Toon posts:

SiI 0680 controller start alleen op zónder aangesloten drive

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb mijn fileserver, gebaseerd op een Abit KT7A mobo, onlangs uitgebreid met een 200GB Maxtor PATA schijf. Omdat de onboard IDE-controller geen schijven >137GB lijkt te ondersteunen, heb ik hiervoor een PCI Target UDMA 133/RAID controller aangeschaft, die gebaseerd is op de Silicon Image SiI 0680 chipset. Dit werkte goed.

Daarna ben ik verhuisd. Systeem heeft dus een beetje geschud en getrild in de verhuisbus. Na aankomst in mijn nieuwe kamer startte het systeem niet meer op: De BIOS van de controller werkt wel, de aangesloten schijf wordt ook gedetecteerd, maar daarna loopt het systeem vast op "Verifying DMI Pool data...".

Sindsdien heb ik veel geprobeerd:
  • Alle PCI sloten
  • Weglaten van alle andere PCI kaarten
  • Beide kanalen van de IO controller
  • Andere kabels
  • Gecheckt op de meest recente BIOS van de 0680 aanwezig is (ja)
  • Testen met andere schijf, die wel werkt via onboard controller
  • Google+google groups afgescand voor oplossingen
Dit alles maakte geen verschil. Hierna heb ik slechts één stabiel aanknopingspunt:
  • SiI 0680 kaart in systeem, maar geen schijven aangesloten -> systeem draait.
  • Eén of meerdere schijven aangesloten aan de SiI 0680, maakt niet uit aan welk kanaal of welke plug -> systeem blijft hangen bij "verifying dmi pool".
Ik zou het erg op prijs stellen als er tips zijn voor de aanpak van dit probleem.

Verwijderd

Topicstarter
Dit topic is voor in de archieven en kan gesloten worden. In bovenstaand lijstje met opties ontbrak nog:
  • Controleren of de meest recente BIOS van de KT7A aanwezig is
Flashen van deze BIOS naar versie A9 (beschikbaar op http://www.abit.com.tw) doet de truc. Hoe het kan dat het systeem met de oude BIOS-versie ook heeft gewerkt, is een van die raadselen die de mensheid wellicht kan oplossen tegen de tijd dat we allemaal 300 jaar leven B)

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 13-09-2005 23:50 ]

• ImPrEzA
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:41

ImPrEzA

</breezah> Impreza

Bovenstaand probleem treedt hier EXACT hetzelfde op. Zelfde controller, ook een zelfde type moederbord (maar dan Mtsonic MS8117C), vrijwel zelfde configuratie.

Alleen: zowel de BIOS van de PCI-kaart als de bios van het moederbord zijn net geupdate naar de nieuwste versie. Opstarten wil prima, de hardeschijf en 2 cd-romspelers worden door de controller perfect en snel herkend. Maar daarna blijft het systeem compleet hangen op "Veryfing DMI Pool data".

Disconnect ik de HD en cd-rom IDE-kabels, dan start ie WEL door maar ja, kan ik dus alleen van floppy booten :-/

Blackbird singing in the dead of night, take these broken wings and learn to fly... all your life... you were only waiting for this moment to be free. ][ Wanna fight for human rights? www.amnesty.nl

• o0SmOkE0o
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Probeer eens Force Update ESCD in je bios ?

En heel misschien een bios reset ?

Heb dezelfde kaart in mijn PC zitten. Maar heb er voor het gemak een non RAID bios opgeflashed.
Echter ben ik nooit tegen deze problemen aangelopen.

Suc6 er dus mee !