Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Zerveza
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-12-2021

Zerveza

DoS porfavor

Topicstarter
ik ben bezig mijn Curriculum Vitae op te schonen.

Ik werk al enkele jaren, in de tijd dat ik ben begonnen met werken begon het net te komen dat mensen hun pasfoto op de CV plaatste. Ik weet nu niet of deze "rage" heeft doorgezet...

kortom, pasfoto op CV? Wat doet men tegenwoordig?

• enveekaa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-11 16:06
Is in principe niet gebruikelijk.

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

Waarom zou je? Het gaat toch niet om je uiterlijk maar om je kwaliteiten toch?

Elect a clown, expect a circus.

• A-Tray
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:40
Wij krijgen stapels CV's binnen, een enkeling inderdaad met pasfoto. Ik heb niet het idee dat die er minder of meer om op gesprek komen.

"Dance like the photo's not being tagged, Love like you've never been unfriended, Tweet like nobody's following."

• Zerveza

Zerveza

DoS porfavor

Topicstarter
Slasher schreef op maandag 12 september 2005 @ 19:46:
maar het gaat er toch om dat je jezelf verkoopt.. en ik ben harstikke knap.. haha..

Zonder gekheid, wel goed om te horen dat er slechts enkele zijn die het doen.. dan val je wel op, en dat wil ik! Jammer dat je niet weet of het een succesfactor is.

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:42
Is dat niet een beetje afhankelijk van de functie waar je voor solliciteerd? Ik kan me voorstellen dat uiterlijk er bij sommige dingen wel toe doet. Als je niet denkt dat je uiterlijk echt positief werkt voor de baan waarvoor je solliciteert zou ik het sowieso niet doen.

• Harm
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Je valt inderdaad wel op als je het doet. De vraag is of je CV er ook naar is om je op te laten vallen. Als je namelijk opvalt door je foto en je CV stelt niets voor, dan maakt het vrij weinig om er een foto bij te doen natuurlijk. Een en ander moet dus in balans zijn. Let er trouwens wel op dat je een goede en mooie foto kiest. Door een lelijke foto kan je je kansen om uitgenodigd te worden ook weer verkleinen, zeker als het om een functie met klantcontact gaat.

• enveekaa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-11 16:06
Ik weet niet of het op prijs gesteld word hoor, veel recruiters worden gek van al die additionele zut.. als meer van je willen weten nodigen ze je wel uit.. ik denk persoonlijk dat het niet in je voordeel zal werken..

Ook al ben je nog zo knap :)

• Radical1980
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-01 18:04
Slasher schreef op maandag 12 september 2005 @ 19:46:
Het gaat inderdaad vaak om kwaliteiten. Als een werkgever het niet vraagt, niet doen. Meestal werkt het contraproductief doordat het bijvoorbeeld als overbodig wordt gezien. Voor salesfuncties wordt het wel vaak gevraagd. Dan natuurlijk wel doen.

Wat zal voor jou een redenen zijn om het ongevraagd toe te voegen aan je Curriculum Vitae?

• Zerveza

Zerveza

DoS porfavor

Topicstarter
ok helder, ff off-topic:
ik heb mijn nederlandse versie af, nu de engelse.. hoe vertaal ik het woord gedetacheerd?

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16:36
De Volkskrant van afgelopen vrijdag had een startersbijlage. Daarin werd names een of ander adviesbureau ook aangeveven dat een CV zonder pasfoto de voorkeur heeft.

• Rukapul
Zerveza schreef op maandag 12 september 2005 @ 20:06:
ok helder, ff off-topic:
ik heb mijn nederlandse versie af, nu de engelse.. hoe vertaal ik het woord gedetacheerd?
contractor? En dan even fatsoenlijk inpassen ;)

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Als je het dan mooi wilt doen moet je het wel mee afdrukken en er niet los opplakken.

Kan tegenwoordig heel mooi met die printers, beetje nette kleuren, zacht aflopend randje, verzorgd... Dan kan het volgens mij wel een succesfactor worden.

Als je gewoon systeembeheer wil gaan doen hoef je die zutte kop van je er niet op te plakken >:) :>

• Stewie!
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:13

Stewie!

Keen must die!

Harm schreef op maandag 12 september 2005 @ 19:51:
Je valt inderdaad wel op als je het doet. De vraag is of je CV er ook naar is om je op te laten vallen. Als je namelijk opvalt door je foto en je CV stelt niets voor, dan maakt het vrij weinig om er een foto bij te doen natuurlijk. Een en ander moet dus in balans zijn. Let er trouwens wel op dat je een goede en mooie foto kiest. Door een lelijke foto kan je je kansen om uitgenodigd te worden ook weer verkleinen, zeker als het om een functie met klantcontact gaat.
Of als je erop staat als een kind, of als een zeer onzeker typ. Heb ze helaas vaak voorbij zien komen, en ik kan je zeggen: de foto werkt gewoon tegen je

• DyStiC
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

DyStiC

'Atta way, baby!

Rukapul schreef op maandag 12 september 2005 @ 20:12:
[...]

contractor? En dan even fatsoenlijk inpassen ;)
Betekend dat niet 'aannemer'?

• Rukapul
DyStiC schreef op maandag 12 september 2005 @ 20:16:
[...]

Betekend dat niet 'aannemer'?
Ja. Dat zal ook de eerste betekenis zijn die het woordenboek geeft.
Er wordt (online) vaak genoeg gesproken over bijvoorbeeld 'IT contractor', waardoor ik aanneem dat 'contract-work' ook redelijk toepasselijk is wat voor 'aangenomen werk' staat.

Anyway, mijn woordenboeken hebben geen letterlijke vertaling voor detacheren/-ing :)

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Vuistregel is toch dat je je CV zo min mogelijk moet voorzien van onzin? En sowieso, indien je brief bevalt wordt je uitgenodigd, dus hoe je eruit ziet is niet relevant om in een CV duidelijk te maken.

Tenzij je echt een lege CV hebt natuurlijk.

• Not Pingu
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-11 21:40

Not Pingu

Dumbass ex machina

Laat je CV eens zien dan? WHAAHHAHH! Oohww, eh... *ahum*.. nee, ik zou het gewoon lekker zonder foto doen. Dat euh,... ja, dat stellen recruiters altijd op prijs. Echt waar!

Certified smart block developer op de agile darkchain stack. PM voor info.

• Zoijar
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

Kijk ook hier eens naar: OWl resume writing

Een goede vuistregel is dat je je hele CV (resume eigenlijk, maar dat wordt in nederland vaak cv genoemd. Een CV is eigenlijk veel langer en uitgebreider, en meestal voor academische posities.) moet kunnen lezen/overzien binnen 15 seconden. Als je graag wilt dat ze 10 seconden naar je foto staren ipv je prestaties... ;)

Verwijderd

Doen!
Als je er netjes en representatief uitziet op een pasfoto, werkt dat zeker in je voordeel.
Er is mij zelfs in sollicitatiegesprekken gezegd dat ze (bedrijf) het als prettig ervaren.

CV's ogen vaak hetzelfde. Zelfde indeling, standaard teksten..
Met zo'n foto spring je er juist uit :)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 12-09-2005 21:33 ]

• Rukapul
Voor een CV is het juist handig als de indeling redelijk standaard is ivm vergelijken tussen kandidaten en het snel kunnen terugvinden van informatie. En 'standaard teksten' op een CV? Een CV bevat weinig volzinnen en verder ook niet zo standaard als iemand wat vermeldenswaardige feiten heeft te melden.

Eruit springen mbv een CV doe je door de inhoud, niet door de vorm. (Wat niet wil zeggen dat de vorm onduidelijk, onverzorgd, etc. mag zijn, of dat de belangrijke informatie verdrinkt in een zee van onbelangrijke ruis.)

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Realiseer je wel dat er in andere landen, voornamelijk angelsaksische, anders tegen bijvoorbeeld diploma's en onderscheidingen aangekeken wordt. Kijk dus naar de cultuur van de onderneming.

Een foto kan bij bepaalde beroepen voordeel betekenen (of nadeel natuurlijk afhankelijk hoe je er uit ziet :X ), denk aan de verkoop. Het valt in ieder geval wel op. Als je een beetje gezellige kop hebt dan misstaat een klein foto'tje niet vind ik. Maar ja, het gaat om degene die je dient te selecteren natuurlijk.

Verwijderd

ok helder, ff off-topic:
Als je ergens gedetacheerd bent door een bedrijf zou je dat dan niet het beste kunnen vertalen met "stationed"?

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-11 13:01

TheBorg

Resistance is futile.

Alleen secretaresses worden bij ons niet uitgenodigd voor een gesprek als er geen foto bij de C.V. zit.

Verwijderd

Ik zou het niet doen. Waarom zou je. Het levert alleen maar (potentieel) nadeel op.

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Zerveza schreef op maandag 12 september 2005 @ 19:49:
[...]

maar het gaat er toch om dat je jezelf verkoopt.. en ik ben harstikke knap.. haha..

Zonder gekheid, wel goed om te horen dat er slechts enkele zijn die het doen.. dan val je wel op, en dat wil ik! Jammer dat je niet weet of het een succesfactor is.
Ik zou zeggen dat het eerder tégen je pleit dan voor je (tenzij je een job als verkoper zoekt ofzo :p). Als je wil opvallen, stel dan een opmerkelijk cv op. Ga niet met een kleurig, opvallend geval afkomen. Althans, dat is mijn mening :).

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:15

Basszje

Reisvaap!]

>> TWI :)

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

• Mistraller
  • Laatst online: 14:50
Aan de woorden "gedetacheerd" en "contractor" te zien lijkt het over een IT functie te gaan?
Advies; NIET doen. Denk aan wat je CV moet tonen aan de lezer: De belangrijkste eigenschap waarom ze JOU moeten hebben. Kennis is in IT veel belangrijker dan een mooie kop.

My solar panels | Soladin loggen? | Strava
---------------
Gemak dient de mens, moeite dient de mensheid.

Verwijderd

Simpel gezegd is het in Nederland niet gebruikelijk om pasfoto's toe te voegen aan je CV, tenzij ze hier expliciet om vragen. Internationaal is het echter wel gebruikelijk.

Deze vraag wordt vaker gesteld tijdens sollicitatie-workshops, hierboven het vaak gegeven antwoord.

• Il Ljama
  • Laatst online: 11-02-2023

Il Ljama

Spits ya in the face!

bij een representatieve functie is dit wel gebruikelijk (secretaresse/receptioniste etc..) maar voor de rest niet. Ik ben zelf eens getipt voor de functie van productmanager bij een bedrijf en moest hiervoor ook nog evenen CV sturen , met foto. Vriendelijk voor bedankt! Bij zo'n functie gaat het om de inhoud en mag in mijn ogen een pasfoto geen toegevoegde waarde hebben.

It's better to remain silent and be thought a fool, than to speak out and remove all doubt!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-11 19:09

TrailBlazer

Karnemelk FTW

ik zat een tijdje tegenover iemand van recruitement en die begon hard te laggen toen ze een pasfoto bij een CV zag. Ok was ook wel een domme foto maar toch

• mrsar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-11 13:24

mrsar

waar een sar is,is een wodka

inderdaad niet doen,heb het iig zelf ook nooit gedaan,je valt wel op,maar of het goed is....

offtopic:
trailblazer : een musketonhaak(of hoe het ook heet) in ieder geval wat bergbeklimmers gebruiken waar het touw langsgaat :) en met het rode stuk kan je het dicht schroeven

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-09 00:37

curry684

left part of the evil twins

Ik heb nog nooit een CV met pasfoto van iemand mogen ontvangen en ik zou het ook niet echt enige pluswaarde toekennen denk ik, eerder minwaarde als het me niet direct sympathiek voorkomt. Visueel maak je toch een indruk die niet per definitie positief is, en als de eerste visuele indruk pas op gesprek is kun je alles nog goedmaken met je technische kennis.... maar dan moet je wel uitgenodigd worden.

Anekdotes uit de oude doos: ik heb wel ooit een sollicitant gehad die de URL van z'n website op z'n CV had staan. Hij kwam dus voor een startersfunctie als ontwikkelaar in C/C#/C++/Java/whatever en had een volledige IT-opleiding op HBO-niveau achter de rug. Ik dus naar die website.... echt een walgelijke site van het type "familie Janssen online" inclusief genoeg foto's van huis, tuin en familie om probleemloos iedere inbraak, ontvoering of wat dan ook te plannen. Enige kennis van HTML was duidelijk niet aan hem besteed. Ergste van alles was echter, op de indexpagina kwam er een mooi window omhoog met "Do you wish to install this software from The Gator Corp.?". Ik verslikte me in m'n koffie. Op de 2e pagina kwam er een nieuwe met "Do you wish to install this software from GAIN Inc.". Toen heb ik 'm per kerende post afgewezen.

Bottom line: zet alleen op je CV die dingen die direct relevant zijn voor je functie. Tenzij je voor model solliciteert is je foto niet van belang. Een homepage kan in een ICT-functie van belang zijn, maar weet dan ook dat je kans loopt erop beoordeeld te worden. Als je in een ICT-functie met zo'n doxa durft aan te komen verklein je de kansen op een gesprek met factor 10, of ze zitten wel heel erg omhoog :)

Professionele website nodig?

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21-11 22:53

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Op een CV moet je zoveel mogelijk zaken die tot discriminatie kunnen leiden weglaten. Leeftijd, gezinssituatie, nationaliteit, etc, etc, etc hoort niet op een CV thuis. Zo ook een pasfoto dus niet, want dan heb je kans dat men denkt "die kop staat mij niet aan". :)

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Modbreak: knipHK-reacties in de HK houden aub :z

[ Voor 84% gewijzigd door curry684 op 13-09-2005 12:57 ]

• miel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:19
het ligt er aan... ik weet dat ik het bij mijn vorige werkgever en bij mijn huidige wel moet... onze cv's gaan naar klanten en die kiezen dan... blijkbaar is een foto dan toch handig..

heb het op mijn eigen cv ook staan en het heeft me nog nooit nadelen opgeleverd... dus ja. keuzes... en het ligt denk ik ook aan waar je solliciteert...

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=36679&sid=33539

• Rukapul
miel schreef op dinsdag 13 september 2005 @ 20:57:
het ligt er aan... ik weet dat ik het bij mijn vorige werkgever en bij mijn huidige wel moet... onze cv's gaan naar klanten en die kiezen dan... blijkbaar is een foto dan toch handig..
Welke bedrijfstak?

• leuk_he
  • Laatst online: 01-11 22:03

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Het is toch handig voor de klant dat ze je herkennen bij het sollicitatie/intake gesprek :?

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Appie
  • Laatst online: 04:12

Appie

F1RST Racing

Ikzelf heb het persoonlijk wel. Het geeft net een stukje meerwaarde aan je CV en maakt je CV persoonlijker dan gewoon een vel papier met wat gegevens erop. De toegevoegde waarde per branche kan verschillen.

Zorg er wel voor dat je er spontaan op staat en niet met een kop van 'ik heb geen zin in werken'.
Verwijderd schreef op dinsdag 13 september 2005 @ 02:15:
Simpel gezegd is het in Nederland niet gebruikelijk om pasfoto's toe te voegen aan je CV, tenzij ze hier expliciet om vragen. Internationaal is het echter wel gebruikelijk.

Deze vraag wordt vaker gesteld tijdens sollicitatie-workshops, hierboven het vaak gegeven antwoord.
Eerlijkheidshalve is dit ook een deelreden waarom ik de pasfoto erbij opgenomen hebt.

[ Voor 45% gewijzigd door Appie op 13-09-2005 21:53 ]

You can take me in the mailing, but i am not from yesterday!

Verwijderd

ok helder, ff off-topic:
Een engelse CV is imho heel wat anders dan een vertaalde nederlandse CV. Een engels resume is meer een verkoop praatje dan een opsomming van ervaringen en prestaties.

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik doe het wel, zo word je achteraf sneller herkend en tot nu toe heb ik er alleen maar positieve reacties op gehad.

• hanhoo
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 07-07 13:12
Bij het solliciteren moet jouw sollicatie positief uitspringen in de stapels met post. Je zult zelf moeten beoordelen of jouw pasfoto deze positieve tijd ten goede komt.

Bovendien doe je er het beste aan een sollicatie te schrijven die het beste past binnen het bedrijfsprofiel. Kleinschalig en informele sfeer? Een informele brief en laat de pasfoto achterwege. Serieuze multi-national? Goede, zakelijke brief, to the point. Bij representatieve functies wordt een pasfoto als Pre ervaren.

• Lucky-Shirt
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:13

Lucky-Shirt

Happy as a pig in shit

curry684 schreef op dinsdag 13 september 2005 @ 12:05:
Ik heb nog nooit een CV met pasfoto van iemand mogen ontvangen en ik zou het ook niet echt enige pluswaarde toekennen denk ik, eerder minwaarde als het me niet direct sympathiek voorkomt. Visueel maak je toch een indruk die niet per definitie positief is, en als de eerste visuele indruk pas op gesprek is kun je alles nog goedmaken met je technische kennis.... maar dan moet je wel uitgenodigd worden.

Anekdotes uit de oude doos: ik heb wel ooit een sollicitant gehad die de URL van z'n website op z'n CV had staan. Hij kwam dus voor een startersfunctie als ontwikkelaar in C/C#/C++/Java/whatever en had een volledige IT-opleiding op HBO-niveau achter de rug. Ik dus naar die website.... echt een walgelijke site van het type "familie Janssen online" inclusief genoeg foto's van huis, tuin en familie om probleemloos iedere inbraak, ontvoering of wat dan ook te plannen. Enige kennis van HTML was duidelijk niet aan hem besteed. Ergste van alles was echter, op de indexpagina kwam er een mooi window omhoog met "Do you wish to install this software from The Gator Corp.?". Ik verslikte me in m'n koffie. Op de 2e pagina kwam er een nieuwe met "Do you wish to install this software from GAIN Inc.". Toen heb ik 'm per kerende post afgewezen.

Bottom line: zet alleen op je CV die dingen die direct relevant zijn voor je functie. Tenzij je voor model solliciteert is je foto niet van belang. Een homepage kan in een ICT-functie van belang zijn, maar weet dan ook dat je kans loopt erop beoordeeld te worden. Als je in een ICT-functie met zo'n doxa durft aan te komen verklein je de kansen op een gesprek met factor 10, of ze zitten wel heel erg omhoog :)
Prachtig voorbeeld. Maak het dagelijks mee. CV´s met pasfoto´s, alleen als je een lekker wijf bent doen, anders niet. Misschien voor een sales functie, maar de goede salesmensen van wie ik het CV ontvang, hebben alleen nooit een pasfoto bijgevoegd. Meestal zijn het ook nog eens foto´s, waarvan ik denk: er moet toch wel een betere te vinden / maken zijn?

En inderdaad, die links naar websites, wat je daar allemaal al wel niet tussen ziet zitten.

• Exirion
  • Laatst online: 11:57

Exirion

Gadgetfetisjist

'IT' is zeg maar..... nogal breed en vaag.

Rukapul en ik werken ook in 'de IT' maar toch net ff anders dan een systeembeheerder ofzo.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• straat
  • Laatst online: 15-11 21:57
Momenteel werk ik in Canada, hier is het ongebruikelijk om zaken als leeftijd, geslacht, nationaliteit, burgerlijke staat, etc. te vermelden. Foto is uiteraard ook een big no. Zelf heb ik eigenlijk alleen mijn naam, contactgegevens, puntsgewijze opsomming van kwaliteiten en vaardigheden, educatie en werkervaring. Langer dan 15 seconden kijken ze er toch wel naar, zich afvragend hoe je van een gymnasium (=sportschool :p) naar technische universiteit gaat...

• PeeJay
  • Laatst online: 24-12-2024

PeeJay

Prutser

Mx. Alba schreef op dinsdag 13 september 2005 @ 12:30:
Op een CV moet je zoveel mogelijk zaken die tot discriminatie kunnen leiden weglaten. Leeftijd, gezinssituatie, nationaliteit, etc, etc, etc hoort niet op een CV thuis. Zo ook een pasfoto dus niet, want dan heb je kans dat men denkt "die kop staat mij niet aan". :)
En als de weggelaten dingen wel belangrijk zijn (in de meeste gevallen is leeftijd belangrijk bijvoorbeeld), dan kom je dus voor nop op een sollicitatiegesprek.
Ook je burgelijke staat kan van belang zijn.

Als jij op het gesprek niet voldoet aan hun profiel dan kan je weer weggaan. Dat hoor ik dan liever naar aanleiding van de brief, dan dat ik eerst moet komen opdraven.

Don't play dumb with me, that's a game you can't win....

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
PeeJay schreef op dinsdag 20 september 2005 @ 12:04:
[...]
En als de weggelaten dingen wel belangrijk zijn (in de meeste gevallen is leeftijd belangrijk bijvoorbeeld), dan kom je dus voor nop op een sollicitatiegesprek.
Ook je burgelijke staat kan van belang zijn.

Als jij op het gesprek niet voldoet aan hun profiel dan kan je weer weggaan. Dat hoor ik dan liever naar aanleiding van de brief, dan dat ik eerst moet komen opdraven.
Dit heeft alles te maken met het idee dat er niet gediscrimineerd wordt wanneer er op papier niet over gepraat wordt. Dat de sollicitant te oud, het verkeerde geslacht en er ook nog eens verkeerd uit ziet alsnog het einde van de solicitatieprocedure voor die persoon betekend doet daar niets aan af.
Pagina: 1