[Excel & VB] Vergelijk 2 verschillende Excelbestanden

Pagina: 1
Acties:

• akakiwi
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-03 11:13

akakiwi

I believe in the ruling class.

Topicstarter
Goedemorgen allemaal,

Ik ben bezig met het schrijven van een tooltje wat excel bestand 1 moet updaten aan de hand van gegevens uit excel bestand 2.
Deze 2 bestanden zien er exact hetzelfde uit, met als enige extra in bestand 2 dat er een extra column achteraan is geplakt. Deze laatste column bevat een waarde die aangeeft of een transactie op de regel is begonnen. Als dat zo is, dan moet de bijbehorende regel uit bestand 1 een update krijgen.
Nu kun je Excel bestanden gewoon querien met SQL statements.
code:
1
2
3
conn.ConnectionString = "Driver={Microsoft Excel Driver (*.xls)}; DriverId=790; DBQ=c:\mybook.xls; Extended Properties=HDR=Yes"
sql = "SELECT [a].* FROM [Sheet1$] [a] INNER JOIN [Sheet2$] [b] ON [a].key = [b].key"
rs.open sql, conn, 1, 3

Je krijgt nu keurig de gecombineerde waarden terug die je van een INNER JOIN verwacht.
Echter, dit is van de ene sheet naar de andere sheet binnen eenzelfde Excelbestand.
Wat ik wil is dat ik FROM [Bestand 1].[Sheet1$] INNER JOIN [Bestand 2].[Sheet1$] kan joinen. Dat is dus van het ene, naar het andere bestand.

Op internet is hierover niets te vinden, dus misschien kan het wel niet eens. Heeft iemand een idee of het mogelijk is 2 sheets uit verschillende Excelbestanden te joinen? En zo ja, hoe dat gedaan kan worden?

Een andere oplossing die ik wilde proberen voor mijn probleem is het ophalen van de gegevens van bestand 1 in een recordset en het ophalen van de gegevens van bestand 2 in een andere recordset, waarna deze 2 recordsets met elkaar vergeleken kunnen worden.
Over het vergelijken van 2 recordsets met elkaar heb ik ook al niets zinnigs kunnen vinden. Dus, mijn tweede vraag, weet iemand of het mogelijk is 2 verschillende recordsets met elkaar te vergelijken?

Met Google, CodeProject, Experts-Exchange, MSDN e.a. sites kom ik niet verder. GoT search heeft ook geen resultaten gegeven waar ik iets mee kon.

Alvast bedankt voor de moeite.

| Life is a game (and games are fun) | homepage |

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 01:57
Hmm, misschien dat men je bij Office-suites beter kan helpen; het is toch redelijk Office specifiek.

P&W -> OFF

https://fgheysels.github.io/