Toon posts:

VLAN over Cisco Switches

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb diverse Cisco 3550 switches en 1 3750 Switch, nu wil ik in totaal 4 VLAN's configureren op verschillen site's. Het probleem is alleen dat alle site's gebruik moeten maken van de DHCP server en internet verbinding op het 1e VLAN. Heeft iemand hier een oplossing voor of een draai in de goede richting.

Verwijderd

Mogen we alsjeblieft ietsje pietsje meer info????

Hoeveel 3550's???
Wat routeerd? L3 images waarop dus?
Hoeveel sites???
Waar staat de DHCP?

Verwijderd

Topicstarter
Hier wat meer info,

het gaat om 4 sites,

Site 1, DHCP server (W2003), Cisco 3750 en 3 stuks 3550. Vlan 1
Site 2, 1 Cisco 3550, 3 vlan's , nl vlan1, vlan 2 en vlan 4
Site 3, 1 Cisco 3550, 3 vlan's , nl vlan1, vlan 3 en vlan 4
Site 4, 1 Csico 3550, 2 vlan's , nl vlan 1 en vlan 4

Volgens mij is het de bedoeling dat elke switch afzonderlijk de routering regeld, maar als dat anders kan/moet, is dat natuurlijk geen probleem

• Eboman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-05 11:40

Eboman

Ondertitel

Volgens mij is het een kwestie van het dhcp helper commando (per VLAN) gebruiken om aan te geven aan de clients en de switches waar de DHCP te vinden is, je zult hiervoor routeringen moeten aanbrengen tussen de VLAN's hiervoor, maar dat moet je al voor het internet neem ik aan.

[ Voor 4% gewijzigd door Eboman op 11-09-2005 22:03 ]

Signature

Verwijderd

Nu is het de vraag of je zeker weten wil wat je zegt wat je wilt :P.

Je hebt dus 4 Locaties. En je wil over de WAN-links tussen deze locaties VLAN verkeer oversturen, dat betekend dus ook dat je broodkast en andersoortig controle verkeer over je WAN link stuurt. Wat voor een WAN-links heb je?

Stel je deze vragen:

-Is het misschien niet makkelijker om verschillende Vlans op de verschillende sites te maken en de toegang tot andere vlans met access-lists te regelen?

-De 3550 kan ip helper spelen of zelf ook dhcp, waarvoor per se de W2k3 bak?

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-04 11:59

TrailBlazer

Karnemelk FTW

ip helper kan je gewoon dichtzetten voor al het niet DHCP broadcast vekeer

• MeatGrinder
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 03-10-2025
Je kan ook gebruik maken van dhcp-relay, lijkt me een meer elegante oplossing.

• hanhoo
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22-04 09:41
DHCP relay, wat mij betreft ook the way to go.

Verwijderd

ip helper adres is dhcp relay (dacht ik)

Maar om het andere punt aan te tippen, als je je trunks over je WAN verbinding wil tunnelen, ga je (zoals iemand anders al aangaf) een hoop broadcast verkeer ook over je netwerk gooien.

Het is misschien makkelijker om op alle locaties aparte vlan's aan te leggen

dus:
Site 1, DHCP server (W2003), Cisco 3750 en 3 stuks 3550. Vlan 1
Site 2, 1 Cisco 3550, 3 vlan's , nl vlan 2, vlan 3 en vlan 4
Site 3, 1 Cisco 3550, 3 vlan's , nl vlan 5, vlan 6 en vlan 7
Site 4, 1 Csico 3550, 2 vlan's , nl vlan 8 en vlan 9

En dan specifiek routeren tussen vlan 1, 2, 5 en 8. Apart routeren tussen 4, 7 en 9

Vlan 3 en 6 hoeven niet gerouteerd te worden (volgens je eigen lijstje)

[ Voor 93% gewijzigd door Verwijderd op 14-09-2005 23:46 ]

• hanhoo
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22-04 09:41
Ik denk dat je nu juist het mooie concept van VLAN's omzeild. Routering kost meer performance dan switching.

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:43

Duinkonijn

Huh?

Verwijderd schreef op woensdag 14 september 2005 @ 23:37:
ip helper adres is dhcp relay (dacht ik)
klopt..

gezien je met nog al veel sites werkt neem ik aan dat er op elke site wel een server / router staat. als je van die een dhcp server maakt...

of bedoel je met sites de verschillende patchkasten of zo?
op welke snelheid zijn ze aan elkaar gekoppeld?

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

• DavidK
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-12-2022
hanhoo schreef op donderdag 15 september 2005 @ 13:55:
Ik denk dat je nu juist het mooie concept van VLAN's omzeild. Routering kost meer performance dan switching.
Dat routering meer CPU kost klopt, maar daar zijn die 3550's op gemaakt. Wanneer je in bovenstaande situatie routering inschakeld per site, dan houd je al het broadcast verkeer van alle vlan's van je WAN links weg (wat reeds eerder vermeld is). Wanneer je je bandbreedte niet aan broadcast wilt gaan verspillen dan dien je per per (sub)lokatie een vlan te creeren en gebruik te maken van dedicated ip ranges per tussenliggende connectie. Mocht het zo zijn dat over bandbreedte niet te klagen hebt, dan kun je inderdaad gewoon Q trunks aanmaken tussen de lokaties om zodoende flexibel te zijn met betrekking tot je vlan's.

Wat voor bandbreedte heb je eigenlijk? Heb je een tekening?
Pagina: 1