Toon posts:

Nvraid Pata raid 0 is dat mogelijk zo ja hoe?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de volgende vraag:

Ik krijg deze week mijn ASUS a8n-sli moederbord binnen. In eerste instantie komen hier 2 x wd 40 gig 7200rpm PATA harde schijven aan te hangen. (Deze heb ik nog liggen.) Nu las ik op de asus site dat er ook een mogelijkheid is om deze pata schijven in raid 0 te hangen met Nvraid.

Ik wist dat dit met s-ata schijven kon maar had niet verwacht dat dit ook met pata schijven kan. Nu vraag ik mij alleen de volgende dingen nog af:

- Hoe moeten de schijven worden aangesloten op de IDE poorten?

Moeten bijde schijven op 1 IDE kanaal en dus op dezelfde IDE kabel (Schijf 1 primary master en schijf 2 primary slave). Of is het slimmer om 1 schijf op de primary master te zetten en de tweede op de secondary master?

Er moet nog wel een DVD-rom speler bij op een van de IDE poorten. Waar kan ik deze dan het beste op aansluiten? Secondary IDE slave?

- Levert dit een beetje snelheid winst op? Of scheelt het niet veel en is het slimmer om ze gewoon standaard aan te sluiten.

Het feit dat de data onveiliger is in Raid-0 is niet zo heel belangrijk. (Alle data wordt gebackupt.)

Verwijderd

Als je P-ATA raid kan schakelen op zo een bord, zullen er meer dan 2 P-ATA aansluitingen op dat plankje zitten.

Gewoon elke schijf aan aparte poort en gaan met die banaan :)

Verwijderd

Volgens mij heeft het weinig zin om 2 40Gb schijven in Raid te zetten. De snelheidswinst zal niet groot zijn. Maar je kan het inderdaad altijd proberen.

Wederom maakt het in theorie niets uit of je de schijven aan dezelfde kabel hangt of niet. De limiet is 133MB/s wat een mooie snelheid is.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de informatie. Wat ik hieruit begrijp is dat het dus niet uitmaakt dat ze beiden op 1 kabel zitten. Ik ga het wel even proberen en hoop dat het werkt.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Dit staat toch zeker wel in het manual dat je kunt downloaden van www.asus.com? Vooraf downloaden en lezen is handig.

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zeker de handleiding van Aus al gedownload en doorgelezen. Maar hier staat alleen iets over een bios setting mbt tot nvraid. Verder staat er niets over uitgelegd.
Pagina: 1