[showcase] Blijdorp

Pagina: 1
Acties:
  • 172 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04 12:48

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Topicstarter
Nadat ik twee weken terug met SmartDoDo naar de Apenheul ben geweest, was het nu tijd om een keer naar Blijdorp te gaan... Zo gezegt, zo gedaan, gisteren kwamen we vroeg aan en wat ik onder andere geschoten heb, is hieronder te vinden.

het licht was jammer genoeg erg lastig waardoor een heleboel foto's jammer genoeg bewogen zijn geweest of waarbij ik de ISO waarde aardig omhoog heb moeten gooien...

#1:
Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Apen-nootjes/photo/Blijdorp/DSC_1329-border.jpg
Dit beestje bleef rustig zitten terwijl we photo's aan het schieten waren, onder andere deze foto was het resultaat, ook voor foto 2 geld hetzelfde :)

#2:
Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Apen-nootjes/photo/Blijdorp/DSC_1332-border.jpg

#3:
Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Apen-nootjes/photo/Blijdorp/DSC_1346-border.jpg
Van deze vogel heb ik heel erg veel pics geschoten omdat ik hier manual heb moeten focussen doordat hij telkens op het hek wat ervoor zat aan het focussen was, het handmatig focussen had ik nog niet veel vaker gedaan, dus ik ben dan ook aardig te spreken over de scherpte :)

#4:
Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Apen-nootjes/photo/Blijdorp/DSC_1381-border.jpg
Hij of zij vroeg er gewoon om om op de gevoelige plaat vastgelegd te worden...

#5:
Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Apen-nootjes/photo/Blijdorp/DSC_1447-border.jpg
Bij veel dieren in Blijdorp zit er glas voor, dit is mooi om door te kijken, maar erg lastig om door te fotograferen... Tips hierover zijn altijd welkom :) (Er was ook te weinig licht om een pola te gebruiken tegen de reflectie's)

#6:
Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Apen-nootjes/photo/Blijdorp/DSC_1505-border.jpg
Deze tijger viel me op doordat hij/zij erbij lag alsof hij helemaal uitgeput was (let op de tong half uit de mond) Alleen zat er een lastig hek voor, wat jammer genoeg nog net te zien is op de foto...

#7:
Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Apen-nootjes/photo/Blijdorp/DSC_1523-border.jpg
Deze aapjes zaten elkaar lekker te vlooien :)

#8:
Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Apen-nootjes/photo/Blijdorp/DSC_1524-border.jpg
Deze foto vindt ik wel goed doordat het net lijkt dat de stier pissig is en aan het opstaan is om je achter na te komen!

#9:
Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Apen-nootjes/photo/Blijdorp/DSC_1573-border.jpg
Enne... tsja.. Kwaak !

Hopelijk hebben jullie wat commentaar over wat ik nog allemaal kan verbeteren !

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Argh, 'k baal er nu wel van dat ik niet mee ben geweest :/ Jullie hebben mooi weer gehad :9

Mijn commentaar per foto:

#1: Geen idee of het mogelijk was, maar je kunt denk ik beter wachten tot ze recht je lens in kijken, dat geeft je foto dubbel zoveel impact :)
#2: Cute O+ Misschien een tikkeltje overbelicht?
#3: Jammer van de achtergrond, verder prima foto
#4: *eens* met je onderschrift, geslaagde foto.
#5: Tsja, 't blijft vervelend, glas voor die dieren. De foto is best goed gelukt voor de omstandigheden die je beschrijft, maar 'k vind het toch altijd jammer als je bij dit soort exotische dieren zo'n houten randje onderin ziet...
#6: Eigenlijk heb je het commentaar zelf al gegeven, 't is echt jammer dat dierentuinen soms zo weinig rekening houden met mensen die foto's willen maken
#7: Wederom jammer dat ze je niet aankijken, het vlooien komt ook niet echt duidelijk over.
#8: Issie nou aan het gapen? :D Anyway: leuke foto, hier kijkt hij je (bijna?) recht aan :)
#9: Kwaak inderdaad. Hij kijkt je recht aan, beetje boos lijkt het wel, zou wel wat cropwerk kunnen gebruiken though

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrashOne
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online

CrashOne

oOoOoOoOoOoOoOoOoOo

Apen-nootjes schreef op maandag 12 september 2005 @ 17:46:
[..]
#4:
[afbeelding]
Hij of zij vroeg er gewoon om om op de gevoelige plaat vastgelegd te worden...
[..]
Mooie foto's, maar is dit geen emoe?

Huur mij in als freelance SEO consultant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xces
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-09 17:20

xces

To got or not to got..

Welke lens heb je gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

#2 vind ik prachtig, echt een dierenportret. En in tegenstelling tot Grrrrrene hierboven vind ik #9 juist wèl dat beetje extra hebben door de niet-conventionele crop/compositie.

Algemene opmerking: Je hebt, wat mij betreft, teveel info in je kader gepropt. Het ding is gewoon te druk. Liever gewoon alleen rechtsonder Blijdorp sept '05 © Vincent Klop. Maar ik ben dan ook een aanhanger van het KISS principe ;)

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
JumpStart schreef op maandag 12 september 2005 @ 18:20:
En in tegenstelling tot Grrrrrene hierboven vind ik #9 juist wèl dat beetje extra hebben door de niet-conventionele crop/compositie.
Techniek of gevoel? :P

Overigens ben ik het wel met je eens dat die kaders wat te druk zijn :)

[ Voor 11% gewijzigd door Grrrrrene op 12-09-2005 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Grrrrrene schreef op maandag 12 september 2005 @ 18:42:
[...]

Techniek of gevoel? :P

Overigens ben ik het wel met je eens dat die kaders wat te druk zijn :)
Over smaak valt niet te twisten ;) (over foto #9 dan, niet over het kader)

"Ik vind die foto wat hebben" is niet hetzelfde als "die foto is technisch goed" :+

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apen-nootjes

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Topicstarter
Ik heb 2 lensen gebruikt... Een Nikon AF-S DX Zoom-Nikkor 18-70mm f/3.5~4.5G IF ED en de Sigma 70-300mm F4-5.6 APO DG MACRO
JumpStart schreef op maandag 12 september 2005 @ 18:20:
#2 vind ik prachtig, echt een dierenportret. En in tegenstelling tot Grrrrrene hierboven vind ik #9 juist wèl dat beetje extra hebben door de niet-conventionele crop/compositie.

Algemene opmerking: Je hebt, wat mij betreft, teveel info in je kader gepropt. Het ding is gewoon te druk. Liever gewoon alleen rechtsonder Blijdorp sept '05 © Vincent Klop. Maar ik ben dan ook een aanhanger van het KISS principe ;)
Ik zal de volgende keer de kaders idd. minder druk maken, nu leidt het kader misschien teveel af van de daadwerkelijke foto :)

Wel grappig trouwens dat de 1 foto 9 wel leuk vindt en de ander niet :) Is dan idd dat draadje wat g5r aanhaalt wel toepasselijk :)

[ Voor 63% gewijzigd door Apen-nootjes op 12-09-2005 19:12 ]

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BruceLee
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:05

BruceLee

i9 9900K - Geforce 4080 RTX

ben er ook weer is geweest en kom speciaal voor dit prachtige dier

de otocolobus manul pallas cat

Afbeeldingslocatie: http://img43.imageshack.us/img43/2562/manulsk16ml.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img43.imageshack.us/img43/9168/manulsk24ar.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img43.imageshack.us/img43/9902/manulsk36se.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img43.imageshack.us/img43/3669/manulsk49lx.jpg
©SK

[ Voor 5% gewijzigd door BruceLee op 24-04-2007 14:17 ]

Sim Racing SK ----> Klik Hier voor mijn YouTube Simrace Kanaal <----

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apen-nootjes

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Topicstarter
Hey :) dat poesje heb ik helemaal niet gezien !

Maarre.. niemand tips voor het fotograferen door glas ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

8)7 <--- maar dan op t glas

wat een lol weer.

nee ff serieus: indien mogelijk de lens helemaal tegen t glas aanzetten. je kunt dan niet meer richten, maar zo voorkom je spiegelingen omdat er geen licht op t glas valt.
natuurlijk niet flitsen (klinkt logisch maar ik erger me telken weer kapot aan die mensen die in zo'n donker apenverblijf lopen te flitsen (met mooie witte vlekken als gevolg)

verder: manueel focussen, diafragma wijd open, zo dicht mogelijk op t glas, en kies een stukkie glas waar niet teveel vieze vuile vette kindervingers op zitten ;)

[ Voor 107% gewijzigd door Verwijderd op 13-09-2005 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.T.
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15-07 15:34

T.T.

Sowieso

Otocolobus manul (8>
Verwijderd schreef op dinsdag 13 september 2005 @ 15:34:
oftewel: een speciaal soort ooraap (het zal wel niet, maar er bestaan iig colobus-apen, met verschillend gekleurde reten - en die heb ik gezien!)
Nee, het is een katachtige afkomstig uit Centraal-Azië. Jij bedoelt deze apen

[ Voor 65% gewijzigd door T.T. op 13-09-2005 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

oftewel: een speciaal soort ooraap (het zal wel niet, maar er bestaan iig colobus-apen, met verschillend gekleurde reten - en die heb ik gezien!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn tip: zie de verschillen tussen de foto's die op de hoogte van het dier zijn genomen en die je gewoon staand hebt genomen. De eerste categorie is veel beter dan de tweede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-09 12:39

MBV

Goh, 'k was van plan binnenkort ook naar blijdorp te gaan. Misschien als het zaterdag mooi weer is.

Nog tips voor plekken in de dierentuin? Van die plekken waar iedereen glad voorbij loopt? (waar zitten die otocolobus manul bijvoorbeeld?) * MBV woont vlakbij rotterdam, maar is 2 jaar geleden voor het laatst in blijdorp geweest :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
  • Laatst online: 19-09 13:38

Zoefff

❤ 

Apen-nootjes schreef op dinsdag 13 september 2005 @ 13:34:
Hey :) dat poesje heb ik helemaal niet gezien !

Maarre.. niemand tips voor het fotograferen door glas ?
Een polarisatiefilter kan soms verdomd goed werken. Met een beetje mazzel kan je daarmee vrijwel alle spiegelingen laten verdwijnen. Helaas is veel glas in dierentuinen vaak beslagen, bekrast of gewoon mat geworden, daar doe je natuurlijk niets tegen. Maar zo'n polarisatiefilter is zeker de moeite van het proberen waard :)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:25

Sick Nick

Drop the top!

Hier wat foto's van mij toen ik de laatste keer in blijdorp was, gemaakt met een S1. De slang is door glas heen gemaakt, de lens tegen het glas aan geduwd, flits op -2.

Afbeeldingslocatie: http://img386.imageshack.us/img386/9254/slang1oz.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img386.imageshack.us/img386/9730/buidelrat8fi.jpg
Lekker lui liggen op een boomstam

Afbeeldingslocatie: http://img386.imageshack.us/img386/9711/uil2di.jpg
Beest zat achterin de kooi en elke keek maar niet naar de lens als ik de camera erbij pakte... erg irritant maar toch gelukt uiteindelijk.

Afbeeldingslocatie: http://img386.imageshack.us/img386/1902/zeeleeuw4kt.jpg
Deze zat lekker van het zonnetje te genieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apen-nootjes

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Topicstarter
Zoefff schreef op dinsdag 13 september 2005 @ 16:17:
[...]

Een polarisatiefilter kan soms verdomd goed werken. Met een beetje mazzel kan je daarmee vrijwel alle spiegelingen laten verdwijnen. Helaas is veel glas in dierentuinen vaak beslagen, bekrast of gewoon mat geworden, daar doe je natuurlijk niets tegen. Maar zo'n polarisatiefilter is zeker de moeite van het proberen waard :)
Klopt Zoefff :) een pola zal idd een stuk helpen :) Had ik ook in de tas zitten, maar er was te weinig licht om deze te kunnen gebruiken, dan had ik echt op iso 800 of hoger moeten gaan zitten...

Lens helemaal tegen het glas aan drukken is iets wat ik de volgende keer ga proberen...

@ Sick Nick Die slang is gaaf !

@ MBV Alle plekken in Blijdorp zijn de moeite waard :P , als je via de oceanium zijde binnen komt (de hoofdingang) dan is er vrijwel aan het begin een stukje waar je naar rechts kunt gaan waar dus de Prairiehondje's zitten, deze zitten echter los, je kan ze dus mooi fotograferen zonder hinder van enig hekwerk ofzo, ook hebben ze het pad daar wat lager gelegd waardoor je op 1 hoogte komt met de beestjes, is erg leuk (zie foto 1 en 2 ). Verder, ehm.. Neem lichtsterke lenzen mee! De lenzen die ik heb, waren maar net toereikend en in sommige gevallen zelfs niet lichtsterk genoeg, wat heeft geresulteerd in veel bowogen foto's wat erg jammer is.

SmartDoDo heeft in het Oceanium een 50mm F1.8 prime op z'n camera gehad waarmee hij goede foto's heeft kunnen maken, ik heb het daar echter moeten doen met een veel hogere ISO waarde en m'n kitlens (is niet echt ideaal)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Helaas, lichtsterker dan mijn kitlens heb ik niet. 70-210 is ook iets van f/4-5.6, aangezien de prijs wel een beetje leuk moest blijven :). 50mm heb ik ook nog niet.

slightly offtopic: voor je AF heb je een circulair polarisatiefilter nodig, wat een beetje duur is :). Ik heb bij Foka een pola lineair zien liggen (2e hands voor €20 ofzo), moet ik die gaan kopen? En helpt zo'n pola ook genoeg als je een flitser gebruikt?
Idee: SB600 in slave-stand tegen het glas aan, foto maken, en dat beetje spiegelen van mijn ingebouwde flits voor lief nemen :)

* MBV kwam er altijd toen die gietijzeren hekken nog de hoofdingang waren, je weet wel, bij de pinguins...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pola kun je beter circular kopen. hoeft echt niet duur te zijn. met liniair *kun* je focusproblemen krijgen.
een pola filtert zonlicht van glas&Water, volgens mij werkt het NIET met flitslicht.

* knuppelhout gaat daar nog steeds naar binnen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Niet online
Volgens mij werkt een (circulaire) polarizer wel met flitslicht omdat het flitslicht gepolariseerd weerkaatst van glas en water.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dat zou best interessant zijn, maar wel lastig om de juiste stand te vinden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JumpStart
  • Niet online

JumpStart

thinking of stardust

Verwijderd schreef op dinsdag 13 september 2005 @ 19:07:
dat zou best interessant zijn, maar wel lastig om de juiste stand te vinden!
Ik weet niet of het bij Nikon ook kan, maar een Canon Speedlite zet je op slave mode (als je flitser dat kan tenminste) en vervolgens gebruik je de DOF preview knop. Dan krijg je een seconde lang een strobende flitser. Dit is oorspronkelijk om te kijken of er ergens sprake is van lens schaduw of niet, maar je zou het ook met wat rap vingerwerk, voor pola uitlijnen kunnen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:43
BruceLee schreef op maandag 12 september 2005 @ 19:52:
ben er ook weer is geweest en kom speciaal voor dit prachtige dier

de octocolobus manul

©SK
Mooi beest. Grappig dat ie ronde pupillen heeft in plaats van elips vormige pupillen.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AnotherFruitcake
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:15
[abo mode]

Die Manuls (schrijven ze daar volgens mij als manoel) zitten in de buurt van het olifantenverblijf, richting neushoorn (daar zitten ze recht tegenover). Als je door het olifantenhuis loopt vanaf de ingang (Oceaniumzijde) moet je linksaf. Ze hebben echter nog veel meer mooie katachtigen en vergeet de hyena's niet!

[/abo mode]

Verwijderd

[noobmodus]
vraagje mbt de eerste foto's. Hoe krijg je zo mooi de achtergrond onscherp? Komt dat door het diafragma?
[/noobmodus]

De foto's zijn erg mooi. Mooie verbeelding van hoe mooi de (nagebootste) natuur kan zijn.

• Apen-nootjes

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Topicstarter
Idd door met je diafragma te spelen :)

Die foto's zijn genomen met een diafragma tussen de 4 en 5.6 :) met de sigma lens :)

• Remy
  • Laatst online: 11-06 08:13

Remy

I usually get 100% accuracy

Leuke foto's Vincent, ik vind 2,3, 6 en 7 het beste geslaagd. En tja, tips: probeer je onderwerpen wat meer ruimte te geven: soms zijn ze wat kcrap terwijl je ze best wat ruimte kan gunnen: dan komt een foto rustiger over :)

O-)

[ Voor 5% gewijzigd door Remy op 15-09-2005 08:31 ]

LinkedIn
Instagram

Verwijderd

Remy schreef op woensdag 14 september 2005 @ 21:56:
Leuke foto's Vincent,
...
soms zijn ze wat crap
:D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV

MBV

Vandaag naar blijdorp geweest, en volgens mij echt wat mooie plaatjes gemaakt. Maar ik heb geen tijd om de foto's uit te zoeken, omdat ik niet al mijn huiswerk af heb :( Stomme *** RSI-verschijnselen :()

Die Prairiehondjes waren erg gewillige fotomodellen. Lekker minuten lang stil zitten/staan wanneer ze daar zin in hadden, mooie dauw op het gras, bijna perfect :). Verder nog heel veel moois gezien, waaronder de otocolobus manul. Echt prachtig, maar erg saddistisch met die muisjes in het kooitje ervoor >:) Elke minuut ging er weer zo'n kat tegen het plexiglas aan...
En de zeeleeuwen waren ook lekker bezig. Alleen kan ik niet zo snel focussen onder water :(

Wie waren trouwens die twee fotografen die ik tegenkwam? een een D50, ander 300D, beide Sigma 70-300 APO. Ze waren ineens weer weg, en bij het oceanium vergeten een naam te vragen. Redelijk vermoeden dat ze hier of op DPZ een showcase gaan posten :)
Pagina: 1