[php/mysql] stemmen tellen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtlonXP1800
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-01 12:01
Ik ben bezig om een paginatje te maken waarmee mensen stemmen uit kunnen brengen.
De database bestaat o.a. uit de velden stem1 en stem2 (mensen kunnen 2 stemmen uitbrengen)

nu wil een een stukje code maken om de stemmen te tellen. tot nu toe heb ik:
PHP:
1
2
3
$result = mysql_query("SELECT count( * ) FROM votes WHERE `stem1` = 'A' OR 'stem2' = 'a'");
$row = mysql_fetch_row($result);
echo "a:" $row[0];

dit stukje code werkt prima om het aantal stemmen op A te tellen. Nu is het probleem dat er op a t/m z (en mischien nog wel verder) gestemd kan worden. Ik kan natuurlijk wel dat stukje code 30 keer herhalen, en dat zal ook best werken, maar ik heb een vermoeden dat dit makkelijker, en netter kan.
wie kan mij vertellen in welke richting in moet denken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ecageman
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-07 21:49
zoiets als dit?

SELECT stem1, count( * ) FROM votes where lower(stem1) = lower(stem2) group by stem1

AMD Athlon 2800+, MSI K7N2Delta-L, 1024MB PC3200, SB Audigy2, XFX GF4MX440, BenQ DVD+-RW, NEC 1300A DVD+-RW, 2x WD 120GB 8mb, 2x Maxtor 250GB, Chenbro Gaming Bomb, Tagan 480W, 17" Iiyama monitor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:44

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Waarom 2 kolommen en niet twee rijen maken? Kan je een COUNT icm een GROUP BY doen.

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met gorgi_19 ... doe per stem 1 regel, met een extra kolom voor de 'prioriteit', dus keuze 1, keuze 2, etc.