[XP] Blijft herstarten na opstarten*

Pagina: 1
Acties:
  • 163 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• marco_balk
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 08-02 21:10
De laatste tijd heb ik het vreemde probleem dat mijn PC spontaan gaat herstarten wanneer ik 'm aanzet. Wanneer de pc bij het Windows XP scherm (met die blauwe heen en weer bewegende blokjes) aankomt, start ie weer opnieuw op. Een verse installatie heeft het probleem ook niet verholpen....
Wat erg gek is, is dat hij ook restart in Veilige Modus met Netwerkondersteuning. Gewone Veilige Modus kom ik wel in...

Na een paar keer opnieuw opstarten en prutsen, komt ie er wel doorheen en start ie normaal op....

Na een tijdje zoeken hier, kom ik geen antwoord tegen.
Wat kan dit zijn? Iemand met dezelfde ervaringen???

PC:
Pentium Celeron 1GHz
512MB Sdram
20GB HD & 120GB HD
Geforce 4 440MX 64MB (AGP)

Verwijderd

kan het misschien niet liggen aan de drivers??
of start ie direct opnieuw op zonder dat je kans krijgt om drivers te installeren?
bij mij was dat namelijk het geval wanneer ik brakke drivers installeer

• marco_balk
Daar krijg ik geen kans voor. Hij restart direct wanneer ie aankomt bij het Windows XP laadscherm.

Verwijderd

heb je al geprobeerd om alles eruit te slopen en
alleen de nodige dingen in je systeem te houden?

als je meerdere reepjes ram heb moet je het proberen
1 voor 1 te doen, en te kijken of 1 van die misschien niet brak is.

HDD op een ander kanaal

• ShellGhost
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-12-2021
Wanneer je in Safe-Mode kan komen kan je daar je drivers un-installen...
Misschien dat je dan weer normaal in windows kan komen...

• Kadonder
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-03 18:54
Ik doe ook maar een gok hoor,maar kan het niet liggen aan je hardeschijf? Bij mij deed hij dat laatst ook en niks had zin al soms met stom toeval wilde hij nog weleens opstarten. Uiteindelijk bleek dat mn schijf kapot was

• marco_balk
Maar hoe kom je erachter dat je HD dan kapot is?
En qua drivers: ik heb 'm gister opnieuw geinstalleerd en heb alleen de standaard Windows drivers draaien op dit moment...

Verwijderd

en hij is nu stabiel in normale modus?

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 12-09-2005 10:12 ]

• marco_balk
nu is hij stabiel ja... Als hij eenmaal draait, draait ie goed...
ben nu wat dingen aan het checken met SiSoft Sandra, maar ik kom niets geks tegen tot nu toe.

[ Voor 16% gewijzigd door marco_balk op 12-09-2005 10:13 ]

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Ik zet even de Windows versie in je topic titel - let hier aub ook zelf op :)

Verder - begin even met memtest86 en een harddisk diag tooltje uit de Opslagmedia & I/O Controllers FAQ, zet even de "Reboot on crash" uit zoals je in de Windows Operating Systems BSOD Guide kan lezen en kijk even of je daarmee verder komt :)

Verwijderd

tsja nu kan je proberen om de drivers te installeren.
wel een voor een en na elke installatie opnieuw opstarten

Verwijderd

Het kan zijn dat hij de laatste keer niet goed afgesloten is (bv de stroom eraf gedaan terwijl hij nog bezig was met afsluiten.) en daardoor is dan een van de opstartbestanden die hij bij het afsluiten schrijft beschadigd.

Iets wat hierbij wel eens wil helpen is opstarten in safemode via de F8, en als Windows XP helemaal gestart is in safemode hem weer helemaal laten afsluiten. Ik heb wel eens gehad dat dit bij verschillende mensen hielp omdat hij het bestand nu wel goed wegschreef.

• marco_balk
Verwijderd schreef op maandag 12 september 2005 @ 10:14:
Het kan zijn dat hij de laatste keer niet goed afgesloten is (bv de stroom eraf gedaan terwijl hij nog bezig was met afsluiten.) en daardoor is dan een van de opstartbestanden die hij bij het afsluiten schrijft beschadigd.

Iets wat hierbij wel eens wil helpen is opstarten in safemode via de F8, en als Windows XP helemaal gestart is in safemode hem weer helemaal laten afsluiten. Ik heb wel eens gehad dat dit bij verschillende mensen hielp omdat hij het bestand nu wel goed wegschreef.
Ben in Safe Mode geweest en 'm daarna normaal afgesloten en weer opgestart. Maar het probleem bleef.
Zal inderdaad nog wat extra benchmarks draaien.

• Eisenhower
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 04-02 18:59
krijg je dan een venster van dattie binnen een minuut afsluit? of gewoon een keiharde reboot?

als het optie 1 is, dan kun je de command shutdown-a geven in de uitvoeren knop.. dan abort ie het afsluitingsproces

• Cis
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:02

Cis

Eisenhower schreef op maandag 12 september 2005 @ 10:25:
krijg je dan een venster van dattie binnen een minuut afsluit? of gewoon een keiharde reboot?

als het optie 1 is, dan kun je de command shutdown-a geven in de uitvoeren knop.. dan abort ie het afsluitingsproces
Dit is toch niet het probleem van de TS? Het probleem is toch dat de PC al reboot, tijdens het opstarten? Dus terwijl het "Loading"balkje in beweging is...?

Geschiedenis herhaalt zich nooit. Maar rijmt altijd wel een keer.

• Eisenhower
verkeerd gelezen, anyway.. als het mij sou gebeuren zou ik even een formatje doen, dat doet altijd wonderen :Y)

Verwijderd

je kan ook misschien kijke of de cpu koeler nog doet.. want als die kapot is .. en hij wordt te warm dan sluit hij automatisch af ..

• marco_balk
Nee, de temp van de CPU blijft zo rond de 40 a 50 graden. Is altijd zo geweest. Dus dat is het niet.

• marco_balk
Nou, ik heb gisteravond een aantal tests gedaan op mijn PC:
- Memtest86: na 2 uur testen was alles OK
- Seagate HD tool: ook geen errors
- Western Digital HD tool: ook geen errors

En wanneer mijn PC eenmaal draait, dan kan ik restarten wat ik wil, maar het gaat altijd goed.
Hij wil alleen niet goed opstarten als de pc een tijd heeft uitgestaan (dus als ie weer koud is), want vanmorgen kreeg ik weer hetzelfde.

Zou het de voeding kunnen zijn? Want nadat de pc een paar keer opnieuw is gestart (omdat ie eruit klapt bij booten) komt ie wel verder, maar bij het aanspinnen van de DVD-spelers (vlak voor dat je het loginscherm van XP krijgt) klapt ie er weer uit....

Ik krijg dus sterk het vermoeden dat het de voeding eens kan zijn. Wanneer die "koud" is, dan trekt ie het niet goed....

• Eisenhower
niet geschoten is altijd mis!

oftewel, je kan het altijd even proberen!

• marco_balk
Ja, heel leuk. Maar hoe test ik of het mijn voeding is???? Ik heb iig geen 2e voeding bij de hand.

Ik heb trouwens "Reboot on crash" uitgezet, maar bij het booten krijg ik nog steeds niets te zien. Hij klapt er dus gewoon helemaal uit...

• Eisenhower
even een PSU van een maat lenen?

• marco_balk
Is het trouwens mogelijk dat een "koude" voeding er uit klapt bij het booten, terwijl als ie warm is, blijft ie het doen, wat ik ook doe (games etc..)

• Tybo
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 25-08-2025

Tybo

010101011110010101??

Ik heb laatstleden ook problemen gehad met spontaan restarten tijdens het booten (hij bootte win XP niet meer)

Ik heb een linux live cd genomen en schijfcontrole gedraait, bleek dat er hier en daar een aantal foute sectoren inzaten. Weer geboot en hij werkte weer. :P

SvennieG

• DutchKid
  • Laatst online: 20-03 10:19
Aangezien hij zelfs niet goed opstart als je naar de Veilige modus met netwerkondersteuning gaat, kan het wel eens liggen aan je netwerkkaart/-instellingen. Misschien een idee deze even uit de PC te trekken en het nog eens te proberen. Is ie geïntegreerd op het mobo, dan kan je die misschien uitzetten in de bios, of via gewone veilige modus deze deïnstaleren.

• marco_balk
Heb ik als eerste geprobeerd. Maar dat heeft niet geholpen.... Hij bleeft dezelfde kuren vertonen.

• marco_balk
Ik heb vanmiddag maar eens een nieuwe voeding gekocht. De oude (300W) heb ik vervangen door een Thermaltake Purepower 360W. Maar helaas, het probleem blijft....

Nu verdenk ik mijn Seagate HD (20GB) ervan, dat ie brak is...
Het was heel gek. Ik had alles uit mijn PC gehaald (DVD speler/brander, 2e HD, Netwerkkaart, 56k modem, PCI USB hub) en toen startte hij vrolijk op. Ik maakte even de swap-file even wat groter (die stond eerst op de 2e HD) en daarna probeerde ik het opnieuw.
En toen startte ie weer niet op. :(

Wanneer de pc uitvalt, geeft die HD ook een kleine tik/klik. Weet niet of dit de reboot veroorzaakt of dat dit door de reboot komt.
Knoppix (3.3) kan ik trouwens wel gewoon inkomen en kan ik ook van beide HD's lezen (zodat ik de files kan backuppen). Dat gaat zonder problemen.

Iemand verder nog suggesties, want dit wordt nu erg vreemd....

[ Voor 3% gewijzigd door marco_balk op 14-09-2005 00:10 ]

• marco_balk
(wellicht naar de bekende weg vragen, maar goed...)
Wanneer ik mijn PC zonder problemen met knoppix kan opstarten, kan het probleem niet aan het moederbord/CPU liggen, toch????

• Eisenhower
dan zou het idd aan de seagate kunne liggen,

volgens mij had seagate ergens op hun site een tool staan waarmee je kon checken of je HD aan het doodgaan was..

• marco_balk
Ja, heb ik gedownload. En toen ik 'm gister draaide gaf ie aan wel aan dat ie critical errors had gevonden, vandaar mijn vermoeden.

moet Windows maar eens op die andere HD zetten en kijken of het dan wel OK is, maar eerst alle data backuppen :|

• Eisenhower
zet je dat a bijvoorbeeld op een DVD en install windows idd maar eens op die 120gig..

• marco_balk
Ben toch bang dat het mijn moederbord o.i.d. is. Wanneer ik in knoppix mijn data (van welke schijf dan ook...) wil kopieren over het netwerk, knalt de hele pc eruit en begint aan een reboot.
De ene keer gelijk bij het kopieren, de andere keer na een willekeurig aantal MB's.... |:(

• Eisenhower
hmmz, ja.. dat kan idd niet goed zijn :x

ook al andere netwerk kaart geprobeert? ( je kan het nooit weten hé?! )

• marco_balk
Nou, ik weet niet...
ik heb alles uit mijn PC gehad behalve 1 HD en ook daar had ik problemen met opstarten...

• Tybo
  • Laatst online: 25-08-2025

Tybo

010101011110010101??

<off-topic>Gelukkig heb je je pc niet binnengedaan bij een computerwinkel. Die jongens zouden nogal eens werkuren kunnen ontvangen hebben.</off-topic>

SvennieG

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Ik heb vroeger ook een soortgelijk probleem gehad, toen was het bios batterijtje op me mobo gewoon leeg.

Het zou daar dus ook evt aan kunnen liggen

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

• marco_balk
Batterij op het moederbord is toch alleen om de settings te onthouden (zoals datum/tijd)
Heeft toch niets te maken met de werken van het bord zelf???
Pagina: 1