[phase change] sissend geluid

Pagina: 1
Acties:

• elgringo
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01-02 09:13
Goed het is geen phase change voor pc's maar ik dacht dan men hier het antwoordt ook wel zal weten....

Ik heb dus een bierkoeler gekregen die 2 jaar heeft stilgestaan, deze is schoongemaakt, nagekeken en met water gevuld (de warmtewisselaar). Toen ik hem aanzettende hoorde ik een sissend geleuid en verder heb ik het idee dat hij slecht koelt. De radiator (30*40 cm) zit en 25cm (diameter) fan voor, maar deze wordt niet echt warm. Wat ik erg vreemd vind.

Waar kan het doorkomen dat hij minder goed koelt, hij koelt wel (komt ijs op de leidingen in de warmte wisselaar)

[ Voor 3% gewijzigd door elgringo op 13-09-2005 14:59 ]

if broken it is, fix it you should

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

elgringo schreef op dinsdag 13 september 2005 @ 14:52:
Goed het is geen phase change voor pc's maar ik dacht dan men hier het antwoordt ook wel zal weten....

Ik heb dus een bierkoeler gekregen die 2 jaar heeft stilgestaan, deze is schoongemaakt, nagekeken en met water gevuld. Toen ik hem aanzettende hoorde ik een sissend geleuid en verder heb ik het idee dat hij slecht koelt. De radiator (30*40 cm) zit en 25cm (diameter) fan voor, maar deze wordt niet echt warm. Wat ik erg vreemd vind.

Waar kan het doorkomen dat hij minder goed koelt, hij koelt wel (komt ijs op de leidingen in de warmte wisselaar)
Moet er geen gas in dan, ik heb er niet veel verstand van maar heb het een an het ander gelezen en ze doen er altijd een gas in "R502" geloof ik(kan er ook heel erg naast zitten)

• elgringo
mad_max234 schreef op dinsdag 13 september 2005 @ 14:58:
[...]

Moet er geen gas in dan, ik heb er niet veel verstand van maar heb het een an het ander gelezen en ze doen er altijd een gas in R502 geloof ik(kan er ook heel erg naast zitten
Gas zit erin hij is nooit open geweest.

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

elgringo schreef op dinsdag 13 september 2005 @ 14:58:
[...]

Gas zit erin hij is nooit open geweest.
dacht dat je inplaats van gas hem met water had gevuld 8)7

• Silent7
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 12-12-2024
op www.hobbybrouwen.nl is een forum en die lieden weten alles van die soort dingen.
Ik denk dat je daar sneller er vollediger antwoord krijgt,
Bier spullen zijn beduidend groter en anders dan Pc spul.
En dit klinkt als een vraag waar je binnen een dag het antwoord op hebt daar, een hoop lui bouwen alles zelf en dus ook volledige tapinstallaties, die weten het wel.

• Pixxel
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-01 22:03
bij mijn weten werk een phase change koeling met behulp van de energie die nodig is om van fase te wisselen (vast-vloeibaar-gas). veel gas met een lage temperatuur, kan een kleinere hoeveelheid gas een lagere temperatuur geven dan de oorspronkelijke temperatuur . (hoe het zit met soortelijke warmte weet ik niet precies). Is het niet de bedoeling dat dat water wat jij in je koeling hebt gestopt moet worden voorzien van anti-vries oid? Het komt op mij nogal onlogisch over. Zou het niet kunnen zijn dat dat water in je koeling gewoonweg bevriest? Gaat t niet zo hard door je leidingen dan dunkt me...

edit:
Dat sissende geluid, is dat misschien van het uitzettende (bevriezende) water dat een druk opbouwd in je systeem?

[ Voor 10% gewijzigd door Pixxel op 13-09-2005 15:06 ]

• elgringo
Pixxel schreef op dinsdag 13 september 2005 @ 15:04:
bij mijn weten werk een phase change koeling met behulp van de energie die nodig is om van fase te wisselen (vast-vloeibaar-gas). veel gas met een lage temperatuur, kan een kleinere hoeveelheid gas een lagere temperatuur geven dan de oorspronkelijke temperatuur . (hoe het zit met soortelijke warmte weet ik niet precies). Is het niet de bedoeling dat dat water wat jij in je koeling hebt gestopt moet worden voorzien van anti-vries oid? Het komt op mij nogal onlogisch over. Zou het niet kunnen zijn dat dat water in je koeling gewoonweg bevriest? Gaat t niet zo hard door je leidingen dan dunkt me...

edit:
Dat sissende geluid, is dat misschien van het uitzettende (bevriezende) water dat een druk opbouwd in je systeem?
De verdamper ligt in een bak met water waar een bierlieding doorheen gaat (warm in koud uit) er zit een roervlo in om de zorgend at ie niet bevriest en betere warmtewisseling te krijgen.
Het water mag best bevriezen alleen dan wordt het minder effiecient en broven bier is niet lekker, daarom de roervlo.

Dit terzijde. Het sissende geluid komt van de koelinstallatie (verdamper, condensor, compressor, oid. Maar wat weet ik niet. Dat er een bierkoeler om heen staan kun je negeren

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Dit doet me simpelweg denken aan een lek. Zodra zo'n phasechange unit gaat werken wordt het koelmiddel onder hoge druk door de leidingen, condenser en filter geperst. Als er ergens een klein lek zit, kan het inderdaad gaan sissen en loopt er koelmiddel weg. Daardoor zullen de koelprestaties ook achteruit gaan totdat het systeem niets meer doet.

Mocht je een lek kunnen vinden, dan is het simpelweg een kwestie van het lek laten dichten, het systeem opnieuw vacuum pompen (en ervoor zorgen dat alle lucht en vocht eruit is) en opnieuw vullen met koelmiddel.

Overigens kun je het veranderen van fase van het koelmiddel (van vloeibaar naar gasvormig) in de verdamper ook horen. Dit is ook een sissend geluid, dus het kan gewoon zijn dat je systeem gewoon goed is :)
Silent7 schreef op dinsdag 13 september 2005 @ 15:04:
Bier spullen zijn beduidend groter en anders dan Pc spul.
En dit klinkt als een vraag waar je binnen een dag het antwoord op hebt daar, een hoop lui bouwen alles zelf en dus ook volledige tapinstallaties, die weten het wel.
phasechange is phasechange. Principes zijn allemaal hetzelfde, en je kunt een bierkoeler ook prima gebruiken als waterchiller voor je pc.
Overigens zullen ook die lui afhankelijk zijn van echte koelmonteurs voor het vullen van systemen omdat je dat nou eenmaal zelf niet mag zonder stek-licentie.

[ Voor 44% gewijzigd door Twynn op 13-09-2005 15:35 ]

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-02 15:10

DaWaN

'r you wicked ??

Als er gas (freon) ontsnapt zou ik maar oppassen. Controleer al je leidingen en kijk of je geen lek ziet. Waarschijnlijk als er freon lekt kun je op de plek waar het verdampt wel zien dat het bevriest.

^^ Twyn zegt alles wat je wilt weten :)

[ Voor 10% gewijzigd door DaWaN op 13-09-2005 15:35 ]

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• elgringo
Twynn schreef op dinsdag 13 september 2005 @ 15:33:
Dit doet me simpelweg denken aan een lek. Zodra zo'n phasechange unit gaat werken wordt het koelmiddel onder hoge druk door de leidingen, condenser en filter geperst. Als er ergens een klein lek zit, kan het inderdaad gaan sissen en loopt er koelmiddel weg. Daardoor zullen de koelprestaties ook achteruit gaan totdat het systeem niets meer doet.

Mocht je een lek kunnen vinden, dan is het simpelweg een kwestie van het lek laten dichten, het systeem opnieuw vacuum pompen (en ervoor zorgen dat alle lucht en vocht eruit is) en opnieuw vullen met koelmiddel.
Daar zat ik ook aan te denken, maar hoop het niet.....

Kan het zo zijn dat je het gas hoort 'stromen' dus dat ie niet lek is?
En als je hem niet laat rusten wat doet ie dan?

en ruikt die gas ook nog ergens naar?

[ Voor 4% gewijzigd door elgringo op 13-09-2005 15:36 ]

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
elgringo schreef op dinsdag 13 september 2005 @ 15:35:
Kan het zo zijn dat je het gas hoort 'stromen' dus dat ie niet lek is?
Ja, dat kan dus. Zie mijn edit in mijn vorige post ;)
En als je hem niet laat rusten wat doet ie dan?
Bij arbeid is de druk in het systeem hoger, dus bij een lek zou het koelmiddel er eerder uit zijn. Maar ook in rust staat het systeem onder druk, en zal het dus lekken.
en ruikt die gas ook nog ergens naar?
Dat ligt er helemaal aan wat erin zit :)

• elgringo
Twynn schreef op dinsdag 13 september 2005 @ 15:40:
[...]

Ja, dat kan dus. Zie mijn edit in mijn vorige post ;)

[...]

Bij arbeid is de druk in het systeem hoger, dus bij een lek zou het koelmiddel er eerder uit zijn. Maar ook in rust staat het systeem onder druk, en zal het dus lekken.

[...]
Dat ligt er helemaal aan wat erin zit :)
En als er te weinig gas in zit, dan koelt ie ook slechter neem ik aan. Is het zo dat dat gas eeuwig 'houdbaar' is?

Volgens mij is geen lek, maar omdat ie 2 jaar heeft stilgestaan dat ie daarom slecht werkt oid.
En de radiator wordt dus ook niet warm, dit duidt mij toch op te weinig gas oid?

[ Voor 8% gewijzigd door elgringo op 13-09-2005 16:13 ]

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06-02 22:31

Epsilon

Een echt sissend geluid is waarschijnlijk een lek

Maar als het nog steeds zo'n geluid maakt na 2 weken is het geen lek, maar het geluid van verdampend koelmiddel in de evaporator (Dat wat dus in de waterbak ligt, dat is dus geen condenser, deze wordt namelijk warm).

• AMD 64
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

(overleden)
Als je hem aanzet, en je voelt even rond je leidingen dan weetje ook zo of er een lekje zit en waar...

Waterchiller te koop 250 euro. Mail voor info!

• elgringo
Ik ben er iig achter dat het geen lek is, maar toch werkt ie mijn inziens niet lekker. Wat kan de oorzaak zijn?

- Te weinig gas
- Compressor defect
- Gas niet goed
- Leiding dichtgeklemd oid

Edit: compressor wordt wel warm.... Kan de compresoor defect gaan als ie lange tijd werkt met te weinig gas?

[ Voor 24% gewijzigd door elgringo op 13-09-2005 18:36 ]

Verwijderd

meet eens de temperatuur van de evap.

bierkoeler duurt toch wel een hele tijd voor er echt een dikke blok ijs rond komt(ijsbank)

• elgringo
Verwijderd schreef op dinsdag 13 september 2005 @ 21:02:
meet eens de temperatuur van de evap.

bierkoeler duurt toch wel een hele tijd voor er echt een dikke blok ijs rond komt(ijsbank)
Die verdamper bestaat uit een ontzettende koperleiding. Als er water in zit en de roervlo staat uit vormt zich meteen ijs over de eerste 10cm van de leiding (leiding is zo'n 12mtr lang denk in) rest wordt niet echt koud.

De retourleiding van de verdamper heeft ook omgevings temp, maar dat hoort logisch te zijn. De condensor is een paar graden boven omgevingstemp. Als de koeling uit heeft gestaan en dan weer aanzet wordt, warmt deze snel een graad of 5 op en daalt dan weer naar een graad of 2 warmer.

Ik denk dat er te weinig gas in zit.

• Haeg
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 20-06-2023

Haeg

Water Chiller installed

elgringo schreef op dinsdag 13 september 2005 @ 22:15:
[...]

Die verdamper bestaat uit een ontzettende koperleiding. Als er water in zit en de roervlo staat uit vormt zich meteen ijs over de eerste 10cm van de leiding (leiding is zo'n 12mtr lang denk in) rest wordt niet echt koud.

De retourleiding van de verdamper heeft ook omgevings temp, maar dat hoort logisch te zijn. De condensor is een paar graden boven omgevingstemp. Als de koeling uit heeft gestaan en dan weer aanzet wordt, warmt deze snel een graad of 5 op en daalt dan weer naar een graad of 2 warmer.

Ik denk dat er te weinig gas in zit.
Het water uit de bak verwijderen dan het koelsysteem aanzetten dan wachten tot de zuigleiding tot aan de compressor diep invriest.
Gebeurt dit redelijk snel, dan is er niks aan de hand.
Gebeurt dit niet en word de verdamper maar voor een klein beetje wit is ie te leeg en lek.
Pagina: 1