Toon posts:

Harde schijf gecrasht met belangrijke data.

Pagina: 1
Acties:
  • 95 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een groot probleem. Mijn harde schijf is gecrasht met voor mij erg veel belangrijke data. Ik sla mezelf voor de kop dat ik geen backup gemaakt heb van sommige files.
Het gaat om een Seagate 80gb schijf. Bij het opstarten blijft hij hangen en wanneer ik hem als slave gebruik dan heb ik hetzelfde probleem.

Ik ben naar een computerwinkel geweest (niet een erg goede volgens mij) en ze kunnen hem niet maken.

Ik kan me herinneren dat ik ooit op TV een duits bedrijf heb gezien die voor bedrijven date nog van harde schijven kan halen die beschadigt zijn door bv brand of waterschade. Dus het lijkt mij wel mogelijk dat mijn data nog gered kan worden alleen ik weet niet waar en hoe.

Weet iemand een oplossing?

• TheovdS
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 24-02 02:12
Google >> data recovery

Edit:
Dus hang er een andere schijf in met een OS, en probeer met zo'n data-recovery-tool of je je gegevens nog kunt redden.

[ Voor 40% gewijzigd door TheovdS op 12-09-2005 21:06 ]

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:05

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Verwijderd schreef op maandag 12 september 2005 @ 20:55:
Bij het opstarten blijft hij hangen en wanneer ik hem als slave gebruik dan heb ik hetzelfde probleem.
Bij het opstarten van wat :? Van windows of gewoon tijdens post :?
Heb je je kabels gecheckt?
Ik kan me herinneren dat ik ooit op TV een duits bedrijf heb gezien die voor bedrijven date nog van harde schijven kan halen die beschadigt zijn door bv brand of waterschade. Dus het lijkt mij wel mogelijk dat mijn data nog gered kan worden alleen ik weet niet waar en hoe.
Die mogelijkheid is er inderdaad. Die mensen halen de platters eruit en zetten ze weer in een andere harde schijf.

Iig hier heb je een paar bedrijven:
http://www.rse.nl/recovery.htm
http://www.ontrack.com/
http://www.harddisk-recovery.nl/

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

Verwijderd

Topicstarter
Hij crash bij het opstarten van windows, dus hij start windows niet eens op. Aan de kabels ligt het niet, de hd is in meerdere systemen geprobeerd.

Bedankt voor de links. Ik vind de bedrijven wel erg duur, honderden euro's voor een recovery :?
Ik vind dat ik recht op heb dat Seagate het bedrag van de recovery betaald. Ik heb niks geks gedaan namelijk met de schijf . Je moet verwachten van een HD dat hij langer dan 3 jaar mee gaat anders is hij gewoon niet goed.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

In de FAQ zijn wat mogelijke oplossingen te vinden. Die zou ik dus eerst eens lezen.
Verwijderd schreef op maandag 12 september 2005 @ 21:12:
Ik vind de bedrijven wel erg duur, honderden euro's voor een recovery :?
Dan doe je het simpel zelf door bijv. de printplaat te vervangen (want daar zal het probleem wel zitten). :)
Ik vind dat ik recht op heb dat Seagate het bedrag van de recovery betaald. Ik heb niks geks gedaan namelijk met de schijf . Je moet verwachten van een HD dat hij langer dan 3 jaar mee gaat anders is hij gewoon niet goed.
Al was hij een dag oud, gevolgschade wordt gewoon niet vergoed.

[ Voor 79% gewijzigd door Guardian Angel op 12-09-2005 21:15 ]

ARME AOW’er

• consolefreak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:33
sorry hoor.. maar wat is er nou kapot.. je hardeschijf echt? tikt ie of hikt ie? of kan je alleen windows niet laden? installeer hoe dan ook een 2e hdd en installeer daar winxp of wat dan ook op... recover je data..

• Wacky
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20-01 18:47

Wacky

Dr. Lektroluv \o/

Ik zit hier ook met een kapotte 60GB hardeschijf naaste me :{ Terug uit de garantiegekregen een half jaartje geleden, en nu begeeft ie het dus :( Wordt wel herkend door de bios, maar daarna ziet ie 'm als kapot en verwijdert ie 'm uit de bios :| Geeneen data recoverypogramma werkt :(

Nu ook met Flickr account

Verwijderd

Topicstarter
consolefreak schreef op maandag 12 september 2005 @ 21:59:
sorry hoor.. maar wat is er nou kapot.. je hardeschijf echt? tikt ie of hikt ie? of kan je alleen windows niet laden? installeer hoe dan ook een 2e hdd en installeer daar winxp of wat dan ook op... recover je data..
Ja me hdd is echt kapot , ik heb hem in een andere comp gestopt en ik kan er nog niet bij zoals ik al zei.De computer hangt gewoon tijdens het opstarten of ik hem nou als master of als 2de schijf gebruik. Hij ziet hem ook niet in de BIOS

Hij maakt verder geen rare geluiden en in comp winkel zeiden ze ook dat de hdd echt dood was.
Ik heb de hdd nu in de vriezer gelegd en dan probeer ik het morgen nog es.

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 00:18

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Een hardeschijf in de vriezer leggen? Wil je hem nog koud weer in je systeem zetten...? Kijk dan wel uit met condensvorming... schijf warmt op >>> Condes onstaat >>> Printplaat zeike nat >>> kortsluiting..... :Z en wat gaat er dan nog meer stuk.

Dat het terug halen van data honderden euro's zal gaan kosten had ik je ook wel kunnen vertellen en dan nog is het niet gegarandeerd dat je al je data terug krijgt.

Tevens, als het dergelijk belangrijke data is waarom geen backups op tape? Aangezien DVD/CD's ook nog niet echt betrouwbaar zijn voor echt belangrijke backups. DVD/CD's gaan nu eenmaal niet altijd evenlang mee.

Voor je data vrees ik het ergste. Voor een vervangende setup raad ik aan om twee identieke schijven te kopen en deze in een mirror (RAID1) te plaatsen op een simpel RAID controllertje. Daarnaast het liefst een tape drive voor backups of toch op CD of DVD, maar dan regelmatig de backups verversen door nieuwe media (CD/DVD). (Dit lijkt mij dan de goedkoopste oplossing)

P.s. Ik snap heel goed dat je pissig bent, zou ik ook zijn ;), maar dat je van een fabrikant eist om de recover kosten te betalen, zij gaan toch alleen maar zeggen dat je een backup had moeten maken als de data zo belangrijk is. Bij mechanisch componenten is de kans dat er iets fout gaat nu eenmaal groter.

[ Voor 22% gewijzigd door _Dune_ op 12-09-2005 22:28 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Verwijderd

ehm , je dvd's zijn nog wel betrouwebaar , maar je kan beter nog een usb harddisk erbij nemen zet je het daar op. en een dvd kan je ook 2x hetzelfde fikken en zet je gewoon in de kast zolan je er niet aan komt blijven ze wel goed :)

Tape drive zag ik al voor 86 euro 40 gb decompressed

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 00:18

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Verwijderd schreef op maandag 12 september 2005 @ 22:27:
ehm , je dvd's zijn nog wel betrouwebaar , maar je kan beter nog een usb harddisk erbij nemen zet je het daar op. en een dvd kan je ook 2x hetzelfde fikken en zet je gewoon in de kast zolan je er niet aan komt blijven ze wel goed :)

Tape drive zag ik al voor 86 euro 40 gb decompressed
Ja leuk een externe schijf..... daar heb ik en mijn collega nachtmerries van gekregen. :D Komt een een-of-andere medewerker binnen lopen met een externe schijf met de mededeling dat er data op de schijf staat wat je kunt terug vertalen naar een jaar werken. (Ik werk op de support afdeling van een verzekeraar) De schijf blijkt dood te zijn en dan ook echt dood, wilde helemaal niets meer. Blijkt dat ze de schijf hebben om laten vallen. :/ en die kerel maar volhouden dat wij die schijf moeten repareren. 8)7

Nee als echt een backup medium raad ik een externe schijf af. :D

Maar kijk ook eens bij vraag en aanbod, daar vindt je ook zo af en toe een leuke tapedrive voor een niet te gekke prijs. Overigens €86 voor 40GB? Staat die in de Pricewatch? Heel interessant.

[ Voor 11% gewijzigd door _Dune_ op 12-09-2005 22:34 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

OM FAQ / Beleid » Hoe krijg ik verloren gegane data terug?

Valt me tegen dat je daar geeneens in hebt gekeken. Ook kun je met Google en de termen "data recovery" enorm veel datarecoveryoplossingen en -bedrijven vinden.

Zoekertje, dicht dus.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.