Pages spellingscontrole naar het Nederlands?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.250 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik draai een engelstalige installatie van Tiger op mijn PM G5, en ik krijg het in Pages niet voor elkaar om de spellingscontrole standaard in het Nederlands in te stellen. De taal van het OS staat netjes op Engels, en ik heb voor spelling gewoon NL ingesteld. In elke andere applicatie werkt dit gewoon, want in Textedit, Mail, en andere apps checkt hij in het Nederlands.

In Pages krijg ik het echter niet voor elkaar, hij blijft Engels al voertaal gebruiken. Ik heb wel via een omweg in elk nieuw document de Nederlandse taal ingesteld (gewoon de 'blank template' aanpassen naar Nederlands), maar als ik een bestaand document open, dan begint hij nog steeds in het engels te checken. Het vreemde is dan de andere iWork applicatie, Keynote, wel gewoon de systeeminstellingen overneemt en in het Nederlands checkt.

Weet iemand hoe ik dit correct in kan stellen?

Verwijderd

Heb je in Pages de spelling wel apart ingesteld? Ga naar "Wijzig" en dan naar "Spelling > Spelling". Of je gebruikt de shortcut "Appeltje :". Vervolgens kun je daar een keuze maken uit een aantal talen. Ik heb (nog) geen engels OS maar in jouw geval zal het menu wel "Edit" heten.

Deze optie geldt overigens voor meerdere Apple producten.

• Kurkentrekker
  • Niet online
Dat klopt, dat werkt in alle Apple producten, behalve Pages. Dat venstertje ziet er namelijk net iets anders uit, waardoor ik geen vakje heb om de taal in te stellen.

Hier de 'standaard variant, zoals hij in alle apps behalve pages voorkomt:
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~aalde800/got/mail.jpg

En hier de versie zoals Pages hem laat zien:
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~aalde800/got/pages.jpg
In Pages blijft hij de englese dictionary gebruiken, tenzij ik expliciet aangeef in een inspector windows onder "Text" en "more" dat ik NL wil hebben. Ik heb dus geen zin om dit voor elk document dat ik open te moeten doen.

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03-12 13:40

dawuss

gadgeteer

Volgens mij zit de taal in de styles ingebakken bij Pages. Die zou je kunnen proberen te bewerken.

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

Verwijderd

Dat is raar, bij mij kan ik namelijk gewoon een andere taal kiezen. Bij jou lijkt die optie weggevallen zijn. De ruimte is er wel voor aanwezig. Ik heb dan wel een Nederlandse versie maar dat zal niets moeten uitmaken.

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/~j.rietberg1/Pages.jpg

Ik denk dat het dan ligt aan de talen die beschikbaar zijn. Wanneer je de info opvraagt van je applicatie Pages (Op het icoon van Pages staan en dan Appeltje-I.) Bij talen in dit scherm heb ik Engels en Dutch staan. Daar kun je namelijk ook talen toevoegen en verwijderen.

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/~j.rietberg1/Pages2.jpg

• Kurkentrekker
  • Niet online
Vreemd, ik heb mijn instellingen net zo staan. In het vakje 'languages' staan Dutch en English (in die volgorde), maar het enige verschil met jouw instelling is dat bij mij English grijs is. Ik kan hem dus niet uitvinken:

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~aalde800/got/pages2.jpg

Wel vreemd, want op mijn iBook doet zich hetzelfde voor. (ook iWork icm Tiger)

Er is toch wel iemand met een engels OS die zijn spelling in het NL heeft weten te zetten in pages?

Edit:
Ik ben er inmiddels achter, mijn vermoeden blijkt door diverse stukjes tekst op internet te worden bevestigd. Pages neemt als enige applicatie de systeemtaal over, en niet de standaard taal die voor de spellchecker gebruikt wordt. Als ik daarom onder "international" de taal wijzig naar Nederlands, (en ik dus heel OS X in het Nederlands draai), dan pakt Pages wel NL als standaardtaal.
Toch jammer, dit is wat mij betreft wel een serieus minpunt aan Pages, ik hoop dan ook op verbetering in nieuwe versies.
It suddenly struck me what might be happening with the Dictionary setting in Pages that I have mentioned in two previous emails to you--Pages takes its Dictionary settings from the International setting in System Preferences! I was running this in English and not British English so the Pages dictionary was always auto-reverting to the English setting. I just changed to the British English setting in International under System Preferences and now the Pages dictionary has changed to British English! I wonder if this is documented in the huge manual (RTFM)--have to look. It seems a bit of a quirky behaviour but maybe Pages and Keynote are relying heavily on OS level functions. "

[ Voor 58% gewijzigd door Kurkentrekker op 12-09-2005 16:32 ]

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:04
WTF? Wat een waardeloos iets! Dan is de spell checker _overal_ in het OS heerlijk uitgevoerd, maar daar gaan ze dan weer helemaal anders werken *barf*

Liege, liege, liegebeest!

• The Evil Brain
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 03-11 18:47
Stom idd. barticus, heb je het al doorgegeven aan Apple? Misschien doen ze er dan iets aan in de volgende versie.

• Qorne
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-03-2018

Qorne

Think Different

Heb je de legale versie van iWork? of die gelekte versie die van de MAC EXPO afkwam en officeel alleen voor Apple mensen is?
Zoja, dan kan het aardig kloppen, heb alle 2 de versies gehad, nu weet ik het niet 100% zeker meer maar ik dacht dat Pages legaal wel een dropdown menu had om het op een andere taal te zetten.

[ Voor 44% gewijzigd door Qorne op 13-09-2005 18:52 ]

• Kurkentrekker
  • Niet online
Heb je de legale versie van iWork? of die gelekte versie die van de MAC EXPO afkwam en officeel alleen voor Apple mensen is?
Deze stond voorgeïnstalleerd op mijn Powermac toen ik hem uit de doos haalde, lijkt me sterk dat ze me met een gelekte versie opgezadeld hebben.

[ Voor 15% gewijzigd door Kurkentrekker op 13-09-2005 19:28 ]

• Plankton
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12:05
Ik zit met hetzelfde probleem, alleen heb ik nog geen oplossing gevonden. Onder landinstelling (in systeemvoorkeuren) heb ik Nederlands bovenaan de lijst staan, maw, heel OSX is keurig in het Nederlands. Behalve dus de spellingscontrole van Pages ('08). Mijn spellingsvaardigheden zijn wel in orde, daar niet van, alleen krijg ik constant rode stippellijntjes onder elk woord dat ik typ. Weet iemand hoe ik dit op kan lossen? Ligt het misschien aan het feit dat ik mijn macbook in de VS heb gekocht?

• Plankton
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12:05
Plankton schreef op zondag 11 januari 2009 @ 18:15:
Ik zit met hetzelfde probleem, alleen heb ik nog geen oplossing gevonden. Onder landinstelling (in systeemvoorkeuren) heb ik Nederlands bovenaan de lijst staan, maw, heel OSX is keurig in het Nederlands. Behalve dus de spellingscontrole van Pages ('08). Mijn spellingsvaardigheden zijn wel in orde, daar niet van, alleen krijg ik constant rode stippellijntjes onder elk woord dat ik typ. Weet iemand hoe ik dit op kan lossen? Ligt het misschien aan het feit dat ik mijn macbook in de VS heb gekocht?
Opgelost (opeens) }:O

Appeltje-A
Info
Tekstinfo
Meer
Taal -> Nederlands

• MarkvE
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 30-01 17:16
Plankton schreef op zondag 11 januari 2009 @ 18:20:
[...]

Opgelost (opeens) }:O

Appeltje-A
Info
Tekstinfo
Meer
Taal -> Nederlands
Maarja, dan moet je dat dus elke keer bij elk nieuw document doen (iets wat ik al doe). Het irritante is dat je Nederlands niet als standaard kan instellen als je Engels als taal hebt voor het besturingssysteem.

Vormkracht10

• m_a_rnix
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-03 14:09
Je kan wel een eigen template maken, waarin je je verschillende stijlen standaard Nederlands maakt. Dit template standaard gebruiken en je bent klaar.

Verwijderd

Dit schijnt ook te werken, ik hoor veel mensen erover maar heb niets zelf getest..

http://en.onsoftware.com/...naries-to-os-x-and-iwork/
Pagina: 1