Toon posts:

120 mm fan in voeding doet het soms niet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
De 120 mm fan in de voeding van mijn vader's pc, bromt soms erg. En hij staat ná het brommen ook stilstaat. Met dan brommen bedoel ik dat het gewoon opeens lawaai gaat maken net alsof iets heel erg trilt. Meestal na een paar keer uitschakelen, doet de 120 mm fan weer. Waar ligt dat aan? Maar voor de zekerheid wil ik die 120 mm fan eruit halen (die aan de onderkant is geplaatst) en hem vervangen door een 80 mm fan van coolermaster. Die 120 mm fan blaast niet zo veel lucht en die coolermaster 32 cfm, die blaast veel meer. En er zit een fangrill voor de 120mm fan, daar wil ik dan de 80 mm fan aan vast maken. Zou de voeding niet te heet worden als ik de 80 mm fan in plaats? En die 120 mm fan zou ik wel kunnen gebruiken, maar zit die niet vastgesoldeerd in de voeding zelf? Of hebben ze gewoon de 3 pins aansluiting? De pc wordt niet voor games gebruikt, dus hij word zeker niet warm.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 12-09-2005 18:03 ]

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-01 12:34
ik vermoed dat het een temperatuur gestuurde fan betreft, dus zeker als ie niet te druk bezig is kan ie best stil staan.

LinkedIn
BlackIntel

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Verwijderd schreef op maandag 12 september 2005 @ 17:48:
De 120 mm fan in de voeding van mijn vader's pc, bromt soms erg.
Zie punt 4
En ik geloof dat hij soms ook stilstaat.
Je gelooft dat hij stilstaat? Kun je dat niet gewoon zien?
Meestal na een paar keer uitschakelen, doet de 120 mm fan weer. Waar ligt dat aan?
Wellicht aan een gaar koppelingspuntje of kapot draadje. Maak hem eens open :)
Maar voor de zekerheid wil ik die 120 mm fan eruit halen (die aan de onderkant is geplaatst) en hem vervangen door een 80 mm fan van coolermaster. Die 120 mm fan blaast niet zo veel lucht en die coolermaster 32 cfm, die blaast veel meer.
Punt 4: Je vindt het irritant dat hij soms bromt, maar wil toch de 120mm fan vervangen door een 80mm exemplaar die meer geluid produceert?
Zou de voeding niet te heet worden als ik de 80 mm fan in plaats?
De 80mm verplaatst toch meer lucht zeg je net? De voeding zou derhalve dus kouder moeten worden.
En die 120 mm fan zou ik wel kunnen gebruiken, maar zit die niet vastgesoldeerd in de voeding zelf?
Nee, vastgeschroefd.
Of hebben ze gewoon de 3 pins aansluiting?
Vaak wel. Wederom: maak hem eens open. Houd hierbij wel rekening met het feit dat je garantie zal vervallen en dat het bovendien natuurlijk niet zonder gevaar is een voeding open te maken.

Succes :)

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT || PC2: 5800X3D + RTX 3080 || Laptop: 7735HS + RTX 4060

Verwijderd

Topicstarter
EvilWhiteDragon schreef op maandag 12 september 2005 @ 17:53:
ik vermoed dat het een temperatuur gestuurde fan betreft, dus zeker als ie niet te druk bezig is kan ie best stil staan.
Ik denk het niet. Het is een packerdbell pc, en die is altijd stil geweest. Ook vroeger toen ik er nog op ging gamen. Dus ik de fan blijft gewoon altijd langzaam draaien.

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:31

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
juist niet een 80MM fan plaatsen als je gekt wordt van het lawaai. 120MM fan vervangen door een nieuw exemplaar kan weer wel. Een papst bijv :)

[ Voor 14% gewijzigd door We Are Borg op 12-09-2005 17:58 ]

Verwijderd

Topicstarter
Wat onder de - staat is mijn tekst.

r00n schreef op maandag 12 september 2005 @ 17:54:
[...]

Zie punt 4

[...]

Je gelooft dat hij stilstaat? Kun je dat niet gewoon zien?
-
Hij staat ook soms stil (even straks aanpassen in de ts ) B)
[...]

Wellicht aan een gaar koppelingspuntje of kapot draadje. Maak hem eens open :)

[...]

Punt 4: Je vindt het irritant dat hij soms bromt, maar wil toch de 120mm fan vervangen door een 80mm exemplaar die meer geluid produceert?
-
Geluidsterkte maakt niet uit. Soms bromt de fan en als hij bromt gaat hij daarna stil staan. Dan denk ik dat er straks misschien wel iets kan gebeuren; het doorbranden van de voeding ofzo.
[...]

De 80mm verplaatst toch meer lucht zeg je net? De voeding zou derhalve dus kouder moeten worden.
-
Maar de 120 mm fan blaast overal lucht. En de 80 mm fan dan niet, die koelt dan alleen een gedeelte.

[...]

Nee, vastgeschroefd.

[...]

Vaak wel. Wederom: maak hem eens open. Houd hierbij wel rekening met het feit dat je garantie zal vervallen en dat het bovendien natuurlijk niet zonder gevaar is een voeding open te maken.
-
Welke risico's zijn er dan ? :o Dat de garantie vervalt maakt me niet uit, de pc is iets van 3 jaar oud.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 12-09-2005 18:02 ]

• Phyxion
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

Misschien zit er zo veel stof in dat de fan gewoon rondjes draait in het stof? Een schoonmaakbeurtje zou dan wel eens kunnen helpen :)

En als je de fan gewoon vol toeren wil laten draaien, soldeer dan even de aansluitingen op de 12V en Aarde van de gewone Molex aansluitingen ;)

'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May

Verwijderd

Topicstarter
FnF schreef op maandag 12 september 2005 @ 18:03:
Misschien zit er zo veel stof in dat de fan gewoon rondjes draait in het stof? Een schoonmaakbeurtje zou dan wel eens kunnen helpen :)

En als je de fan gewoon vol toeren wil laten draaien, soldeer dan even de aansluitingen op de 12V en Aarde van de gewone Molex aansluitingen ;)
Dankje,zal ik onthouden ;) . Maar even voor de duidelijkheid, soms bromt de fan en daarna staat de fan stil. De fan is gewoon erg stil behalve op de momenten dat hij gaat brommen en daarna hoor ik de fan niet meer omdat hij gewoon niet meer draait.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 12-09-2005 18:07 ]

Verwijderd

Volgens mij doe je er het beste aan om deze fan te vervangen door een gelijkwaardige 120 mm fan. Het lijkt erop dat er iets intern in de fan stuk is, misschien wel de lagering.

Verwijderd

Het lijkt mij allenszins eens nodig om een voeding na 3 jaar eens een schoonmaakbeurt te geven! Stof is niet goed voor de voedingscomponenten en ook niet voor de fan die erin zit. Verder zou ik die fan ook vervangen door een andere mits deze symptonen erop wijzen dat hij enkel nog goed is om er een potje voetbal mee te spelen. Als hij nu al regelmatig stilstaat zou ik er ook niet te lang mee wachten. Waarom je een 80mm fan wil nemen als vervangen snap ik helemaal niet !!
120mm heeft tegenover een 80mm:
- minder lawaai
- hoger debiet
- meer gelijkmatig verspreide airflow, dus ALLE componenten zullen gekoeld worden en bij een 80mm fan niet
Verder gaat, als je een 80mm installeert, de lucht ook langs de randen van de fangrill die dan open gaan zijn gaan, wat de airflow in de voeding minder efficient maakt.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 13 september 2005 @ 11:49:
Het lijkt mij allenszins eens nodig om een voeding na 3 jaar eens een schoonmaakbeurt te geven! Stof is niet goed voor de voedingscomponenten en ook niet voor de fan die erin zit. Verder zou ik die fan ook vervangen door een andere mits deze symptonen erop wijzen dat hij enkel nog goed is om er een potje voetbal mee te spelen. Als hij nu al regelmatig stilstaat zou ik er ook niet te lang mee wachten. Waarom je een 80mm fan wil nemen als vervangen snap ik helemaal niet !!
120mm heeft tegenover een 80mm:
- minder lawaai
- hoger debiet
- meer gelijkmatig verspreide airflow, dus ALLE componenten zullen gekoeld worden en bij een 80mm fan niet
Verder gaat, als je een 80mm installeert, de lucht ook langs de randen van de fangrill die dan open gaan zijn gaan, wat de airflow in de voeding minder efficient maakt.
Omdat ik hier nog een 80 mm fan heb liggen. Meer lawaai en db interesseert me niet bij die pc. Maar de gelijkmatige airflow, daar zit ik wel mee. Want tjah de 80 mm fan blaast niet op alles. Maar bij mijn eigen pc heb ik een zalman voeding. En die 80 mm fan produceert amper lawaai en alsnog is dat ding niet echt heet. Maar de fangrill, het is niet zo'n fangrill met mooie figuurtjes in maar gewoon zo'n simpele en die blokkeert niet zoveel de luchtstroom.

• snooze
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-07-2025

snooze

kinda busy atm.

lijkt er gewoon op dat je fan vol zit met stof en andere troep voeding open andere 120 mm fan erin en blazen met die hap.

weet iemand nog een leuke signature?

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 13 september 2005 @ 13:55:
Omdat ik hier nog een 80 mm fan heb liggen. Meer lawaai en db interesseert me niet bij die pc. Maar de gelijkmatige airflow, daar zit ik wel mee. Want tjah de 80 mm fan blaast niet op alles. Maar bij mijn eigen pc heb ik een zalman voeding. En die 80 mm fan produceert amper lawaai en alsnog is dat ding niet echt heet. Maar de fangrill, het is niet zo'n fangrill met mooie figuurtjes in maar gewoon zo'n simpele en die blokkeert niet zoveel de luchtstroom.
1) een voeding met een 80mm fan is ontworpen om het beste te werken met een 80mm fan. De lay-out van de componenten en de heatsinks is zo ontworpen voor een 80mm fan. Dit geldt dan ook voor een voeding met 120mm fan. Dus een 80mm fan erinplaatsen zou ik niet doen.
2)Dat met die fangrill berijp je niet echt vat ik bedoel denk ik (is ook moeilijk om uit te leggen):
in de voeding zit nu een rond gat met de doorsnede van 120mm (veronderstel ik). Als je daar dan een 80mm fan op gaat zetten, gaat deze fan niet gebruik maken van het ganse gat (de fan gaat het ganse gat niet beslaan) en gaan er dus nog openingsspleten zijn naast de fan, waarlangs er luchtstroom kan gaan. Dat betekent dus dat er minder luchtstroom doorheen gans de voeding zal gaan, omdat de fan een gedeelte zal aanzuigen(of blazen? -> maakt niet uit, het principe blijft) langs die openingspleten.

Verwijderd

Topicstarter
Helaas ga ik nu 120 mm niet de fan vervangen. Hij zit vast gesoldeerd aan de voeding. En ik laat hem dan gewoon zo, ik wil ze niet eraf knippen. En nu blijkt dan toch dat de 80 mm geen verstandige keuze is. Ik zal hem even gaan ontstoffen, als dat niet helpt. Tjah, dan doe ik het dan misschien wel. Bedankt voor de reacties... :)
Pagina: 1