Audigy 2 klinkt hol...

Pagina: 1
Acties:

• DJ Chicken
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13-07-2025

DJ Chicken

De maat-schap-pij dat ben jij

Topicstarter
Het volgende eigenaardige probleem doet zich al een lange tijd voor op mijn pc:

Ik heb een tweetal jaar alweer Creative Audigy 2 geluidskaart in mn pc’tje icm een inspire 5300 5.1 setje.
Vaak na het aanzetten van mijn pc klinkt het geluid super hol, net als of je in een galmende tunnel staat. Heel soms is het dat de audio configuratie verschoten naar 2.1, dus na het herselecteren van 5.1 klinkt het wee normaal. Maar negen van de tien keer staat 5.1 gewoon al geselecteerd in XP en klinkt het geluid alsnog zo hol. Even van 5.1 naar 2.1 en weer naar 5.1 selecteren heeft geen zin. De geluids effecten in de eax console staan ook altijd al juist(uit).
Hierdoor moet ik dan rebooten om het geluid normaal klinkend te kunnen krijgen…irritant dus.
Dit probleem leek zich voor te doen na zo’n auto-driver-update van creative één jaar terug, maar ondertussen zijn er alweer tig updates overheen gegaan, en nog….. 8)7

Specs: XP Pro + alles updates etc, Audigy 2 met laatste drivers, P4-3GHZ, AOpen AX4C Max II, 1gb ram.

ps. creative site geeft bij auto-update volgende aan: Sound Blaster Audigy 2, DR release 1.84.55

[ Voor 13% gewijzigd door DJ Chicken op 12-09-2005 12:34 ]

aahh durka durka durka

• XyritZz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16-02 13:52
Ik heb zelf ook een Audigy2, en een kalibratie van de boxen doet soms wonderen voor je geluidskwaliteit.

In de menu's kun je later zelf nog selecteren of je wel of geen gebruik wilt maken van de kalibratie. Dus mocht het alsnog erger worden kun je het gewoon weer uitzetten.

Vaak klinkt het inderdaad hol bij 2.1 of hoofdtelefoons als instelling. In de programma's meegeleverd bij de geluidskaart kun je dit ook instellen. Daar staat ook een checkbox bij of het ook meteen in het configuratiescherm aangepast moet worden. Als deze niet aan staat kun je dus de ene instelling op 5.1 hebben, en de andere op 2.1. Dit kan ook problemen geven.

offtopic:
Ik kan nu even niet opzoeken waar precies het in de menu's staat, want ik zit nu op school. Als je er niet uit komt edit ik deze post later vandaag nog wel even :)

I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)

• DJ Chicken

DJ Chicken

Topicstarter
XyritZz schreef op maandag 12 september 2005 @ 12:13:
Ik heb zelf ook een Audigy2, en een kalibratie van de boxen doet soms wonderen voor je geluidskwaliteit.

In de menu's kun je later zelf nog selecteren of je wel of geen gebruik wilt maken van de kalibratie. Dus mocht het alsnog erger worden kun je het gewoon weer uitzetten.

Vaak klinkt het inderdaad hol bij 2.1 of hoofdtelefoons als instelling. In de programma's meegeleverd bij de geluidskaart kun je dit ook instellen. Daar staat ook een checkbox bij of het ook meteen in het configuratiescherm aangepast moet worden. Als deze niet aan staat kun je dus de ene instelling op 5.1 hebben, en de andere op 2.1. Dit kan ook problemen geven.

offtopic:
Ik kan nu even niet opzoeken waar precies het in de menu's staat, want ik zit nu op school. Als je er niet uit komt edit ik deze post later vandaag nog wel even :)
Die synchronisatie tussen windows en creative config heb ik altijd al aan staan, daar ligt het niet aan.

aahh durka durka durka

Verwijderd

Misschien een EAX feature voor windhoos (per ongeluk ;) )aangezet?

• DJ Chicken

DJ Chicken

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 12 september 2005 @ 12:24:
Misschien een EAX feature voor windhoos (per ongeluk ;) )aangezet?
Voor zover ik weet zit dit niet in windows...alleen in je audio software...

aahh durka durka durka

• mrFoce
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21-02 06:28
heb dit ok wel is gehad, was een probleem dat de 'settings' niet goed werden terug gezet (na aflsuiten spel) of niet bewaard werden tijdens opnieuw opstarten (weet niet meer precies wat het nou was).

Wanneer doet het probleem zich voor?
weet je zeker dat je alle laatste drivers heb geinstalleerd ? (autoupdate van Creative gebruikt), want die hebben het opgelost voor mij.

• DJ Chicken

DJ Chicken

Topicstarter
gideon82 schreef op maandag 12 september 2005 @ 12:27:
heb dit ok wel is gehad, was een probleem dat de 'settings' niet goed werden terug gezet (na aflsuiten spel) of niet bewaard werden tijdens opnieuw opstarten (weet niet meer precies wat het nou was).

Wanneer doet het probleem zich voor?
weet je zeker dat je alle laatste drivers heb geinstalleerd ? (autoupdate van Creative gebruikt), want die hebben het opgelost voor mij.
Sjah elke autoupdate gehad, blijft na elke update voordoen. En doet zich willekeurig voor, maar heb idd het idee dat het een initialisatie probleem is van de settings, precies wat je zei.

aahh durka durka durka

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:51

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Heb je ook de audigy diagnostics geprobeerd? Heb zo'n beetje hetzelfde probleem met m'n Audigy Platinum, en het uitvoeren van de herstelfunctie van die diagnostics lost meestal een hoop op...

• DJ Chicken

DJ Chicken

Topicstarter
MikeyMan schreef op maandag 12 september 2005 @ 12:44:
Heb je ook de audigy diagnostics geprobeerd? Heb zo'n beetje hetzelfde probleem met m'n Audigy Platinum, en het uitvoeren van de herstelfunctie van die diagnostics lost meestal een hoop op...
Ik zal het eens proberen, calibratie of herstel...1 van de twee ale eens geprobeerd zonder suc6...weet niet meer welke.

aahh durka durka durka

• XyritZz
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16-02 13:52
Een kalibratie kun je zo uitvoeren:

Creative Luidspreker instellingen > Luidsprekerselectie, aan de linkerkant van onder staat een knop: Kalibreren. Je krijgt dan een aantal vragen die je moet beantwoorden, denk dat het ongeveer 5 minuutjes werk is. Hier deed het wonderen voor de kwaliteit van het geluid.

Wat er ook voor kan zorgen dat je luidsprekers wat hol klinken is als in het EAX Advanced HD (gewoon je eax console) bij het tabblad CMMS 3D dit uitgevinkt staat. Ik heb het altijd aan staan, maar als het uit staat klinkt het gewoon net wat meer hol hier. Of je CMMS of CMMS2 gebruikt is een kwestie van smaak denk ik. Hier klinkt CMMS een stuk beter in ieder geval dan CMMS2.

Succes nog!

I think there is a world market for maybe five computers. - Thomas Watson (1874-1956), Directeur van IBM (1943)

• tiesum
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-02 19:18
Het is maar een gok maar heb je niet een van de geluidseffecten aanstaan? Bijv 'badkamer'?

• DJ Chicken

DJ Chicken

Topicstarter
tiesum schreef op vrijdag 16 september 2005 @ 14:03:
Het is maar een gok maar heb je niet een van de geluidseffecten aanstaan? Bijv 'badkamer'?
Nop uit, had ik al in startpost gezecht :z

aahh durka durka durka

• DJ Chicken

DJ Chicken

Topicstarter
XyritZz schreef op dinsdag 13 september 2005 @ 10:31:
Een kalibratie kun je zo uitvoeren:

Creative Luidspreker instellingen > Luidsprekerselectie, aan de linkerkant van onder staat een knop: Kalibreren. Je krijgt dan een aantal vragen die je moet beantwoorden, denk dat het ongeveer 5 minuutjes werk is. Hier deed het wonderen voor de kwaliteit van het geluid.

Wat er ook voor kan zorgen dat je luidsprekers wat hol klinken is als in het EAX Advanced HD (gewoon je eax console) bij het tabblad CMMS 3D dit uitgevinkt staat. Ik heb het altijd aan staan, maar als het uit staat klinkt het gewoon net wat meer hol hier. Of je CMMS of CMMS2 gebruikt is een kwestie van smaak denk ik. Hier klinkt CMMS een stuk beter in ieder geval dan CMMS2.

Succes nog!
Die kalibratie ga ik gelijk proberen de 1st volgende keer dat het geluid weer eens hol is.
CMSS2 heb ik idd altijd aan staan, dat klinkt een stuk beter dan als het het uit is.

aahh durka durka durka

Pagina: 1