[2000] Explorer.exe crasht bij opstarten

Pagina: 1
Acties:

• ILUsion
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08-11-2025
Ik heb hier een computer met Windows 2000 Pro staan die bij het opstarten blijft hangen op explorer.exe. Ik krijg dus wel het bureaublad te zien met alle icoontjes en de taakbalk maar als ik klik doet hij niets. Op de taakblak blijft de cursor in een bepaalde toestand (soms resize-pijltjes, soms klokje, ...). Ik geraak wel tot in het taakbeheer via Ctrl+Alt+Del waar ik direct explorer.exe afsluit opdat de computer een beetje snelheid zou krijgen, maar zo zonder explorer.exe werkt Windows gewoon niet handig.

Ik heb al geprobeerd via iexplore.exe hijackthis te lopen, maar geen verbazingwekkende resultaten ofzo (vrij proper vermits de pc maar enkele dagen voordien geformatteerd was). Via de recovery-console heb ik ook eens geprobeerd om de explorer.exe van W2K te vervangen door die van XP en dan was de pc wel snel maar explorer.exe wou eigenlijk niet opstarten door een verkeerde versie. Mijn eerste gok was dat explorer.exe corrupt was, dus vervangen maar geen vooruitgang. Ook heb ik dan een tijdje gehad dat winlogon.exe alle CPU opslorpte maar ik zag niet van waar dat opeens kwam (was na het voor een twede keer opstarten van de W2K-explorer, geloof ik).

Ook System File check heb ik laten lopen (sfc /scannnow), zonder vooruitgang wel met herstel van explorer.exe van Windows 2000.

Verder heb ik ook al eens gezien of de taskmanager van sysinternals (uitgebreider dan die van Windows, boomstructuur, gratis) wat meer duiding zou brengen. Maar helaas. En ook met FileMon kon ik niets nakijken omdat bij het opstarten van explorer.exe in combinatie met FileMon een onherroepelijke crash veroorzaakt (die enkel te resetten valt).

Natuurlijk heb ik al het forum afgezocht, de logboeken uitgeplozen op fouten en Google heb ik ook geprobeerd (maar zoveel valt daar met dit vaag probleem niet te halen, vond ik). Mag ik ook benadrukken dat Explorer.exe gewoon niet reageert maar dat hij noch veel RAM opslorpt noch veel CPU opslorpt (CPU-gebruik staat meestal onder de 10% in totaal), RAM op een normaal niveau en Windows geeft niet aan dat explorer.exe crasht maar er komt gewoon geen reactie op het drukken op de startknop (zowel op het toetsenbord als met de muis op de taakbalk).

Ik hoop dat er hier mensen zijn die een idee hebben wat er nog te doen valt?

Verwijderd

je zou tijdens het starten F8 kunnen gebruiken wn dan opstarten in de veilige modus.
Er word nu alleen het hoognodige aan services gedraait.
Nu zou je producten als hijackthis en andere wel kunnen gebruiken en misschien je probleem oplossen.
tipje: als je wel in je taakbeheer komt zie je misschien services die opgestart zijn en die een nogal verdachte naam hebben je zou kunnen googlen en uitvinden wat voor nut deze services hebben!
succes Mark

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Als je in veilige modus ook geen resultaat hebt (of jusit wel :P ) - probeer ook eens een andere user aan te maken en daarmee in te loggen?

• ILUsion
Ik heb al geprobeerd om in te loggen als admin (in plaats van een gebruiker (wel van de groep admins gok ik)), maar hetzelfde effect.

In het taakbeheer zag ik niets verdachts staan (zowat de standaard Windows dingen, nVidia driver, vrij proper allemaal). Bij het opstarten werden wel twee programma's geladen die me niet bekend waren en waarvan eentje voor me nogal verdacht overkam (internat.exe zonder pad dus), uitgeschakeld maar hetzelfde effect.

Het rare is juist dat er geen CPU of RAM-gebruik aangegeven wordt, wat volgens mij bij een virus juist wel het geval zou moeten zijn, toch?

Veilige modus heb ikzelf nog niet geprobeerd maar de eigenaar van de bak wel en die vertrelde dat het resultaat hetzelfde was.

Voor de mensen die iets met HiJackThis log zijn:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
Logfile of HijackThis v1.99.1
Scan saved at 17:31:56, on 10/09/2005
Platform: Windows 2000 SP4 (WinNT 5.00.2195)
MSIE: Internet Explorer v6.00 SP1 (6.00.2800.1106)

Running processes:
C:\WINNT\System32\smss.exe
C:\WINNT\system32\winlogon.exe
C:\WINNT\system32\services.exe
C:\WINNT\system32\lsass.exe
C:\WINNT\system32\svchost.exe
C:\WINNT\system32\spoolsv.exe
C:\WINNT\System32\svchost.exe
C:\WINNT\System32\nvsvc32.exe
C:\WINNT\system32\regsvc.exe
C:\WINNT\system32\MSTask.exe
C:\WINNT\System32\WBEM\WinMgmt.exe
C:\WINNT\system32\mspmspsv.exe
C:\WINNT\system32\svchost.exe
C:\WINNT\system32\taskmgr.exe
C:\Program Files\Internet Explorer\iexplore.exe
C:\Program Files\Internet Explorer\iexplore.exe
F:\hijackthis\HijackThis.exe

R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Toolbar,LinksFolderName = Koppelingen
O2 - BHO: AcroIEHlprObj Class - {06849E9F-C8D7-4D59-B87D-784B7D6BE0B3} - C:\Program Files\Adobe\Acrobat 6.0\Reader\ActiveX\AcroIEHelper.dll
O2 - BHO: Google Toolbar Helper - {AA58ED58-01DD-4d91-8333-CF10577473F7} - c:\program files\google\googletoolbar1.dll
O3 - Toolbar: @msdxmLC.dll,-1@1033,&Radio - {8E718888-423F-11D2-876E-00A0C9082467} - C:\WINNT\System32\msdxm.ocx
O3 - Toolbar: &Google - {2318C2B1-4965-11d4-9B18-009027A5CD4F} - c:\program files\google\googletoolbar1.dll
O4 - HKLM\..\Run: [Synchronization Manager] mobsync.exe /logon
O4 - HKLM\..\Run: [NvCplDaemon] RUNDLL32.EXE C:\WINNT\System32\NvCpl.dll,NvStartup
O4 - HKLM\..\Run: [nwiz] nwiz.exe /install
O4 - HKLM\..\Run: [NvMediaCenter] RUNDLL32.EXE C:\WINNT\System32\NvMcTray.dll,NvTaskbarInit
O4 - HKLM\..\Run: [HPDJ Taskbar Utility] C:\WINNT\system32\spool\drivers\w32x86\3\hpztsb04.exe
O4 - HKLM\..\Run: [Daily Weather Forecast] C:\Program Files\Daily Weather Forecast\weather.exe
O4 - HKCU\..\Run: [internat.exe] internat.exe
O4 - HKCU\..\Run: [Google Desktop Search] "C:\Program Files\Google\Google Desktop Search\GoogleDesktop.exe" /startup
O4 - HKCU\..\Run: [msnmsgr] "C:\Documents and Settings\Philippe Heylbroeck\Bureaublad\Backup\Program Files\MSN Messenger\msnmsgr.exe" /background
O4 - Global Startup: Image Transfer.lnk = C:\Program Files\Sony Corporation\Image Transfer\SonyTray.exe
O4 - Global Startup: Microsoft Office.lnk = C:\Program Files\Microsoft Office\Office10\OSA.EXE
O4 - Global Startup: WinZip Quick Pick.lnk = C:\Program Files\WinZip\WZQKPICK.EXE
O8 - Extra context menu item: &Google Search - res://C:\Program Files\Google\GoogleToolbar1.dll/cmsearch.html
O8 - Extra context menu item: Backward Links - res://C:\Program Files\Google\GoogleToolbar1.dll/cmbacklinks.html
O8 - Extra context menu item: Cached Snapshot of Page - res://C:\Program Files\Google\GoogleToolbar1.dll/cmcache.html
O8 - Extra context menu item: E&xporteren naar Microsoft Excel - res://C:\PROGRA~1\MICROS~2\Office10\EXCEL.EXE/3000
O8 - Extra context menu item: Similar Pages - res://C:\Program Files\Google\GoogleToolbar1.dll/cmsimilar.html
O8 - Extra context menu item: Translate into English - res://C:\Program Files\Google\GoogleToolbar1.dll/cmtrans.html
O9 - Extra button: Related - {c95fe080-8f5d-11d2-a20b-00aa003c157a} - C:\WINNT\web\related.htm
O9 - Extra 'Tools' menuitem: Show &Related Links - {c95fe080-8f5d-11d2-a20b-00aa003c157a} - C:\WINNT\web\related.htm
O16 - DPF: {4F1E5B1A-2A80-42CA-8532-2D05CB959537} (MSN Photo Upload Tool) - http://by22fd.bay22.hotmail.msn.com/resources/MsnPUpld.cab
O16 - DPF: {6414512B-B978-451D-A0D8-FCFDF33E833C} (WUWebControl Class) - http://update.microsoft.com/windowsupdate/v6/V5Controls/en/x86/client/wuweb_site.cab?1125054622423
O20 - Winlogon Notify: style32 - C:\WINNT\q32491780_disk.dll
O23 - Service: Logical Disk Manager Administrative-service (dmadmin) - VERITAS Software Corp. - C:\WINNT\System32\dmadmin.exe
O23 - Service: NVIDIA Display Driver Service (NVSvc) - NVIDIA Corporation - C:\WINNT\System32\nvsvc32.exe

edit:
Ik ga eens die "weather.exe" verwijderen (is rotzooi heb ik zonet ergens gevonden), eens zien wat dat geeft.

edit2:
weather.exe was reeds verwijderd, maar stond nog in het register bij Run en ook de map stond er nog maar weather.exe was reeds weg. Dan voor de rest die nieuwe gebruiker eens aangemaakt, hetzelfde resultaat.

Ook in safe mode eens opgestart om te zien ofhet dar wel werkt, maar zoals de eigenaar van de bak al zei "geen resultaat". Ook daar eens alle processen gaan opzoeken en ik kwam maar op twee onregelmatigheden uit: op de pc staat Windows 2000 Pro in het Nederlands maar twee van de processen (waarvan ik weet dat ze bij XP ook bestaan, bij 2000 geen idee). Nu zijn bij Windows dus heel veel bestanden vertaald maar blijkbaar staat op die Windows-installatie SMSS.EXE en svchost.exe in het Engels(Engelse beschrijving, taal op en-us) terwijl voor de rest alles mooi Nederlands is (nl-nl). Is dit een situatie die ook op een gewone Nederlandse installatie van toepassing is?

[ Voor 10% gewijzigd door ILUsion op 14-09-2005 15:16 ]

• ILUsion
Het is gedaan, afgelopen ... de laatste update :)

Eventjes wat tooltjes gaan halen bij Sysinternals ( _/-\o_ ) en naast mijn gekende tooltjes ook nog daar Autoruns gaan halen. Zo kreeg ik een hele lijst met DLL'etjes die geladen worden bij het aanmelden van een gebruiker, het opstarten van Windows enzo.

Een hele lijst, echt honderden; maar zo moeilijk was de selctie niet: overal stond wel een omschrijving en een uitgever bij ... behalve bij een drietal entries, waarvan eentje te vertrouwen was (ik kende het, daarom) en de andere twee vertrouwde ik niet zo (in de WINNT-map, geen enkele omschrijving ofzo aanwezig, ook googlen op de naam ( q32491780_disk.dll :r ) gaf geen resultaat en de naam is natuurlijk een toffe hint).

Dus Autoruns die twee entries laten disablen, eventjes gecontroleerd met regedit en explorer op laten starten. Een geweldig festijn: de systray kwam weer in werking en hopla, ik kon op de taakbalk klikken en zelfs gewoon via het startmenu afsluiten.

Moraal van het verhaal (oftewel, onbeschaamd reclame maken voor gratis tools >:) ) : neem steeds een uitgebreide kijk bij Sysinternals als je Windows niet mee wilt (of gewoon voor de lol natuurlijk) !

Iedereen die gereageerd heeft, toch bedankt voor de moeite :)