Toon posts:

[400euro]Basissysteem excl. monitor

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De ideale topicstart ziet er als volgt uit

1. Informatie, gebruiksdoel, budget
2. Eigen boodschappenlijstje met alle relevante specificaties
3. Onderbouwing van het boodschappenlijstje (waarom heb je hiervoor gekozen?)
4. Vragen over het boodschappenlijstje (waarop loop je vast? waarom twijfel je?)
5. Bronnen (waar heb je gezocht? hoe had je gezocht? wat had je doogenomen?)
1. Ik wil een compleet systeem voor een vriend van mij samenstellen. Hij maakt alleen gebruik van de basismogelijkheden van een pc zoals msn, surfen, tekstverwerken en een game op z'n tijd. Zou leuk zijn als zijn pc bijv. de volgende C&C nog zou kunnen draaien. Het budget is dus 400 euro.
2. De enige "must" lijkt mij een P4 3Ghz processor of een AMD die daaraan voldoet. 512MB RAM min. en een beetje een degelijke videokaart voor een spelletje op z'n tijd.
3. Als ik in de pricewatch een P4 3Ghz systeem bouw (excl. monitor) met 512MB RAM, 160Gb HDD en videokaart van rond de 100 euro, dan kom ik net over de 400.
4. De pricewatch is leuk, maar in werkelijkheid kan ik natuurlijk geen winkel vinden waar alle onderdelen het goedkoopst zijn en kom ik dus al snel op 500 euro uit ;( Vooral de processor en de videokaart kosten samen al snel 300 euro.
5. In het bijzonder leek het mij handig om een winkel in Utrecht te kiezen, omdat hij daar studeert en mocht er dan iets kapot zijn, dan kan hij daar makkelijk langs. Ik heb een zo goedkoop mogelijk P4 3Ghz systeem samengesteld (zelfs 80Gb hdd), maar kwam nog over de 500 euro (dan nog zonder toetsenbord/muis).

Iemand een idee waar ik het best op kan bezuinigen of bekend met een (goede/goedkope) winkel in Utrecht, want als er iets kapot gaat, lijkt me een internetwinkel geen optie voor iemand zonder eigen computerkennis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:02
Ik neem aan dat je voor 400 euro het volgende zoekt?

* Processor
* Geheugen
* Hardeschijf
* Videokaart
* Moederboard
* Behuizing + voeding
* DVD-brander

Ik kan je met zekerheid zeggen dat je met het budget dat je geeft dat niet gaat redden. Tenminste, niet met een videokaart van minstens 100 euro en een Pentium 3GHz / Athlon64 processor. Die onderdelen samen kosten namelijk al de helft van je budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 02-10 14:35

KatirZan

Wandelende orgaanzak

met 400€ kom je toch redelijk ver, gewoon een goedkope kast nemen, niet een design kast, dat scheelt je zo al 40 tot 60 euro. Verder zou ik niet bezuinigen op je moederbord, maar eerder op je processor, dit in verband met uitbreidingsmogelijkheden.
Verder is pas een nieuw mobo uitgekomen van Asetek, deze ondersteund pci-e en agp voor je videokaart, en kost slechts iets meer als 65 euro.
Verder zou ik dan dus voor een AMD processor gaan, sempron is in principe goed genoeg, zeker als je naar het budget gaat kijken.
512mb ram is een must, 1gb is nog beter.
Kwa videokaart, ik zou persoonlijk kijken naar een agp kaart, deze zijn goedkoper, en je kan met dat mobo makkelijker uitbreiden naar pci-e als je daar een keer behoefte aan hebt.

verder is het nu gewoon een kwestie van prijzen vergelijken en precies opzoeken wat je wil uit je videokaart, want met elke videokaart kan je elk spel spelen, maar met sommige hele goedkope is dit niet om aan te zien ;)

Wabbawabbawabbawabba

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spixo
Wat misschien wel een tip is, neem een boardje met een geintegreerde videokaart. Dan kan je daarna rustig sparen voor een goede videokaart.

Bijv een MSI RS480M2 mobo.
KatirZan schreef op maandag 12 september 2005 @ 14:07:
512mb ram is een must, 1gb is nog beter.
Met een budget van 400 euro is een euro of 80 uitgeven aan geheugen dom. Dat is bijna 1/4 van het beschikbare geld. (ik heb het dus over die 1GB geheugen)

[ Voor 50% gewijzigd door Spixo op 12-09-2005 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NitroX infinity
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:54
Één vraag die zeer zeker van belang is voor de gebruikte hardware: Wordt de computer over enkele jaren ge-upgrade of compleet vervangen? In het tweede geval kun je namelijk goedkoper uit zijn door antiekere hardware aan te schaffen (AthlonXP bijvoorbeeld)

Ik zou trouwens voor een AMD Athlon64 3000+ gaan, die is dik 60 euro goedkoper dan een P4 3GHz maar presteerd ongeveer net zo goed.

Is tweedehands trouwens geen optie?

[ Voor 18% gewijzigd door NitroX infinity op 12-09-2005 14:21 ]

Graphene; a material that can do everything, except leave the lab. - Asianometry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Alvast bedankt voor de snelle reacties.

Ik zit er ook aan te denken voor een sempron te gaan i.v.m. krap budget, alleen zit je dan met één groot nadeel en dat is de oude(re) socket. Ik weet niet of dit dan een optie is: http://www.asrock.com/product/product_k8_combo-z.htm (Asrock mobo met 754 & 939)

Sowieso 512MB RAM, 1Gb is te veel en altijd nog later makkelijk wat bij te zetten.

Ik denk dat onboard video nu niet echt aantrekkelijk is. De pc moet meteen te gebruiken zijn om bijv. C&C Generals op een fatsoenlijke (lees medium details, vloeiend speelbaar) manier te kunnen spelen.

ps. P4 3Ghz >60euro> A64 3000+ >60euro> Sempron 2600+

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 12-09-2005 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dit heb ik bij alternate gevonden:

Harddisks Serial ATA Deskstar 7K250 (160 GB) € 85,-

CD-ROM IDE CD 652A (52x) € 15,-

MDT DIMM 512 MB (voor PC) € 52,-

kast + 300w voeding QF50C (4x 5,25" / 2x 3,5") € 65,-

Moederborden Socket 754 K8S-MX (SiS760GX) € 62,-

CPUs Socket 754 Athlon64 3000+ (2.0 GHz) € 129,

totaal € 408

als je een 2800 ipv een 3000 neemt ben je 15 euro goedkoper uit. het mobo heeft vga on-board waar je best wel het een en ander kan spelen.

ik zou geen p4 nemen omdat je voeding dit niet gaat trekken en je dus meer geld moet uitegeven voor een voeding, en een amd64 3000+ is een hele goede cpu.

voor 400 kan je niet een grafisch topsysteem verwachten en ook geen overkill aan cpu of ram. dit is goede shit voor 400€, als je een losse vga en mobo koopt dan ben je gewoon minimaal 70 euro meer kwijt. en 50€ voor je ram en 30€ voor een dvd-rw ipv een cd-rom. dit zijn dingen die je zelf maar goed moet meenenem in je beslissing.

suc6

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 12-09-2005 14:19 . Reden: typo`s ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cowgirl
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-12-2020
Waarom minimaal 3 GHz? Je zou als basis het studentensysteem uit de nieuwe best buy guide kunnen nemen, zonder de monitor kom je dan rond de 360,-. Met het combineren van onderdelen in één winkel kom je ong. 10% hoger uit.
Je zou ook kunnen kijken naar een compleet systeem.
Winkels in Utrecht uit de shopsurvey: http://www.tweakers.net/s...am&Plaats=utrecht&x=0&y=0
Dat zou je ook voor omliggende plaatsen kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ok, dan wordt 't iig dit:

Goedkoopste kast
Athlon 64 3000+
512MB RAM
80/120/160Gb HDD (maakt niet zoveel uit, mag ook wel 80 zijn)
DVD+- brander
toetsenbord/muis

Dan zit ik alleen nog met 't moederbord i.c.m. eventueel onboard vga. Ik ben erg bang dat als hij bijv. de opvolger van C&C Generals wil gaan spelen over 1 à 2 jaar, die onboard vga de bottleneck wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eerdepeer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-09 17:25
Waarom wil je in vredesnaam een 3 GHz om "af en toe een spelletje" te kunnen spelen 8)7
Ik kan zelfs Doom 3 draaien op mijn 2,6 GHz (ook al is dat van de processor niet helemaal afhankelijk)
Als hij alleen maar lichtere taken draait en af en toe een leuk spelletje wil spelen zou ik gewoon voor een goedkope Celeron processor gaan! Die zijn zeker nog snel en krachtig! Natuurlijk is een 3 GHZ P4 krachtiger, maar dat zal die vriend echt niet zo snel merken als hij alleen C&C speelt!

In plaats van: Intel Pentium 4 3,00GHz (S478, 1MB, 800MHz FSB, Boxed) € 169,50
zou ik dus gaan voor: Intel Celeron D 335 (S478, 2,8GHz, 533MHz FSB, 256Kb, Boxed) € 80,96

(persoonlijk vind ik Intel wel relaxter dan AMD ivm warmte, maar dat moet je zelf weten)

edit: waar is je moederbord? (als je kan neem dan dual channel met uiteraard 2x256MB DDR, dit scheelt veel in snelheid)
En onboard VGA kan je later altijd uitzetten in de bios! :)

[ Voor 12% gewijzigd door eerdepeer op 12-09-2005 14:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aight!
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:51

Aight!

'A toy robot...'

LOL warmte verhaal is bullshit. AMD is stukken koeler dan Intel, maar dat terzeide, kijk alleen al naar de TDP.

Onder welke steen ben jij onderuit gekropen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
eerdepeer schreef op maandag 12 september 2005 @ 14:23:
Waarom wil je in vredesnaam een 3 GHz om "af en toe een spelletje" te kunnen spelen 8)7
Ik kan zelfs Doom 3 draaien op mijn 2,6 GHz (ook al is dat van de processor niet helemaal afhankelijk)
Als hij alleen maar lichtere taken draait en af en toe een leuk spelletje wil spelen zou ik gewoon voor een goedkope Celeron processor gaan! Die zijn zeker nog snel en krachtig! Natuurlijk is een 3 GHZ P4 krachtiger, maar dat zal die vriend echt niet zo snel merken als hij alleen C&C speelt!

zou ik dus gaan voor: Intel Celeron D 335 (S478, 2,8GHz, 533MHz FSB, 256Kb, Boxed) € 80,96

(persoonlijk vind ik Intel wel relaxter dan AMD ivm warmte, maar dat moet je zelf weten)

edit: waar is je moederbord? (als je kan neem dan dual channel met uiteraard 2x256MB DDR, dit scheelt veel in snelheid)
het wordt dus ook een athlon64 3000+ al een stuk goedkoper en meteen lekker snel voor (toekomstige) spellen.

Ik kan hem wel met onboard vga laten beginnen voor 400 euro, maar ook zo lekker "sociaal" als hij dan bijv. de opvolger van C&C Generals wil gaan spelen: "Oh ja, ik had geen videokaart erbij gedaan, die moet je nu nog ff voor meer dan 100euro kopen) :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spixo
eerdepeer schreef op maandag 12 september 2005 @ 14:23:

Ik weet niet in wat voor tijdperk jij leeft? Maar de Athlon64 is in het gros van de gevallen veel koeler dan een Pentium 4 op 3GHz.

Tevens is dual-channel niet veel sneller. Het zal hooguit een paar procent uitmaken.
Verwijderd schreef op maandag 12 september 2005 @ 14:28:
[...]

het wordt dus ook een athlon64 3000+ al een stuk goedkoper en meteen lekker snel voor (toekomstige) spellen.

Ik kan hem wel met onboard vga laten beginnen voor 400 euro, maar ook zo lekker "sociaal" als hij dan bijv. de opvolger van C&C Generals wil gaan spelen: "Oh ja, ik had geen videokaart erbij gedaan, die moet je nu nog ff voor meer dan 100euro kopen) :?
Wat is 100 euro nu? De nieuwe C&C Generals kost al de helft..

[ Voor 21% gewijzigd door Spixo op 12-09-2005 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

een game pc is niet te koop voor €€400€ laat staan €€een future game systeem (systeem voor spellen in de toekomst dus...) dit kost een videokaart alleen al :o .

nee voor 400€ kan je niet kopen wat je wilt, wel een leuk budget bakkie waarop je een normaal spel gewoon zonder problemen kan spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dit is wel degelijk mogelijk, je zou eens op www.gistron.nl moeten kijken voor wat goedkope aanbiedingen een maat van heb daar een pc gekocht voor totaal 600incl monitor, speelt er nu Battlefield 2 op, dus misschien als je goed daar zoekt lukt het wel, de meeste kans heb je gewoon een compleet systeem te kopen. los zal hoogst wss niet lukken (onderdeel voor onderdeel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

maar dan zit je dus met shit onderdelen, vastgebakken cpu`s op het mobo, onbekende vage cpu`s, 256mb ram. kleine schijven, gewoon geen keuze mogelijkheden. daarbij vind ik zelfbouw pc`s gewoon beter omdat de keuze bij de gebruiker licht

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 12 september 2005 @ 16:21:
maar dan zit je dus met shit onderdelen, vastgebakken cpu`s op het mobo, onbekende vage cpu`s, 256mb ram. kleine schijven, gewoon geen keuze mogelijkheden. daarbij vind ik zelfbouw pc`s gewoon beter omdat de keuze bij de gebruiker licht
Dat is nou net het mooie. Er was een nieuwe zaak geopend bij die vriend in de straat en ben ff op die site gaan kijken: www.nwbcomputers.nl en daar hadden ze net deze week systeem 1 in de aanbieding voor 319 euro:
Afbeeldingslocatie: http://www.newweb.nl/nwbcomputers/sys1.jpg

Heb er 2e 256MB DDR400 dimmetje bij gedaan en de sempron 2600+ laat ik vervangen door een A64 3000+ en moet er dan geloof ik 420 euro voor betalen, wel netjes dacht ik zo.

ps. trouwens ook incl. 2 jaar winkelgarantie en 3 jaar fabrieksgarantie op alle onderdelen

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 14-09-2005 10:20 ]

Pagina: 1