[SUSE 9.3 / Intel RAID] - Wat staat me te wachten?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gvanh
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02-12-2023

gvanh

Webdeveloper

Topicstarter
Hallo!

Gisteren heb ik een nieuwe Intel-gebaseerde server besteld bij m'n leverancier. Weet niet precies wat ik nou gekocht heb, maar het komt erop neer dat het een P4 server-bord is, wat er in zit, met allerlei intel controllers voor RAID, netwerk, etc. Harde schijven zijn HotSwappable ... dat was één van de belangrijkste eisen. Nu schijnt Intel voor dit mobo SuSE te hebben "gecertificeerd" ... Intel biedt ook op de site de nodige drivers aan voor de hardware.

Nu heb ik nog helemaal geen ervaring met installeren van SuSE op een RAID configuratie, en al helemaal niet met dat hele HotSwappable verhaal.

Mijn vraag is nu eigenlijk wat ik ongeveer kan verwachten met betrekking tot management van dit soort boel. Meer concreter: Stel dat de drivers allemaal werken, of omdat ze al standaard met SuSE 9.3 meegeleverd worden, of omdat ik ze van de Intel site heb gehaald ... hoe gebruik ik die dan. Kan ik bij de installatie van SuSE al aangeven dat ik alternatieve drivers wil gebruiken voor netwerkkaart en RAID controller? Dat zal haast wel moeten als ze niet standaard in SuSE zitten, anders herkent hij geen harde schijven.

En als nou de installatie helemaal goed gaat ... hoe werkt het dan met de "management utilities", waarmee ik dan vooral bedoel: notificaties over de status van de RAID array en waarschuwingen als er één van de RAID schijven is uitgevallen. Zit dat soort functionaliteit standaard ingebakken in Linux/SuSE, of is dat iets dat ik weer van Intel moet gebruiken. En werken dat soort dingen dan ook allemaal vanaf de command-line ... want ik ben niet van plan om X te gaan gebruiken.

Misschien ben ik wel voorbarig omdat ik de compu nog niet eens binnen heb ... maar ik ben zo nieuwsgierig! Hopelijk heeft iemand hiermee ervaring!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ga er maar vanuit dat de installatie via X gaat, dat je de drivers waarschijnlijk wel zult kunnen inladen (anders certificeert Intel het niet) en dat er vast wel methodes zijn om via nagios de devices te monitoren. Voor de rest is het toch echt wel handig dat je te weten komt welke chipsets en raidcontrollers er gebruikt zijn :)

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gvanh

gvanh

Webdeveloper

Topicstarter
Inmiddels is m'n server geleverd, het is een volledig Intel gebaseerde server (da's nieuw voor mij!) op basis van een SE7221BK1-E bord. SuSE 9.x wordt door Intel specifiek ondersteund en ik heb dan ook zojuist SuSE 9.x drivers gedownload voor on-board network en voor de SATA-RAID controller. De bestandjes die daarvoor door Intel geleverd worden zijn .tgz (tar, gzip) en bevatten elk één bestand, met als extensie .img. Nergens op de Intel site kan ik vinden hoe ik deze driver moet gebruiken. Het .img bestand branden op CD en die CD vervolgens aan SuSE bij de installatie voeren op het moment dat je gekozen hebt voor het toevoegen van een nieuwe driver werkt niet ... SuSE zegt dan op de CD geen driver-updates te kunnen vinden.

Overigens denk ik dat SuSE mijn RAID array niet herkent, omdat ik bij het partitioneren de mogelijkheid krijg om partities toe te voegen op ofwel /dev/sda ofwel /dev/sdb ... als de RAID goed zou draaien, neem ik aan dat er maar één mogelijk schijf zou zijn om partities op aan te maken.

Ik vraag me nu dus af of ik mij moet concentreren op het installeren van de drivers, of dat ik de SuSE installatie moet vertellen dat hij m'n RAID moet gebruiken.

Alvast veel dank voor de reactie!

• Sjonny
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:17

Sjonny

Fratser

.img files zijn gewoon floppy images, die je met `dd if=file.img of=/dev/fd0` of met rawrite.exe moet schrijven een floppy zodat je de inhoud van die file op je floppy hebt, en niet de file zelf.
je kan in linux met loop dat ding ook mounten natuurlijk:
$ mount -o loop file.img /mnt

The problem is in the part of your brain that handles intelligence.

• gvanh

gvanh

Webdeveloper

Topicstarter
Ja, dat heb ik gisteren inderdaad uiteindelijk ook gevonden. Toch pakte SuSE m'n floppy met drivers niet, zei dat hij geen updated drivers op de disk kon vinden.

Het vreemde is dat ik eigenlijk nergens uit SuSE verneem dat er een RAID array actief is. Hoe vind ik uit of dat wel of niet het geval is? Ik heb gisteren uiteindelijk maar wel gewoon de installatie routine afgemaakt met de standaard partitie-instellingen van SuSE ... maar volgens de partitie-tool in de setup kon ik op beide harde schijven gewoon verschillende partitionering indelen ... dat mag dan toch niet kunnen bij een RAID 1?

Is er een tool waarmee ik kan kijken of er RAID geinstalleerd is?

• gvanh

gvanh

Webdeveloper

Topicstarter
Ik ben nu in mijn BIOS nog eens de RAID configuratie aan het doorlopen. Het vervelende is dat ik geen handleiding bij de compu gekregen heb ... of ze die nou vergeten zijn in de doos te doen ... of dat die niet geleverd wordt ...?!

Hoe dan ook, bij het maken van de RAID array kan ik aangeven #stripes ... wat vul ik daar in voor een RAID 1 opstelling?

Stomme is dat ik me overal op internet gek gezocht heb ... maar dat deze vraag niet beantwoord wordt.

Alvast weer veel dank voor de hulp!

Verwijderd

Die handleiding kun je vast wel vinden op de Intel site, al zou hij ook erbij geleverd moeten worden lijkt me. Mijn systeem is ook volledig Intel en ik kreeg van alle onderdelen handleidingen erbij.
Als je RAID actief is zie je in Linux een schijf ipv meerdere (hoe ze in Linux heten weet ik niet, in FreeBSD heb ik alleen amrd0s1). Hierop kun je uiteraard meerdere partities zetten.
Bedoel je dat je mbt de stripes een aantal moet invullen? In mijn RAID BIOS wordt alleen gevraagd naar de grootte.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Wat voor raid chipset is dat? Intel ICH5/ICH6? Dat zijn fakeraids namelijk. Kun je beter linux software raid gebruiken.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• gvanh

gvanh

Webdeveloper

Topicstarter
Is chipset ICH6-R ... volgens deze site is dat inderdaad FakeRaid.

Wat is dan het voordeel van Linux SoftRaid gebruiken? Is het regelen via de Raid-controller niet sneller?
Pagina: 1