Toon posts:

Nieuwe hdd loopt vast

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb gisteren een nieuwe harde schijf aangeschaft omdat mijn oude schijf gecrashed was. Tenminste, dat dacht ik. Want zodra ik 10 minuutjes bezig was op de computer, hoorde ik een harde tik uit mijn harde schijf komen, begon de schijf even te spinnen en daarna viel deze stil. Als ik de computer vervolgens resette, deed de schijf het maar een minuutje ofzo, terwijl als ik de computer eventjes helemaal van de stroom haalde de schijf het weer zo'n 10 minuten deed.
Ik heb nu dus een nieuwe schijf gehaald, maar deze blijkt precies het zelfde te doen. Heeft er iemand een idee waar dit aan zou kunnen liggen? Ik heb namelijk niet de middelen om ieder component te gaan testen.

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Welke voeding heb je (merk/type)?

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

Verwijderd

Zeker weten dat het niet de nieuwe schijf is maar 1 van je oude setup?

• jantje112
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:09
Zelf zou ik denken aan:

Voeding
Bekabeling
eventueel controller

• Shaggy_NL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08-02 23:46
Wat voor componenten heb je in je PC in combinatie met welke voeding? Want als je een vette CPU en GPU hebt in combi met een magere voeding... Dan kan het zijn dat hij het niet trekt en de 5V of 12V te weinig is voor de HDD.

Kan die senario beetje kloppen? Of heb je niet zo'n zware PC/lichte voeding?
edit:
Dude, weer te langzaam getypt... :X

[ Voor 9% gewijzigd door Shaggy_NL op 13-09-2005 13:51 ]

Verwijderd

van elk merk hdd is een testtool te downloaden.
zoek maar eens via www.google.nl
dit gaat oftewel via een opstartdisk of anders ;)

• Robo1975
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 27-10-2015
Ik heb ook zoiets gehad.
Een HD begon te tikken, dus eruitgehaald.
Daarna begon een ander precies hetzelfde te doen.

Mijn oplossing was uiteindelijke het resetten van het bios (hardware matig dmv de jumper op het mb).. Raar maar waar..
Daarna was alles prima, en nooit meer een tik gehoord.

Succes,
Rob

Verwijderd

doe maar een test.

Als je schijf dan problemen geeft, dan kun je terug onder het mom van GARANTIE!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn systeem:

MSI KT4 moederbord
Athlon XP 2200 cpu
256MB PC2700
Geforce 4 mx440
300W no-name voeding

De nieuwe hdd is een Maxtor 160Gb. De oude is een 60Gb Maxtor.
Dit systeem heeft met de 60Gb een paar jaar gedraaid. Zou het kunnen zijn dat de voeding op een gegeven moment minder wordt?

Het resetten van het bios zal ik vanavond even proberen. Kleine kans denk ik, maar je weet dus maar nooit.

Zo'n testtooltje voor de hardeschijf, kan die binnen 10 minuten zo'n test doen? Anders heeft het weinig zin.

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:05

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Heb je dit ook doorgenomen: Hangen en Opstartproblemen troubleshooter :?

Iig, zo'n testtooltje kan er soms wel eens lang over doen. Maar in mijn geval was Maxblast behoorlijk vlot :)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

Verwijderd

Ik heb ooit een soortegelijk probleem gehad. Van een 60 gb naar 200 gb gegaan op een P4B mobo van ongeveer 3 jaar oud. Hier werkte de schijf ongeveer een maand goed waarna deze onleesbaar was geworden voor de PC.

Ik zou, in plaats van je bios resetten, deze flashen naar de nieuwste update, het zou namelijk kunnen dat je bios geen volledige ondersteuning biedt voor de schijf van 160 gb.
Verwijderd schreef op dinsdag 13 september 2005 @ 14:54:
Mijn systeem:

MSI KT4 moederbord
Athlon XP 2200 cpu
256MB PC2700
Geforce 4 mx440
300W no-name voeding

De nieuwe hdd is een Maxtor 160Gb. De oude is een 60Gb Maxtor.
Dit systeem heeft met de 60Gb een paar jaar gedraaid. Zou het kunnen zijn dat de voeding op een gegeven moment minder wordt?

Het resetten van het bios zal ik vanavond even proberen. Kleine kans denk ik, maar je weet dus maar nooit.

Zo'n testtooltje voor de hardeschijf, kan die binnen 10 minuten zo'n test doen? Anders heeft het weinig zin.
De testtool start je op als opstartdisk, de HDD voert alleen uit wat het testproggie hem opdraagt. Mocht je HDD moeite hebben met kapotte clusters dan blijft hij werken en krijg je een foutmelding, is het een bootdata probleem (zal wel niet door fluctuerende stoptijden) dan krijg je geen foutmelding en blijft je schijf ook werken, ondersteunt je bios de schijf niet correct dan zal hij tijdens dit proces niet vastlopen maar je krijgt ook geen foutmelding. Is het een voedingsprobleem dan stopt hij er wel mee :)

[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 13-09-2005 16:00 ]

Pagina: 1