[XP] Bestanden delen lukt niet meer met de Livebox

Pagina: 1
Acties:

• Amiet01
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 30-04 15:24
Ik had voordat ik ADSL Family van Wanadoo had, een simpel netwerkje thuis met een sweex router (ADSL lite van wanadoo). Ik kon gewoon bestanden delen zodat het in mijn netwerkomgeving kwam. Gewoon alles. Echter nu ik de livebox heb lukt alles behalve de bestanden delen. Ik vind dit erg raar, aangezien alles nog hetzelfde is alleen de router/modem is veranderd. De pc's kunnen wel met elkaar connecten via extern bureaublad, maar ik zie geen mappen in mijn netwerkomgeving die ik heb gedeeld. Ik heb ze wel gedeeld en zie ze ook niet op de eigen pc. Op beide pc's werkt internet enzo dus dat is geen probleem. Ik heb beide pc's op hetzelfde werkgroep gezet (nl. THUIS).
De IP's voor beide pc's zijn:
192.168.5.10
192.168.6.10
Kan iemand mij helpen met het probleem dat ik nix zie.

Edit:
Ik heb ook geprobeerd te pingen naar de andere pc en zichzelf en dat lukt allebei.

[ Voor 8% gewijzigd door Amiet01 op 12-09-2005 18:55 ]

Master_A

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-04 19:51

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Wat is je subnetmasker? Als het 255.255.255.0 is dan zitten beide PC's namelijk op een verschillend subnet en volgens mij kan je dan inderdaad niet meer bij elkaars gedeelde mappen :) Daar zijn 2 oplossingen voor: de PC's in hetzelfde subnet zetten (192.168.5.x) of je subnet wat groter maken (subnetmasker 255.255.0.0)
Persoonlijk zou ik het eerste doen. En waarom heb je deze adressen eigenlijk? Ik vind ze nogal raar :P Maar misschien heb je er een logische reden voor?

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• Amiet01
Nou ik weet eigenlijk niet wat je precies bedoeld. Ik weet veel van pc's maar met netwerk enzo ben ik niet echt de beste. Die IP's waren standaard al zo door de router bepaald. Kun je mss voor een leek uitleggen hoe het moet? En BTW; de pc boven laat wel z'n eigen shared dingen zien in netwerkomgeving, en de pc beneden niet. Die geeft de volgende foutmelding wanneer je drukt op zoeken naar computers in werkgroepen:
Thuis is niet toegankelijk. U hebt mogelijk niet de juiste machtigingen voor deze netwerkbron. Neem contact met de beheerder van de server op als u wilt weten of u toegangsmachtingen hebt.

De lijst met servers voor deze werkgroep is momenteel niet beschikbaar.

Op de pc boven is dit niet het geval.

En ja ik heb al gezocht, maar heb nix kunnen vinden. En ook in de FAQ gekeken ja.

Edit:
en ja 255.255.255.0 is mijn subnetmasker

[ Voor 5% gewijzigd door Amiet01 op 12-09-2005 19:27 ]

Master_A

• Amiet01
Iemand?????
Ik heb die shit met die machtigingen al geprobeerd. Ik d8 zoiets van dat je eenvoudig delen moest uitschakelen?

Master_A

• Amiet01
Kan niemand mij helpen? Het lukt me nog steeds niet en ik heb al van alles geprobeerd.

Master_A

• straider
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02-04 19:15
De IP's voor beide pc's zijn:
192.168.5.10
192.168.6.10
Kan iemand mij helpen met het probleem dat ik nix zie.
Voor windows moeten de IP's in dezelfde range zitten, dus bijv;
pc1 192.168.5.1
pc2 192.168.5.2

Dat betekend dat alleen het achterste getal anders is. Je hoeft geen dhcp te gebruiken, als je even bij je netwerkinstellingen kijkt en dan de volgende dingen overneemt;

DNS server, Gateway en Subnetmasker.

En dan vervolgens een statisch IP instelt, dmv de tcp/ip settings te wijzigen (geavanceerd) om de pcs in de zelfde range te drukken.

Je kan ook de pc's op een andere manier benaderen, bijv door in Deze Computer (of een andere map) dit in te typen " //192.168.5.1 " (bijv( zonder de quotes))

[ Voor 14% gewijzigd door straider op 13-09-2005 16:26 ]

• Amiet01
Nou heb ik op de ene pc bij netwerkinstellingen de IP veranderd en de rest handmatig overgenomen van de livebox. Alleen hoe moet je dat instellen in de livebox zelf. Moet dat bij routering? Ik kan iig niet de oude IP veranderen in de router, want hij geeft dan aan dat dat niet kan. Ik weet echt niet hoe je de router moet instellen en er staat niet echt veel in het boekje dus zou iemand met verstand van de livebox mij kunnen helpen?

Master_A

• Amiet01
Kan niemand mij helpen met hoe ik mijn IP adres aanpas (de range). Volgens mij kan dat niet met de livebox. Hoe zou ik het dan in windows kunnen instellen?
Iemand die mij kan helpen?

Master_A

• Demo

Demo

Rechtermuisknop op Netwerkomgeving > Eigenschappen. Dan krijg je je netwerkverbindingen te zien. Waarschijnlijk heet de verbinding naar je Livebox LAN-verbinding. Hier wederom rechtermuisknop en Eigenschappen. Dan krijg je de geïnstalleerde protocollen te zien, onder andere TCP/IP. Selecteer deze en klik op Eigenschappen. Als het goed is staat deze nu op Automatisch een IP-adres laten toewijzen, zet dit op handmatig en voer een adres in. Welk adres je gebruiken moet ligt aan je configuratie.
Open ook eens een command prompt (Start > Uitvoeren > cmd) en typ daar ipconfig /all en post de gegevens hier (kan je copy/pasten ;)) dan weten wij al een stuk meer over je IP-range enzo..

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.

• Amiet01
Ok bij deze dan:
PC boven
IP-adres = 192.168.6.10
Subnetmasker = 255.255.255.0
Standaardgateway = 192.168.6.1

PC beneden
IP-adres = 192.168.5.10
Subnetmasker = 255.255.255.0
Standaardgateway = 192.168.5.1

Ik wil graag de IP van de pc boven aanpassen. Op de livebox is dit niet aan te passen de range (is gelockt ofzo. De range op de ethernet poort van de pc boven loopt van 192.168.6.10-20 en die van de pc beneden loopt van 192.168.5.10-20.

Ik hoop dat dit genoeg info is en dat jullie me kunnen helpen.

Master_A

• Demo

Demo

Ik snap niet dat ze allebei een verschillende gateway hebben, heeft elke poort op die Livebox soms een eigen IP-adres ofzo :? Ik hoop dat hier meer mensen met zo'n apparaat zijn, misschien kunnen die er meer over vertellen..

• Amiet01
Ik vond het ook al raar, aangezien ik wel de IP op de pc beneden kon veranderen. Ik kan ze alleen niet in dezelfde range zetten. En ik denk wel dat elke poort een eigen IP heeft gezien de ranges die zijn ingesteld op de livebox.

Master_A

• Demo

Demo

Wat niet echt een oplossing is, maar waarschijnlijk wel werkt: een switch aan één van de poorten hangen en daar je PC's in steken. Waarschijnlijk vallen ze dan wel in hetzelfde subnet.
Mocht dat ook niet werken dan kan je een router nemen (Sweex van 25 euro is voldoende) dat werkt zeker. Maar dat zou ik pas na de switch proberen..

• Amiet01
Bestaan er geen progjes om een extra schijf weer te geven in een netwerk die niet in dezelfde range zitten. Dat met die switch vind ik geen oplossing, omdat ik daar weer geld aan moet uitgeven.

Master_A

• Amiet01
Is er geen progje om in een netwerk schijven te weergeven van een pc die niet in dezelfde range zit??
Ik zou niet weten waarop ik moet zoeken in google.

Master_A

• Amiet01
Niemand die mij kan helpen ofzo? Ik ben ten einde raad.

Master_A

• Andante
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online
Ik weet niet welke instellingen je kan aanpassen in de Livebox, maar ik vermoed dat daar het probleem vandaan komt. De beide PCs zitten in verschillende subnets, en hebben ook verschillende gateways. Vermoedelijk stuurt je livebox de packets niet door naar het andere interne subnet, hierdoor zien je PCs elkaar niet. Ik zou denken dat je met de instellingen van de livebox iets kan doen wat je probleem verhelpt. Helaas heb ik zelf nog nooit zo'n ding bekeken, maar waarschijnlijk onder netwerk instellingen en dan zoeken naar de config van de DHCP server. Of je moet de livebox weten te overtuigen dat packets van 192.168.5.x naar 192.168.6.x en omgekeerd moeten worden doorgestuurd, maar da's eerder lastig dan een oplossing.

• Amiet01
Nou je kunt de ip range niet veranderen (is geblokt). Wat zou je dan bij jou laatste oplossing kunnen doen? Moet dat bij routering? En kun je dan uileggen hoe?

Master_A

• Andante
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online
De enige manier dat je dat gaat lukken is als je volledige controle hebt over de routering, en aangezien je kennelijk zelfs uit de DHCP instellingen gehouden word, lijkt het me onwaarschijnlijk dat je het kan aanpassen. Bovendien heeft elke router weer een andere manier van routes aangeven. Je zou een route moeten aanmaken dat alle verkeer wat bestemd is voor 192.168.6.x ook daadwerkelijk daarnaar toe word gezonden. Niet iets wat je elke dag doet, en waar je ook nog eens veel moeite voor moet doen, en wat onmogelijk is als je niet alle instellingen kan wijzigen.

[ Voor 1% gewijzigd door Andante op 17-09-2005 17:10 . Reden: Typofix ]

• stretch
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-02 21:43
Amiet, klaarblijkelijk heb je elke PC apart op de Livebox aangesloten.
Elke (kleur) poort heeft zo zijn eigen IP range op de Livebox.
Rood op de Livebox is 195.168.5.xxx range en Geel is 192.168.6.xx range.
Zo is er ook een aparte range voor blueTooth en WiFi.
Deze ranges gaan inderdaad niet met elkaar praten.

Indien mogelijk sluit alle PC's in je netwerk aan op één en dezelfde kleur poort, bv de rode.
Aan deze UTP hang je dan een switch ( of router als access point) en sluit alle PC's in je netwerk aan op deze switch.
Alle PC's zullen dan in dezelfde IP range komen te weten 192.168.5.xxx met Subnet 255.255.255.0.
Deze instellingen lijken inderdaad niet aangepast te kunnen worden in de Livebox.
Om dus een netwerk te creëren moet je wel een paar euro uitgeven aan een switch.
Voor zeer weinig heb ik er nog wel eentje over voor je.
Anders gaat dit niet werken.
Indien je de IP range op een PC handmatig gaat veranderen zal die PC geen connectie meer hebben met de Livebox.

[ Voor 27% gewijzigd door stretch op 24-09-2005 22:47 ]

Pagina: 1