Scsi Cheetah 15K op Asus P5WD2

Pagina: 1
Acties:

• Fr0zenFlame
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-11-2024

Fr0zenFlame

LAN 'A Holic

Topicstarter
Hallo,

Ik heb 2 weken terug vlak voor een lan de volgende config aangeschaft:

Nieuw:
- Asus P5WD2-SLI
- Asus 7800GTX Top
- Tagan 530 W voeding
- 1x Adaptec Scsi controller (pci)(Adaptec SCSI Card 29160 - Ultra160 SCSI)
- 1x 15k Scsi Cheetah

Wat ik nog had:
- Creative Audigy 2 EX platinum
- 2x 120GB Sata
- Case Aopen H600

Nu heb ik het volgende probleem... naja probleem meer een vraag. Met Sisoft Sandra & met ATO heb ik de snelheden gemeten en nu blijkt dat de 2x 120GB maxtor 7200 SATA disken in raid 0 140 ~ 160MB halen en de scsi 15k blijft hangen op 60~70mb... Nu denk ik dat dit komt door de PCI bottleneck aangezien de IO controller van adaptec een PCI kaart is...

Is hier een oplossing voor of heeft het ergens anders mee te maken, hopelijk heeft iemand met ervaring een idee..

Alvast bedankt :)

[ Voor 3% gewijzigd door Fr0zenFlame op 13-09-2005 18:15 ]

i7-6700K | Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION | InWin904 | 32GB Corsair Dominator Platinum | nVidia GeForce RTX2080 TI | Iiyama G-Master UWQH 34" | 2x 1TB Samsung SSD 980PRO | 1x 4TB Samsung 860EVO | Arctis 7 | SteelSeries Apex Pro | Logitech G502 Hero

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

adaptec is een merk.
Dat merk voert verschillende types.

Dus: welk type kaart heb je?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Fr0zenFlame

Fr0zenFlame

LAN 'A Holic

Topicstarter
Adaptec SCSI Card 29160 - Ultra160 SCSI

i7-6700K | Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION | InWin904 | 32GB Corsair Dominator Platinum | nVidia GeForce RTX2080 TI | Iiyama G-Master UWQH 34" | 2x 1TB Samsung SSD 980PRO | 1x 4TB Samsung 860EVO | Arctis 7 | SteelSeries Apex Pro | Logitech G502 Hero

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Das geen rappe kaart overigens.
Zit ie ook nog eens op een 32bits PCI slot?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:01
Het lijkt me niet toevallig dat de RAID0 config 2x zo snel is als de gewone config?

Het RPM van een schijf zegt toch meer over de toegangstijden dan de lees/schrijf-snelheid?

• Fr0zenFlame

Fr0zenFlame

LAN 'A Holic

Topicstarter
nou cheetah's hebben een zeer lage access / seek time van 3 ms of minder... daarbij zijn die 15k, de sata 120GB's staan dan wel in raid0 maar zijn maar 7,2k per stuk in RPM!

• Laurent
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
70MB/s is niet zo gek hoor. Houd er rekening mee dat je performance niet alleen bepaald wordt door je STR, maar vooral door andere factoren zoals je accesstime. Als je even wat rond had gezocht, kwam je er achter dat je bij transfer rates gewoon voor een grote RAID0 array kon gaan. Je kan niet verwachten dat één 15k disk meer dan 100MB/s zal doen. Een lage accesstime betekent niet direct dat de transfer rates verschrikkelijk hoog zijn bij grote bestanden. ;)

Kijk even rond voor andere manieren om je performance te meten. Sisoft sandra en ATTo meten namelijk vooral de transfer rates. :)

[ Voor 11% gewijzigd door Laurent op 13-09-2005 20:42 ]

Verwijderd

Een gemiddelde score van 150mb /s voor een 120 gb sata schijf is te hoog aangezien ze dan 75mb/s moeten doen en dat halen ze niet. meer iets van 65mb/s.

De transfer van de scsi scijf lijkt op een vorige generatie 15k disk.

Vertel echter eens exact wat voor typen schijven je gebruikt zodat we kunnen bepalen of hier ook nog een generatie kloof speeld aangezien de meeste huidige generatie (s)ata schijven qua througput presteren als vorige generatie scsi schijven.

En zoals je aan je scores ziet lijkt dat hier wel op te gaan.

• Fr0zenFlame

Fr0zenFlame

LAN 'A Holic

Topicstarter
't zijn iig geen raptors hoor :) Maaruh het zijn 120MB maxtors Diamonds 8mb cache x2 in intel matrix raid 0 :)

Ze halen read 140 tot 160, write is 20% minder...Wat ik echter niet begrijp is 2x 7200 (stripe) is in theorie 1440 maar dat zal in praktijk misschiedn 10k zijn ofzo.. naja dan zou een 15k scsi disk toch sneller moeten zijn aangezien het 1disk is met ook kleinere platerns & een snellere accesstime!

• maratropa
  • Niet online
Volgens mij moet je eens wat lezen over doorvoersnelheid en toegangstijd.

die 2 maxtors halen een hogere doorvoer dan de cheetah maar hebben wel een veel hogere toegangstijd. 70 mb per seconde is prima voor die seagate, en die 140-160 voor de 2 sata schijven lijkt me ook prima.

De effectieve toegangstijd van die cheetah licht trouwens meer op de 6-7 ms denk ik.

specs

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:39
Eh, het is niet meer dan normaal dat twee moderne IDE disken (SATA of ATA, whatever) in een stripe hoger doorvoersnelheden halen dan één enkele 15.000rpm SCSI disk 8)7 Je hebt daar gewoon doodnormale STR's (die van de SATA array is wel tamelijk hoog maar daar moet je niet over klagen :+ ). Dit heeft dus niks met PCI bottlenecks te maken o.i.d.

En vergeet niet dat STR slechts de helft van het verhaal is; de reactietijd van zo'n SCSI disk ligt een stuk lager (lees: sneller) plus dat 'ie wat intelligenter met de stapel lees en schrijf opdrachten omgaat welke je 'm voorschotelt (command queueing, maakt het wat vlotter met multitasken richting de disk). Al met al je nergens druk om maken dus :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• NewbieNeo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 11-01 20:38
Als ik ook mag inhaken op de discussie.. :>

Heb zelf ook al wat gelezen over RAID en verschillende HDD's, maar wat zou dan het verschil zijn tussen 2x 120GB 7200 in RAID0 en 1x 15k cheetah?
Wat zou nou eigenlijk beter zijn als je wilt dat windows lekker snel werkt/opstart en programma's zoals bv. 3dMax sneller laden/werken?

Zit nl. er ook aan te denken om of een stripe-config te bouwen met mijn 2x 120GB 7200 ATA die ik al heb, of een nieuwe 10k Raptor SATA te halen. Wat zouden jullie aanraden?
(2x 10k Raptor in RAID0 zou natuurlijk nog beter zijn, maar dat gaat nog ff boven mijn budget)

Verwijderd

Als je constant veel kleine bestanden moet laden (OS) dan is de accestime het meest interresant. Dit wint een 15K SCSI altijd.

Als je alleen maar grote bestanden wilt laden (bv foto's, (sommige)spellen, enz) dan is doorvoor tijd van belang.

Dus je OS op een schijf met de beste accestime en grote bestanden op een schijf met de hoogste doorvoer.

• Lennieboy83
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-05-2024
Ik haak ook effe in :)

Windows zal altijd beter opstarten op 10 Krpm/15 Krpm schijven (opstarttijd controller niet meegerekend), maar vergeet niet dat dat voor velen waarschijnlijk maar 1 keer op een dag of nog minder gebeurt dus eigenlijk is opstart tijd niet interessant, wat wel interessant is is als je in Windows je gangetje gaat, dat alles soepel gaat, met programma's openen wint de "SCSI" schijf (tussen aanhalingstekens omdat de Raptor ook eigenlijk een SCSI schijf is) ga je met grote bestanden werken dan maakt het niets uit B)

Als je een configuratie zou maken voor snel opstarten en als je met grote bestanden gaat werken dan zou et er zo uit kunnen zien:

1x Raptor 74 GB (programma's en Windows)
2/4x 250 GB in RAID 0 (je workspace)

Zo ziet het er bij velen ook uit ;)
En de vraag: waarom heb jij dan voor je SCSI setup gekozen :?
Ik duw graag het patsergehalte wat omhoog :P
En ik heb graag een stabiel en snel systeem ongeacht wat ik wil doen ;)
Toch even afkloppen want een paar dagen terug is er 1 Seagate 15K.3 36GB mee gestopt na 2,5 jaar trouwe dienst ;(

• Fr0zenFlame

Fr0zenFlame

LAN 'A Holic

Topicstarter
Uhm ik heb niet voor de scsi config gekozen hr :)

Nagenoeg de zelfde setup als jij net op noemt :p

Partities:

-Scsi 15k
C:\OS
D:\Games

-Stripe raid 0 2x 120GB maxtor Sata
E:\Apps
F:\Shared Disk

Pagina: 1