posten we het hier :)

• Avvd
  • Niet online
dan zou het wel vaag zijn dat het probleem pas na een jaar komt opzetten. ik heb met mijn mobo wel een hele tijd andere problemen gehad maar dat was opgelost door het mobo om te ruilen. maar van dit probleem heb ik nog nooit last gehad.

• Avvd
  • Niet online
schop

Verwijderd

Om het probleem op te lossen zal je eerst moeten weten waar het vandaan komt. Om dat uit te zoeken kan je het best de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter gebruiken; eerst minimale config, en steeds verder uitbreiden tot het probleem optreedt. Als het bij de minimale config al optreedt, één voor een even een ander component proberen.

Ik neig zelf naar de videokaart of een conflict. Wat je nog zou kunnen proberen indien je er met de troubleshooter niet uitkomt of als je geen vervangende componenten hebt om te testen:
- Insteekkaarten een andere plaats geven (kijk even in je mobo boekje welke slots IRQ sharen en waarmee)
- Schroef (in stappen) de kloksnelheid van GPU en/of mem van je videokaart terug.
- Probeer met BIOS defaults.
- Probeer andere drivers.
- Probeer een andere BIOS versie.
- Plaats kaarten en voedingskabels opnieuw.

Om verdere hulp te vereenvoudigen, vermeld stap voor stap wat je hebt geprobeerd, wat je daarbij hebt geconstateerd. Dit maakt het makkelijker voor degenen die het zoals ik nog steeds zonder glazen bol moeten stellen ;)

Één laatste puntje: je hebt het over een Zalman GPU koelblokje. Hoe is die gemonteerd, welke koelpasta, hoeveel koelpasta, etc...
Dat je vermeld dat je koeler niet superwarm wordt, doet mij namelijk denken dat je koeler niet goed zit en de GPU zichzelf probeert extreem terug te klokken. (En dat de strepen ontstaan omdat de kaart toch op een gegeven moment door overhitting een keer beschadigd is)
Je CPU-temp vind ik nl ook redelijk aan de hoge kant gezien de coreversie, kloksnelheid en reserator combi.

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 19-09-2005 16:56 ]

• Avvd
  • Niet online
- ik heb helaas nog steeds maar 1 agp slot :)
- kloksnelheid kan ik tot 800mhz terug zetten en dan komt het nog voor.
- bios staat eigenlijk gewoon altijd op default
- drivers maakt helaas geen verschil. versie 6x.xx en een driver van de 7x.xx reeks gebruikt weet zo niet precies welke het zijn.
- bios versie was standaard 1005 is nu 1008 geworden
- voeding kabels zitten verder gewoon vast net even nagecheckt zonder voeding in de vga geeft de vga ook helemaal geen beeld.

het vga blokje is gewoon goed gemonteerd. het is ook niet de eerste keer dat ik een vga blokje monteer :) en de koeler wordt ook gewoon handwarm dus de hitte wordt wel goed doorgegeven. maar omdat het waterkoeling is wordt de warmte snel doorgegeven dus wordt het blokje nooit echt heet. verder is de cpu temp gewoon normaal aangezien ik er een VGA en Nb aan heb hangen. de mensen in het reserator topic hebben ongeveer de zelfde temps.

Verwijderd

Het ging me ook meer om het verzetten van eventuele PCI kaarten; ook die kunnen conflicten veroorzaken ;)
Bij sommige mainboards kan je via het BIOS ook de onboard stuff opnieuw laten indelen (door b.v. te wisselen tussen Plug-'n-play OS Yes/No / reset ESCD data). Schakel in het kader van het onderzoek evt. zo veel mogelijk onboard apparaten uit.
Check eens volgens welke AGP standaard je kaart is, en wat je mainboard ondersteunt. Kan je in het BIOS het toewijzen van een IRQ aan VGA in/uitschakelen?

Het terugklokken was overigens bedoeld voor de GPU, met bijvoorbeeld rivatuner (ik neem aan dat je met 800Mhz je CPU bedoelt; een 6800LE op 800Mhz zou nl een hoop verklaren wb je problemen ;) )

Heb je al geprobeerd terug te gaan naar minimale config en per component uit te sluiten wat het probleem veroorzaakt? Dit soort problemen verhelp je echt alleen door zeer structureel stapje voor stapje dingen uit te sluiten.

• Avvd
  • Niet online
toch een kick omdat het de laatste tijd steeds vaker voorkomt vooral als de pc uit stand-by komt. minimale config heb ik inmiddels al geprobeerd maa rik kan nog steeds geen oorzaker aanwijzen helaas. ook vga heeft er een andere (geforce 3) ingezeten. GPU is verder niet overgeklokt.

[ Voor 7% gewijzigd door Avvd op 17-10-2005 23:26 ]

Pagina: 1