Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Tijdelijk eigen loon factureren

Pagina: 1
Acties:
  • 106 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Momenteel werk ik via een uitzendbureau bij mijn werkgever. Nu mijn eerste 6 maanden voorbij zijn krijg ik een contract hier. Echter omdat dit contract door HR in het buitenland opgesteld moet worden blijkt dit nog even te gaan duren. Mijn werkgever bood mij aan dat ik niet meer via het uitzendbureau betaald werd maar dat ik een rekening mocht sturen voor de gemaakte uren tegen het tarief wat het uitzendbureau rekend voor mij. Echter willen ze hierover geen loonbelasting etc. hoeven te betalen dat moet ik dan zelf regelen. Ik kom niet in aanmerking voor freelance of inkomen uit overige werkzaamheden omdat ik gewoon loon krijg.

Hoe kan ik dit regelen? Het gaat dus om een tijdelijke oplossing voor een paar weken die mijn baas als bonus ziet voor het harde werken en omdat hij liever het geld aan mij geeft dan aan een uitzendbureau.

• Rac-On
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
weet je wat jij moet doen? Even langs de belastingdienst!

serieus: die mensen daar hebben er verstand van, de mensen hier niet (of in ieder geval minder)

doet niet aan icons, usertitels of signatures

• iH8
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17-06-2024

iH8

rac-on schreef op dinsdag 13 september 2005 @ 16:06:
weet je wat jij moet doen? Even langs de belastingdienst!

serieus: die mensen daar hebben er verstand van, de mensen hier niet (of in ieder geval minder)
idd. dat zou ik ook zeker even doen, dat het je aan het einde van de rit niet meer kost als je verdiend. geen loonbelasting :? klinkt mij een beetje obscuur. let maar op.

Aunt bunny is coming to get me!

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 17-11 06:42

Daniel

Kapitein NCC-1701
Als je je eigen tarief mag rekenen loop je aardig binnen, maar er zijn nogal wat haken en ogen voordat je voor jezelf als werkgever kunt gaan spelen. Sowieso moet je een KvK-inschrijving hebben.

• LuCarD
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

LuCarD

Certified BUFH

Volgens mij kan je gewoon gaan werken. En jij moet dan facturen maken zonder BTW.

Over dit bedrag moet jij dan loonbelasting betalen. Dat kan best wel oplopen afhankelijk van het loon.
Ook moet je goed opletten of je nog wel legaal verzekerd bent binnen het ziekenfonds, als je buiten het ziekenfonds valt dan is het simpeler.

Maar kan je niet om een voorschot vragen, totdat je contract terug hebt van HR? Dan heb je dit soort problemen niet.

[ Voor 16% gewijzigd door LuCarD op 13-09-2005 16:15 ]

Programmer - an organism that turns coffee into software.

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat dus om een paar weken hooguit. En geen loonbelasting in de zin van dat het bedrijf niet de administratieve rompslomp krijgt maar dat ik zelf belasting afdraag. Er werken hier meerdere mensen zo maar die doen het voor langere tijd en hebben dus een eigen bedrijfje.

Ik zal wel eens informeren bij de belastingdienst en bij mijn collega die donderdag weer terug is.

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Om wat voor bedrag gaat het ongeveer, want je kan met de teruggave-biljetten van de Belastingdienst ook loon opgeven waar je nog geen loonbelasting over hebt betaald.

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Verwijderd

Topicstarter
Denk dat het rond de 3500 uitkomt dan voor die paar weken.

• Rac-On
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
ik krijg soms serieus het idee dat tweakers het eng vinden om real-life met mensen te communiceren. Bel gewoon de belastingdienst, die kunnen het je zo vertellen.

doet niet aan icons, usertitels of signatures

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 13 september 2005 @ 16:24:
Denk dat het rond de 3500 uitkomt dan voor die paar weken.
Is het niet serieus te overwegen gewoon inderdaad een eigen bedrijfje op te riochten en jezelf te verhuren? Dat levert waarschijnlijk bakken meer geld op. Denk aan je ondernemersaftrek en startersaftrek. Waarschijnlijk heb je zelfs voldoende geld om een administratieburo voor jou de facturering en administratie te laten doen en er dan nog geld op over houden.
rac-on schreef op dinsdag 13 september 2005 @ 16:38:
ik krijg soms serieus het idee dat tweakers het eng vinden om real-life met mensen te communiceren. Bel gewoon de belastingdienst, die kunnen het je zo vertellen.
offtopic:
/me huivert ... mensen .... eng ... :+

• cowgirl
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-12-2020
Moet je natuurlijk wel even boven het urencriterium uitkomen en dat wordt wat lastig in een paar weken. urencriterium om voor de belasting als ondernemer gezien te worden in 1225 of iets daar in de buurt.
Belastingdienst is inderdaad de aangewezen stap. Je wordt niet als ondernemer gezien, waarschijnlijk blijf je ook onder de btw-afdracht grens. De loonbelasting betaal je gewoon bij 'overige werkzaamheden'. Denk wel aan je verzekeringen, je valt in die periode niet in het ziekenfonds, bent niet ww, wao e.d. verzekerd. Je moet zelf beslissen of je dat risico wilt nemen.

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-09 00:37

curry684

left part of the evil twins

rac-on schreef op dinsdag 13 september 2005 @ 16:38:
Als je even de Blue Room inloopt kun je zelfs bij ze langs, dit soort vragen doen ze gewoon zonder afspraak.

Professionele website nodig?

Verwijderd

Topicstarter
Belastingdienst gaf aan dat dit gewoon onder overige werkzaamheden aangegeven kan worden, en dat ik dan bij de aangifte belasting moet afdragen. Het is trouwens niet dat ik niet durf te bellen maar had geen zin om onder werktijd hierover te gaan bellen met de kans dat anderen binnenkomen/meeluisteren. Nu iedereen al naar huis is toch maar even gedaan.

Dan zit ik inderdaad alleen nog met verzekering, ik denk dat die paar weken niet zoveel uitmaken. Boekhouden is niet zo gevaarlijk.

• Lordy79
  • Laatst online: 21-11 03:16

Lordy79

Vastberaden

Verwijderd schreef op dinsdag 13 september 2005 @ 17:23:

Dan zit ik inderdaad alleen nog met verzekering, ik denk dat die paar weken niet zoveel uitmaken. Boekhouden is niet zo gevaarlijk.
Nee, maar als je je been breekt ben je ook niet verzekerd!!!

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

• hanhoo
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 07-07 13:12
Je kunt gaan werken onder VAR - verklaring arbeidsrelatie. Dat is geen enkel probleem. Je kunt samen met je werkgever Opting afspreken waarbij hij voor jou de verplichte werkgeverslasten betaald.

Edit: Dan ben je dus verzekerd!

http://www.belastingdiens...rsoneel/download/485.html

Als het gefactureerde bedrag door de belastingdienst als loon wordt gezien, ben je vrijgesteld van de BTW en is je werkgever verplicht voor jou de nodige lasten af te dragen. Post maar als je meer info wil, ik heb er alle ervaring mee.

[ Voor 4% gewijzigd door hanhoo op 15-09-2005 16:28 ]

• hanhoo
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 07-07 13:12
Daniel schreef op dinsdag 13 september 2005 @ 16:09:
Sowieso moet je een KvK-inschrijving hebben.
Onjuist. Je moet bij het starten van een zogenaamde onderneming aan bepaalde voorwaarden voldoen. Er zijn drie beoordeling die plaats moeten vinden:

1) KvK: indien je openlijk naar buiten treed, wilt uitbreiden etc. Anders wordt je niet als ondernemer gezien en ben je vrijgesteld van inschrijving. Indien je bedrijfsmatig zaken wilt aanschaffen kun je dit bewijzen door bij de KvK hier een vrijstellingsverklaring voor aan te vragen (€ 4,00).

2) Belastingdienst: Ben je ondernemer voor de inkomstenbelasting (VAR Verklaring)?

3) Belastingdienst: Ben je ondernemer voor de BTW

Ikzelf doe wat nevenactiviteiten en heb tot nog toe gewerkt onder VAR met als beoordeling Resultaat uit overige Werkzaamheden. Ik ben geen ondernemer voor de KvK en geen ondernemer voor de inkomstenbelasting. Wel ben ik beoordeeld als ondernemer voor BTW.

Verwijderd

Topicstarter
Heel wat gepraat met m'n collega mijn baas en zijn baas verder zijn we er eindelijk uit. Het is dus niet mogelijk zomaar een factuur te sturen en op te geven over overige werkzaamheden, ook al zeiden ze bij de belastingdienst van wel.. Beetje slecht maargoed. Ik krijg nu een tijdelijk contract die gewoon via de loonadministratie van het bedrijf loopt. Hierbij kom ik wel boven de ziekenfondsgrens dus moet ik zelf een particuliere verzekering nemen. De opzet was dit buiten de loonadministratie te houden maar dat werd te moeilijk. Bedankt voor de info hanoo, gelukkig zijn we er uit en kan ik lekker verder werken voor een stuk beter loon totdat ik mijn contract krijg.

• Lordy79
  • Laatst online: 21-11 03:16

Lordy79

Vastberaden

ach, voor die paar maanden boeit een ziekefonds of particuliere verzekering ook niet meer :P Volgend jaar zijn we allemaal de klos.

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

Pagina: 1