Toon posts:

Problemen met videokaart, of is het iets anders?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit sinds kort met enkele problemen met mijn pc, voor de format van gisteren rebootte de pc gewoon at random, soms tijdens het werken, soms als ie idle niets doet en soms 2 seconden na een manuele reboot. Ik heb een patroon proberen te vinden maar vond geen event wat toch de reboot kon triggeren. Na de automatische reboot kreeg ik een windows error reporting scherm waarin stond dat een driver een error had gegenereerd, ik kon er helaas niet uit opmaken welke driver.

Dus heb ik de PC geformatteerd, windows opnieuw geinstalleerd, laatste geforce en nforce drivers geinstalleerd en windowsupdate helemaal laten lopen. Daarna office en de hele rimram erop gegooid en nu na een tijdje begint ie weer vreemd te doen. Games lopen langs geen kanten, de AOE3 demo sluit zichzelf gewoon af ofwel hangt zich op met een zeer kleurrijk scherm als gevolg. Ook regelmatig een BSOD (blue screen) met een foutmelding in de trend van PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA of IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

Dit leken me memory errors dus heb ik memtest86 een paar keer laten draaien om mn ram te testen maar die gaf na 5 passes geen errors, ik begin dus een zwak vermoeden te hebben dat het mijn videokaart is. Of iemand anders een idee?

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Volledige specs? Moederbord-/chipset drivers geïnstalleerd?
De genoemde STOP-meldingen door Google gegooid?
In de Windows XP en 2000 BSOD guide gekeken?

[ Voor 31% gewijzigd door Rone op 12-09-2005 13:26 ]

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

Verwijderd

Topicstarter
Mobochipset drivers zijn geinstalleerd: nforce laatste drivers.
die foutmeldingen heb ik idd al door google gegooid en de knowledgebase van ms zegt dat het ofwel mcafee is (die heb ik niet) ofwel driver problemen (laatste drivers zijn geinstalleerd) ofwel hardware problemen.

BSOD Guide zal ik nu doornemen.

Volledige specs zijn
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
--------[ EVEREST Home Edition (c) 2003-2005 Lavalys, Inc. ]------------------------------------------------------------

Versie                                            EVEREST v2.20.405/nl
    Startpagina                                       http://www.lavalys.com/
    Rapporttype                                       Snelrapport
    Computer                                          CHRIS
    Maker                                             Administrator
    Besturingssysteem                                 Microsoft Windows XP Professional 5.1.2600 (WinXP Retail)
    Datum                                             2005-09-12
    Tijd                                              13:29

--------[ Overzicht ]---------------------------------------------------------------------------------------------------

Computer:
      Besturingssysteem                                 Microsoft Windows XP Professional
      OS Service Pack                                   Service Pack 2
      DirectX                                           4.09.00.0904 (DirectX 9.0c)
      Computernaam                                      CHRIS
      Naam gebruiker                                    Administrator

Moederbord:
      CPU Type                                          AMD Athlon 64, 2000 MHz (10 x 200) 3200+
      Moederbordnaam                                    Asus A8N-SLI  (3 PCI, 2 PCI-E x1, 2 PCI-E x16, 4 DDR DIMM, Audio, Gigabit LAN)
      Moederbord Chipset                                nVIDIA nForce4 SLI, AMD Hammer
      Systeemgeheugen                                   1024 MB  (PC3200 DDR SDRAM)
      BIOS Type                                         Award (11/30/04)
      Communicatiepoort                                 Communications Port (COM1)
      Communicatiepoort                                 ECP Printer Port (LPT1)

Scherm:
      Video kaart                                       NVIDIA GeForce 6600 GT  (128 MB)
      3D-Versneller                                     nVIDIA GeForce 6600 GT PCI-E
      Monitor                                           Medion MD7212AW [NoDB]  (06560)

Multimedia:
      Geluidskaart                                      nVIDIA MCP04 - Audio Codec Interface

Opslag:
      IDE apparaat                                      NVIDIA nForce4 Parallel ATA Controller
      IDE apparaat                                      NVIDIA nForce4 Serial ATA Controller
      IDE apparaat                                      NVIDIA nForce4 Serial ATA Controller
      SCSI/RAID apparaat                                Virtual CloneDrive
      Harde schijf                                      ST360021A  (60 GB, 7200 RPM, Ultra-ATA/100)
      Harde schijf                                      IC35L120AVV207-0  (120 GB, 7200 RPM, Ultra-ATA/100)
      Optische Station                                  HL-DT-ST DVD-ROM GDR8163B  (16x/52x DVD-ROM)
      Optische Station                                  PIONEER DVD-RW  DVR-107D  (DVD+RW:8x/4x, DVD-RW:8x/4x, DVD-ROM:12x, CD:24x/24x/40x DVD+RW/DVD-RW)
      Optische Station                                  SCSI DVD-ROM SCSI CdRom Device
      SMART Status harde schijf                         OK

Partities:
      C: (NTFS)                                         57231 MB (40707 MB vrij)
      D: (NTFS)                                         117789 MB (13394 MB vrij)
      Geheugencapaciteit                                170.9 GB (52.8 GB vrij)

Invoerapparaten:
      Toetsenbord                                       Standard 101/102-Key or Microsoft Natural PS/2 Keyboard
      Muis                                              HID-compliant mouse

Netwerk:
      Netwerkkaart                                      Realtek RTL8139 Family PCI Fast Ethernet NIC  (192.168.2.39)

Peripherieapparaten:
      Printer                                           HP DeskJet 615C
      Printer                                           Microsoft Office Document Image Writer
      Printer                                           PrimoPDF
      USB1 apparaat                                     nVIDIA MCP04 - OHCI USB Controller
      USB2 apparaat                                     nVIDIA MCP04 - EHCI USB 2.0 Controller
      USB-apparaat                                      USB Human Interface Device

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

The names of actual companies and products mentioned herein may be the trademarks of their respective owners.

[ Voor 85% gewijzigd door Verwijderd op 12-09-2005 15:09 ]

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Verwijderd schreef op maandag 12 september 2005 @ 13:38:
Mobochipset drivers zijn geinstalleerd: nforce laatste drivers.
die foutmeldingen heb ik idd al door google gegooid en de knowledgebase van ms zegt dat het ofwel mcafee is (die heb ik niet) ofwel driver problemen (laatste drivers zijn geinstalleerd) ofwel hardware problemen.

BSOD Guide zal ik nu doornemen.

Volledige specs zijn [code]blablabla
Met volledige specs doelde ik vooral op algemene hardware alsmede de voeding.
Welke voeding heb je? :)

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

Verwijderd

Topicstarter
Standaard voeding bij mn chieftec, maxload 360W (modelnr: HPC-360-202 DF)

Ik heb hier ook nog een Q-TEC 500w Bigfan liggen. Maar ik heb tot nutoe weinig last gehad of toch zeker niet de indruk dat mn pc te weinig voeding kreeg. Maar ik zou me kunnen vergissen.

• andyy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-08 17:02
hey ik heb ook het soortgelijke probleem als jij hebt
ook nadat ik mijn pc heb geformateerd en windows er opnieuw op heb gezet .
een soortgelijke moederbord ook (a8n-E) en ook even alle drivers erop gezet en daarna was het raak . de eerste BSOD kreeg ik ook met IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL en sindsdien krijg ik dat altijd na een aantan minuten of sec dat mijn comp aan staat
heel irritant :S
sys specs:
asus a8n-e mobo
elsa gladilac 7800 gtx
amd 64 3000+ @2.1Ghz
350 watt Aopen psu

Verwijderd

Als je gekleurde blokken krijgt of iets dergelijks als je pc crashed, dan is ofwel het geheugen van de videokaart te hoog geklokt of het is kapot (ik hoop voor je het eerste).

Nog een vraagje misschien: heb je alle chipset drivers voor of na SP2 erop gezet ?

Extra tip: op deze website http://www.jscustompcs.com/power_supply/Power_Supply_Calculator.php?cmd=AMD
kun je berekenen hoeveel Watt je voeding moet hebben. 't Zal misschien een paar watts schelen maar ik denk dat je dan toch wel een algemeen idee hebt.

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 12-09-2005 21:55 ]

• andyy
ik somige drivers voor en sommige na 8-)

• andyy
FaTaLXcepTioN die dingen daar zijn vet out of date :P
staat niet een een 7800 gtx bij 8)7
en die RAM dan |:(

Verwijderd

Topicstarter
Zijn er tools voor het testen van videogeheugen zoals Memtest86 het RAM geheugen test?

Of is er een andere manier om er achter te komen of het het geheugen van de videokaart is? Ik heb voor't moment niet de optie om een andere videokaart aan te sluiten aangezien het een PCI-e kaart is en ik enkel nog AGP kaarten heb liggen.

Verwijderd

Topicstarter
Kheb een paar BSOD errors bijgehouden en een aantal ervan hebben betrekking op tcpip.sys en win32k.sys.

Slaat dit op het ram geheugen of kan dit ook van het videogeheugen komen?

Thanks!
Pagina: 1