[Rialto] Wordt te heet?

Pagina: 1
Acties:

• Krizzie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 04-08 15:49

Krizzie

Progressive Music \o/

Topicstarter
Ik heb een Sapphire X800XL kaart, en krijg als ik spellen speel sinds een tijdje redelijk vaak freezes of vpu recover die komt klagen.
Ik dacht dus meteen dat de temperaturen niet goed waren, maar na een potje Battlefield 2 kon ik de koeler gewoon aanraken. (Was wel warm maar niet heet) Ik heb verder andere componenten even gevoeld en die werden ook niet echt warm.
Totdat ik even me vingen op de Rialto chip had gelegd, dat was dus wel HEET! (Kon me vinger er een seconden of 3á4 ophouden)
Nu vermoed ik dus dat die te heet wordt, en dat ik daardoor dus freezes krijg in games.

Ik heb dus een tijdje (vooral met het warme weer) een kamer ventilator erop gericht gehad en kon zo redelijk normaal spelen (uurtje zonder crashes) Dus het is zeker een warmte probleem.

Nou heb ik dus een idee om er een koelblokje erop te zetten, maar ik weet niet zo goed hoe? Er zit namelijk zoon raar kussentje op de chip en er steekt in het midden een klein chippie uit. (die was dus loei heet) Kan ik dat koelblokje gewoon met wat koelpasta op dat chipje doen en dan wat lijm op dat kussentje zodat het blijft zitten?
Verder heb ik een 80mm fan besteld voor in me zijpaneel zodat die verse lucht erover heen kan blazen.

Specs:

ASUS K8N-E Deluxe (met Zalman blokje op de NB)
AMD64 2800+ (stock) Met Zalman 7000Cu
2x 512Mb Kingston HyperX (2-2-2-5 1T)
Sapphire X800XL (stock) Met Zalman vf700Cu (ook met de stock koeler had ik de freezes)
Antec Sonata met 2 coolermaster 120mm fans erin (lijkt mij voldoende lucht stroom?)
Tagan 530Watt easycon (Volt lijnen zijn allemaal stabiel)

Met straks dus nog een 80mm fan in het zijpaneel die over de Rialto heen kan blazen.

Kan ik hier het probleem mee oplossen of zoek ik in de verkeerde richting? B)

Ik heb met de search en google geen topics of berichten kunnen vinden over mensen met Rialto problemen. Maar omdat de Nvidia variant van Rialto wel een koelerblok erop heeft dacht ik dat het probleem daardoor zou komen. :)

Geluidswolk

• -ErikE-
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 30-07 17:08
Ik zou als ik jou was gewoon dat kussentje erop laten zitten. Dat is om te voorkomen dat al die IC`s bloot komen te liggen (zo dus).

Het beste is gewoon er een zalman memory heatsinkje of iets van dien aard op te vrotten met wat arctic adhesive ofzo. Dan moet het wel lukken!

Succes

EDIT1:in reviews wordt ati nog wel geroemd omdat ze die rialto zonder enige koeling op de x800xl hebben gepropt. nVidia daarentegen met hun 6600GT AGP wordt bekritiseerd om hun oplossing. Nou ik zou (oa. naar aanleiding van dit topic) zeggen: beter teveel gekoeld dan te weinig!!

disclaimer:hierboven is niet bedoelt als flame ofzo, gewoon een opmerking. Ik ben zelf een gelukkig x800xl gebruiker (maar wel PCI-e dus geen rialto :P )

[ Voor 46% gewijzigd door -ErikE- op 13-09-2005 17:43 ]

• Krizzie

Krizzie

Progressive Music \o/

Topicstarter
Maar blijft het blokje plakken op dat kussentje? Verder is de chip ongeveer 2cm bij 2cm dus een zalman blokje is te groot. :) Ik had nog een ASUS chipset blokje liggen maar die is dus bijna 2x zo groot. :P

Edit: ik heb nog wat ram sinkjes van zalman liggen maar die zijn weer te klein :+

[ Voor 18% gewijzigd door Krizzie op 13-09-2005 17:52 ]

Geluidswolk

• -ErikE-
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 30-07 17:08
Een zalman ramsinkje die bij je VF700 zaten moeten er toch wel oppassen?? Ik zou ze vastlijmen op de chip en niet op dat kussentje. Nog een optie: MODDEN }) })

Men neme een oud Socket A/370 koelblok, een ijzerzaag en men zage hieruit een heatsink van ongeveer 2x2cm. Deze lapt men vervolgens tot ene spiegel. Deze ene spiegelheatsink plakt men vervolgens met arctic adhesive vast op de Rialto chip.

Resultaat: Koele rialto chip!!

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-04 12:13
Als je je vingers er 3 a 4 sec op kan houden valt het wel mee. Ik heb wel eens gehad dat iets zo heet was dan raakte je het nog geen sec aan. Dus hij lijkt me niet te warm. Met athesive heb je wel weer een risico factor. Als je er tegen aan stoot breekt je chip ook in 2'en dus is het over en ook geen garantie meer.

Probeer anders eers wat meer airflow. En als je cat 5.7 hebt uninstall die dan want ik had daar ook problemen mee met Cat 5.7 ging terrug naar 5.6 en lockups + VPU rec was weg mischien heeft 5.8 die ook ? dus even een reinstall van de drivers ? want als dat ding te weet zou worden had ati daar echt wel cooling op geplakt zo veel moeite kost dat namelijk niet.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

• Krizzie

Krizzie

Progressive Music \o/

Topicstarter
Bij 5.8 was het te erg! bsod om de haverklap! draai nou 5.7 en windows is gewoon stabiel, net 45 mins bf2 gedaan ging best lekker enzo :P alleen toen ging het weer mis, comp ging gewoon door. Primaire beeld was zwart en 2e beeld was net een sneeuwstorm maar dan stilstaand! Dus terug naar 5.6 dan maar ... :\

Is het niet de bedoeling dat nieuwe drivers bugs fixen en niet maken :P

Edit: Ow en ik heb er nou een alu blokje opzitten :) (l*b*h 2*2*1cm op zitten en hij wordt 40c ofzo denk ik iig niet zo heet dat ik me vinger eraf moet halen. ) Nou alleen die fan nog binnen krijgen zodat er extra lucht op komt :)

Edit2: Airflow is goed zie koeling :) Maar misschien is de lucht stroom net niet sterk genoeg boven de rialto om hem aftekoelen. Daarom dus nog een 80mm in me zijpaneel :)

Ik gaat nu even 5.6 installen kijken of het weg is :*)

[ Voor 41% gewijzigd door Krizzie op 13-09-2005 21:53 ]

Geluidswolk

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-04 12:13
Krizzie schreef op dinsdag 13 september 2005 @ 21:35:
Bij 5.8 was het te erg! bsod om de haverklap! draai nou 5.7 en windows is gewoon stabiel, net 45 mins bf2 gedaan ging best lekker enzo :P alleen toen ging het weer mis, comp ging gewoon door. Primaire beeld was zwart en 2e beeld was net een sneeuwstorm maar dan stilstaand! Dus terug naar 5.6 dan maar ... :\

Is het niet de bedoeling dat nieuwe drivers bugs fixen en niet maken :P

Edit: Ow en ik heb er nou een alu blokje opzitten :) (l*b*h 2*2*1cm op zitten en hij wordt 40c ofzo denk ik iig niet zo heet dat ik me vinger eraf moet halen. ) Nou alleen die fan nog binnen krijgen zodat er extra lucht op komt :)

Edit2: Airflow is goed zie koeling :) Maar misschien is de lucht stroom net niet sterk genoeg boven de rialto om hem aftekoelen. Daarom dus nog een 80mm in me zijpaneel :)

Ik gaat nu even 5.6 installen kijken of het weg is :*)
Als het dan weg is kan het dus zijn dat de drivers lagen te kloten. Ik had het vooral met de Omega 5.7 en Earth 2160. Na ongeveer 10 min was het gebeurt. Daar na 5.6 er op en alles goed kon ook me core clock meteen weer 50 mhz hoger zetten zonder probs. Dus daar lag het bij mij duidelijk aan. ( het lag neit aan Omega want de Omega 5.6 draai ik nu op eigenlijk altijd. vind ze wat beter beeld geven en iets minder probs )

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

• Krizzie

Krizzie

Progressive Music \o/

Topicstarter
Probleem was met 5.8 te erg voor woorden, met 5.7 was windows gewoon stabiel games was het gebeurd na 10 mins (warcraft 3) en 40 mins BF2, Mohaa (kreeg ik zelfs arties :X ) 5.6 heb ik net een uur mohaa gedaan zonder probs, dus ik denk dat het gefixt is :D

Nou heb ik uber Rialto koeling voor niets :P

Edit: Typo's }:O

[ Voor 4% gewijzigd door Krizzie op 13-09-2005 23:01 ]

Geluidswolk

• Krizzie

Krizzie

Progressive Music \o/

Topicstarter
Hmm ik draai nou weer op catalyst 5.6 maar mohaa vond het wel welletjes na 30 minuten spelen, beide schermen op standby en niks reageerde meer. Na een reboot was het systeem van een ernsige fout hersteld :X (als ze nou eens zeggen wat er fout ging 8)7 )

Ik heb met Riva Tuner even de temps bij gehouden van de videokaart en die blijven onder de 50c dus dat zit wel snor. (zowel NFSU2 als Mohaa werd max 48c)

Verder vind ik het ook raar dat sommige spellen sneller crashen dan andere :? NFSU-2 kan ik redelijk lang spelen zonder problemen zelfde geldt voor BF2, maar Mohaa of Warcraft 3 die crashen veel sneller en dan ook met een bsod. (vaak is het een ati file die niet meer reageerde)

Ik hoop dat met een versie Windows instal het probleem is opgelost :)

Geluidswolk

• mazz
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23-07 23:03
Dat wil vaak wel werken ja..
Iig succes, en laat weten als het nog steeds niet lukt, hier zitten de techneuten :)

Groetjes van iemand uit je clan :)

20 jaar, en wat had ik bereikt?

Pagina: 1