Lampen op accu en zonneenergie

Pagina: 1
Acties:
  • 555 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-12 12:10

Metro2002

Memento mori

Topicstarter
Misschien stom maar ik heb hier zo'n zonnepaneel liggen om je autoaccu op te laden, dat ding is maar 450ma ofzo en 12v. Nu heb ik hier toevallig ook nog een auto-accu over van 45 ampere en 12 volt.
Theoretisch zou ik dus overdag die accu kunnen opladen zodat ik er 's avonds 12v apparatuur op kan laten draaien. Nu heb ik verlichting in mijn plafond die op 12v loopt (van die spotjes) dat wordt nu middels een omvormer van 220-12v omgezet. Is het niet mogelijk overdag die accu op te laden en dan 's avonds de verlichting erop te laten branden? :P En zo ja, hoelang zou ik dan licht hebben?

[ Voor 6% gewijzigd door Metro2002 op 13-09-2005 09:14 ]

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 27-12 17:28

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ja, natuurlijk kan dat.
Hoeveel stroom je er maximaal uit kunt trekken is simpel te berekenen:
maximaal 0,45A bij 12V is een maximum van 5,4Wh. Uitgaande van een gemiddelde daglengte van 12 uur is dat 64,8Wh.
Je schrijft niet hoeveel spotjes je hebt en hoeveel stroom ze trekken, maar 35W spotjes zijn heel normaal. Daarvan kun je er dus 2 net geen uur van laten branden.

En dan heb ik verlies nog niet meegerekend, 80% rendement lijkt me een goede schatting bij 100% zonneinstraling. En je krijgt echt geen 100% instraling, vooral niet in de winter als je het licht het meeste nodig hebt.

Ik zou een zwaarder zonnepaneel gebruiken om dit te doen.

Signatures zijn voor boomers.

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11 15:00
^^of meerdere panelen

Lijkt me sowieso afhangen van

-hoeveel watt de lanp verstookt
-hoeveel (zon)licht op de zonnecel valt
-rendement van de zonnecel
-rendement van de rest van het systeem
-hoeveel energie de accu bevat(nouja, lijkt me sterk als je een 12v lamp vind die een volle accu in 1 nacht leeg kan trekken, hoewel naa enkeledagen/weken het verschil tussen opladen en leegtrekken merkbaar zal worden)

muv van het licht dat op de zonnecel valt is het meeste wel te berekeken d8 ik zo....

[ Voor 15% gewijzigd door Rey Nemaattori op 13-09-2005 09:26 ]

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Topicstarter
Maasluip schreef op dinsdag 13 september 2005 @ 09:23:
Ja, natuurlijk kan dat.
Hoeveel stroom je er maximaal uit kunt trekken is simpel te berekenen:
maximaal 0,45A bij 12V is een maximum van 5,4Wh. Uitgaande van een gemiddelde daglengte van 12 uur is dat 64,8Wh.
Je schrijft niet hoeveel spotjes je hebt en hoeveel stroom ze trekken, maar 35W spotjes zijn heel normaal. Daarvan kun je er dus 2 net geen uur van laten branden.

En dan heb ik verlies nog niet meegerekend, 80% rendement lijkt me een goede schatting bij 100% zonneinstraling. En je krijgt echt geen 100% instraling, vooral niet in de winter als je het licht het meeste nodig hebt.

Ik zou een zwaarder zonnepaneel gebruiken om dit te doen.
Zijn geloof ik 20w spotjes maar ik heb er 6 :/
Maar een uurtje is wel erg weinig lijkt me of is zo'n accu gewoon nog niet goed opgeladen aan het einde vd een dag?
Autolampen kunnen toch ook wel flink wat uurtjes branden op een accu, en spotjes lijken me een stuk minder energie trekken :/

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Als je met een volle accu begint kun je de lampen er natuurlijk wel een tijdje op laten branden. Op een 45Ah accu kun je die 6 spotjes (45 * 12) / (6 * 20) = 4,5 uur op laten branden. Als je er met mijn eerdere berekening rekening mee houdt dat je gemiddeld 65Wh van de zonnecel krijgt kun je de lampjes (45 * 12) / (6 * 20 - 65) = 9,8 uur laten branden en dan is de accu leeg.
Theoretisch. Praktisch is het altijd minder.

Zolang je minder energie toevoert als wat je verbruikt zul je altijd met een lege accu eindigen, hoeveel capaciteit die accu ook heeft.

[ Voor 30% gewijzigd door Maasluip op 13-09-2005 09:35 ]

• djexplo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-12 14:52
Zijn geloof ik 20w spotjes maar ik heb er 6 :/
Dan kan je dus maar ongeveer een half uurtje me de door de zon op gewekte energie in de accu doen...
Maar een uurtje is wel erg weinig lijkt me of is zo'n accu gewoon nog niet goed opgeladen aan het einde vd een dag?
De accu is nog lang niet op geladen na een dag, de piek stroom van de accu (45amp) is 100x zo groot als wat het zonnepaneel aan stroom levert. Een normale dynamo van een auto levert meestal iets van 6amp wat dus ook nog 10x zo groot is als wat het zonnepaneel aan stroom kan leveren.

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Topicstarter
:( weer een 'verbruik minder energie' plan minder helaas, nouja het kan mischien een leuke noodoplossing zijn voor als de stroom uitvalt ofzo maarja dat gebeurd in nederland niet zo vaak.

Waarom zijn die grotere zonnepanelen zo duur :/ :X

• Tinuz___
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23-12 16:56
Probleem is volgens mij ook dat je spotjes niet zo efficient met het vermogen omgaan, je zou dan beter spaarlampen oid kunnen gebruiken. De conversieverliezen bij opslag in een accu zijn trouwens ook groot, je kunt waarschijnlijk beter met een omvormer de opgewekte energie van de zonnepanelen in het net terugvoeren, zodat je elektriciteitsmeter overdag terugloopt (mits je verbruik overdag lager is natuurlijk :) ), en dan 's avonds "jouw" energie weer uit het stopcontact halen.

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Metro2002 schreef op dinsdag 13 september 2005 @ 09:37:
:( weer een 'verbruik minder energie' plan minder helaas, nouja het kan mischien een leuke noodoplossing zijn voor als de stroom uitvalt ofzo maarja dat gebeurd in nederland niet zo vaak.

Dan weet je nu waarom wij in Nederland nog maar weinig "groene" energie opwekkers hebben. Op deze manier erachter komen is veel overtuigender dan dat iemand je dit vertelt in een discussie over groene energie :).

Dit soort experimenten zouden ze meer op de middelbare school moeten doen :P

[ Voor 3% gewijzigd door dr snuggles op 17-09-2005 12:35 ]

Verwijderd

Misschien kan je het zonnepaneel onder een straatlamp installeren? Kan je ook snachts laden :9

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Topicstarter
Ik heb even zitten rekenen en mijn zonnepaneeltje is niet zo efficient geloof ik :o
Het duurt 15 (!) dagen voor dat de accu vol is als de zon vol schijnt :D

Hij is nu al 3 dagen aan het opladne dus ik ben benieuwd >:)
Dalijk toch mooi een noodstroomvoorziening voor als het licht uitgaat ineens.

(alhoewel kaarsen dan volgens mij handig zijn maargoed, je bent tweaker of je bent geen tweaker :/ )

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-12 21:02
Kaarsen zijn wel veel goedkoper, makkelijker te 'installeren' :), en als je er een stuk of 10 bij elkaar zet heb je ook voldoende licht voor noodgevallen. Kosten? Mwah iets van een paar euro. :P

Mijn YouTube Channel

Verwijderd

Hou er ff rekening mee dat je 's winters met een 100 Watt zonnepaneel maar 100 Watt aan energie per dag binnenhaalt. ;)

• Iblies
  • Laatst online: 02-02-2023
Kunt ook ledspotjes gaan aanschaffen, maar dat gaat een dure grap worden,

http://www.marketplace.nl/components/LED_Spot/led_spot.html
conrad

[ Voor 32% gewijzigd door Iblies op 19-09-2005 19:13 ]

• Rey Nemaattori
Metro2002 schreef op dinsdag 13 september 2005 @ 09:37:

Als je nou gewoon spaarlampen van 5-7 watt gebruikt, kom je veel verder..... of een paar extra panelen haalt.....de kosten van zo'n paneel haal je er misschien nooit uit, maar je hebt iig electriciteit als de wereld naar de verdoemening gaat :+

[ Voor 14% gewijzigd door Rey Nemaattori op 19-09-2005 23:21 ]

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 17-12 17:02
Zonnecellen kosten energie ipv dat ze energie opleveren.
Ik dacht dat dat ondertussen wel algemeen bekend was, maar blijkbaar toch niet...

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

zetje01 schreef op maandag 19 september 2005 @ 23:41:
Ik dacht dat dat ondertussen wel algemeen bekend was, maar blijkbaar toch niet...
Hmz, het is al een paar keer gezegd, maar het is dus blijkbaar niet algemeen bekend dat de energieterugverdientijd van zonnecellen 4 tot 6 jaar is.

• Rey Nemaattori
zetje01 schreef op maandag 19 september 2005 @ 23:41:
Jij bent zeker nieuw op w&l?

Er zijn al hoog rendements panelen die makkelijk 25%(iets meer zelfs) van de zonne energie kunnen omzetten, geef ze even en ze verdienen hun energie 10x terug(bij wijze van spreken).

Ik dacht dat dat ondertussen wel algemeen bekend was, maar blijkbaar toch niet... ;)
Maasluip schreef op dinsdag 20 september 2005 @ 07:46:
Hmz, het is al een paar keer gezegd, maar het is dus blijkbaar niet algemeen bekend dat de energieterugverdientijd van zonnecellen 4 tot 6 jaar is.
Overeigens gaat het niet om energie terug te verdienen, maar om een backup systeem te hebben als de stroom ooit (definitief :?) uitvalt.....

[ Voor 27% gewijzigd door Rey Nemaattori op 20-09-2005 08:58 ]

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Topicstarter
Ik heb een nieuw leuk dingetje gezien:

Link

Een windenergie molentje die 400 watt levert bij 12 volt (33 ampere dus!)

dat is nog een interessant, toevallig gister bij national geographic een aantal mensen die vlak bij las vegas woonden en hun hele huis voorzien van stroom middels 2 van deze apparaten en een paar zonnepanelen. De windvangers die hun hadden staan leverden maar liefst 1000 watt vermogen! en ze hadden er 2 staan. En dan ook nog 2 huge ass zonnepanelen. Lijkt me dat je daar een best huishouden op kan laten draaien :)

Weet iemand of die windmolens ook in nederland te koop zijn :9~

• Iblies
  • Laatst online: 02-02-2023
Die windmolen heeft een doorsnee van 1,14 meter. Geloof niet dat de buren daar zo blij mee zouden zijn. Als je een beetje afgelegen woont, of je hebt een immens grote tuin, dan lijkt het me wel een goed idee overigens.

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 19 september 2005 @ 16:17:
Hou er ff rekening mee dat je 's winters met een 100 Watt zonnepaneel maar 100 Watt aan energie per dag binnenhaalt. ;)
Kun je even uitleggen wat je hiermee bedoelt? 7(8)7
Volgens mij haal je vermogen en energie door elkaar?

Watt (of Joule/seconde) duidt het vermogen aan wat een elektrische apparaat gebruikt.
Het energieverbruik van toestel wordt aangeduidt met Watt-uur.

Dus een 100 Watt zonnepaneel dat gedurende 6 uur in zonlicht staat van 40% nominale lichtsterkte haalt (100W x 6u x 0,4) 240 Wh aan energie binnen die dag.
Of ben ik verkeerd?

• Rey Nemaattori
Iblies schreef op dinsdag 20 september 2005 @ 11:21:
Die windmolen heeft een doorsnee van 1,14 meter. Geloof niet dat de buren daar zo blij mee zouden zijn. Als je een beetje afgelegen woont, of je hebt een immens grote tuin, dan lijkt het me wel een goed idee overigens.
Idd op een boerderij ofzo, maar dan nog zul je in het westen moeten wonen, want hier i het oosten waait het niet zo gek hard hoor.... als je een keer je water koker aanslingerd staat je molen stil :+

Maar met +/- 400watt kun je aardig wat spotjes in huis laten branden...

[ Voor 7% gewijzigd door Rey Nemaattori op 21-09-2005 15:09 ]

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-12 06:55
Metro2002, mag ik je topic even lenen? Zoniet, dan maak ik wel even een ander topic aan en verwijder ik dit.

Ik ben ook opzoek naar een lamp met bewegingssensor om de achterpoort van licht te voorzien als iemand daar kom (bijv. mijn vriendin die 's avonds terug komt van het werk en de sleutel in het slot probeert te manouvreren)

Aangezien het behoorlijk klote is om daar een stroompunt aan te leggen (muur van buren waar ik niet in mag boren, schutting, houtenfietsenhok en een stapel stenen vormen toch enige obstructie).

Nu ben ik op Conrad deze tegen gekomen:
Afbeeldingslocatie: http://www1.nl2.conrad.com/m/5000_5999/5700/5710/5715/571530_BB_00_FB.EPS.jpg
Manual

Nu hoeft dat ding natuurlijk geen eeuwen te branden; een paar minuten per dag is voldoende. Zal dat ding 's winters toch enigszins een beetje kunnen opladen (te verwachten; staat nl. nergens de specificatie van 't zonnepaneel) ?

Pvouput live

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Topicstarter
Krypt schreef op woensdag 21 september 2005 @ 15:23:
Metro2002, mag ik je topic even lenen? Zoniet, dan maak ik wel even een ander topic aan en verwijder ik dit.

Ik ben ook opzoek naar een lamp met bewegingssensor om de achterpoort van licht te voorzien als iemand daar kom (bijv. mijn vriendin die 's avonds terug komt van het werk en de sleutel in het slot probeert te manouvreren)

Aangezien het behoorlijk klote is om daar een stroompunt aan te leggen (muur van buren waar ik niet in mag boren, schutting, houtenfietsenhok en een stapel stenen vormen toch enige obstructie).

Nu ben ik op Conrad deze tegen gekomen:
[afbeelding]
Manual

Nu hoeft dat ding natuurlijk geen eeuwen te branden; een paar minuten per dag is voldoende. Zal dat ding 's winters toch enigszins een beetje kunnen opladen (te verwachten; staat nl. nergens de specificatie van 't zonnepaneel) ?
Als het maar licht is dan laadt zo'n ding al op. Mijn paneeltje laadt ook nog vrolijk door momenteel. Heb zelfs mijn uber1337 draagbare lcd tvtje al op de accu spelend gehad :o

• Krypt
Toch nog maar even melden wat er van geworden is.

Ik heb deze lamp dus gehaald bij Conrad; en het werkt verbluffend goed.
Hij hangt gewoon tegen de houten poort aan, en 't paneeltje op het dak van de aanbouw van de buren gezet. Beetje gericht naar waar de zon staat rond het middaguur; en werken maar.

Alleen tijdens de hevige sneeuwbui een paar maanden geleden ging ie over de zeik. Ding bleef maar aan en uit springen als je voor de sensor danste. Maar nu werkt ie weer perfect.

Ben toch wel erg blij me deze aankoop.

Pvouput live

• Rey Nemaattori
^^ maar ik neem aan dat je er geen 'winst' op maakt, qua kosten. zo'n lampje verstookt dermate weinig dat je er ws. nog geen kwh aan kwijt bent per jaar.

Maar op zich een leuke oplossing als je geen stroombron hebt d:)b

Verwijderd

Rey Nemaattori schreef op maandag 06 februari 2006 @ 18:19:
^^ maar ik neem aan dat je er geen 'winst' op maakt, qua kosten. zo'n lampje verstookt dermate weinig dat je er ws. nog geen kwh aan kwijt bent per jaar.

Maar op zich een leuke oplossing als je geen stroombron hebt d:)b
Dat is mijn inziens op dit moment ook de enige mogelijkheid om zonnepanelen in Nederland te gebruiken. Want de opbrengst is eigenlijk maar erg klein, maar vooral op plaatsen waar geen stroom aanwezig is, kan dit erg goed worden gebruikt.
Zodra je grotere dingen wilt aansluiten zul je al snel op andere vormen moeten overstappen.

• Krypt
Winst maken was inderdaad niet de reden dat ik dat ding aangeschaft heb; het aanleggen van de nodige bekabeling vanuit ons berghok naar de poort incl bevestigings materialen en lamp hadden rond de zelfde prijst gekost (misschien wel meer), en een hoop moeite gekost. Een simpele en doeltreffende oplossing.

Pvouput live

Pagina: 1