[VS.NET 2003] Unable to start debugging

Pagina: 1
Acties:

• cyspoz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 09-10-2025

cyspoz

Relaxed, het zijn maar 1 en 0

Topicstarter
Ik zal maar meteen met de foutmelding in huis vallen, eentje die waarschijnlijk meer mensen al wel eens over hun scherm hebben zien komen:
code:
1
2
3
Error while trying to run project: Unable to start debugging.

Acces is denied. Verify that you are an administrator or a member of the 'Debugger Users'  group on the machine you are trying to debug. After being added to the 'Debugger Users' group, you must log off and log back on for the settings to apply.
Het gaat hierbij om een C# .NET applicatie gewoon lokaal op de pc.

Specificaties:
Microsoft Visual Studio 2003 7.1.3088 met .NET Framework 1.1.4322. Dit alles draait op Microsoft Windows XP SP2 Professional (incl. alle security patches en updates). Deze windows versie draait in een klein domain met als server Windows Server 2003 Enterprise Edition.

Installatie
Ik log in als administrator lokaal op de machine. Begin met de installatie van .NET Studio, de bekende 4 stappen. Eerst de pre installatie, daarbij skip ik de IIS gerelateerde componenten aangezien ik op de Windows Server de webservices draai. De installatie is verder niets bijzonder en verloopt gewoon normaal. Daarna ook de MSDN libary erbij enz...

Configuratie
Na installatie voeg ik een aantal netwerk paden, waar de projecten staan, toe als trusted locations. Tevens draai ik de hta firewall configuratie tool van Microsoft om de firewall van Windows XP goed in te stellen voor remote debugging.

De magische eerste keer als Lokale Administrator
Na installatie en configuratie en de machine nog niet opnieuw opgestart te hebben start ik Visual Studio. Open een C# project en kan dat netjes en wel debuggen. Niks aan de hand. Daarna open ik een C# web applicatie op de Windows Server 2003. Werkt perfect, benader de bestanden met behulp van Front Page Server Extensies en kan netjes de web applicatie starten en debuggen.
Ik log daarna uit en opnieuw in en probeer nog een keer dezelfde dingen. Werken allemaal nog steeds perfect.

De magische eerste keer als Netwerk Account
Ik log weer uit en daarna in als een domain user account. Deze user account is lid van de users group, debuggers group, visual studio developers group en de Front Page Server Extension group om de bestanden te kunnen benaderen in geval van web applicaties. Ik start visual studio en probeer eerst de lokale C# applicatie te draaien. Deze compiled wel, maar geeft de foutmelding die bovenin dit topic staat. Ik krijg dezelfde melding voor de web applicatie.

En toen die helse reboot :(
Tot nu toe allemaal niet zo erg zou je denken, je kan toch gewoon werken onde de administrator account. Ik zou daar ook best in eerste instantie genoegen mee nemen, maar nu komt het. Na een reboot van de Windows XP machine krijg ik dezelfde melding onder de lokale administrator account. Voor zowel lokale C# als C# web applicaties. In de event log is niks terug te vinden en op internet heb ik weinig kunnen vinden. Ik heb de DCOM instellingen bekeken zoals op een aantal sites werd gesuggereerd, maar hier zit het probleem niet in. Ik heb alles een keer terug gedraait door een image van het systeem terug te zetten van voor de installatie en daarna exact dezelfde procedure gedaan. Helaas, exact dezelfde problemen.

Ik stoei hier inmiddels 2 weken mee, en heb niet zo veel ideeën meer waarmee ik het zou kunnen oplossen. Bij deze dus de vraag of er mensen zijn die wel succesvol met dit bijltje hebben gehakt... Ik ben al blij als ik na een reboot als Administrator normaal aan de slag kan, en nog mooier is natuurlijk dat ik ook gewoon als netwerk gebruiker aan de gang kan.
Ik had dit voorheen allemaal succesvol draaien op Windows 2000 Professional SP4, alleen dan zonder de domain user account.

• cyspoz

cyspoz

Topicstarter
Ok, ik heb voor het volgende geen verklaring, maar het is in iedergeval een stap in de goede richting. Ik heb op het Windows XP systeem ingelogd als administrator van het domain. De installatie van Visual Studio .NET opgestart en een repair actie uitgevoerd. Daarna het systeem gereboot en kan sindsdien onder de Administrator account, zowel lokaal als domain, in Visual Studio applicaties debuggen. Het komt er dus op neer dat je na een verse installatie nog een reinstall/repair moet laten uitvoeren door de .NET setup. Ik zal maar geen verdere uitspraken doen over wat ik hier van vind...

Wat nu alleen nog niet werkt is de betreffende user account uit het domain. Ik kreeg bij het debuggen van een applicatie nog steeds dezelfde melding. Vond in de eventlog wel event 10016 terug van DCOM. Heb de aanwijzigen op www.eventid.net daarvoor opgevolgt, maar deze doen slechts de event verdwijnen. Ik kan dan nog steeds niet in Visual Studio debuggen als gebruiker.

• cyspoz

cyspoz

Topicstarter
Kick voordat ie van de pagina afvalt...

Verwijderd

Je hebt natuurlijk al gegoogled op die foutmelding en alle hits doorgenomen neem ik aan? :)
http://www.google.com/sea...ble+to+start+debugging%22

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 14-09-2005 00:08 ]

• cyspoz

cyspoz

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 14 september 2005 @ 00:07:
Je hebt natuurlijk al gegoogled op die foutmelding en alle hits doorgenomen neem ik aan? :)
http://www.google.com/sea...ble+to+start+debugging%22
Ja dat heb ik inderdaad al gedaan. Lastige daarbij is dat je heel veel hits krijgen die betrekking hebben tot het debuggen op de webserver. Daarvan weet ik dat het allemaal nog iets ingewikkelder is, maar het gaat mij in eerste instantie om de mogelijkheid gewoon normale C# applicaties te kunnen debuggen. Als die het namelijk al niet doen zullen web applicaties het al helemaal niet doen.

Even dan wel een kleinde twijfelende vraag, op de websites die uit google naar voren komen gaat het steeds om lokale situaties waarbij er dus geen sprake is van een domain. Ik heb dat dus wel en maak gebruikers dus lid van de VS Developers group en Debuggers group op de domain controller. Of is er nog iets anders waar ik rekening mee moet houden?

[ Voor 20% gewijzigd door cyspoz op 14-09-2005 11:16 ]

• cyspoz

cyspoz

Topicstarter
Nog een laatste kick en dan leg ik me er voorlopig bij neer.(heb niet heel veel andere keus volgens mij)

Ik draai momenteel het programma als lokale administrator account onder mijn eigen netwerk account. Dat werkt allemaal wel goed, maar heeft als nadeel dat je heel goed moet opletten bij bepaalde foutmeldingen i.v.m. netwerk rechten enzo...
Pagina: 1