Leuk en goedkoop alternatief voor statief

Pagina: 1
Acties:
  • 1.128 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MauriX
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-05-2022
Mensen ik wilde jullie even iets vragen over het volgende:

Afbeeldingslocatie: http://www.planet.nl/upload_mm/5/9/b/1920931224_1999998491_thepod.jpg

Een statief voor je camera is vaak te groot om altijd mee te nemen: dit alternatief past wel in elke tas.
De klassieke statieven voor een camera, de bekende driepoten of tripods, zijn vaak te groot om altijd mee te slepen. Zeker als je een huis-tuin-en-keuken digitale camera standaard in je rugzak hebt liggen, is een statief net iets te veel van het goede. Er zijn weliswaar kleine, compacte statieven, maar de THE pod pakt het toch niet even iets anders aan.

THE pod lijkt op een soort 'beanbag': het is een met plastic 'bonen' gevulde zak. Aan een kant zit een universeel passende bout (vrijwel alle camera's hebben aan de onderkant een schroefgat waar deze inpast) en de andere kant is voorzien van antislip materiaal. Een kwestie van je camera erop draaien en je kunt THE pod overal - ook op oneven oppervlakken of zelfs tegen een muur - gebruiken om je camera te ondersteunen. Er zijn verschillende soorten: een grotere, rode THE pod voor flinke (video)camera's, een blauwe voor camera's waar het schroefgat links of rechts van het midden zit en een gele, kleine (nog geen tien centimeter) voor normale camera's. The pods kosten 17 tot 21 dollar.

Heeft iemand ervaring met dit 'statief'? En wat lijken jullie de voordelen / nadelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:58

breinonline

Are you afraid to be known?

Ik heb geen ervaring hiermee, maar het is een leuk idee. Voordelen zijn natuurlijk de grootte.

Nadeel lijkt me dat het alleen met kleine camera's goed zal werken. Mijn 20D met grip heeft een te grote kantelfactor. Misschien dat het net met een 50mm lens lukt om het geheel te laten staan.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-07 22:47

Zoefff

❤ 

Ervaring heb ik er niet mee, en het fenomeen is ook nieuw voor me. Op zich lijkt het me best een interessant concept, maar een volledige vervanging voor een statief is het natuurlijk niet.

Als je de zak op een muurtje, brede leuning, enz. ergens kan neerzetten zodat de camera zich op de juiste hoogte bevind is het best een goede oplossing om zelfportretten te nemen, mits de lens op de camera niet te zwaar is. De standaardlens op mijn D70 (17-80DX) zorgt er namelijk al voor dat het zwaartepunt vóór de camera ligt, waardoor deze altijd de neiging heeft om voorover te vallen. Aan (zwaardere) telelenzen hoef je natuurlijk al helemaal niet te beginnen, en dat is jammer, want bij dat soort lenzen is een statief nou juist voordelig om trillingen tegen te gaan.

Voor compactcamera's is dit best een leuke vervanger van het statief omdat je redelijk eenvoudig een goede positie kan vinden (hoewel die mini-tripods ook niet verkeerd zijn), maar voor een zwaardere dSLR lijkt het me toch niet echt veel toepasbaar.

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MauriX
Het grootste nadeel lijkt me dat je de cam nooit waterpas kan zetten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ETM
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-11-2024

ETM

E=TM²

^^^ met bovenburen

compactcams zullen ze prima voor werken...me 350D durf ik toch echt niet met zo'n beanbag op de rand van een reling te leggen (zoals in sp)

G=6.67 x 10-8cm-3 gm-1 sec-2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MauriX
haha, dat klopt, maar niet iedereen heeft die F*cking vette camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

op vakantie heb ik m'n fototas als statief gebruikt :)

niet echt waterpas, maar hij past er wel bijna op elke manier op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenrir
  • Niet online

fenrir

——-

ETM schreef op dinsdag 13 september 2005 @ 17:55:
^^^ met bovenburen

compactcams zullen ze prima voor werken...me 350D durf ik toch echt niet met zo'n beanbag op de rand van een reling te leggen (zoals in sp)
je zult je camera toch bijna altijd vast houden omdat je een foto wil maken.

lijkt me wel een handig ding

Van klussen krijg je grijze haren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:36

Rudedadude

Maybe we were born to run

Mijn ervaring is dat er nooit zo'n handig paaltje of hekje in de buurt is (zie de foto) als ik een foto op een statief wil maken. Ik heb dan ook zo'n licht (en niet echt stevig) statief dat met name voor compacts geschikt is, maar dus als voordeel heeft dat het nog redelijk meesleepbaar is.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:48

TheBorg

Resistance is futile.

Het concept is al zo oud als de weg naar Rome. Laat je vrouw/vriendin/zus/schoonmoeder een leuk zakje maken met een rits erin. Ideaal als je gaat vliegen of geen zin hebt om te sjouwen. Op locatie gooi je er rijst, bonen, grind of desnoods zand in. Werkt perfect. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
fenrir schreef op dinsdag 13 september 2005 @ 18:28:
[...]

je zult je camera toch bijna altijd vast houden omdat je een foto wil maken.
Die snap ik niet helemaal? Je kunt toch de zelfontspanner gebruiken?
lijkt me wel een handig ding
Tsja, 'k zie er het nut zo 1-2-3 niet van in, voor mezelf dan. Een stevig mini-statief lijkt me dan leuker :)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krijnvanleeuwen
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-11-2018
Zoefff schreef op dinsdag 13 september 2005 @ 17:53:

Als je de zak op een muurtje, brede leuning, enz. ergens kan neerzetten zodat de camera zich op de juiste hoogte bevind is het best een goede oplossing om zelfportretten te nemen, mits de lens op de camera niet te zwaar is. De standaardlens op mijn D70 (17-80DX) zorgt er namelijk al voor dat het zwaartepunt vóór de camera ligt, waardoor deze altijd de neiging heeft om voorover te vallen. Aan (zwaardere) telelenzen hoef je natuurlijk al helemaal niet te beginnen, en dat is jammer, want bij dat soort lenzen is een statief nou juist voordelig om trillingen tegen te gaan.
maar dit heb je ook met een mini-statief!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is natuurlijk wat lastiger omdat je niet altijd iets in de buurt hebt op de goede hoogte om de zelfontspanner te gebruiken.

Daarnaast is het wel een leuke gadget om eens uit te proberen idd. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

krijnvanleeuwen schreef op dinsdag 13 september 2005 @ 19:05:
[...]

maar dit heb je ook met een mini-statief!
Een heel mini-statief wel, maar een gewoon klein statief moet kunnen. Met één poot voor, de lens ondersteunend zal hij niet omvallen dan. Een tele-objectief legt het zwaartepunt zo ver naar voren dat het zeker niet lukt.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acid_Burn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-07 07:59

Acid_Burn

uhuh

beanbags worden al heel lang gebruikt. Deze zit alleen aan je camera vast.

Glass Eye Photography | Zelfbouw wireless fightstick | Mijn puzzel site

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BillsBro
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 26-04 22:07
"Laat je vrouw/vriendin/zus/schoonmoeder een leuk zakje maken met een rits erin."

woohahaha dat is een hele leuke, stel je voor dat je zelf naald en draad ter hand neemt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zoefff schreef op dinsdag 13 september 2005 @ 17:53:
Ervaring heb ik er niet mee, en het fenomeen is ook nieuw voor me. Op zich lijkt het me best een interessant concept, maar een volledige vervanging voor een statief is het natuurlijk niet.

Voor compactcamera's is dit best een leuke vervanger van het statief omdat je redelijk eenvoudig een goede positie kan vinden (hoewel die mini-tripods ook niet verkeerd zijn), maar voor een zwaardere dSLR lijkt het me toch niet echt veel toepasbaar.
Als je zo'n dure camera met vaak dito lens hebt zul je niet malen om een statief, in fact het is een pré en altijd beter.

Dit is juist bedoeld voor de klik klak digicams voor consumenten en niet voor de prosumers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Dan nog vind ik voor "klik klak digicams" een ministatiefje van een paar euro een betere oplossing, aangezien je daarmee nog wat bij kunt stellen. Voor een paar euro heb je al een ministatiefje met balhoofd :)

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik waag m'n camera er maar niet aan. Manfrotto all the way, alhoewel ik meer uit het handje schiet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilbren
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-07 16:49
ik vraag met toch af hoe je die zak zand moet gebruiken icm met een 400mm lens :P

ik gebruik trouwens regelmatig m'n knie om mn toestel of mn arm op te zetten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

hilbren schreef op dinsdag 13 september 2005 @ 22:30:
ik vraag met toch af hoe je die zak zand moet gebruiken icm met een 400mm lens :P

ik gebruik trouwens regelmatig m'n knie om mn toestel of mn arm op te zetten...
Als er genoeg ruimte is zou je wel de cam neer kunnen zetten en de lens ondersteunen met een zak zand/rijst/pitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

Het grote minpunt aan dit overigens niet eens zo slechte idee is: op de plekken waar -ik- mijn statief gebruik, heb ik geen railing/muur/handige paal op de ideale hoogte ter beschikking ;)

Meestal schiet ik vanaf een bepaald open punt met juist het onderwerp of model in de achtergrond geplaatst, niet ikzelf. Als ik als een vlieg aan de wand/paal/railing wil plakken, pak ik wel een lomo-cam :P

Leuk idee, maar slechts beperkte toepassing :) En bovendien: mijn statief is echt niet zo onhandelbaar, gaat gewoon aan de zijkant van mijn camtas en weegt 1,5kg :Y)
dit alternatief past wel in elke tas.
Die neemt dus eigenlijk teveel ruimte in, in mijn tas: daar horen mijn glas en body's thuis :P

[ Voor 12% gewijzigd door Remy op 13-09-2005 22:38 ]

LinkedIn
Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tundreq
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-07 22:33
Ik vind de prijs nogal tegenvallen, ik heb mijn tripod vorig jaar bij de aldi gekocht voor 25 euro, en er zit zelfs een merk stempel op van kodak dus echt een bagger merk is het ook nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-07 22:47

Zoefff

❤ 

Verwijderd schreef op dinsdag 13 september 2005 @ 22:18:
Ik waag m'n camera er maar niet aan. Manfrotto all the way, alhoewel ik meer uit het handje schiet.
Die D2x van jou is zo zwaar dat het zakje meteen knapt :P

Wat overigens niet wil zeggen dat ik het geen ubergeile camera vind :9 :P

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Verwijderd

Zoefff schreef op dinsdag 13 september 2005 @ 23:30:
[...]

Die D2x van jou is zo zwaar dat het zakje meteen knapt :P

Wat overigens niet wil zeggen dat ik het geen ubergeile camera vind :9 :P
Laat staan als ik m'n leen Bigma erop schroef :X

Voor kleinere camera's zou ik echt een minitripod nemen, compacter en handiger.

Verwijderd

Maar zo'n minitripod is toch ook niet echt makkelijk waterpas te zetten ?

Tenminste in mijn ervaring is dat nogal prutsen..

Verwijderd

Volgens mij beter dan zo'n beanbag. Met een tripod kun je je camera op een scheef oppervlak tenminste waterpas zetten, met zo'n beanbag maak je dan scheve foto's volgens mij.
Overigens heb ik een miniwaterpasje in m'n fototas zitten, erg handig "on the road"

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18-07 20:16

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Ik hang m'n camera overal tegenaan, maar dat lukt me gewoon met m'n handen. Gewoon op een brugrailing, tegen een lantaarnpaal, op je fiets, enz. En qua waterpas zetten: gewoon de AF-punten gebruiken als maatstaaf. Kleine correcties kun je altijd nog wel uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik gebruik een 'beanbag' (2 microvezel doekjes aan elkaar genaait en gevuld met erwten) bij het filmen. Bijv. op de dakrand van een safari-bus, op de railing van een boot, op de raamrand van een trein. In genoemde situaties heb je vrijwel niets aan een statief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hilbren
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-07 16:49
MauriX schreef op dinsdag 13 september 2005 @ 17:40:
dit alternatief [/url]past wel in elke tas.
Dat is ook al zoiets, ik geef toe dat het in sommige gevallen best handig kan zijn. Het heeft niet alleen maar nadelen. Camera op tripod en 400mm lens op de zak is best een leuke optie.
Maar mijn tas is vol dus ik koop dat ding niet ;)
Ow. wacht er zit een lusje aan, ik zou hem ook gewoon aan mn tas kunnen hangen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tinus
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02-10-2022

Tinus

shit happens

ik gebruik toch liever mijn manfrotto ;)

EOS 5D :: www.tinus-online.nl :: Urban Exploration :: Corolla G6

Pagina: 1