Heatsinks bovenop harddisk plaatsen, heeft het nut?

Pagina: 1
Acties:

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 03-02 19:28

GG85

.......

Topicstarter
Sinds ik er achter ben gekomen dan m'n hardeschijven elk zo'n 62 graden worden heb ik besloten om ze maar eens te gaan koelen.
Nu zijn er wel hd koelers te koop in de vorm van headsinks die je aan de zijkanten van de schijven bevestigt en deze dan in een 5,1/4 inch slot plaats maar daar heb ik helaas geen ruimte voor dus dat is geen optie.
Actieve koeling is ook niet echt een optie omdat ik geen zin heb nog meer fans in m'n kast te plaatsen, hoe stil ze ook zijn.

Nu heb ik hier op de zaak een stuk of 10 1,5cm hoge headsinks van 7x7 cm liggen samen met wat warmtegeleidende lijm en kwam ik op het volgende idee: Waarom zou ik niet de zilverkleurigen blikken bovenkand van de schijven gebruiken om headsinks op te plaatsen.
Dus gewoon de stickers van de bovenkant af, even schoonmaken met thinner en dan met warmtegeleidende lijm een stuk of 3 headsinks erop plakken.
Vraag is nu of dit voldoende is om de schijven een paar graadjes te koelen, dit omdat de blikken bovenkant van de schijven een stuk dunner is dan de dikke zijkanten en deze dus volgens mij beter warmte doorgeven aan headsinks dan de bovenkant van de schijven.

• Giel
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06-02 20:21
Ik denk dat het niet veel zal schelen. Je zegt zelf dat de echte harde schijf koelers aan de zijkanten gemonteerd zitten, dit is omdat de harde schijven aan de zijkant de meeste hitte afgeven (volgens mij)
Dus ik denk dat het vrij weinig nut heeft.

• mr._Anderson
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

mr._Anderson

[Een man is nog geen Tweaker]

ik heb er geen ervaring mee, maar het lijkt me niet echt super goed te gaan werken. De bovenkant zijn volgens mij eigenlijk meer dekseltjes.. dus ik vraag me af hoe goed deze warmte zullen gaan geleiden.

Zou je niet kunnen proberen de HDD's onder in je kast te leggen en op die manier ruimte creeeren om aan de zijkant koelblokken te kunnen zetten?

-=[Een wijs man zei eens: als een tweaker heb ik zo mijn TCP-IP connecties. Deze uitspraak staat tot op de dag van vandaag © mr._Anderson]=-=[ AMD64 overclock en registratie site: AMDGeeks.net

• GG85
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 03-02 19:28

GG85

.......

Topicstarter
Probleem is dat ze dan los komen te liggen onder in de kast, oom niet echt lekker.
Toch is het zo dat als ik aan de bovenkant voel ik net zo hard m'n fikken brand als aan de zijkant.
Het lijkt me dus dat als je die warmte weg kunt halen met headsinks je toch een groot deel van de warmte van het totaalplaatje weghaald.

• empheron
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23-12-2025
Met 62 graden zou ik eerder kijken naar de airflow rondom je hdd's. Waar zijn ze geografisch gezien geplaatst in je kast (boven/onder) en hoeveel fan's staan erop te blazen?

• Snippertje
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 08:16

Snippertje

Light up your life

Je vergroot dan alleen het oppervlakte. Dat maakt misschien een heel klein beetje uit.. Ik zelf heb een 80mm fan op 5V ervoor gezet. En ze worden max 30 graden... Maar als je geen fan wil dan weet ik het ook niet echt.

Discord kanaal: https://discord.gg/X3CqdTKd

• Dangerous_Dave
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02-02-2023
Harddisken worden aan de onderkant het meest warm, daar zit namelijk de elektronica!

Ik had eerst een chipset probleem, de koeling daarvan werkte niet goed meer, misschien is dat bij jou ook wel aan de hand! Mijn hardisken werden daardoor ook extreem warm.

Het is namelijk niet normaal dat je hardisken boven de 60 graden komen!

• Ethnocentrix
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:13

Ethnocentrix

Rijkserkend prutser

Dangerous_Dave schreef op dinsdag 13 september 2005 @ 16:38:
Harddisken worden aan de onderkant het meest warm, daar zit namelijk de elektronica!

Ik had eerst een chipset probleem, de koeling daarvan werkte niet goed meer, misschien is dat bij jou ook wel aan de hand! Mijn hardisken werden daardoor ook extreem warm.

Het is namelijk niet normaal dat je hardisken boven de 60 graden komen!
De electronica van een harddisk wordt als het goed is niet warm hoor. :o
Een harddisk wordt zover ik weet vooral aan de zijkanten warm. Daarzitten namelijk de motoren een bevestigd.

You know you're an engineer if you have no life & can prove it mathematically.

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Even een vraagje tussen door. Ik heb hd en die heb ik op een plaat geschroefd, maar de onderkant krijgt dus geen airflow. Is dit een probleem of als ik airflow langs de boven/zijkant hebt is dat wel genoeg?

-edit-

hd zit in een nog niet werkende pc omdat geheugen kwijt geraakt is door tgppost :(

[ Voor 20% gewijzigd door lemming_nl op 13-09-2005 19:33 ]

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

Pagina: 1