[geheugen uitbreiding] Computer loopt vast bij opstarten

Pagina: 1
Acties:

• DarkShadow
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:12
Hallo, een vriend van mij heeft laatst zn computer een beetje opgeleukt. HIervoor heeft hij een nvidia 6800 gt en 2 dimmetjes (ddr pc3200) van 1gb (geen merk) aangeschaft. Hij had er eerst 2 van 256mb, het probleem is dat de 2 nieuwe dimmetjes niet werken. Het geheugen wordt bij het opstarten gewoon erkent, maar de computer crasht zodra windows wordt opgestart.

Nu heb ik even sisoft sandra erop gegooid om te kijken wat hij precies erin heeft zitten. Nu blijkt hij een microstar bordje met de sis648 chipset (intel p4 2,53ghz proc). Volgens sisoft sandra kan het mobo gewoon 2gb aan, maar hij geeft wel een waarschuwing dat je buffered/registered geheugen moet gebruiken. Nu weet ik neit wat dat is :P

Verder vroeg ik me af of het ook nog verholpen kan worden met een biosinstelling/biosupdate/nieuwe drivers etc...

Alvast bedankt :)

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:57

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Als je niet weet wat het inhoud:
RAM FAQ

Daar staat alles in wat je moet weten over RAM :)

Wauw, een sig!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

En kijk gelijk hierna ^^^ of dit moederbord überhaupt wel het merk (zie opdruk op de chips) ondersteunt.

ARME AOW’er

• DarkShadow
Ik heb net de bios gereset en daarna een dimmetje erin gedaan, dit werkte, en windows starte op. Ik heb zelfs even een test gedaan naar de geheugen bandbreedte. Alles werkte.

Bij het opnieuw opstarten heb ik het tweede dimmetje erin gedaan, echter weer wou windows niet opstarten met enkel een grijs scherm. Nu heb ik de tweede weer verwijderd en werkt het nog niet (grijs scherm weer). Hij heeft het dus een keer compleet gedaan. Ik heb de faq gelezen en het lijkt me dat het merk toch wordt ondersteund als hij het kan opstarten.

Kan het er ook mee te maken hebben dat de voeding te zwak is (is slechts 250watt) of is het toch iets anders?

Alvast bedankt.

• DarkShadow
Guardian Angel schreef op dinsdag 13 september 2005 @ 19:31:
En kijk gelijk hierna ^^^ of dit moederbord überhaupt wel het merk (zie opdruk op de chips) ondersteunt.
Kan nergens een site vinden van microstar dus dat is nogal lastig, ik neem maar aan dat het het ondersteund aangezien het soms werkt.

• [BoSS]
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06:18

[BoSS]

Geen woorden maar daden!

DarkShadow schreef op dinsdag 13 september 2005 @ 20:09:
[...]

Kan nergens een site vinden van microstar dus dat is nogal lastig
www.msi.com.tw (Microstar International)...

20x 170 Wp (Solar Frontier) op ZZO / 54 graden

• DarkShadow
Op de een of andere manier lijkt hij het nu stabiel te doen met 1 keer 1gb ddr en 1 keer 256 mb ddr pc2700 van samsung. Hij blijft nu goed opstarten. Ik zal de zijde hierboven genoemd nog even nakijken...

(de bandbreedte in de test is idd toegenomen volgens sisoft sandra met 25%)

Verwijderd

DarkShadow schreef op dinsdag 13 september 2005 @ 20:03:
Ik heb net de bios gereset en daarna een dimmetje erin gedaan, dit werkte, en windows starte op. Ik heb zelfs even een test gedaan naar de geheugen bandbreedte. Alles werkte.

Bij het opnieuw opstarten heb ik het tweede dimmetje erin gedaan, echter weer wou windows niet opstarten met enkel een grijs scherm. Nu heb ik de tweede weer verwijderd en werkt het nog niet (grijs scherm weer). Hij heeft het dus een keer compleet gedaan. Ik heb de faq gelezen en het lijkt me dat het merk toch wordt ondersteund als hij het kan opstarten.

Kan het er ook mee te maken hebben dat de voeding te zwak is (is slechts 250watt) of is het toch iets anders?

Alvast bedankt.
Je 250Watt voeding is zo ie zo te zwak, toch zeker met een Geforce 6800GT!, die heeft minstens een goede (met goede voeding bedoel ik: Antec, Enermax Tagan etc..) 350Watt voeding nodig (Ik raad 400 Watt sterk aan)

Verder het geheugen testen met memtest86 en even googlen of er misschien mensen met dezelfde combinatie moederbord/geheugen ook problemen zijn (kan compatabiliteits probleem zijn)

Is het geheugen kapot of incompatible? Dan gewoon RMAen

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05:00

Lordy79

Trotse Fundamentalist

Het komt nogal eens voor dat een oud moederbord niet 2x 1GB ondersteunt, maar dat je er 4x 512MB in moet stoppen om de 2GB te halen. Inderdaad eens kijken op www.msi.com.tw

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Verwijderd

Ik snap dat standaard geblaat van voeding niet, bijna altijd blijkt het gewoon iets anders te zijn dan de voeding :S maar toch word het als eerst uitgekraamt

• jvo
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-10-2023

jvo

geen commentaar

Guardian Angel schreef op dinsdag 13 september 2005 @ 19:31:
In mijn ervaring luistert dat niet zo heel nauw. MSI laat ook eigenlijk alleen maar zien waar het wel mee werkt en niet waar het niet mee werkt. In elk geval bij mijn moederbord.
offtopic:
Het is sowieso, niet zo ie zo o.i.d.

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05:00

Lordy79

Trotse Fundamentalist

Verwijderd schreef op woensdag 14 september 2005 @ 15:07:
Ik snap dat standaard geblaat van voeding niet, bijna altijd blijkt het gewoon iets anders te zijn dan de voeding :S maar toch word het als eerst uitgekraamt
Je wilt niet weten wat een voeding voor problemen kan zorgen. Bovendien is een 250W voeding echt veel te weinig voor zo'n machine. Ik denk ook niet dat in dit geval de voeding de oorzaak is, maar het gebeurt wellicht vaker dan je denkt.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

• Beercase
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04-05 21:07

Beercase

So soft!

Als het moederbord de modules wel herkent dan zal het ook gewoon moeten werken! Draai eens memtest, denk dat een van de modules niet helemaal lekker is. Maar ik zou zeker een andere voeding proberen. Zoals al eerder gemeld is deze idd veel te zwak!

Hang loose, KiteSurfing for life!

Pagina: 1