Toon posts:

Serieel siganaal via "ether" versturen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil een serieel signaal, via de ether versturen(een richting). Nou heb ik een beetje rondgezocht, maar kan maar erg weinig nuttigs vinden.

Ik heb wel dit artikel van Conrad gevonden:

434 MHZ ZENDER/ONTVANGER SET
Bestnr.: 130428 - 89
slechts 14,95 EUR

Maar die is maar 10mW. Aangezien ik een bereik wil hebben van zeker 2 km in het open veld, is dit dus niet voldoende. Nou kon ik 2 mogelijkheden bedenken:

Een goedkoop portofoonsetje kopen, hier een modulator aan plakken en deze aan de seriele kabel zetten en aan de ontvangende kant een demodulator aan de portofoon plakken.

De zender van conrad een upgrade geven.

Van beide manieren heb ik geen idee of het kan en hoe het dan zou moeten. Kunnen jullie mij op een juist spoor brengen en wat advies geven?

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-02 22:39

SA007

Moderator Tweaking
Wat voor apparaten hangt die serieel aan?

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:05
Als het niet zo ver zou moeten gaan, zou ik een FM zendertje aanraden, met een radio en PLL om te ontvangen, en het signaal dat je verzend gebruik je om tussen 2 verschillende frequenties te schakelen. Door zo te werken mag er heel veel rommel en ruis op het signaal zitten voor het niet meer perfect ontvangen wordt.
Het probleem is dat je met een FM zender niet ver genoeg graakt als je legaal werkt. Je kan best eens een willekeurige zender en ontvanger zoeken die ver genoeg geraakt, daar kan je dan verder mee (via een PLL, of rechtstreeks als je 100% zeker bent van een goeie verzending).

@ SA007 hieronder: Ik woon in België, en daar is het perfect legaal een (heel zwak) zendertje te gebruiken, in mijn studie (graduaat = bachelor elektronica) hebben we er zelfs een moeten maken.

[ Voor 15% gewijzigd door naftebakje op 13-09-2005 22:14 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-02 22:39

SA007

Moderator Tweaking
@naftebakje

Je mag uberhaupt geen fm signaal uitzenden, als is het 1 picowatt....

Je kan natuurlijk precies hetzelfde doen met een portofoon ;)

Of anders knutsel wat oude modems om, alleen die moet je dan wel initialiseren, maar daarna heb je gewoon een seriele verbinding.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:59
Ik weet niet in hoeverre het degelijk moet of "tijdelijk"?

Beste optie is een serieel->ethernet box, en daar weer een wireless bridge aan. De serieel-ethernetbox is er ook wel in kant en klare wifi variant.

http://www.moxatech.com/p...erver/d21_nport_w2250.php

Met een wat zwaardere antenne is die 2km in open veld (line-of-sight) prima te doen.

[ Voor 31% gewijzigd door DJSmiley op 13-09-2005 22:44 ]

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

27mc aan een modem knopen? is misschien een wireless (radiogolf, niet infrarood) headset verbouwen? die komen in open veld ook wel een aardig eindje.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Verwijderd

Wat jij zoekt heet een RS-232 Radio Modem. Er zijn "goedkope" setjes tekoop met een beperkt zendvermogen (10mW) en dito bereik. Er zijn ook dure sets op de markt met een flink zendvermogen (500mW), maar dan praten we niet over tweakers prijzen. Zoek maar eens op "Satel" en "RFsolutions".

Verwijderd

Topicstarter
Er komt een gpsontvanger aan te hangen. Het geheel moet wel portable blijven, omdat het meemoet op een surfplank. Op de kant moet dan een ontvanger komen en de unit op het water zend alleen maar uit.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:05
Dat kan wel flink wat invloed hebben, dat je op een surfplank zit. 2 km zenden over water kan veel gemakkelijker of moeilijker gaan, afhankelijk van de frequentie en dergerlijke van het signaal.
(je kan ook best de antenne zo hoog mogelijk hangen, ik hoop dat het een windsurfplank is, zodat je je antenne aan de "mast" kan hangen).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben er inmiddels achter dat het probleem van een portofoon is het synchroniseren van het signaal. Dat schijnt niet zo gemakkelijk te gaan. Ik denk dat ik het setje van Conrad ga bestellen, daar zit het synchroniseren al in neem ik aan, zal dan daarna eens uitvogelen of ik dat stukje dan niet gewoon aan een portofoon kan hangen...

Het gaat idd om windsurfen, maar aan een mast hangen is geen optie, net als een externe antenne. Het complete pakketje mag niet veel groter worden dan een "koelkast"-telefoon...

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
Ik weet niet precies wat je van plan bent, maar GPS position reporting via GMRS is gewoon kant en klaar te koop, bijvoorbeeld de Garmin Rino110
Die is bovendien waterproof conform IPX7 en dat is wel handig bij het surfen.
Afbeeldingslocatie: http://www.garmin.com/products/rino/graphics/rino110PIC.jpg

[ Voor 16% gewijzigd door Henk007 op 13-09-2005 23:57 ]

Verwijderd

Topicstarter
Henk007 schreef op dinsdag 13 september 2005 @ 23:44:
Ik weet niet precies wat je van plan bent, maar GPS position reporting via GMRS is gewoon kant en klaar te koop, bijvoorbeeld de Garmin Rino110
Die is bovendien waterproof conform IPX7 en dat is wel handig bij het surfen.
Alhoewel dat ding alleen maar posities kan reporten en ik vooral geinteresseerd ben in de snelheid, is het geen optie. Ook de prijs, adviesprijs in US is 200 $, is veel te hoog.

Verwijderd

Wat jij wilt is onmogelijk voor een habbekrats te realiseren. Ik spreek uit ervaring, want ik heb dit soort dingen al vaker gemaakt. Komt nog bij dat je helemaal voorbij gaat aan een aantal praktische zaken, zoals zendvergunning bij groter vermogen dan 10mW, montage en waterdichtheid. En dit alles mag nog niks kosten ook. :z

Oh ja, met 10mW kom je een meter of 50 ver. Laag over water is het bereik helemaal slecht. Dan kan je er nog een 10 tot 20 meter vanaf halen. Als men praat over "in het open veld" bedoeld men de zender hoog geplaatst.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 14-09-2005 22:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 14 september 2005 @ 22:19:Komt nog bij dat je helemaal voorbij gaat aan een aantal praktische zaken, zoals zendvergunning bij groter vermogen dan 10mW, montage en waterdichtheid. En dit alles mag nog niks kosten ook. :z.
http://www.midlandradio.c...ewItem.asp?idProduct=3133 Daar staat een portofoonset, van 5 watt, dat houdt dus in dat je die niet zo maar mag gebruiken in NL? Of alleen niet als ik hem tweak?

Iemand toevallig andere ideeën?

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Verwijderd schreef op donderdag 15 september 2005 @ 07:59:
[...]

http://www.midlandradio.c...ewItem.asp?idProduct=3133 Daar staat een portofoonset, van 5 watt, dat houdt dus in dat je die niet zo maar mag gebruiken in NL? Of alleen niet als ik hem tweak?

Iemand toevallig andere ideeën?
mag je idd niet gebruiken volgens mij.

maargoed, al zou je het ding mogen gebruiken, dan moet je dus aan beide kanten nog een modem hebben en dan aan kant 1 een gps, en kant 2 een notebook/pc.
en vergeet de stroomvoorziening niet.

kleine pakketjes worden het niet dus

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Verwijderd

SA007 schreef op dinsdag 13 september 2005 @ 22:05:
@naftebakje

Je mag uberhaupt geen fm signaal uitzenden, als is het 1 picowatt.....
Sorry hoor maar wat denk jij dat fm is?
bij ons in de electro techniek is dat nog steeds frequentie modulatie...
banden als de 433 en 800 Mhz zijn volgens mij tegenwoordig gewoon vrij gegeven, let wel dat je volgens mij niet meer dan 100mWatt mag uit sturen. Maar dit moet je zelf maar ff uitzoeken.

Ps, mocht je een beetje handig zijn in de (electro)techniek, dan zijn er nl gewoon TR modules gewoon je bitjes op duwen en hij zorgt voor een perfecte aflevering aan de andere kant.
Bekijk anders maar eens een electuur (dit is een (electro)techniek blad).

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 15 september 2005 @ 10:55:
[...]
Bekijk anders maar eens een electuur (dit is een (electro)techniek blad).
Kan je iets specifieker zijn? Ik neem niet aan dat ik het in elke elektuur kan vinden?

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
Ik denk dat je als leek op het gebied van electronica en radiocommunicatie weinig kans maakt om dit wiel opnieuw zelfstandig uit te vinden. Mocht je toch een poging willen wagen zoek dan eens op de termen packet radio , aprs en ax25
Bedenk wel dat aprs meestal gebruik maakt van vermogens en frequenties die alleen zijn toegelaten voor bezitters van een zendamateurlicentie.
linkje

[ Voor 11% gewijzigd door Henk007 op 16-09-2005 00:23 ]

• teigetjuh
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
SA007 schreef op dinsdag 13 september 2005 @ 22:05:
@naftebakje

Je mag uberhaupt geen fm signaal uitzenden, als is het 1 picowatt....

Je kan natuurlijk precies hetzelfde doen met een portofoon ;)

Of anders knutsel wat oude modems om, alleen die moet je dan wel initialiseren, maar daarna heb je gewoon een seriele verbinding.
Je mag wel gewoon een fm signaal uitzenden. Er zijn maar een aantal voorwaarden:
- Max 10 mW met een vaste antenne zonder versterking
- Geen storing veroorzaken.
- De oude 27 MC-bakkies hebben een aparte vrijstelling, daar mag je 4 Watt op verstoken en dat is ook netjes FM. Er zijn ook die nieuwe portofoons op 433 MHz (helaas daar ja) die mogen ongeveer 100 mW hebben met een fixed antenne.

@TS: welke baudrate wordt er gebruikt over die seriele verbindingen? Als die laag is (tot 9k6) is het mogelijk op bijvoorbeeld 27 MC-spul te modificeren. Dit is veel gedaan voor packet-radio.... Hoger is wel mogelijk, maar dan krijg je overspraak op andere kanalen en met 4 Watt is dat iets wat je niet wil.
Pagina: 1