[Gezocht] Simpele website beheer tool

Pagina: 1
Acties:
  • 175 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Kaastosti
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20-08 21:00

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Het verhaal is als volgt:

Een kennis van mij met een eigen bedrijf heeft een website, welke ik ooit in lang vervlogen tijden voor 'm gemaakt heb. Die website is puur html, aangezien ik toendertijd nog niet eens van het bestaan van iets als php, jsp, mysql of iets afwist. Dit heeft tot gevolg gehad dat hij de vacatures (slechts een stuk of 5, die af en toe ge-update worden) zelf in de html in moet kloppen.

Niet alleen dat, ook moet hij als leek een ftp programma gebruiken om de bestanden te downloaden. Daarna kan hij ze met Frontpage Express (oei, lang geleden, is dan ook een prehistorische laptop) bewerken en daarna weer met het ftp programma op de site zetten.

Inmiddels heeft hij ook een systeem waar Windows XP op draait en ook vanaf dat systeem wil hij graag de site kunnen bewerken. De man heeft geen verstand van internet of websites, hij weet alleen welke tekst hij online wil hebben en waar hij dat in de html aan moet passen. Dat heb ik namelijk netjes aangegeven en er een handleiding bij gedaan.

Nu weet ik dat programma's als Frontpage tegenwoordig een hele berg functionaliteiten er bij hebben gekregen, waardoor bijvoorbeeld het ftp-gedeelte ook binnen dat programma afgehandeld kan worden. Aangezien het voor een bedrijf is en eventuele kosten niet uitmaken wil ik een goed advies kunnen doen voor een tool waar hij zijn site mee kan beheren.

Als ik echter op zoek ga naar de software, kom ik tot de conclusie dat er echt astronomische bedragen worden gevraagd voor dergelijke software, terwijl ik slechts 1% van de functionaliteit wil gebruiken. Hij is immers geen designer, maar wil alleen wat tekst op de site makkelijk kunnen wijzigen.

Bestaan hier simpele(re) programma's voor aldanniet freeware, want om nou meteen met een bedrag van €650 aan te komen voor Studio MX 2004 vind ik ook zo overkill :) Frontpage kwam ik tegen voor €165, wat ik ook al een hoog bedrag vind eigenlijk. Alvast bedankt voor de tips!

Een vergissing is menselijk, maar om er echt een puinhoop van te maken heb je een computer nodig.

• TXC
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 24-12-2025

TXC

zelf in de html in moet kloppen.
Niet WYSIWYG dus. Dan is er bijvoorbeeld Crimson Editor. FTP beheer zit er ook in en het is freeware.

• getfirefoxnow
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Als hij rechtstreeks in HTML wil inkloppen en automatisch wil saven rechtstreeks naar de website dan is html-kit een optie. Hier komt dus geen ftp programma meer tussen.

http://www.download.com/HTML-Kit/3000-2048_4-4687625.html

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Nee idd, niet wysiwyg, het is nog echt een die-hard codeklop programma ;)
Het is overigens niet zo dat hij dat per se wil, maar het was op dat moment gewoon even niet anders. Toen had ik ook geen tool die een antwoord was op dat specifieke probleem, dus heb ik die handleiding voor 'm geschreven hoe het zou moeten werken. Dat gaat nu al een paar jaartjes goed, maar het moet natuurlijk makkelijker kunnen. Daar zou ik in ieder geval vrienden mee maken :)

[ Voor 66% gewijzigd door Kaastosti op 13-09-2005 16:57 ]

Een vergissing is menselijk, maar om er echt een puinhoop van te maken heb je een computer nodig.

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20-08 13:14

mace

Sapere Aude

Je zou ook ervoor kunnen kiezen de vacature pagina te herschrijven in php, dat de vacature info uit een mysql database haalt, dan kan je daar dus een leuk php frontendje voor maken, waar hij het kan inkloppen, die je vervolgens met een htaccess kan afschermen, dat lijkt mij de beste oplossing, maar het is wel wat werk :)

[ Voor 14% gewijzigd door mace op 13-09-2005 16:59 . Reden: verduidelijking ]

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 12:58
NVU ?

"Nvu maakt het het maken van websites makkelijker zodat het werken ermee voor iedereen mogelijk is. Gebaseerd op de stabiele Mozilla-code maakt Nvu goede HTML-code zoals van zo'n programma verwacht mag worden met functies als goede ondersteuning voor verschillende standaarden, sjablonen en een ingebouwde website-beheerder."

Zie ook de screenies

Open source, ook nederlandstalig en free ;)

[ Voor 10% gewijzigd door aZuL2001 op 13-09-2005 18:54 ]

Abort, Retry, Quake ???

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Ziet er allemaal heel hip uit :)

De reden dat ik alles niet in php herschrijf met mysql db er achter, is dat dat totale overkill is. Er staatn gemiddeld 5 vacatures op (een klein deel van het totaal) en deze worden niet heel regelmatig aangepast omdat dat niet nodig is. Een heel systeem er achter bouwen is misschien voor het onderhoud wel het makkelijkst, maar kost er veel tijd en moeite. Ben momenteel bezig met een aantal projecten, dus heb daar niet echt tijd voor.

Ik heb in ieder geval weer een paar stukjes software om te testen :P

• profweirdo
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 02-06 22:12
zoals al gezegd wordt zijn er vele paketten die het werk kunnen klaren.
zelf gebruik ik naar tevredenheid NVU, dit raad ik dus in dit geval ook aan.
suc6

E6750 @ 3,2 Ghz | MSI P35 | OCZ SpecOps 2Gb | Sparkle 7900GT

• ParaNoiMia
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-08 21:18
Kaastosti schreef op dinsdag 13 september 2005 @ 18:23:
Ziet er allemaal heel hip uit :)

De reden dat ik alles niet in php herschrijf met mysql db er achter, is dat dat totale overkill is. Er staatn gemiddeld 5 vacatures op (een klein deel van het totaal) en deze worden niet heel regelmatig aangepast omdat dat niet nodig is. Een heel systeem er achter bouwen is misschien voor het onderhoud wel het makkelijkst, maar kost er veel tijd en moeite. Ben momenteel bezig met een aantal projecten, dus heb daar niet echt tijd voor.

Ik heb in ieder geval weer een paar stukjes software om te testen :P
Voor simpele websites installeer ik phpfusion (www.phpfusion.net) Installatie is in 10 minuten gebeurd, je kan er eventueel ook een Tiny WYSIWYG editor inhangen en kompleet nederlands. Als het echt een simpele site is, zou je wellicht in een uurtje de hele boel omgezet kunnen hebben. Misschien toch een idee om naar te kijken (ook al geef ik zelf oa trainingen Frontpage B) )

• tweakraiser
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11:32

tweakraiser

I have such sites to show you

[Misschien is werken met Macromedia Dreamweaver een optie. Dan bedoel ik met name het gebruik van templates. Als jij bv voor hem een template maakt met wat editable regions erin is het koek en ei natuurlijk.
Ik pas dit ook nog wel eens toe bij klanten die niet direct aan een vrij "duur" CMS systeem willen...
ze sturen jou de tekst per e-mail ofzo en jij zet het erin.

[ Voor 22% gewijzigd door tweakraiser op 13-09-2005 22:57 ]

Strava | Webdesign

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Ik begrijp best dat bij sommige mensen de handen beginnen te jeuken, aangezien het een typisch voorbeeld is van iets wat mooi te automatiseren is met php/mysql, maar dat is toch echt niet de bedoeling ;) Ik wil er gewoon voor de beste man iets makkelijks van maken, zonder dat ik zelf ook maar iets hoef te ontwikkelen.

@tweakraiser: hoe lang denk je dat je de laatste suggestie volhoudt op het moment dat je een aantal mensen hebt die dagelijks hun website up-to-date moeten hebben. Uiteraard wil je er zelf helemaal je handen vanaf kunnen trekken zonder dat de boel instort :)

Ik ben nu alle suggesties aan het proberen en ik moet zeggen dat het best leuk werkt allemaal :P

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

Waarom niet een van de gratis/opensource CMS'en? Er zijn er vele. (Natuurlijk moet je dan wel eenmalig de boel goed instellen en moet je een server hebben waar het kan draaien).

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Sendy
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Al gedacht aan de Mozilla editor ("Composer") Deze zit vast nog wel in de Mozilla Suite en is helemaal gratis/vrij. (En vast niet slechter dan Frontpage.)

[ Voor 19% gewijzigd door Sendy op 14-09-2005 18:26 ]

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Waarom niet een van de gratis/opensource CMS'en?
Omdat die over het algemeen een gruwelijke hoeveelheid functies aanbieden die helemaal niet nodig zijn. Voor een website enthousiasteling natuurlijk heel mooi en bruikbaar, maar daar is in dit geval geen behoefte aan. Daarnaast weet ik niet eens welke talen en db's er ondersteund worden op z'n domein, alhoewel dat waarschijnlijk gewoon php/mysql zal zijn.

En ook het installeren en instellen van zo'n CMS gaat weer tijd in zitten en voor het goed werkt ben je wel even verder is mijn ervaring. Mozilla Suite wordt ook bekeken :)

Verwijderd

Ik zou er even een cms achter zetten. (zal je als tweaker vast wel lukken)
Zijn genoeg open source versies van te krijgen

edit: oh was al eerder gezegt :)

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 14-09-2005 18:51 ]

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

Kaastosti schreef op woensdag 14 september 2005 @ 18:42:
Omdat die over het algemeen een gruwelijke hoeveelheid functies aanbieden die helemaal niet nodig zijn. Voor een website enthousiasteling natuurlijk heel mooi en bruikbaar, maar daar is in dit geval geen behoefte aan.
Juist niet: je kan in het "ergste" geval wegkomen met 1 knop 'nieuw item', 1 knop 'opslaan', 1 knop 'edit' en 1 knop 'verwijder' voor de gewone gebruiker. Heel veel minder dan zelfs kladblok :P
Daarnaast weet ik niet eens welke talen en db's er ondersteund worden op z'n domein, alhoewel dat waarschijnlijk gewoon php/mysql zal zijn.

En ook het installeren en instellen van zo'n CMS gaat weer tijd in zitten en voor het goed werkt ben je wel even verder is mijn ervaring. Mozilla Suite wordt ook bekeken :)
Da's beide waar.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Wat een stelletje atsers zeg bij Demon :) Daar doen ze hosting voor €20 per maand met €35 opstartkosten, maar dat is exclusief PHP of MySQL database. Daar mag je nog een keer €75 voor bijbetalen.Hoe overleven ze dat in de hosting business?

• YopY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-08 13:40
Geen idee, ik zou ook niet bij Demon gaan. http://www.bluehost.com/ is $6,95 per maand, MET php/mysql, 4 GB ruimte, 100 GB dataverkeer, enzovoort.

[/reclame]

En over die CMS-en, er zijn ook (gratis) systemen die of gewoon eenvoudig zijn (mbt functies), of die helemaal met modules werken. Op mijn website gaan we zoals het nu lijkt over op MD-Pro, een fork van een fork van PHPNuke. Die is zodanig gemaakt dat bijna alles een module is, van het menu tot het nieuwssysteem tot zeg het maar.

Wat dat inhoud is dat je een zeer veelzijdig systeem hebt. Aan de ene kant kun je er weet ik veel hoeveel modules instoppen zodat je een ongelofelijk uitgebreide website hebt, maar aan de andere kant kun je het ook minimaliseren tot er alleen de twee modules inzitten die je echt nodig hebt.

Ook een plus is de module AutoTheme die erbij zit, waarmee je heel makkelijk (volgens de beschrijving, niet volgens eigen ervaring) een nieuwe layout kunt maken. Gewoon in programmas zoals Frontpage.

Genoeg reclame nu. Ik zou een simpele PHP-pagina maken voor datgene.

Of de al eerder geposte programmas gewoon gebruiken ;). Compleet CMS enzo zou ik als ik jou was pas over nadenken als de website helemaal opnieuw gemaakt moet worden, en regelmatig geupdate moet worden.

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
En dan nu de klap op de vuurpijl... PHP en MySQL wordt dus niet ondersteund. Hij zit namelijk nu dus bij Demon en heeft de 'goedkope' versie van €20 per maand zonder bijzondere frutsels :) Daar gaan alle mooie ideeën van CMS-en, PHP scripts en goodies. Ik ga er een mooi adviesrapportje voor schrijven denk ik, dan mag hij zelf uitmaken wat hem het beste lijkt :)

• djluc
  • Laatst online: 18:29
Als je lokaal bij die persoon nou een programma installeerd, bijvoorbeeld PHP met een scriptje, waarmee je kan editten en FTP'n tegelijk? Dat is erg simpel te programmeren en lost je probleem meteen op.

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Dan ga ik dus die arme man opzadelen met een lokale webserver waar ik php op integreer en moet dan daarvoor een script schrijven waarmee hij z'n website kan updaten. Dan kan ik 'm nog beter HTML uitleggen ;)

In dat geval ga ik toch voor de eerder genoemde mogelijkheden van freeware editors.

• djluc
Nee, je maakt bijvoorbeeld op zijn bureablad een tekstbestand waarin hij de HTML kan schrijven + een link naar een stukje PHP wat dit bestand automatisch upload. Op een snelkoppeling drukken kan iedereen, zeker als hij HTML kan.

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Een link naar een stukje PHP heeft geen zin als er niet ook een webserver draait, aangezien PHP nog steeds een platform nodig heeft om te kunnen werken. Hij kan geen HTML, ik heb hem alleen ooit uitgelegd waar hij een titel en een stukje tekst in moet vullen en dat hij dat hele blok kan kopieren en plakken om meerdere dingen toe te voegen.

Maar om er geen discussie van te maken of het aldanniet kan of handig is, het moet zo simpel mogelijk worden voor zowel hem als mij. Dus in het ideale geval is dat een nieuwe hosting provider met PHP/MySQL ondersteuning waar je 1 keer iets voor bouwt. Maar ja, dan moet het domein nog een keer verhuizen ook...

• Fuzz10
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Beste Kaastosti..

ff spammen : :9

Bekijk Webhare Lite n's .. trial versie is te downloaden op www.webharelite.nl ..

Werkt echt super simpel.. Word docjes er in gooien , dat ding verzocht de upload naar de gewenste FTP server et voila ... Site gebouwd in 10 minuten.

Het pakketje kost de wereld ook niet trouwens.

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Dat webhare ziet er ook wel leuk uit ja, alleen bestaat er al een site. En tot zover heb ik nog geen mogelijkheid gevonden een bestaande site te importeren...

Oh ja... en het kost €120, wat misschien niet veel is in vergelijking met Studio MX, maar ik toch nog een redelijk bedrag vind.

[ Voor 30% gewijzigd door Kaastosti op 15-09-2005 17:09 ]

• djluc
Kleine note nog: PHP draait gewoon command line en heeft geen platform o.i.d. nodig om een bestandje te FTP'n. Zeker niet omdat er geen interactie nodig is met de gebruiker.

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Heh je hebt gelijk... even gechecked :)

• getfirefoxnow
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Monoedit, het kleinste CMS ter wereld:
http://mirror.optusnet.com.au/sourceforge/m/mo/monoedit/

Je zet het op de server en je kunt via een editor rechtsreeks de html pagina's bewerken.

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Dat zou echt een leuke optie geweest zijn, ware het niet dat de server geen PHP ondersteund. En op het moment dat dat wel zo is, en de man er geld in wil stoppen, bouw ik liever zelf een custom script waarmee helemaal alle moeite weg wordt genomen.

• Fuzz10
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Kaastosti schreef op donderdag 15 september 2005 @ 17:01:
Dat webhare ziet er ook wel leuk uit ja, alleen bestaat er al een site. En tot zover heb ik nog geen mogelijkheid gevonden een bestaande site te importeren...

Oh ja... en het kost €120, wat misschien niet veel is in vergelijking met Studio MX, maar ik toch nog een redelijk bedrag vind.
Je moet zelf een template er in hangen of een bestaande wijzigen. Even show developer-tools aanzetten en dan "control-t"..

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Topicstarter
Helaas is het vanaf mijn kant nodig om dit topic een klein schopje te geven. Inmiddels heb ik een, naar mijn idee goede, oplossing geprobeerd met NVU. Helemaal getest, templates etc. gemaakt en een handleiding voor die kennis geschreven. Een tijdje niets van gehoord, tot hij op een gegeven moment belde met de mededeling dat het systeem niet werkte volgens handleiding.

Ik ben langsgeweest en inderdaad werkte alles niet zoals verwacht. Ook na flink wat puzzelen kwam ik er niet uit en heb for the time being maar even aangeboden dat ze updates naar mijn kunnen sturen, zodat ik ze er op zet. Op die manier was de druk er voor mij even af...

Maar ja, da's natuurlijk geen blijvende oplossing en nu wil hij toch ook wel eens zelf wat kunnen updaten. Ik heb nog een aantal alternatieven geopperd om het geheel voor mij wat makkelijker te maken, maar dan zou de site een beetje in moeten boeten aan gebruiksvriendelijkheid... en da's niet de bedoeling.

Wat is het probleem: een onderdeel van de site bestaat uit vacatures, die met een index te benaderen zijn. Zowel de vacatures als die index moet op dit moment handmatig worden bijgehouden in NVU. Voor mij is dat geen probleem, maar hij snapt alle mogelijkheden simpelweg niet en bij de minste afwijking van de geschreven handleiding schiet de stress er in.

Waar ik nu naar op zoek ben ik een manier om zoveel mogelijk werk uit handen te nemen, maar ondertussen nog steeds geen php te gebruiken (helaas). Ik dacht aan een soort javascript-achtig systeem wat achter een htaccess (oid) zit. Op die manier kan alleen hij er bij en kan het toch werken. Alleen ben ik geen javascript held, dus vroeg ik me af of er mensen zijn die bekend zijn meer heel (met de nadruk op heel) simpele pagina beheertools in javascript.

Wederom alvast bedankt voor de moeite... ondertussen browse ik rustig verder in de zoektocht :)

Verwijderd

Ik zou me niet langer blindstaren op het gebrek aan PHP/Msql, en al helemaal geen omslachtige dingen gaan maken in javascript.

Wat ik wel zou doen is bij webreus.nl een hostingpakketje afsluiten voor 20 euro per jaar, en Lucidcms of iware installeren. Dit is werkelijk in 3 minuten gebeurd, en bijzonder simpel doch doeltreffend.

• zwippie
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

zwippie

Electrons at work

Laat ik ook eens een (enigzins afwijkende) methode posten, ik heb dit voor iemand een keer gemaakt om html-pagina's te genereren en op een php-loze webserver te zetten:

Maak in MS Access een database met een tabelstructuur voor (ind dit geval) de vacatures.
Maak een mooi/handig formulier om vacatures in te voeren/wijzigen/verwijderen.
Schrijf wat VBA code om een html pagina te genereren met de actuele vacatures in de database. Deze pagina schrijf je lokaal even weg als temp.html oid.
Gebruik een FTP-component in Access om de pagina te uploaden naar de webserver. (chillkat ftp bv)

Een beetje kennis van Access en VBA is vereist, plus dat de gebruiker ook Access geinstalleerd moet hebben. Maar op deze manier kan de gebruiker makkelijk wat gegevens invoeren en met een druk op de knop een pagina genereren en uploaden.
Eventueel kun je ook zonder Access zelf een programmaatje schrijven dat dit kan (in Java bijvoorbeeld, voor iedereen gratis verkrijgbaar).

Het lijkt misschien raar om zoiets in Access te doen, maar er zijn meerdere wegen die naar Rome leiden. :)

How much can you compute with the "ultimate laptop" with 1 kg of mass and 1 liter of volume? Answer: not more than 10^51 operations per second on not more than 10^32 bits.

• Spockz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15-08 09:38

Spockz

Live and Let Live

Wat je natuurlijk ook zou kunnen doen is op je eigen server een php script bouwen waarop de klant inlogt, dat script haalt de pagina's van de ftp server van de site van de klant, verwerkt het, schotelt het aan de klant voor, de klant bewerkt het, klikt op save en jouw script upload het weer naar de ftp server.

Is dat niet iets? (omslachtig. :P)

C'est le ton qui fait la musique. | Blog | @linkedin
R8 | 18-55 IS | 50mm 1.8 2 | 70-200 2.8 APO EX HSM | 85 1.8

• XplodingForce
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21-02 16:30

XplodingForce

NEE GEEN COLA GEVEN!!!!

Waarom probeer je niet eens gewoon een CMS systeem met Mambo?
Dat is een erg simpel CMS met 2 modussen, simpel en expert. Simpel is Simpel ;) en expert heef heel veel functies.
(kost 1a2 uurtjes om mee te leren werken als je het zelf uitprobeert, met een tutorial 10 minuutjes...)

Ik gebruik het zelf ook via een GRATIS webhost met MySQL database en PHP ondersteuning!

100 WebSpace.com

Er staat wel een banner bij, maar voor 1 euro per maand heb je GEEN banner. het heeft standaard 100 MB opslag ruimte (en als je 2,95 per maand betaald krijg je al 300 MB ofzo...).

Bij het gratis pakket heb je een file-size limit van 500Kb. Maar bij alle betaalde pakketen heb je geen enkele file size-limit. Het is zowel via FTP als online te benaderen en de online interface is erg goed.

Als je mambo eenmal geinstalleerd heb doe je gewoon alles via de Mambo interface.

Het werkt echt SUPER!

Everybody lies

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 06-07 14:10
Je kunt ook iets gaan doen met Blogger, al is Blogger daar niet specifiek voor bedoeld. Maar het kan wel: de scripting ligt bij Google (de eigenaar van Blogger), en via FTP wordt er gepubliceerd. En je hebt een WYSIWYG-editor :)

We are shaping the future

Pagina: 1