[asp.net] System.Web.UI.WebControls.Calendar bruikbaar??

Pagina: 1
Acties:

• Predje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-03-2025
Goede middag,

Sinds enkele jaren ben ik bekend met asp programmeertaal en sinds enkel dagen ben ik me aan het verdiepen in asp.NET.

Nou moet ik voor een klus een agenda systeem opzetten waarbij je de data zowel per maand als per week en dag moet kunnen bekijken. Daarnaast moet het systeem makkelijk te customizen zijn a.d.h.v. een CSS file. Bovenop die alles moeten de dagen gevult kunnen worden met data uit een database waarden je zo kunt zien op welke dagen er al afspraken staan.

Nu ben ik eens goed aan het kijken op msdn.com en alles aan het lezen over System.Web.UI.WebControls.Calendar en nu komt bij mij toch de vraag naar boven aangezien het allemaal van de ene kant heel makkelijk lijkt maar van de andere kant ook zo verschillend is van .asp dat ik me toch even ga afvragen of het wel geschikt is voor mijn doeleinde.

Is System.Web.UI.WebControls.Calendar genoeg aan te passen en kan het uberhaubt voldoen aan mijn eisen? Of is het makkelijker/beter om gewoon zelf een calendar te programmeren van scratch.

Ik weet dus dat het voor snel een agenda op te zetten makkelijk is.. maar hoe zit dat dus als je een ingewikkelde applictie wilt bouwen.. is System.Web.UI.WebControls.Calendar dan een goede basis.

Alvast bedankt

• TeeDee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:30

TeeDee

CQB 241

Het is erg jammer dat http://www.eworldui.net/ oftewel Excentrics World zijn Free Controls niet meer beschikbaar stelt (ivm een ruzie oid). Dat Control was erg mooi, en werkt heeel fijn.

Ik denk niet dat ik je de controls aan mag bieden (zeker niet als ik het verhaal lees).

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

• Predje
Mja 3rd party controls zullen misschien wel wat uitgebreider zijn maar deze wil en kan ik natuurlijk niet gebruiken aangezien het om een betaalde klus gaat.

Ik zal dus of de calerdar control van asp.net moeten gebruiken of zelf een calendar maken.
Liever gebruik ik de calendar control als basis.. maar ik maak me zorgen dat ik dan tegen het dak aan ga lopen.

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-04 18:17

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Nou moet ik voor een klus een agenda systeem opzetten waarbij je de data zowel per maand als per week en dag moet kunnen bekijken. Daarnaast moet het systeem makkelijk te customizen zijn a.d.h.v. een CSS file. Bovenop die alles moeten de dagen gevult kunnen worden met data uit een database waarden je zo kunt zien op welke dagen er al afspraken staan.
Volgens mij kan dit alles met die control?

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Verwijderd

Het Calander webcontrol is heel bruikbaar als een manier om een datum te selecteren, maar veel meer dan dat is het niet. Er zit dus geen agendasysteem achter, het is alleen een user interface element met een maand-jaar view, enkele properties en events. In die zin zal je sowieso nog wel werk moeten steken in het ontwikkelen van een back-end. Voor het kiezen van een datum is het echter wel een heel nuttig control. Er zit overigens wel een CSS bugje in dit control, maar die is op te lossen.

HTH :)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 13-09-2005 15:36 ]

• TeeDee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:30

TeeDee

CQB 241

Predje schreef op dinsdag 13 september 2005 @ 15:23:
Mja 3rd party controls zullen misschien wel wat uitgebreider zijn maar deze wil en kan ik natuurlijk niet gebruiken aangezien het om een betaalde klus gaat.
Wat een non-argument. Alsof je geen free software mag gebruiken in een betaalde klus.
Ik zal dus of de calerdar control van asp.net moeten gebruiken of zelf een calendar maken.
Liever gebruik ik de calendar control als basis.. maar ik maak me zorgen dat ik dan tegen het dak aan ga lopen.
Het Calendar control uit het framework is van zichzelf al erg goed te stijlen en het kan in principe de dingen die jij wilt, hetzij met enig programmeer werk.

[ Voor 3% gewijzigd door TeeDee op 13-09-2005 15:36 ]

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

• Predje
TeeDee schreef op dinsdag 13 september 2005 @ 15:34:
[...]
Wat een non-argument. Alsof je geen free software mag gebruiken in een betaalde klus.
[...]
Nee, lekker 'free' software doorverkopen aan domme klanten. Ik snap dat het veel gebeurd en ik zoek ook wel een een functie op dynamic drive ofzo. Maar een 3d party control zoeken voor wat je wilt en dan een paar kleine aanpassingen maken.. Het moet kunnen maar ik voel me daar niet goed bij.

Over de backend.. deze zal ik idd zelf maken. Dat is het probleem ook niet.
Alleen met het zelf maken van de kalender was ik bang voor schrikkeljaren en het aantal dagen in een maand enzo. Deze dingen zijn in deze control natuurlijk mooi opgelost.

Het gaat er mij dus om hoe vrij ik ben in het aanpassen van het uiterlijk van de kalender en hoe ik de dagen waar nu een simpel getal staat kan vullen met gegevens uit een database (al dan niet van te voren bewerkt)

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-04 18:17

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Predje schreef op dinsdag 13 september 2005 @ 15:47:
[...]

Nee, lekker 'free' software doorverkopen aan domme klanten. Ik snap dat het veel gebeurd en ik zoek ook wel een een functie op dynamic drive ofzo. Maar een 3d party control zoeken voor wat je wilt en dan een paar kleine aanpassingen maken.. Het moet kunnen maar ik voel me daar niet goed bij.
Je krijgt er geen / nauwelijks support op; je kan het iig niet eisen of mensen er op aanspreken. Wil niet zeggen dat er brakke software afgeleverd wordt. Voor .Net wordt SharpZipLib veel gebruikt; Blowery's HTTPCompression, FreeTextbox. Genoeg voorbeelden :) Desnoods decompile je de zut en kijkt het voor een stuk na?

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

• Predje
gorgi_19 schreef op dinsdag 13 september 2005 @ 15:53:
[...]

Je krijgt er geen / nauwelijks support op; je kan het iig niet eisen of mensen er op aanspreken. Wil niet zeggen dat er brakke software afgeleverd wordt. Voor .Net wordt SharpZipLib veel gebruikt; Blowery's HTTPCompression, FreeTextbox. Genoeg voorbeelden :) Desnoods decompile je de zut en kijkt het voor een stuk na?
Idd zijn er dingen die handig te gebruiken zijn...

Pff asp.NET met al z`n classes... je zou bijna willen zeggen dat je door de bomen het bos niet meer ziet als je er net mee begint.. Maar ditzelfde gevoel had ik toen ik met asp begon.

Verwijderd

Predje schreef op dinsdag 13 september 2005 @ 15:47:
[...]
Over de backend.. deze zal ik idd zelf maken. Dat is het probleem ook niet.
Alleen met het zelf maken van de kalender was ik bang voor schrikkeljaren en het aantal dagen in een maand enzo. Deze dingen zijn in deze control natuurlijk mooi opgelost.

Het gaat er mij dus om hoe vrij ik ben in het aanpassen van het uiterlijk van de kalender en hoe ik de dagen waar nu een simpel getal staat kan vullen met gegevens uit een database (al dan niet van te voren bewerkt)
Nou, de calender valt nog wel in verschillende kleuren e.d. weer te geven, maar de view is niet aan te passen en de inhoud is zeer beperkt aan te passen, zie http://msdn.microsoft.com...classondayrendertopic.asp. Nogmaals, de calender control is handig voor het selecteren van een datum (of week of maand) in een view van een maand in een specifiek jaar, maar meer niet. Het is dus niet een agenda control waar je de view kan veranderen naar een week of een dag view, en waar je per dag items kan tonen, wijzigen, toevoegen en deleten. Dan zal je toch echt zelf moeten bouwen.

Overigens biedt de .Net base class library wel weer nuttige classes aan om met data en kalenders om te gaan, zoals de System.Globalization.Calendar class, waarmee je problemen met schrikkeldagen en aantal dagen per maand kunt voorkomen, zelfs in verschillende internationale kalenders.

HTH :)

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 13-09-2005 16:37 ]

• Not Pingu
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-04 20:36

Not Pingu

Dumbass ex machina

Je kunt een calendar control switchen tussen selectie van een enkele dag, een week of een hele maand (dat kan dan alledrie tegelijk). Dat ziet er echter wel lelijk uit en werkt niet zo intuitief als bijv. de Outlook calendar.

code:
1
<asp:Calendar SelectionMode="Day | DayWeek | DayWeekMonth" runat="server" />

Certified smart block developer op de agile darkchain stack. PM voor info.

• Predje
Ik was al bang dat het te beperkt was... helaas.

Maargoed dan hebben we meteen weer een andere uitdaging :D
En natuurlijk als je het zelf maakt heb je natuurlijk ook 100% controle of wat je allemaal wil dat er mogelijk is.
Pagina: 1