Ik heb een probleem met mijn pc, die ik vooral voor het maken van muziek gebruik. Ik heb het probleem al gepost - diverse malen - op het forum van www.kvraudio.com, maar hoewel ze er erg welwillend zijn, hebben ze me er nog niet uit geholpen. Ik ga daarom hier ´in hoger beroep´... :-)
Het probleem is het volgende:
zonder overclocking heb ik mijn AMD-systeem een jaar of twee laten lopen met een external CPU frequency van 166MHz. Na die twee jaar begon de pc moeilijk te doen. Eerst kreeg ik tikken in de muziek na het renderen. Inmiddels is het zo ver dat de pc nauwelijks wil opstarten in XP, en als hij al is opgestart, krijg ik al snel een blauw scherm.
Zet ik de external CPU Frequency terug tot 133MHz, dan is er geen probleem. Vervelend is alleen dat ik de CPU minder hard kan laten werken. En aangezien ik best veel plug-ins gebruik, is dat lastig.
Nu is me opgevallen dat de CPU erg warm wordt; ik vermoed dat de blauwe schermen het gevolg zijn van de thermische beveiliging van mijn moederbord. Met erg warm bedoel ik rond 70 graden Celsius.
Moet ik aan extra koeling gaan denken wat me eerder is gesuggereerd), of zou het ook iets anders kunnen zijn? Er is me gesuggereerd dat er iets kapot kan zijn (moederbord, geheugenmodules, CPU), maar ook dat de voeding te mager zou zijn (Chieftec ATX 360 watt).
Dit zijn de belangrijkste specs van mijn systeem:
Asus A7N8X Deluxe moederbord
AMD XP 3000+ 333FSB (met meegeleverde - dus niet apart aangeschafte - koeling)
2x Twinmos 512 DDR PC3200 400FSB geheugenmodule
Chieftec 360 Watt voeding
1x Maxtor 80 Gb IDE
2x Maxtor 80 Gb SATA
Matrox G550 grafische kaart
RME DIGI 96/8 PAD geluidskaart
Hulp en suggesties zouden meer dan welkom zijn!
Het probleem is het volgende:
zonder overclocking heb ik mijn AMD-systeem een jaar of twee laten lopen met een external CPU frequency van 166MHz. Na die twee jaar begon de pc moeilijk te doen. Eerst kreeg ik tikken in de muziek na het renderen. Inmiddels is het zo ver dat de pc nauwelijks wil opstarten in XP, en als hij al is opgestart, krijg ik al snel een blauw scherm.
Zet ik de external CPU Frequency terug tot 133MHz, dan is er geen probleem. Vervelend is alleen dat ik de CPU minder hard kan laten werken. En aangezien ik best veel plug-ins gebruik, is dat lastig.
Nu is me opgevallen dat de CPU erg warm wordt; ik vermoed dat de blauwe schermen het gevolg zijn van de thermische beveiliging van mijn moederbord. Met erg warm bedoel ik rond 70 graden Celsius.
Moet ik aan extra koeling gaan denken wat me eerder is gesuggereerd), of zou het ook iets anders kunnen zijn? Er is me gesuggereerd dat er iets kapot kan zijn (moederbord, geheugenmodules, CPU), maar ook dat de voeding te mager zou zijn (Chieftec ATX 360 watt).
Dit zijn de belangrijkste specs van mijn systeem:
Asus A7N8X Deluxe moederbord
AMD XP 3000+ 333FSB (met meegeleverde - dus niet apart aangeschafte - koeling)
2x Twinmos 512 DDR PC3200 400FSB geheugenmodule
Chieftec 360 Watt voeding
1x Maxtor 80 Gb IDE
2x Maxtor 80 Gb SATA
Matrox G550 grafische kaart
RME DIGI 96/8 PAD geluidskaart
Hulp en suggesties zouden meer dan welkom zijn!