[access]formulier voor tabel met memo veld

Pagina: 1
Acties:
  • 335 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• borgdaville
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-08 21:18
ik heb een tabel met 3 velden:
Bedrijf -Datum - Onderwerp - Notitie
Voorbeeld inhoud is:
Bedrijf A - 010105 - Onderwerp1 - blablabla
Bedrijf A - 100505 - Onderwerp2 - meer blablabla
Bedrijf B - 110505 - Onderwerp3 - abcabcacb
Bedrijf A - 120505 - Onderwerp4 - blaaatblaat
Bedrijf B - 190605 - Onderwerp5 - klmxyz

Nu wil ik een formulier maken dat per Bedrijf laat zien(in voorbeeld bedrijf B):

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
|---------------------------------------------------------------------------------------------------------
| Datum         |                      Onderwerp                                              |
|---------------------------------------------------------------------------------------------------------
| 110505        | Onderwerp3                                                                 |
| 190605        | Onderwerp5                                                                 |
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
| Inhoud notitieveld van het geselecteerde record!!!                                 |
| In dit voorbeeld zou hier dan bij selecteren van Onderwerp5: klmxyz           | 
| komen te staan                                                                                |
---------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ik weet niet zo heel veel van Access af alleen wat basis dingen. Maar als ik via de wizard probeer moet ik dus een combinatie hebben tussen een tabelvorm en de "Uitgevuld" variant. Eigenlijk wil ik dus de "Uitgevuld" variant icm een tabel. Iemand enig idee hoe ik dit voorelkaar krijg?

Familieman, nerd, mooi weer fietser, buitenmens en levensgenieter...

• borgdaville
ik ben al iets verder...ik ga het doen met behulp van een keuzelijst waarin met behulp van een filter de datums en onderwerpen worden geladen van een van een bedrijf! Dit werkt prima!

Hier onder maak ik een Edit veld, waarin ik de inhoud van het notitie veld wil weergeven en kunnen aanpassen!

Mijn vraag concreet op dit moment:
Hoe koppel ik het Edit veld aan de keuzelijst...dus wanneer ik in de keuzelijst een keuze maak voor ene bepaald onderwerp..dat de bijbehorende notitie in het edit veld wordt weergegeven?

• borgdaville
Op http://www.villagephotos.com/pubbrowse.asp?folder_id=1456040 heb ik een plaatje geplaats ter verduidelijking!

In het hoofdformulier is 1 veld, hier kan het bedrijf worden geselecteerd! Vervolgens worden in het subform in het onderste gedeelte(waar de notitie bijstaat) de velden bijbehorend bij het bedrijf gefilterd. In deze afbeelding zijn dit er dus 3!

In het bovenste gedeelte van het subform is een keuzelijst dat momenteel alle rekords laat uit de Notities tabel. De inhoud van de keuze lijst wil ik graag gefilterd hebben net als het onderste gedeelte en ik wil graag wanneer ik een keuze maak in de keuzelijst dat deze keuze(de notitie dus) in het onderste deel wordt weergegeven!

[ Voor 5% gewijzigd door borgdaville op 14-09-2005 09:23 ]

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

offtopic:
ik denk dat je er verstandig aan doet een basiscursus / boek Access door te nemen. Wat ook heel leerzaam is, is de voorbeelddatabase Noordenwind eens goed te bestuderen. Hierin worden de meest voorkomende technieken uitgebreid gedemonstreerd. :)

Back on topic. In grote lijnen zou je het volgende kunnen / moeten doen:
- splits je tabel (hier is een wizard voor) in een tabel bedrijven en een tabel notities
- baseer het hoofdformulier op de tabel bedrijven
- zet op het hoofdformulier een listbox
- in de form_oncurrent gebeurtenis van het hoofdformulier plaats je een stukje vba code die de 'rijbron' van de listbox verandert in de juiste sql string met een where voorwaarde. Hiervan zijn ook op GOT weer genoeg voorbeelden te vinden
- maak een subformulier dat gekoppeld is aan de listbox.

Er zijn nog tig andere mogelijkheden, bv een dropdownbox van bedrijven die ervoor zorgt dat je naar het juiste bedrijf springt etc.etc., maar de code die er achter ligt komt een beetje op hetzelfde neer.

Het klinkt misschien allemaal heel moeilijk maar is toch nog redelijk basic. ;)

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

• borgdaville
Niesje schreef op woensdag 14 september 2005 @ 10:05:
offtopic:
ik denk dat je er verstandig aan doet een basiscursus / boek Access door te nemen. Wat ook heel leerzaam is, is de voorbeelddatabase Noordenwind eens goed te bestuderen. Hierin worden de meest voorkomende technieken uitgebreid gedemonstreerd. :)

Back on topic. In grote lijnen zou je het volgende kunnen / moeten doen:
- splits je tabel (hier is een wizard voor) in een tabel bedrijven en een tabel notities
- baseer het hoofdformulier op de tabel bedrijven
- zet op het hoofdformulier een listbox
- in de form_oncurrent gebeurtenis van het hoofdformulier plaats je een stukje vba code die de 'rijbron' van de listbox verandert in de juiste sql string met een where voorwaarde. Hiervan zijn ook op GOT weer genoeg voorbeelden te vinden
- maak een subformulier dat gekoppeld is aan de listbox.

Er zijn nog tig andere mogelijkheden, bv een dropdownbox van bedrijven die ervoor zorgt dat je naar het juiste bedrijf springt etc.etc., maar de code die er achter ligt komt een beetje op hetzelfde neer.

Het klinkt misschien allemaal heel moeilijk maar is toch nog redelijk basic. ;)
- over die basiscursus, ik heb er 1 thuisliggen even niet bij de hand maar ik verwacht niet dat dit hierin staat beschreven. Ik heb wel al vaker met Access gewerkt, alleen tis nu weer lang geleden en het is even moeilijk erin komen!
- er zijn al 2 tabellen, 1 met bedrijven 1 met notities. Het veld bedrijf geeft aan bij welk bedrijf de de notitie hoord.
- hoofdform is gebaseerd op de tabel bedrijven!
- Het hoofdform wordt aangeroepen vanaf een ander Form, vanuit daar wordt het juiste bedrijf geselecteerd. Listbox is dus niet nodig!
- die form_oncurrunt snap ik niet :?
- subform is gekoppeld aan het editveld in het hoofdform dit werkt verder perfect, en is alleen voor de duidelijkheid. Dit formulier wordt aangeroepen vanuit een ander form(waarin de tabel Bedrijven bewerkt en bekeken kan worden).

Nogmaals concreet mijn probleem. Mijn subform werkt perfect, de notities worder mooi per bedrijf weergegeven doormiddel van een filter. Echter alleen in het onderste gedeelte. Ik wil dus naast met de navigatie pijltjes helemaal onder(voor de 3 gefilterde records in het voorbeeld) ook de 3 onderwerpen direct weergeven en deze kunnen selecteren zonder de recordnavigatie van het subform!

[ Voor 4% gewijzigd door borgdaville op 14-09-2005 10:15 ]

• Lustucru
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

OK :)
Ergens inhet proces van openen van het formulier prop je de volgende voorbeeldcode
code:
1
[naamVanListbox].rowsource="select id, datum, onderwerp from notities where bedrijf = " & bedrijfid

Als dit ook moet gebeuren als je door die 2876 bedrijven bladert dan stop je die code dus in de gebeurtenis bijaanwijzen() of oncurrent (F1-->gebeurtenisprocedure).

Koppel je je sub aan deze listbox (die dus op hethoofdform staat) dan ben je meteen klaar. Zoniet, dan moet je de andere velden updaten in een on_click gebeurtenis. Voorwaarde is dus wel dat ook notities een unieke ID hebben.

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

• borgdaville
Niesje schreef op woensdag 14 september 2005 @ 10:31:
OK :)
Ergens inhet proces van openen van het formulier prop je de volgende voorbeeldcode
code:
1
[naamVanListbox].rowsource="select id, datum, onderwerp from notities where bedrijf = " & bedrijfid

Als dit ook moet gebeuren als je door die 2876 bedrijven bladert dan stop je die code dus in de gebeurtenis bijaanwijzen() of oncurrent (F1-->gebeurtenisprocedure).

Koppel je je sub aan deze listbox (die dus op hethoofdform staat) dan ben je meteen klaar. Zoniet, dan moet je de andere velden updaten in een on_click gebeurtenis. Voorwaarde is dus wel dat ook notities een unieke ID hebben.
Ik heb deze gedaan:
code:
1
2
3
Private Sub Form_Open(Cancel As Integer)
[Keuzelijst8].RowSource = "select id, datum, onderwerp from notities where bedrijf = " & bedrijfid
End Sub

maar nu blijft de Keuzelijst leeg :(

• borgdaville
met deze query komt werkt het:
select id, datum, onderwerp from informatie where bedrijf='bedrijfsnaam'

echter dan is het statisch die 'bedrijfsnaam' moet iets dynamisch worden iets met me![bedrijf] geloof ik

• Lustucru
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

zet hem eens in on_current()
offtopic:
gebruik de editknop als je als laatste gepost hebt
:)

• borgdaville
Niesje schreef op woensdag 14 september 2005 @ 11:25:
zet hem eens in on_current()
offtopic:
gebruik de editknop als je als laatste gepost hebt
:)
de juiste weergave is ondertussen gelukt moest zijn:
code:
1
2
3
Private Sub Form_Open(Cancel As Integer)
[Keuzelijst8].RowSource = "select id, datum, onderwerp from informatie where bedrijf=" & "'" & Me![Bedrijf] & "'"
End Sub

pfff eigenlijk redelijk logisch...nu nog een onclick ofzow zodat ie ook beneden wordt weergegeven...

edit:
Om de keuze uit de Keuzelijst actief te maken in het formulier, dacht ik aan zoiets:

Private Sub Keuzelijst8_Click()
DoCmd.GoToRecord , , acGoTo, Informatie.Id = Me.Keuzelijst8
End Sub

Maar het werkt niet :( Moet volgens mij weer zeer simpel zijn, iemand die dit zo uit zijn mouw schud?

[ Voor 27% gewijzigd door Lustucru op 14-09-2005 20:57 ]

• borgdaville
Wat begrijp je niet in:
'gebruik de editknop als je als laatste in je eigen topic gepost hebt'?

[ Voor 86% gewijzigd door Lustucru op 14-09-2005 20:59 ]

Pagina: 1