Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Laptop scherm gekocht; VGA controller, maar geen stroom

Pagina: 1
Acties:
  • 114 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Zoals je uit de titel al kunt opmaken, ben ik sinds vandaag de trotse eigenaar van een laptop scherm met bijbehorende controller voor VGA aansluiting.

Het gaat hier om een 14.1" XGA scherm van NEC, typenummer NL10276AC28-01.

Ik heb dit scherm via marktplaats gekocht met de bedoeling er een DIY beamer van te maken, omdat in de advertentie stond dat alleen de backlight defect was en het scherm verder goed werkte.
Na het opgengeschroefd te hebben, bleek echter dat er aan de (uiterst vreemde) aansluiting voor de adapter alleen losse draadjes zaten en dat de inverter niet alleen voor de backlight was, maar het gehele scherm van stroom voorzag.
Eén flatcable van de de VGA controller is ook los, deze gaat nergens naartoe, maar ik vermoed dat deze op een andere printplaat zat die dus ook de stroom voor de backlight regelde.

Ik heb even gegoogled op het typenummer, en ik kwam erachter dat het een laptopscherm betrof. Dit wist ik niet, de verkoper gaf erg weinig info en het geheel zat gewoon in een normale behuizing, zie foto's onderaan de post.
Eén van de links die Google gaf was van EarthLCD, een naam die sommigen misschien wel bekend in de oren zal klinken. Daar vond ik ook een uitgebreidde PDF: klik.
Als jullie even met me mee scrollen naar pagina 28.
Hier zie je oa het bovenaanzicht van de achterkant van het scherm, met alle printplaten. De bovenste printplaat zit ook gewoon op het scherm dat ik gekocht heb. Onderaan zie je nog een printplaat, die, zo vermoed ik, stroomtoevoer regelt, en deze ontbreekt. Tussen de bovenste plaat en waar de onderste plaat zou moeten zitten zit wat ik denk dat de VGA controller is. De drie aansluitingen aan de onderkant van de bovenste printplaat zitten hier op aangesloten, en er zit een VGA aansluiting op (duh). Zoals ik eerder zei loopt er nog een flatcable vanaf, maar die loopt naar het niets.

Tenzij een TFT scherm geen stroom nodig heeft, kan ik dus niks met dit scherm. Wat ik wil is op de een of andere manier toch aan een plaat komen die de stroomtoevoer kan regelen. Ik heb al een adapter naar 12V met een vreemde plug, een kruising tussen PS2 en S-Video: 5 contactpinnetjes en één plug die het geheel stabiel moet houden. Morgen zal ik wat foto's maken, hieronder de twee foto's van marktplaats:

Afbeeldingslocatie: http://fotos.marktplaats.nl/fotos/hardware/monitoren/145503.jpg

Afbeeldingslocatie: http://fotos.marktplaats.nl/fotos/hardware/monitoren/2/145503.jpg

Verwijderd

Wat je mist is de externe voedingsadapter (220 Vac naar 12 Vdc). Backlight inverters gaan wel vaker stuk, alleen jammer dat de verkoper die er voor jouw al uitgehaald heeft. Alle aansluitingen staan in het PDF document vermeld behalve die van de backlight inverter. Het is mogelijk dat op de backlight inverter ook de andere benodigde spanningen gemaakt worden. Vermoedelijk +/- 5Vdc. Het kan ook zo zijn dat op de andere print een DC/DC converter zit. Jammer dat je geen foto van het inwendige van het scherm gemaakt hebt. De verbinding tussen de backlight inverter en de andere print is dan waarschijnlijk alleen voor de 12Vdc en de helderheidsregeling. Zoek op de andere print eens naar nummers en kijk of je die terug kunt vinden op Google.

[ Voor 65% gewijzigd door Verwijderd op 13-09-2005 12:18 ]

Verwijderd

Topicstarter
Die externe adapter heb ik wel, die moet worden aangesloten op die plug die op de onderste foto rechts van de VGA aansluiting zit. Hier zijn de foto's van de binnenkant:

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~pot00284/got_images/IMG_0774_res.jpg
klikbaar
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~pot00284/got_images/IMG_0775_res.jpg

Zoals je kunt zien, gaat er vanaf de aansluiting voor de externe adapter (aan de linkerkant onder de printplaten) geen enkel draadje naar de printplaten. Er is op de onderste foto wel te zien dat er een contactje gesoldeerd zat vlakt naast de VGA aansluiting.
De meegeleverde adapter, die dus een aansluiting heeft voor dat ding onder de VGA controller, heeft een 12V en een 5V output.
Op de adapter zelf staat wel de specs en welke aansluiting waarvoor is:

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~pot00284/got_images/IMG_0781_res.jpg

Je zei dat op die andere plaat ook +5VDC werd gemaakt, maar ik heb dus zowel +12V en +5V tot m'n beschikking. Zoals ik al zei, de backlight heb ik niet nodig, ik wil alleen dat de TFT zelf stroom heeft. Als je me kunt zeggen wat ik daarvoor moet doen, ben ik je heel erg dankbaar :)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 13-09-2005 13:51 ]

• MMach
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21-11 13:01
sloop hem helemaal tot je de glasplaat van de tft over houdt, connect de monitor, en houdt er een lamp achter, je zal het snel genoeg zien. :)

Verwijderd

Topicstarter
MMach schreef op dinsdag 13 september 2005 @ 14:45:
sloop hem helemaal tot je de glasplaat van de tft over houdt, connect de monitor, en houdt er een lamp achter, je zal het snel genoeg zien. :)
:? En dan wat? Dat ding krijgt toch geen stroom? Zonder spanning doen die pixels helemaal niks lijkt me...

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 13 september 2005 @ 14:51:
[...]

:? En dan wat? Dat ding krijgt toch geen stroom? Zonder spanning doen die pixels helemaal niks lijkt me...
er komt ook prik uit jeVGA kabel volgens mij.....

• Triggy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-11 20:43
Verwijderd schreef op dinsdag 13 september 2005 @ 15:20:
er komt ook prik uit jeVGA kabel volgens mij.....
Uiteraard, maar dit is alleen het videosignaal. Een TFT scherm heeft nog wel meer energie nodig dan dat. btw, dat contactje links van je VGA-connector is een massa-aansluiting. Dus voor GND.

[ Voor 16% gewijzigd door Triggy op 13-09-2005 15:32 ]

Verwijderd

Topicstarter
Triggy schreef op dinsdag 13 september 2005 @ 15:29:
[...]

Uiteraard, maar dit is alleen het videosignaal. Een TFT scherm heeft nog wel meer energie nodig dan dat. btw, dat contactje links van je VGA-connector is een massa-aansluiting. Dus voor GND.
Dat dacht ik beide al. Er gaat ook geen enkele connectie vanaf dei aansluiting.
Zie jij een manier om 12V aan te sluiten, of heb ik toch echt een printplaat nodig?

edit:
BTW, ik heb eens gekeken, maar het enige wat op de VGA controller staat is "Bloomberg LP Copyright 1997", en op de achterkant "FP1200 REV B", en nog wat nummers waar ik niks mee kan. Voor zover ik weet is Bloomberg LP een financiële krant of iets dergelijks, althans niets wat met elektronica te maken heeft... Ook van "FP1200" of "FP1200 REV B" word ik niet veel wijzer...

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 13-09-2005 15:41 ]

• Triggy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-11 20:43
Ik heb nog eens in de datasheet gekeken, en op pagina 6 t/m 8 staat hoe je precies de connectors moet aansluiten. Op pagina 8 staat ook waar de connectoren zitten in het apparaat. Voor jou zijn van belang CN1 CN2 en CN4. Wat ik zou doen is die middelste module eruit halen, en je VGA stekker aansluiten op de bovenste module. Levert wel wat soldeerwerk op.

Hmmm, ik denk dat dit dus een nutteloze opmerking was van mij, op CN2 en 4 staan ook nog wat kloksignalen, die je niet zonder die middelste print kan maken.

Okee, een en ander wordt me nu duidelijk. Je hebt de manual gevonden van de LCD-module, maar die middelste print is van een ander bedrijf, dat alleen monitoren bouwt. Die middelste is dus de controller. Het is dus op dit moment het belangrijkst om de pinout van die losse connector, die eerst naar de backlight print ging te vinden.

[ Voor 44% gewijzigd door Triggy op 13-09-2005 15:57 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hmm... Dat is niet zo fijn, van die VGA controller kan ik niks vinden. Zoals ik al zei is het een plaat van Bloomberg LP, in het bericht hierboven staan alle details die ik heb.

Iets wat me nu pas opvalt is dat de VGA connector een male is, terwijl je een female zou verwachten.

Verwijderd

Die backlight inverter is je probleem. Als je daar niets van te weten kan komen blijft het lastig. Weet de verkoper hier soms nog een nummer van, of heeft hij dat ding nog?

Als dat niets opleverd kan je eens gaan zoeken naar backlight converters, want veel van die dingen heben een gelijke functie en mogelijk identieke aansluitingen. Die VGA controler is ook een standaard print die gewoon ergens gekocht is door die monitor fabrikant. Als je wilt gaan zoeken op internet moet je zoeken op "LCD backlight inverter". Ik ben helaas al twee verschillende soorten aansluitingen tegengekomen.

Verwijderd

Kijk eens naar deze link http://www.esskabel.de/Da...Inverter/NEC/150PW081.pdf Hier zie je een 11 polig aansluitschema voor een NEC inverter. Geen garanties dat dit klopt voor jouw scherm.
Je zal moeten meten of pennen 1,2 en 3 met elkaar doorverbonden zijn en hetzelfde zal moeten gelden voor pennen 4, 5 en 6.

Verwijderd

Topicstarter
Goed, ik heb de verkoper eens opgebeld, en die had erg goed nieuws.

De printplaat voor de backlightinverter is niet nodig voor de stroomvoorziening. Hij had zelf met een vriend die elektrotechnicus is er al aan geknutseld, en hij had zelf R5 erop gesoldeerd (zie de eerste foto van de binnenkant, tweede print helemaal bovenaan). Door de +12V met de op de foto rechterkant van die weerstand te solderen en de -12V (ik denk dat hij de GND bedoelde) op dat contactje naast de VGA controller (waarvan Triggy ook al zei dat het de aarde was), moet het werken. Dan rest mij alleen nog het probleem van de aansluiting, dat is namelijk een male D-Sub, terwijl een input een female is. Ik haal morgen wel een VGA verlengkabel, die is namelijk wel Male-Female, terwijl een normale VGA kabel Male-Male is.

Ik wil sowieso iedereen ff bedanken voor het meedenken, ik ga de oplossing van de verkoper uitproberen en als dat niet werkt, roep ik jullie weer :+ Ik laat het weten als het weer werkt.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 13-09-2005 17:27 ]

Verwijderd

Topicstarter
Kut, ik ben er met m'n lompe poten in geslaagd de FFC kabel te slopen :/

Verwijderd

Ik had nooit gedacht deze schermpjes weer te zien.

enige tijd geleden was ik op een PC-dumpdag en daar werden deze schermpjes voor 99 a 150 eurie verkocht (exacte prijs weet ik niet meer)

toen deze verkoper 1 van die schermpjes liet zien (aan zette dus)
zag ik waarom ze zo goedkoop waren.
de backlight was niet echt meer om over naar huis te schrijven alsof ze er 2de hands
backlights ingestopt hadden.

hopelijk heb je er niet te veel voor betaald.

Verwijderd

Topicstarter
Nee, 30 euro. Ik heb het nu toch gesloopt, bovendien had ik de backlight toch niet nodig.

Verwijderd

hallo,

ik loop op dit moment stage bij een computerwinkel en hier hebben we ook zo'n tft-scherm liggen,
met wederom zo'n bloomberg lp print in het midden, ik ben afgelopen tijd druk bezig geweest met het doormeten van deze middelste print, en ben erachter dat de middelste printplaat 3 dingen regelt;
- helderheid van de backlights
- contrast over de RGB signalen uit vga aansluiting
- aan / uit functie gehele tft

Tot mijn spijt heb ook ik geen verdere informatie kunnen vinden op het internet over dit vreemde (volgens mij "custom" ) printplaat van Bloomberg 8)7

Ik ben van plan dit scherm als casemod in de zijkant van een tower-pc te bouwen _/-\o_ .
Aangezien ik niet verder kom met de middelste print, en dus geen aansluitmogelijkheid heb, ben ik van plan de middelste printplaat (de Bloomberg LP) te omzeilen,
als ik dat wil doen heb ik echter nog steeds een helderheidsregeling voor de inverter nodig, de andere opties (schermcalibratie / contrast) kan ik via driveropties van de grafische kaart regelen..

Weet of kent iemmand mischien een module of printplaat (al dan wel doe-het-zelf-printplaatsetje) waarmee je een inverter kan besturen en of regelen?

Alvast bedankt ! :)

ps. Mijn leidinggevende die dit schermpje heeft overgenomen vertelde mij dat volgens de vorige eigenaar de "stroomvoorziening via de vga-connector" zou zijn verlopen.
Mischien dat dit gebeurde door een speciaal ontworpen grafische kaart daar "normale" graka's niet een dergelijk sterke stroom over de VGA connector beschikbaar stellen.

Hopelijk is deze tip nuttig voor iemmand van jullie...

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 13 september 2005 @ 13:46:

[...]

Je zei dat op die andere plaat ook +5VDC werd gemaakt, maar ik heb dus zowel +12V en +5V tot m'n beschikking. Zoals ik al zei, de backlight heb ik niet nodig, ik wil alleen dat de TFT zelf stroom heeft. Als je me kunt zeggen wat ik daarvoor moet doen, ben ik je heel erg dankbaar :)
Bij mijn zoektocht om de aansluitpunten voor stroomvoorziening op de Bloomberg LP printplaat (de middelste) te vinden kwam ik het NEC pdf'je tegen wat jij ook al bovenin had gepost http://www.earthlcd.com/downloads/NL10276Av2801.pdf .

In deze pdf staat dat op blz. 8 een plaatje waar de benamingen van de connectors worden beschreven,

hieruit heb ik afgeleid dat;

op CN2 (diagram op blz. 7)
lijn 1 = VDD (12V)
lijn 2 = VDD (12V)

lijn 3 = GND (aarde)
lijn 4 = GND (aarde)
lijn 6 = GND (aarde)
lijn 10= GND (aarde)
lijn 11= GND (aarde)

en op CN4 (diagram op blz. 7)
lijn 1 = GND (aarde)
lijn 5 = GND (aarde)