Toon posts:

Is dit een hitteprobleem?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een probleem met mijn pc, die ik vooral voor het maken van muziek gebruik. Ik heb het probleem al gepost - diverse malen - op het forum van www.kvraudio.com, maar hoewel ze er erg welwillend zijn, hebben ze me er nog niet uit geholpen. Ik ga daarom hier ´in hoger beroep´... :-)

Het probleem is het volgende:

zonder overclocking heb ik mijn AMD-systeem een jaar of twee laten lopen met een external CPU frequency van 166MHz. Na die twee jaar begon de pc moeilijk te doen. Eerst kreeg ik tikken in de muziek na het renderen. Inmiddels is het zo ver dat de pc nauwelijks wil opstarten in XP, en als hij al is opgestart, krijg ik al snel een blauw scherm.

Zet ik de external CPU Frequency terug tot 133MHz, dan is er geen probleem. Vervelend is alleen dat ik de CPU minder hard kan laten werken. En aangezien ik best veel plug-ins gebruik, is dat lastig.

Nu is me opgevallen dat de CPU erg warm wordt; ik vermoed dat de blauwe schermen het gevolg zijn van de thermische beveiliging van mijn moederbord. Met erg warm bedoel ik rond 70 graden Celsius.

Moet ik aan extra koeling gaan denken wat me eerder is gesuggereerd), of zou het ook iets anders kunnen zijn? Er is me gesuggereerd dat er iets kapot kan zijn (moederbord, geheugenmodules, CPU), maar ook dat de voeding te mager zou zijn (Chieftec ATX 360 watt).

Dit zijn de belangrijkste specs van mijn systeem:

Asus A7N8X Deluxe moederbord
AMD XP 3000+ 333FSB (met meegeleverde - dus niet apart aangeschafte - koeling)
2x Twinmos 512 DDR PC3200 400FSB geheugenmodule
Chieftec 360 Watt voeding
1x Maxtor 80 Gb IDE
2x Maxtor 80 Gb SATA
Matrox G550 grafische kaart
RME DIGI 96/8 PAD geluidskaart

Hulp en suggesties zouden meer dan welkom zijn!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Die Chieftec voeding zou iig moeten voldoen, maak je daar niet te druk over. Maar wat voor melding krijg je in je blauwe schermen te zien?

Ik kan in eerste instantie 3 oorzaken bedenken:
- De processor wordt inderdaad te warm en daardoor instabiel
(Maak de computerkast eens stofvrij met een stofzuiger, haal het zijpaneel er af en laat een tafelventilator naar binnen blazen)
- Je hebt last van een slecht geheugenreepje (google eens op memtest86)
- er zijn stuurprogramma's die problemen geven (geluid, video, etc)

🖥️ | 🚗

• dan0s
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-05-2023
Blauwe schermen wijzen meestal op fouten in je geheugen. Wat je dus moet doen is je geheugen testen met memtest. Daarover kan je gerust de search gebruiken ;) Mocht het zo zijn dat er inderdaad een hoop errors tevoorschijn worden getoverd, moet je 1 van je 2 dimmetjes is uit het slot trekken en nog eens testen. daarna de ander en je weet precies welke module brak is.

Verder is 70 graden inderdaad erg hoog voor je cpu. Ik weet verder niet hoe je kast eruit ziet oid, maar iemand met een beetje verstand van airflow kan er vast wel wat graadjes vanaf halen. Is je koeler trouwens schoon? Zit hij wel lekker opzn plek? Heb je nieuwe pasta tussen de koeler en cpu geprobeerd?? Allemaal staandaard zaken op je hittechecklist voor de volgende keer..

Je voeding is inderdaad niet je van het.. maar ik zit hier zelf met een soortgelijk systeem (antec smartpower 400W) en heb nergens last van. Ik zou eens beginnen met je geheugen.

succes

--0--

• coller
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-10-2025
ook kun je eens proberen om je cpu-koeler met koelpasta opnieuw te installeren, en tevens checken of je mobo het nieuwste bios heeft

• sapphire
  • Laatst online: 08:48

sapphire

Die-hard pruts0r

Ik denk dat het je voeding iig niet is, die chieftec voedingen zijn van goede kwaliteit en trekken redelijk veel. Ikzelf heb een zwaarder systeem gedraaid op een chieftec 360w en dat ging helemaal prima.
Je geheugen is het ook niet lijke me aangezien dit gewoon op 200 mhz aankan en jij op 166 probeert, maar je zou voor de zekerheid memtest 86 kunnen proberen (staat in de meuktracker).

Koeling zou het kunnen zijn, 70 graden is best veel voor een XP'tje maar als dit stressed is moet het te doen zijn, als het idle is is dat goed fout. Je zou een betere koeler kunnen proberen die heb je al voor een paar euri's.
Of er zit gewoon stof in de huidige, komt ook veel voor :P

edit:
Daantju schreef op maandag 12 september 2005 @ 00:34:
Blauwe schermen wijzen meestal op fouten in je geheugen.
niet perse waaar, ik heb BSOD's gehad van netwerkkaarten, videokaarten, HD's, te hooge temparatuur, corrupte drivers, ect.
Dus om zo snel te zeggen dat het vaak het geheugen is lijkt me heel erg kort door de bocht.

[ Voor 24% gewijzigd door sapphire op 12-09-2005 00:39 ]

Gabriël AM5

Verwijderd

Ik zelf bewerk ook veel audio op mijn pc, 16 sporen vaak, en wat mij als eerste opvalt is dat je wel erg weinig geheugen gebruikt. Ik werk zelf met 4 gig ramm.

Ik weet niet met wat voor progamma's je werkt, maar als je veel sporen real time wil bewerken dan ligt de kracht in je geheugen. Wat gebruikt je pc bij opstarten aan geheugen ? Daar verlies je al wat mee. Maak je een 70 minuten cd, wat in het algemeen in .wav files gezet word praat je ook al weer over 700mb. Daartussen moet dan ook nog geheugen over blijven voor je audio bewerkings software en alle realtime plug-ins.

Overklokken heeft totaal geen zin, aangezien je cpu al een strot bewerkingen heeft uit te voeren. Als je sneller wil ben je beter af met een snellere cpu maar vooral meer geheugen.

Ik ken het euvel wat je beschrijft, heb het zelf ook gehad eerder met een P4-1.7 en maar een gig geheugen erin. Bij het afmixen en eventueel rechtstreeks branden krijg je fouten. Werk nu op een P4 3.2 met meerdere progamma's en sinds ik dus meer geheugen gebruik heb ik nergens meer last van gehad :) EN het is jammer als je iets destructief bewerkt hebt, en er blijken fouten in te zitten, tsjah, dan rest je niets anders dan opnieuw te beginnen 8)7 En het is nu eenmaal een feit, een Intel cpu is nu eenmaal wat beter dan een AMD in multi tasking, dus daar ligt ook een beetje je bottleneck imo.

Succes

• Nitroglycerine
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:02

Nitroglycerine

Autisme: belemmering en kracht

Daantju schreef op maandag 12 september 2005 @ 00:34:

Je voeding is inderdaad niet je van het.. maar ik zit hier zelf met een soortgelijk systeem (antec smartpower 400W) en heb nergens last van. Ik zou eens beginnen met je geheugen.
De voeding ZOU een oorzaak KUNNEN zijn, maar erg waarschijnlijk is dat niet. Er zitten niet veel energieslurpers in, dus een hoger wattage heeft niet veel zin. Wel kan het natuurlijk zijn dat de verschillende voltages niet meer 100% zijn.

Je CPU is inderdaad erg warm, maar ik geloof dat ie zonder problemen 80 graden kan worden. Mijn 2400 kan dat in ieder geval wel. Bovendien, als je systeem te warm geworden is, dan sluit de pc zichzelf uit, gewoon een zwart scherm en geen blauw scherm met een windows melding.
Het kan natuurlijk wel zo zijn dat je processor beschadigd is door de hitte, en dat ie na zo'n emergency shutdown de pc niet meer goed op kan starten, maar dan zou dat iedere keer het geval moeten zijn.

Eerste waar ik mee zou beginnen (voor de blauwe schermen) is het geheugen controleren (zoals al eerder gezegd is). Levert dat niets op, dan zou ik alle insteekkaarten er eens 1 voor 1 uit halen (en dan opnieuw opstarten). Ik heb wel eens gehad dat een PCI NIC voor blauwe schermen zorgde.

En als laatste, om de temp te tackelen: kabels opbinden/uit de weg, eventueel een extra casefan erbij, kast uitzuigen en weer eens kijken.

Hier kon uw advertentie staan

Verwijderd

Topicstarter
Ow, dat gaat snel... :)

Terwijl ik dit schrijf op de pc van mijn vrouw, loopt Memtest op mijn eigen PC. Hij geeft vooralsnog nog geen fouten aan (of doet hij dat pas als hij klaar is?)

Ik vond net nog wat oude posts hier op het forum, waarin problemen gemeld worden met de combi Twinmos - A7N8X. Engzins verontrustend... Maar als die combi niet zou werken, zou ik dat toch meteen hebben gemerkt, en niet pas na 2 jaar?

Zodra Memtest klaar is, zal ik de boel van binnen eens afstoffen. Kijken of het helpt.

Ik heb pas nog het laatste BIOS voor m'n moederbord geïnstalleerd; dat zal het waarschijnlijk niet zijn.
Koeling zou het kunnen zijn, 70 graden is best veel voor een XP'tje maar als dit stressed is moet het te doen zijn, als het idle is is dat goed fout. Je zou een betere koeler kunnen proberen die heb je al voor een paar euri's.
Wat bedoel je met stressed, en wat met idle? Is dat wat in de blauwe schermen als foutmelding staat? Zodra Memtest (en het afstoffen) klaar is, zal ik eens kijken welke foutmelding ik krijg.

Enneh... als het nou 'idle' blijkt te zijn.... Hoe fout is dat?

• coller
idle betekent dat de processor "niks doet" , stressed betekent dat de processor max belast wordt.

Dat zou dus betekenen dat als je deze temp idle zou hebben, dat de temp bij stressed nog hoger zou liggen

Verwijderd

Topicstarter
Die temperatuur haalt hij alleen als ik de processor aan het werk zet. Maar heel heftig werk hoeft dat niet te zijn...

Wat geheugencapaciteit betreft:

Bij mijn zwaarste project, met iets van 32 sporen audio, geeft ASUS Probe (test- en monitoring-tooltje) aan dat van de 1 gig aan geheugen er ongeveer 0,7 gig wordt gebruikt. Er is wel aanleiding voor uitbreiding, maar tegen de grens lijk ik nog niet echt aan te lopen.

Bovendien... het probleem begint al voordat ik überhaupt een audio-programma heb kunnen laden...

• coller
ik zie dat je de freqeuntie clock verandert, maar verander je de multiplier ook ? anders ben je opeens aan t overklokken, en dan zou het idd kunnen dat de koeling op je pc het niet aan kan

Verwijderd

Topicstarter
Ik verlaag van 166 MHz naar 133 MHz, en laat de multiplier op ´auto´ staan. Ik ga ervan uit dat het BIOS dan de beste multiplier kiest.

Overigens, voor de duidelijkheid: het systeem werkt pas als ik naar 133 MHz heb verlaagd. Bij 166 MHz gaat het mis.

• Aapenootjes
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-01 00:41
Het is trouwens aan te raden om memtest gewoon een flinke tijd te laten lopen, soms komen eventuele fouten pas na een aantal runs naar voren. Volgens mij is test 5 de belangrijkste, als ik nieuw geheugen koop laat ik die rustig een halve dag draaien.
Misschien ook handig om te vertellen wat voor een fout je in het blauwe scherm krijgt. Ik heb de laatste week ook last gehad van blauwe schermen bij het opstarten maar dat bleek aan windows te liggen (ook nog een fout die officieel gefixed zou moeten zijn sinds SP2).

edit: bedenk me net dat je alleen blauwe schermen bij 166 mhz kreeg, dan zal het wel niet zo snel een software probleem zijn 8)7

[ Voor 12% gewijzigd door Aapenootjes op 12-09-2005 01:31 ]

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Als je de FSB (Front Side Bus) naar 133mhz verlaagt zal de cpu gewoon op dezelfde multiplier blijven staan. Deze zal dus op een lagere snelheid werken en wat minder warmte produceren.

🖥️ | 🚗

Verwijderd

Topicstarter
aapenootjes schreef op maandag 12 september 2005 @ 01:30:
Het is trouwens aan te raden om memtest gewoon een flinke tijd te laten lopen, soms komen eventuele fouten pas na een aantal runs naar voren. Volgens mij is test 5 de belangrijkste, als ik nieuw geheugen koop laat ik die rustig een halve dag draaien.
Je bedoelt dat Memtest niet uit zichzelf stopt? In dat geval kan ik hem nu wel uitzetten... Hij staat al de hele nacht te draaien, en heeft nog geen enkele fout gemeld.

• Aapenootjes
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-01 00:41
Dan zal het waarschijnelijk niet aan het geheugen liggen, hoe lang is het eigenlijk geleden dat je windows hebt geinstalleerd? Trouwens, zulke hoge temperaturen zijn nooit echt goed, ook al werkt je pc wellicht goed met zulke temperaturen, de processor heeft dan wel een veel minder lange levensduur.

[ Voor 41% gewijzigd door Aapenootjes op 12-09-2005 11:57 ]

Verwijderd

Hoe is de airflow in je kast geweest al die jaren van gebruik ? Extra fans gebruikt voor in/uit voer ? Zo niet dan heb je best kans dat er iets brak is geworden op je mobo, zowel, dan heb je kans dat stof je enemy is, mits je filters voor je fans heb gebruikt.

Just a thought.

Misschien wat pics van je systeem voor handen ? Bios ven je mobo wel eens ge-update ? Is je kamer koel of warm ? Kleine dingen die net het verschil kunnen maken voor instabiliteit.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben iets verder, maar nog niet bij een oplossing.

Memtest heeft na dag draaien 25 tests gedaan, en geen enkele fout gemeld.

Ik heb de hele computer afgestoft, maar dat heeft geen verbetering opgeleverd (behalve dan dat de binnenkant er schoner uitziet).

Tijdens het schoonmaken heb ik de koeler van de processor losgehaald. Ik zag dat het vlakje met koelpasta (de 'thermal pad', zoals AMD het noemt) aan vervanging toe is. Ga ik straks doen.

Toen ik daarna bij het opstarten met de FSB-snelheid op 166 MHz weer een blauw scherm kreeg, stonden daar deze meldingen:

IRQ_NOT_LESS_OR_EQUAL

Daarna een tekst over wat te doen als je dit vaker hebt, en vervolgens:

*** STOP: 0xFFFE8080, 0x00000002, 0x00000001, 0x806EF2DC

Bij opstarten met FSB-snelheid 133 MHz of 100 MHz kreeg ik geen problemen.

Omdat in dat blauwe scherm stond dat ik mogelijk de cache in het BIOS moest uitzetten, heb ik dat geprobeerd. Als ik CPU cache level 1 en level 2 disable, dan start de computer heel traag op, maar dat doet hij wel bij 166 MHz. Ook na het opstarten is hij dan heel traag. Als ik alleen Level 2 enable, dan gebeurt hetzelfde, als ik alleen Level 1 enable, dan start hij normaal op (dwz, bij FSB 166 MHz krijg ik weer een blauw scherm, bij 133 of 100 MHz doet hij het gewoon).

Ik heb de indruk dat er iets mis is met (onderdelen op) het moederbord. Misschien ook met de processor, of mogelijk allebei.

Kunnen jullie hier iets mee?

Verwijderd

MadMarky schreef op maandag 12 september 2005 @ 00:30:

Maak de computerkast eens stofvrij met een stofzuiger, haal het zijpaneel er af en laat een tafelventilator naar binnen blazen
Doe it aub niet met een stofzuiger !!!! nog nooit gehoord van statische electricteit ofzo? Het zou de eerste computer die het er door begeeft. De beste manier om een pc uit te kuisen is met een penseeltje kan je niks stukmaken en toch voorzichtig het stof weghalen duurt missch net iets langer maar het werk is wel eens zo goed gedaan en je loopt geen risico's

Verwijderd

missch een domme vraag maar geeft hij dit probleem ook bij een koude start? dus nachtje laten uitstaan ofzo en dan opstarten met de 166 instellingen?

Verwijderd

en als je nou handmatig de instellingen van je cpu instelt nou weet ik even niet zo snel wat de mp is van een 3000+ ik dacht mp 13 en dan fsb 166 mhz= 2170 mhz, dit is als ik het goed heb de instelling die je cpu nodig heeft.Want misschien pakt je mobo wel een verkeerde mp, you never know.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 13 september 2005 @ 15:05:
missch een domme vraag maar geeft hij dit probleem ook bij een koude start? dus nachtje laten uitstaan ofzo en dan opstarten met de 166 instellingen?
Geen domme vraag, hoor. Maar hij heeft het probleem meteen; ook na een koude start.
en als je nou handmatig de instellingen van je cpu instelt nou weet ik even niet zo snel wat de mp is van een 3000+ ik dacht mp 13 en dan fsb 166 mhz= 2170 mhz, dit is als ik het goed heb de instelling die je cpu nodig heeft.Want misschien pakt je mobo wel een verkeerde mp, you never know.
Zowel bij 133 MHz als bij 166 MHz kiest het BIOS automatisch voor multiplier = 13. Ik ga eens proberen wat gebeurt als ik de multiplier anders instel.

Verwijderd

Topicstarter
Nou, dat stoeien met de multiplier levert interessante resultaten op.

De combi 12.5x166 werkt namelijk wél. Dat levert een processorsnelheid op van 2083 MHz, en bij het opstarten geeft de pc aan we met een Athlon XP 2800 + te maken hebben.

Dat doet hij ook bij de combi 16x133. Alleen is de processorsnelheid dan 2133 MHz.

Dat is nog niet helemaal de Athlon 3000 XP + in optima forma, maar toch wel een flinke verbetering.

Ik heb ook nog varianten met 200 MHz uitgeprobeerd, maar dan start Windows niet op. Ik geloof ook dat dat een stand is die vooral geschikt is voor de Athlon 3000 XP met 400 FSB. Die van mij heeft 333 FSB.

Nu blijft alleen de vraag: wat is sneller? Kies ik voor 12.5x166 of 16x133?

• Hoogie2004
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 06-02 15:13

Hoogie2004

Whohooooo

ik zou gaan voor de 12.5 X 166
das volgens mij sneller, je geheugen loopt sneller en de clockfrequentie van je cpu is ook hoger

My iRacing profile | Strava

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

[search=IRQ_NOT_LESS_OR_EQUAL]

WOS FAQ

Driverprobleem dus. Probeer eens nieuwe stuurprogramma's voor de chipset van je moederbord te installeren: nVidia site

🖥️ | 🚗

Verwijderd

Topicstarter
Het werkt allemaal weer normaal. Of het nou door het gerommel aan de snelheden ligt of toch aan het afstoffen; ik kan de pc nu weer draaien op 166 FSB, mp=13, en dus op 2,17 Ghz. De temperatuur van de processor komt niet veel hoger dan 54 graden.

Ik ben erg blij, hoop dat dat niet te voorbarig is, maar dank jullie in elk geval hartelijk voor de tips!

Verwijderd

Hehe, stof maakt meer kapot dan je denkt :) Blij dat het weer goed loopt voorlopig, houden zo ;)
Pagina: 1