[Excel]Letters waarden geven, en dan optellen

Pagina: 1
Acties:
  • 6.772 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• KhaZ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:12
Wat ik wil is een letter zoals de D een waarde van bijvoorbeeld 8 kan geven, dmv een script in Excel. Nou is het zo dat ik Excel nooit gebruik, en qua mogelijkheden nogal een leek ben..

Wat ik heb gedaan is oa gegoogled en op op GoT gezocht met termen als: give/assign letter value en de nederlandse versies.. het mocht niet baten.

Meestal vind ik wel wat ik zoek, maar nu tast ik in het duister. Is het uberhaupt wel mogelijk wat ik wil? Ik wil dus een script in Excel zetten, en dan de waarden van de letters optellen > D A A H K = bv 35, het gaat hier om een dienstrooster.

Weet iemand hoe dit kan?

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 13:17

Boss

+1 Overgewaardeerd

Misschien kan je twee kolommen naast elkaar zetten in een hulp-werkblad. In het dienstrooster blad voer je dan in 1 kolom de letter in. Via een opzoek-functie laat je het bijbehorende cijfer in een andere (verborgen?) kolom zetten. Tot slot tel je al die getallen op.

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

• DutchKid
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 26-10 11:59
Zou moeten kunnen met horizontaal zoeken en verticaal zoeken, daarmee kan je een waarde toewijzen aan een waarde die dan dmv een kollom wordt opgezocht. Zoek maar met google, of in de help functie.

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

In Excel zit een functie CODE() die het karakter tussen haakjes omzet in een waarde.
Daarop moet je een conversie uitvoeren die aan de 'a' de waarde 1 toekent, dan wordt 'z' automatisch 26.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Of zelfs een combinatie van ^^^
Anders gevraagd: om hoeveel letters gaat het, en zit er een logische volgorde in de toewijzingen?

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

• KhaZ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:12
Bedankt voor de snelle reacties!

Het is zoals gezegd voor een dienstrooster, een soort overzicht. Het is de bedoeling dat per medewerker opgesomt wordt wat voor soort diensten die medewerker gewerkt heeft die maand: bv de nachtdienst is een B, met 7.5 uur, en een dagdienst is bv 6 uur, en een D. Dan willen ze achter de medewerker gewoon de letters invullen, dus bv B B D B D D B etc, en dat daar dan een aantal gewerkt uur uitkomt, de opgetelde diensten..

Edit: er zit dus geen logische volgorde in, en hoe voer ik zo'n conversie uit? (heb Excel atm niet bij de hand, anders had ik uiteraard 1 en ander geprobeerd!)

[ Voor 14% gewijzigd door KhaZ op 13-09-2005 11:42 ]

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Dit zou ik met een vlookup functie doen, gezien het beperkt aantal mogelijke letters en de mogelijkheid om achteraf nog de waarde van een letter eenvoudig te wijzigen.

• Pin0
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
In de kolom achter aan de rij met letters (één letter per kolom) zet je iets als het volgende:
=SOM((AANTAL.ALS(A1:F1;"B")*7,5);(AANTAL.ALS(A1:F1;"D")*6))

Je telt dan het aantal D wat je vermegigvuldigd met het aantal uur, vervolgens doe je hetzelfde met B etc en al die letters tel je met elkaar op...

[ Voor 9% gewijzigd door Pin0 op 13-09-2005 11:53 ]

Mijn Lego Mocs - LEGO idea: The Motorcycle Garage

• Canaria
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Als je een tabel maakt met de dagen van de week in de kolommen en de medewerkers in de rijen, en een tweede tabel met de codes die gebruikt worden, dan kan het er zo uitzien:

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/66336/full.jpg
Sheet1

Afbeeldingslocatie: http://www.tweakers.net/ext/f/66337/full.jpg
Sheet2

De formule om het totaal te berekenen in de laatste kolom van sheet1 is dan als volgt:

code:
1
=VLOOKUP(B2;Sheet2!A1:B5;2;0)+VLOOKUP(C2;Sheet2!A1:B5;2;0)+VLOOKUP(D2;Sheet2!A1:B5;2;0)+VLOOKUP(E2;Sheet2!A1:B5;2;0)+VLOOKUP(F2;Sheet2!A1:B5;2;0)+VLOOKUP(G2;Sheet2!A1:B5;2;0)+VLOOKUP(H2;Sheet2!A1:B5;2;0)

[ Voor 3% gewijzigd door Canaria op 13-09-2005 12:10 ]

Pagina: 1