Toon posts:

Garantie inspirion 9100 notebook

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoi Mensen,

Ik wil graag jullie mening over het volgende geval.

Mijn garantie van mijn inspirion 9100 notebook is afgelopen donderdag verlopen.
Precies 3 dagen nadat mijn garantie is verlopen, overlijd mijn dvd brander.

Contact gehad met dell en die weigeren mij te helpen of tegemoed te komen.
"Meneer uw garantie is verlopen, wij kunnen niks meer voor u doen" .
De notebook heeft bijna 2000 euro gekost.

Nu heb ik de fout gemaakt om de garantie maar tot 1 jaar te nemen, dus ergens hebben ze wel hun punt. Ik had niet moeten bezuinigen daar op. Voor mij was de keus wel makkelijk, vettere specs en iets minder garantie ....

Maar hoe denken jullie hierover? Als we nou over een week of 2 weken praatten, ok. Maar 3 dagen ...
Vind het dus erg jammer ....

Gr
Olliebol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:35

ThunderNet

Flits!

Een laptop heeft een langere verwachte leefduur dan je garantieperiode. En als consument zijnde heb je momenteel nog steeds recht op garantie, ondanks dat je het niet bijgekocht hebt (wat gewoon onzin is om te doen).

Zoek eens op de site van de consumentenbond, waarschijnlijk staat het daar wel uitgelegd :)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oscar Mopperkont
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-08-2024

Oscar Mopperkont

Hoepel op!

www.staiksterk.nl

Verder heb je wettelijk gezien twee jaar garantie. Maar het is mij nog steeds niet duidelijk hoe het zit met de bewijslastverdeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij doet Dell daar altijd moeilijk over!

Een aangetekende brief of iets dergelijks doet de prijs meestal al drastisch dalen... (rechtswinkel gaan of beroep doen op rechtsbijstandverzekering!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat me nog niet zo zeer om de kosten voor een nieuwe drive.
Het is meer een principe kwestie.

Je zou toch verwachten dat een notebook twv ruim 2000 euro, langer als een jaar
geen storingen oplevert. Het is nu wel werkbaar en een nieuwe drive is ook niet zo gek duur.

Maar het is wel duidelijk dat de service & support wel erg ver te zoeken.
Ook heb ik mijn twijfels over het garantie termijn.

De factuur datum staat op 7-9-2004. Echter is de laptop vooruit betaald en pas na ontvangst van mijn betaling in behandeling genomen. De laptop is naar mijn weten pas eind september geleverd.
Maakt dit nog uit? De garantie gaat toch in wanneer de laptop in mijn bezit is?

Gr

//edit
De laptop is op 7-9-04 verzonden, en vrijdag 11-9-2004 ontvangen.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 12-09-2005 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die paar dagen zouden sowieso niet zoveel moeten uitmaken lijkt me! Het zegt wel iets over de wijze waarop Dell met zn klanten omgaat..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het lijkt mij dat de garantie niet eerder ingaat dan wanneer jij je laptop ontvangen hebt en hij is toch gister (zondag) als stuk gegaan, alleen toen waren ze niet bereikbaar. Dus storing deed zich binnen de garantietermijn voor.
Dell niet zeiken en vervangen die handel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

ThunderNet schreef op maandag 12 september 2005 @ 15:08:
Een laptop heeft een langere verwachte leefduur dan je garantieperiode. En als consument zijnde heb je momenteel nog steeds recht op garantie, ondanks dat je het niet bijgekocht hebt (wat gewoon onzin is om te doen).

Zoek eens op de site van de consumentenbond, waarschijnlijk staat het daar wel uitgelegd :)
In theorie heb je gelijk. Alleen zijn recht hebben en recht krijgen twee verschillende dingen
Oscar Mopperkont schreef op maandag 12 september 2005 @ 15:08:
www.staiksterk.nl

Verder heb je wettelijk gezien twee jaar garantie. Maar het is mij nog steeds niet duidelijk hoe het zit met de bewijslastverdeling.
Kan je dat ook bewijzen met een (europees) wetsartikel?
Voorzover ik weet is dat een Europese 'richtlijn' waar Dell zich niet aan hoeft te houden

[ Voor 30% gewijzigd door Gunner op 12-09-2005 15:35 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:35

ThunderNet

Flits!

Gunner schreef op maandag 12 september 2005 @ 15:34:
[...]

In theorie heb je gelijk. Alleen zijn recht hebben en recht krijgen twee verschillende dingen
Daarom verwijs ik de TS ook naar de consumenten bond, dit is vast al vaker voor gekomen :)
n ze kunnen je daar vast verder helpen :)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik zit inderdaad al op de site te kijken , even uitzoeken waar ik moet wezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

ThunderNet schreef op maandag 12 september 2005 @ 15:35:
[...]

Daarom verwijs ik de TS ook naar de consumenten bond, dit is vast al vaker voor gekomen :)
n ze kunnen je daar vast verder helpen :)
Dan hoop ik dat hij lid is anders kan je bar weinig op de site vinden

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik ben inderdaad geen lid ....
En echt veel wijzer ben ik nog niet geworden, maar ik zoek nog wel even door :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeilDude
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19-02-2022
Nog even een aanvulling op de andere posts hier:

Je hebt inderdaad recht op een langere garantie dan een jaar, omdat je ervan uit mag gaan dat de levensduur langer is dan 1 jaar. Dell mag je dus niet afschepen met de woorden 'je hebt maar één jaar garantie' en dus alle schade naar jou verwijzen. Dit is al eerder gezegd hier en in andere draadjes.
Echter... Dat je ervanuit moet kunnen gaan dat de levensduur langer is dan een jaar, wil niet zeggen dat je je dan ook volledige garantie hebt. Binnen het jaar wordt je laptop vervangen voor een nieuw, gelijkwaardig exemplaar of gerepareerd. Indien je je garantie 'verlengd' is dit ook het geval. Doe je dit niet, dan zal de schade deels voor jou zijn en deels voor de fabrikant. Vraag is nu, wat is de levensduur van een laptop? Hebben we hegt dan over een economische levensduur of een technische levensduur? Dit zal voor een consument anders liggen, dan voor een bedrijf, waar een laptop vaak in 3 jaar wordt afgeschreven. Dit betekent dan, dat de waarde van de laptop jaarlijks met een derde vermindert (afgezien van een mogelijke restwaarde). Maar jij als consument gaat er waarschijnlijk vanuit dat je laptop 5 jaar meegaat. Doe je dan na 2 jaar aanspraak op garantie, dan is 40% van de schade voor jou, en 60% voor de leverancier (bij vervanging).

Je kunt als je er met Dell niet uitkomt, natuurlijk altijd je rechtsbijstandverzekering inschakelen.

[ Voor 5% gewijzigd door ZeilDude op 12-09-2005 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor je reactie.

Ik heb de laptop zakelijk aangeschaft.
Heb morgen een telefonisch consult met rechtsbijstand verzekering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

das natuurlijk allemaal heel leuk dat je in theorie gelijk hebt, maar voor je begint met info in te winnen daaromtrent, moet je je afvragen of je het echt zo ver wil drijven om voor een gewone dvdwriter een rechtzaak te beginnen tegen Dell, en waarmee je waarschijnlijk meer kwijtspeelt aan advocaatkosten dan je zelf kan winnen.
Probeer gewoon af te krijgen op de kosten van reparatie, en ga er mee akkoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

2+3 dagen doen ze eigenlijk bijna nooit moeilijk over, je moet het even zeggen dat je hem wat later hebt binnengekregen, misschien dat je de afleverbon dan kan faxen naar ze, zo doe ik het wel vaker, gewoon nog een paar keer bellen lijkt me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nou ik heb besloten dat ik alleen een klachtbrief stuur en verder niks.
Heb bij mijn hardware leverancier al een betaalbare writer besteld.

Maar ik zal ze wel duidelijk maken, dat dit de laatste keer is geweest dat ik daar heb besteld.
Heb geen zin in die eindeloze lange discussies over een apparaatje van 70 euro.

In ieder geval bedankt,

Gr
Olav

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeilDude
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 19-02-2022
Over consumentenrechten bij aankopen stond de afgelopen week overigens een artikeltje...
Pagina: 1