Toon posts:

Apple vs. jewel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Okeej ik moet binnekort een laptop gaan kopen voor school. Mijn budget ligt rond de 1400 euro. Nou heb ik al en beetje rond gekeken. En nou zit ik te twijfelen tussen een

- Apple powerbook 12" combo

12,1-inch TFT-beeldscherm
Resolutie van 1024 x 768
1,5-GHz PowerPC G4
512 MB DDR333-geheugen
Ultra ATA/100, 60 GB
NVIDIA GeForce FX GO 5200 (64 MB DDR)
Toetsenbord van volledig formaat
10/100BASE-T Ethernet
FireWire 400
2 USB 2
Analoge geluidsinvoer en -uitvoer
Mini-DVI-uitgang

of een
- jewel diamond 2500

15,4” WXGA Breedbeeld (1280x800)
Intel® Pentium® M 755
2.0 GHz, 2 MB Cache
1 GB DDR-RAM geheugen
80 GB HDD 8 MB
256 MB ATi M11 Radeon 9700
8x dual layer DVD +/- R/RW Rewriter
54/11 Mbps Intel® Wireless LAN B+G

zijn allebei even duur vanwege studenten korting bij apple :). Nou is mijn vraag natuurlijk welke te nemen? Ik heb hem voornamelijk nodig voor school. Moet wel wel een redelijke videokaart in zitten. Hoef er maar een spel op te spelen en dat is Wow en die draait ook op een apple dus dat is geen probleem.

P.s andere suggestie's zijn uiteraard welkom :P Ik vind het een beetj een doolhof in die notebook markt zijn er zoveel! :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hertog
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:04

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Het is nogal een keuze: je twijfelt tussen een normaal formaat Windows (Linux?) laptop of een Ultra-Portable Apple laptop. Wat wil je ermee doen? Heb je ervaring met OS X? Wat voor programma's ga je op school nodig hebben? Kortom, iets meer info is nuttig :)

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-09 23:12

Turkish

zhé germans

Vergeet niet dat de software voor een Mac een stuk duurder is dan 'normale' windows based software :)

Mac OS X is wel supergebruiksvriendelijk en na een dag ben je er aan gewend

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nog geen ervaring met OS X. Wat voor een programma's er op moeten gaan draaien is bij mij ook nog een beetje onduidelijk, ik moet die pas verder in de opleiding gaan gebruiken. Waarschijnlijk iets in de vorm van autocat (teken porgramma's). Maar ze hebben mij wel aangeraden om te zorgen dat er een redelijke videokaart in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:20
Verwijderd schreef op maandag 12 september 2005 @ 19:47:
zijn allebei even duur vanwege studenten korting bij apple :). Nou is mijn vraag natuurlijk welke te nemen? Ik heb hem voornamelijk nodig voor school. Moet wel wel een redelijke videokaart in zitten. Hoef er maar een spel op te spelen en dat is Wow en die draait ook op een apple dus dat is geen probleem.
Ik weet niet hoeveel inpact 0,3Ghz heeft op de prestaties in WoW want op 'n iBook met 1,2Ghz (al pakweg 'n jaar oud) draait 't toch niet super (erg lage fps, minder dan 7, bij raids) aldus 'n klasgenoot van me ;)

Neemt niet weg dat zo'n 12" laptop 'n stuk handzamer is dan 'n logge 15,4" en d'r 'n stuk beter uitziet imho, maar 't ligt 'n beetje aan je eigen wensen denk ik.

[ Voor 14% gewijzigd door Leftblank op 12-09-2005 20:33 . Reden: toelichting ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aight!
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:19

Aight!

'A toy robot...'

9700 vs FX5200, keuze snel genoeg gemaakt lijkt me ;)

Duidelijk de 9700.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik weet van iemand dat je twee soort opleidingen hebt een apple soort opleiding
dan werken ze met programma's voor apple. en een linux windows opleiding werken ze met windows progsels. tamelijk belangerijk dat je weet welke van de twee het is. Want als jij daar staat met je windows/nix laptop en apple progsels moet draaien heb je een probleem. andersom ook natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik haak meteen even in:
Kan iedere student meedoen met die apple actie??

En kan zo'n apple programma's als Photoshop, illustrator (vast wel) maar ook autoCAD en 3D max draaien?? Wil hem eigenlijk alleen voor dit soort programma's gaan gebruiken. En is er eigenlijk wel een MAC versie van CAD beschikbaar?

Ohja, wat zijn de windows antenatieven van die mac?? Zag een sony met 10 inch en een IMB thinkpad maar zie verder door de bomen het bos niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-09 10:36

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Ik zou inderdaad heel goed kijken wat je opleiding vraagt. Waarom weet je dat nog niet, als je wil gaan denken over een laptop zou ik toch het eerst bij een leraar of mentor op school navragen wat je in het toekomstige jaar tegen zult komen?

Aan Mac OSX ben je zo gewend, het is een heel visueel systeem, je vindt alles uit door te slepen, en goed te kijken.

Het hele Adobe pakket kun je erop draaien, en als je niet weet wat dat is: Photoshop, Illustrator, InDesign, Première, GoLive, ...blaaa... zoek maar op de Adobe site.
En ja, voor Apple zijn de software pakketten even wat duurder. En je hebt ook niet alles wat je 'vanzelfsprekend' voor een Windows machine wel als 'freeware' of 'ooit door iemand geprogrammeerd' hebt. Met die hoge prijzen is er ook weer een voordeel: er is ook weer studentenkorting.

Ga je nou een echt grafische opleiding doen, waarbij het hele Adobe scala wel aan de revue passeert, neem dan lekker een Mac. Echt leuk om mee te werken.
Doe je een ICT opleiding met Linux kan je dat ook ernaast op een Mac wel draaien. Maar, vráag dit na, voordat jij straks met een niet-bootend systeem zit en al je klasgenoten fluitend een systeempje opzetten. Echt, je school heeft een voorkeur, en je zult de lessen beter kunnen volgen als je aan die voorkeur voldoet!
Gezien de systemen voor jou niet zoveel verschil geven, zou ik op hún aanwijzingen afgaan.

Dan het laatste, AutoCAD is geen Autocat (het is geen Puss on Wheels ofzo, of een roadkill hapje), het is een CAD programma :) - staat voor Computer Aided Design. Zo heb je AutoCAD, TurboCAD, RoboCAD. Noem maar op. AutoCAD is gemaakt door Autodesk. Op hun site (google ff) kun je terugvinden of hun product ook voor Mac wordt verkocht.

Let er goed op welk Mac systeem je hebt! Mac OS '0' t/m 9.x zijn 'oude' Mac versies; hierna is Mac OS 10 oftewel X gekomen en dat zit heel anders in elkaar. Let erop bij aanschaf van softwarepakketten!

[ Voor 3% gewijzigd door Dark Blue op 13-09-2005 00:37 ]

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Pagina: 1