Toon posts:

vastlopers tijdens gamen.

Pagina: 1
Acties:
  • 251 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
beste tweakers,

ten eerste: sorry als ik dit topic in het verkeerde forum heb geplaatst, maar ik weet echt niet waar mijn probleem vandaan komt. Dit forum leek me het beste.

hier dan mijn probleem (ik ben er al eens eerder mee bij tweakers geweest):
Als ik een spel speel, maakt niet uit welke, en ik speel een tijdje bevriest het beeld. Naast spellen spelen doe ik verder weinig wat veel van mijn pc vergt.
Hier alle dingen die ik zelf al heb geprobeerd:

-drivers moederbord + bios ge-update via msi live update programma
-drivers video kaart ge-update
-nieuwe installatie gemaakt (windows XP+SP2)
-nieuwe voeding gekocht (in de gebruiksaanwijzing van de video kaart stond dat mijn oude voeding niet voldeed aan de minimale eisen). Heb nu een tagan 480-U22 gekocht
-een ventilator in de behuizing gezet (de CPU werd nogal warm, nu komt de temperatuur niet boven de 60 graden)
- in BIOS internal video mode op disabled gezet
- het geheugen getest met "memtest86"
- ook de onboard geluidskaart en onboard netwerkkaart drivers ge-update via msi

niets hielp, ben terug gegaan naar de winkel daar hebben ze de voeding en video kaart vervangen voor een nieuwe (dezelfde). Het probleem blijft voortduren.

Wat ik nu zelf gedaan heb:
- pc in geaard stopcontact gedaan.
- video kaart getest 3dmark05 (3730 punten, dat is gewoon goed)

Heeft iemand enig idee wat mijn probleem kan zijn? compatibiliteits problemen misschien? Ik snap er echt niets meer van en ik heb weinig zin om mijn pc weer weg te brengen naar de winkel om hem vervolgens met hetzelfde probleem terug te krijgen.

Mijn specs:
AMD athlon 64 3000+ venice
MSI RS480M2, Xpress200 (mATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA-RAID, VGA, 1394)
XFX GeForce 6600 GT 256 MB DDR 3 PCI-e DVI/TV out
1GB DDR400 PC3200 OEM MEMMAXX
DVD-rom+DVD reWriter
Maxtor 250Gb SATA schijf
Nfren TFT scherm
Tsunami TS vigro II behuizing

,wien

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 11-09-2005 21:37 ]

• Jckx
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Wat voor voeding heb je?

[ Voor 57% gewijzigd door Jckx op 11-09-2005 21:14 ]

Verwijderd

Topicstarter
het is een tagan 480-U22, 480 Watt en genoeg amps op de rails 28/48/28 geloof ik.

link: http://www.tagan.de/pages/products/2forceS/tg480_u22.html

deze hebben ze in de winkel al eens vervangen, lijkt me sterk dat twee voedingen hetzelfde probleem geven.

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 11-09-2005 21:16 ]

• Nick The Heazk
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07-09-2024

Nick The Heazk

Zie jij er wat in?

Welke games heb je allemaal geprobeerd? Misschien zijn er andere instellingen die verkeerd staan?

Performance is a residue of good design.

Verwijderd

Topicstarter
Hier alle games die ik heb, allemaal lopen ze vast:
Age of empires III trial
Battlefield 2 demo
GTA san andreas
Brothers in arms
Battlefield vietnam
Battlefield 1942
Far cry
Command and conquer generals
De sims 2

in een wat ouder spel als bf1942 loopt ie wel eens waar minder vaak en pas na een langere tijd vast, maar vastlopen doet hij tog.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 11-09-2005 21:24 ]

• Nick The Heazk

Nick The Heazk

Zie jij er wat in?

Heb je al wat 'gespeeld' met de instellingen van hardware accelleration en dergelijke?

Hoewel je graka en proc het moeiteloos moeten aankunnen zijn het desalniettemin grafisch veeleisende games.

- Heb je enige idee sinds wanneer je games vastlopen (ik vermoed dat het niet altijd zo is geweest)?
- Misschien na het installeren van een bepaald programma? (Norton Anti-Vir die wil updaten? ZoneAlarm die een venstertje geeft?)
- Al geprobeert om een aantal games opnieuw te installeren?
- Heb je het probleem ook met vrij oude games (Sim City or the likes) die niet grafisch veeleisend zijn?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hardware acceleration al eens uitgehad, maar nooit de tussenstapjes geprobeerd.

- ik heb het al vanaf dat ik deze pc kocht.
- Het gebeurt niet na het installeren van een programma
- Ik heb heel de hardeschijf al eens geformatteerd gehad en alles opnieuw geinstalleerd.
- Ik vind battlefield 1942 grafisch tog niet veeleisend, dat draait mn oude 800Mhz en Geforce 2 nog wel.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 11-09-2005 22:08 ]

• Nick The Heazk

Nick The Heazk

Zie jij er wat in?

Neen, maar alle games die je vermeld maken gebruik van 3D graphics. Daarom dat ik me afvroeg of hij het bij (isometrische) 2D-games ook vastloopt.

• KneppaH
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online

KneppaH

Singleplayer/Co-op

Misschien wordt je videokaart te warm. Check de airflow in je kast.

AMD X6 1055T @ 3,6Ghz, 2x AMD HD6850 Toxic @ 1Ghz/4,8Ghz, 8GB DDR3, Asrock Extreme III, Anteq HCG 620, Scythe Mugen 2

Verwijderd

Agp fastwrite wel eens uitgezet in het bios ??? mischien dat het werkt

Verwijderd

tis je videokaart.. vraag de winkel waar je hem gekocht hebt voor een nieuwe. bekend hitteprobleem bij de 6 series XFX kaarten. Dingen worden over de 100 graden en dat kan het ding niet hebben. Ik wissel de mijne (6800GT) om voor een X850XT PE dus, moet wel werken :P

• m9nossie
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23-08-2025
probeer is of je pc ook vastloopt als je hem bijvoorbeeld stressed met Superpi, als hij dan vastloopt, doe het dan nog een keer met speedfan aan om de voltages te bekijken.

http://files.extremeoverclocking.com/file.php?f=36

http://www.image-shared.com Fast and most reliable Image Hosting

Verwijderd

Trouwens die mobo van je is speciaal voor ati kaarten (om in crossfire te draaien) en je hebt een nviadia kaart??
Is dat het niet miss?

• M@NIC
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-05 23:06
AGP ff op 4x zetten ipv van 8x? :)

[ Voor 4% gewijzigd door M@NIC op 11-09-2005 22:58 ]

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Ik vind eerlijk gezegt je CPU nogal wat warm, mijne (64 2800+ @ 3000+) komt niet boven de 40°. Zelfs @ 3200+ komt die nog niet in de buurt van 60° (eerder 45°, idle: 40°) met ene boxed koeler. Een venice zou dan toch geen 60° moge hebben? Of heb je hem zo veel overclocked, indien dit het geval is haal die overclock er eens af.

@Motionknight: zou niks mogen uitmaken, een X800 zou ook perfekt moeten draaien op een nForce4. edit: Waar haal je trouwens dat van Crossfire? Het bord heeft toch maar 1 PCI-ex (x16) en het Crossfire mobo van MSI is de RD480 neo2

[ Voor 17% gewijzigd door kluyze op 11-09-2005 23:16 ]

Verwijderd

mensen, neem van mij aan, ligt nergens aan dan aan de videokaart.

@ TS : Installeer RivaTuner maar eens, laat de core temp eens loggen en kijk hoe hoog hij komt tijdens AOE3 demo... bij mij +100 graden C.. beetje hoog als je het mij vraagt he :)

• ThaHandy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-05 20:12

ThaHandy

Discovery Channel

Verwijderd schreef op zondag 11 september 2005 @ 22:18:
tis je videokaart.. vraag de winkel waar je hem gekocht hebt voor een nieuwe. bekend hitteprobleem bij de 6 series XFX kaarten. Dingen worden over de 100 graden en dat kan het ding niet hebben. Ik wissel de mijne (6800GT) om voor een X850XT PE dus, moet wel werken :P
dat vermoed ik ook

geen idee of er noor nvidia een monitor is voor de GPU die die mem/core/temp kan bijhouden?
icm het spel in "window-mode" te spelen

[ Voor 4% gewijzigd door ThaHandy op 11-09-2005 23:02 ]

Verwijderd

die zit erop ja, maar je moet proberen het spel fullscreen proberen te spelen zodat de kaart volledig moet 'werken' als je snapt wat ik bedoel.

het lijkt mij dat de kaart zoveel energie omzet per seconde, dat hij te warm wordt... de koeler van de XFX kaart is ook te klein... bovenop de core zit een passieve blok, met daarnaast een kleine koeler ==> geen nut want er is geen airflow (warme lucht komt langs passief blok aan de zijkanten eruit, stijgt er wordt door de fan weer terug geblazen... warm + warm = warmer... |:(

Verwijderd

Topicstarter
-De video kaart is al eens vervangen, bij de winkel werd hij ook te heet.
-De video kaart is idle zon 45 graden en als ik een tijdje speel en dan terug ga naar windows en meet ongeveer 60/70. Dat is wel via eigenschappen op het bureaublad.
-Ik kan alleen de volts niet meten met speedfan, staat gewoon 0. K weet ook niet waarom
-AGP fastwrite en AGP naar 4x zetten lijkt me moeilijk in een PCI-e slot 8)7
-Ik zal vanmiddag eens loggen met rivatuner en testen met superpi, ben nu niet thuis.

,bedankt

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 12-09-2005 10:09 ]

• kluyze
  • Niet online
60-70° voor een GPU is niet te warm, ik zit nu alleen op GOT (3 IE vensters open) en mijn kaart staat op 60° (6800LE @ 2D:300/798MHz) en hij loopt niet vast.

Toch denk ik nog altijd dat het aan je cpu ligt (niet zo zeer te hoge temp, je CPU mag iets van een 90° hebben. Maar ik denk dat je een redelijk hoge overclock hebt aangezien je CPU 60° word. Mijn CPU is opt moment van typen 34° met een overclock van 12%.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de CPU niet overclocked, hij is idle zon 50 graden en stressed 58-60. Ik denk dat de AMD koeler gewoon nogal brak is. Maar dat van de video kaart is niet echt precies gemeten, gewoon via eigenschappen in windows en niet tijdens het spelen. NA het afsluiten van het spel.

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 12-09-2005 13:36 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net rivatuner laten lopen en een logfile laten maken. Ik ging AOEIII spelen en na 5 minuten liep hij al vast :( :r Toen ik terug kwam en de logfile las stond de temperatuur toen hij vast liep op 68 graden.

update: heb net ff zo'n loei van een huishoud ventilator bij mn kast gehouden waardoor CPU niet boven de 50 kwam en mn video kaart niet boven de 65. Na n half uurtje bf2 spelen, vastloper. iemand nog suggesties?

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 12-09-2005 18:14 ]

• kluyze
  • Niet online
Was je CPU boxed of heb je er zelf een koeler opgehangen want 50° MET tafelventilator op een standaard AMD athlon64 is VEEL te hoog. Mijn is namelijk ook standaard de AMD fan. Daar is niks mis mee. Misschiens een brakke CPU?

Over je grafische kaart, is deze overclocked? Haal dat er eens af. Normaal is 68° niet zo extreem hoog, mijne doet dus ook 60° idle op het moment. Hoewel ik deze zeker niet verdenk, hij is toch al vervangen lees ik in je TS.

Je zegt dat je memtest hebt laten draaien? Heb je dit meerdere keren laten lopen? Zo niet, laat het eens ene 3-tal uurtjes draaien, dan kan je zeker zijn dat het niet aan je geheugen ligt.

Verwijderd

Topicstarter
- De CPU is boxed.
- mijn video kaart is niet overclocked.

ik zal memtest eens lekker lang laten draaien. Is er toevallig ook een manier om mijn CPU te testen?

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Verwijderd schreef op zondag 11 september 2005 @ 22:37:
Trouwens die mobo van je is speciaal voor ati kaarten (om in crossfire te draaien) en je hebt een nviadia kaart??
Is dat het niet miss?
Welke kaarten hij kan draaien hangt af van de interface en niet van de fabrikant.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• kluyze
  • Niet online
CPU testen kan met prime95 (dacht ik, ik heb het ooit geprobeerd maar kon er niet aan uit 8)7 ) Dit laten draaien en als er iets scheelt met je CPU of zo dat geeft deze een fout.

Edit: ik besef juist dat je pc hangt bij games dus is er een grote kans dat hij bij prime ook gaat hangen.

[ Voor 24% gewijzigd door kluyze op 12-09-2005 18:48 ]

Verwijderd

Topicstarter
Het is dus niet verstandig dat programma te draaien?
Waar kan ik zien of mijn mobo mijn video kaart ondersteunt?

• kluyze
  • Niet online
Als je videokaart past dan ondersteund hij dat wel. Het kan normaal geen kwaad om prime te draaien, het kan gewoon zijn dat je pc weer gaat hangen gelijk bij een game, omdat dit prog de pc zwaar gaat belasten, maar het kan ook gewoon zijn dat hij een foutmelding geeft.

Verwijderd

ga naar de winkel waar je je vga kaart gekocht hebt en vraag om een nieuwe.. deze is gewoonweg brak. }:O

Verwijderd

Topicstarter
memtest 3 uur laten draaien: 0 errors.
Prime 95 staat nu 15/20 minuten aan, CPU wordt maximaal 61C, geen errors. (ik zal hem nog een half uurtje laten lopen) ik heb trouwens de onderste test gedaan, weet niet precies hoe die heet en omdat hij nog bezig is kan ik niet kijken.

Correct me if im wrong, maar hier mijn conclusie:
mogelijke oorzaken:
-video kaart: getest met 3Dmark05 en is al eens vervangen volgens winkelpersoneel, kan het niet zijn
-geheugen: getest met memtest en is vervangen en in ander slot gestoken, kan het niet zijn
-voeding: al 2 keer vervangen, kan het niet zijn
-CPU: getest met prime 95, kan het niet zijn
-motherboard: niet getest, mogelijke oorzaak
-windows: misschien toch een driver probleem of een of andere instelling die fout is (denk er net aan dat ik nog even de tip van de hardware acceleratie moet gebruiken)

Klopt dit?

,bedankt voor de antwoorden :)

edit:
"het kan gewoon zijn dat je pc weer gaat hangen gelijk bij een game, omdat dit prog de pc zwaar gaat belasten"
Bedoel je nou dat ik ook nog moet gaan gamen terwijl ik prime95 draai?:o

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 12-09-2005 22:35 ]

Verwijderd

hallo *wordt ik genegeerd? :|*???

er is iets goed mis met XFX Geforce 6 series kaarten, mijn voorstel is om naar de winkel te gaan en een andere kaart (ati zou ik doen als ik jou was) en deze inleveren... teveel mensen teveel problemen.

Verwijderd

Topicstarter
je wordt niet genegeerd :? In mijn bovenstaande post staat duidelijk dat de video kaart al eens vervangen is.

Is dit misschien te proberen?: https://support.ati.com/i...ask=knowledge&folderID=27
Of is dat alleen voor moederborden waar ook echt een ati kaart aan zit, niet alleen de chipset?

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 13-09-2005 07:21 ]

• willyfreak
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 26-05 12:52
Verwijderd schreef op maandag 12 september 2005 @ 22:53:
hallo *wordt ik genegeerd? :|*???

er is iets goed mis met XFX Geforce 6 series kaarten, mijn voorstel is om naar de winkel te gaan en een andere kaart (ati zou ik doen als ik jou was) en deze inleveren... teveel mensen teveel problemen.
Hoeso ik vind ati beter 8)7
Ik heb zelf een XFX 6800 gt een van de eersten exemplaren dus als er iets mis mee zou moeten dan zouden dat met de eersten zijn.
En ik heb er nooit last van gehad.
En ik weet niet wat er dan mee mis zou moeten zijn.
Want zijn de temps van je gpu? (ik heb niet alles gelezen dus ik weet neit of het er al staat)
Ik denk dat je systeem toch te warm word op een of anderen manier want dan blijf die meestal hangen.
probeer eens te gamen met de zijkant open? kijken of die het dan wel goed doet

• objectief2
  • Laatst online: 12-01 14:22
Verwijderd schreef op maandag 12 september 2005 @ 18:38:
- De CPU is boxed.
- mijn video kaart is niet overclocked.

ik zal memtest eens lekker lang laten draaien. Is er toevallig ook een manier om mijn CPU te testen?
Ff zoeken op Google op een Burnintest. En als het kan zou ik ook eens een ander reepje geheugen proberen :)

Verwijderd

Topicstarter
-memtest heeft drie uur gedraaid, lijkt me niet het geheugen. Heb ook geen ander reepje om te testen
-temperaturen zijn het niet, heb met huishoudventilator tegen de kast gehangen.
-CPU getest met prime95
-kunnen het niet een of andere drivers zijn die ik gemist heb, iets met chipset ofzo?

• Ecto2002
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07-05 16:22
Geheugen kan echter nog steeds het probleem zijn aangezien het niet in deze lijst voorkomt :

http://www.msicomputer.co...eo_ddr400_recommended.asp

• DutchKid
  • Laatst online: 26-05 22:38
Misschien een kabelbreuk in de RPM indicatordraad van de CPU fan. But that's a longshot...

Verwijderd

Dat de videokaart al eens vervangen is, wil niet garanderen dat je nieuwe perfect is.
het feit dat ie al stuk geweest is geeft juist aan dat ie makkelijk stuk kan zijn.

de oplossing is toch zo makkelijk als wat

GAME MET EEN ANDERE VIDEOKAART, EN KIJK WAT HIJ DAN DOET.

is toch een basic uit de troubleshoot.

we horen het wel.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 11 september 2005 @ 22:15:
Agp fastwrite wel eens uitgezet in het bios ??? mischien dat het werkt
ja dat zal moeilijk gaan met pci-e weer eens niet goed opgelet 8)7 8)7 8)7

• wippo76
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17-05 08:32
ik verdenk je moederbord
ik heb het zelfde eens meegemaakt

nieuwe videokaart gekocht, nieuwe processor, ander geheugen, hahaha was het het moederbord 8)7
ook kwartiertje, half uurtje gamen en vast lopen.
in windows urenlang geen enkel probleem.
ik gebruik het bordje nu al stabiel server maar als hij moet gamen slaat hij uit :(

maar ik sluit me aan bij de andere dat 60 graden voor een venice 3000+ hoogt ongewoon is
ik heb er hier 10 tallen voorbij zien komen en voordat ik ze de deur uit doe test ik ze even met tempjes erbij maar kom nooit boven de 45 50 graden.

maar probeer eens een ander moederbordje en zoals boven gezegd word een ander videokaartje

ps: gebeurt het ook als je de onboard videokaart gebruikt???????

[ Voor 6% gewijzigd door wippo76 op 13-09-2005 11:13 ]

Ja zou ik ook zeggen

Verwijderd

Ik heb het zelfde probleem sinds ik een nieuwe processor heb.

Ik speel counter-strike (fps game) waarbij ik continu 100fps haal en het bevriesd ook bij mij. Mijn videokaart (Ati Radeon 9550 256MB) is passief gecoelt. Mijn coolblok wordt ook enorm warm zodra hij bevroren is, vandaag zet ik wat meer coolpasta er tussen en een active cooler system. (cooler erop dus). Je hoord vanavond of het werkt ;)

Mvg,

d0o

*EDIT*
Het is een gloednieuwe PC!, alleen een extra upgrade gehad van Amd Sempron 3000+ 1,8ghz naar Amd Athlon 64bit 3400 2,4ghz . Nieuw moederbord , 2x 512DDr alles erop en eraan. Bij mij wordt de videokaart erg warm, even wat coolpasta gehaald en een cooler dus ik post later deze dag nog even een reactie of hij het nu wel doet. **OOK AL DENK JIJ DAT HET IETS ANDERS IS** ;) Probeer zelf ook te ontdekken wat mijn prob is.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 13-09-2005 14:15 ]

Verwijderd

Topicstarter
Aan koeling zal het niet liggen, ik heb al een grote ventilator er tegenaan gehouden en met prime loopt hij ook stabiel.

Ik snap ook wel dat een nieuwe video kaart niet perfect is, maar bij 2 kaarten PRECIES hetzelfde probleem lijkt me nogal sterk. Ik heb ook geen andere pc/video kaart om dat te testen.

Ik zal nog een keer terug gaan naar de winkel. Waar hij al twee keer is geweest en ze weten het nog steeds niet op te lossen, hoewel ik al gezegd had dat ik geheugen en moederbord verdacht vond vervingen ze telkens de voeding en deden ze geheugen alleen in een ander slot.

ze mogen de pc alleen op komen halen, heb geen zin om hem weer n week kwijt te zijn (hebben alleen op vrijdag koopavond :| ) Verder zal ik er weer nadrukkelijk bijzeggen wat ik zelf al heb geprobeerd, net als de vorige keren.

@wippo: ik heb zelf ook sterk het idee dat het mn mobo is, of het is gaar, of incompatible met geheugen.

• wippo76
ja jammer dat je je mobo niet ff snel kan vervangen net zoals een videokaartje

veel mensen lopen dan het moederbordje voorbij
maar waarom ligt het altijd aan de dingen die je er op prikt?

ik begrijp dat je de pc heb laten maken bij een winkel?
of heb je alles zelf uitgezocht?

nog iets over de drivers ik denk dat dat het niet is hoor als je geen goede drivers hebt kun je helemaal niet gamen en haal je geen goede score in je testjes

heb veel venice systeempjes nu gebouwd en ze zijn stuk voor stuk heel erg stabiel (lees: lopen echt nooit vast) dus je hebt wel pech
gebruik overigens geen ati chipset maar altijd de asus k8n-e met nf4

[ Voor 42% gewijzigd door wippo76 op 13-09-2005 13:33 ]

Ja zou ik ook zeggen

Verwijderd

je kan wel allemaal leuk lopen denken,
maar als je nou zorgt dat je het test, dan weet je het.
klaar.

en anders breng je hem naar de winkel, en claim je dat je een nieuwe krijgt,
aangezien het al vanaf het begin dat je hem kocht was.
klaar.

Verwijderd

laatste keer, als je geld wilt verspillen, ga je gang.. :

de xfx geforce 6 series zijn flink nuked. test maar eens met een andere videokaart of ruil de jouwe om voor een ander merk (leadtek?)

succes

Verwijderd

Topicstarter
Jij beweert telkens dat XFX 6 series brak zijn, omdat ze te heet worden maar mijn kaart is nooit boven de 70 geweest. Ik zou het graag testen, maar heb geen andere video kaart liggen. enige optie is weer terug naar de winkel :( begin er nu tog wel een pesthekel aan te krijgen, al twee keer weg gebracht :(

• LorD_GyproX
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01-02-2025
Heb je windows 2000 of Win XP ? anders kijk even wat de laatste acties zijn van je pc in je logboek voor hij crasht.

Logboeken: Rechtermk op my computer => manage => Event viewer

Verwijderd

Topicstarter
Kan het niet echt vinden bij deze computer. Het is winXP pro

Verwijderd

dan wordt het configuratie -systeembeheer- logboeken :>
enne ik had ook troubles met mijn XFX series

enemy territory rtcw battlefield zelfde storyline

andere graphics kaart
eej hij doet ut ;)

[ Voor 65% gewijzigd door Verwijderd op 13-09-2005 20:51 ]

• ChangeLife4Ever
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07:38

ChangeLife4Ever

owned by above

Ik sluit me aan bij diegene die het moederbord verdenken... 'k Had namelijk zelf eenzelfde wazig probleem: [rml][ XP] DirectX werkt niet, OpenGL wel*[/rml]

Als het heelf even kan het moederbord toch op de een of andere manier vervangen en in ieder geval even testen met onboard zut. Dat gaf bij mij geen problemen namelijk.

Je kunt ook proberen WolfET of een ander OpenGL spel te spelen, mochtie dat wel doen, dan neig ik er nog meer naar, om het moederbord te verdenken...

remember your end, someone owns us

Verwijderd

Topicstarter
de normale return to castle wolfenstein draait ie wel, maar dat vergt ook geen tiet van mn systeem.
Ik heb naar de winkel gemaild en gezegd dat ik het moederbord verdenk en ik een ander moederbord krijgen ook goed vind, wacht nu op antwoord.

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Ik heb de zelfde configuratie als jij beschrijft met de volgende afwijkingen:
  • Processor A64 Winchester 3000+ overclocked met CG-ICS951412 (CPU=1890, FSB=210, Memory=210, AGP=70, PCI=35);
  • ASUS X600PRO als tweede video kaart (Surroundview) (core 400@462 , mem 300@336);
  • 2GB (4x512).
In het begin had ik veel problemen zonder te overclocken. Dit bleek de volgende oorzaken te hebben:
  • Verschillende merken geheugen;
  • Geheugen liep op CL2;
  • Warmte;
  • Drivers;
  • Direct X;
  • Voeding;
  • Temperatuur.
De problemen welke ik ervaarde waren de volgende:
  • Hangen tijdens games, met artifacts en geen meldingen in de eventlog;
  • BSOD's met IRQ_LESS_OR_EQUAL.
Om het systeem stabiel te maken deed ik een aantal stappen. Hierbij ging ik als volgt te werk:

Voeding vervangen
In mijn budget kast zat een 300W voeding specifiek voor Intel P4 (althans stond op het label). Vervangen door een budget Huntkey 400W voeding. Dit leek te werken maar af en toe bij Liquid in HW rendering en 3D games ging het systeem nog steeds onderuit. Niet zo frequent als voorheen maar toch te vaak.

Geheugen vervangen
Geheugen vervangen door 4 identieke reepjes. Probleem met Liquid was over, nooit meer terug gekomen. Alleen bij games was het toch een probleem.

Geheugen van CL2 naar CL2.5
De BIOS geupgraded en handmatig de CL van 2 naar 2.5 gezet in de BIOS. De problemen met Quake 3D Arena waren voorbij maar bij bepaalde games liep hij toch nog vast.

Drivers en DirectX
Bij MSI het ATI_RS480_AP01 package opgehaald en vanuit de SBDrv de drivers geïnstalleerd. Dit had weinig tot geen (dat weet ik nog niet exact) oplossing geboden. Toen de AMD processor driver update geïnstalleerd en toen bleek opeen Cool 'n Quiet te werken. Systeem werd ook stabieler met andere games maar toch niet helemaal. Toen de laatste ATI drivers geïnstalleerd met CC en DirectX 9.0c opnieuw geïnstalleerd. DirectX 9.0c bleek de oplossing voor alle problemen. Alleen één raar ding is dat de setup van DirectX nu niet meer loopt.

Temperatuur controle
Na enig zoeken kwam ik uit bij Speedfan. De meeste software kan dit board niet meten. Ik heb
Speedfan gedownload en geïnstalleerd. Omdat ik een dual monitor (nu inmiddels tripple) setup had kon ik speedfan op een andere monitor draaien en zag dat de temperaturen nogal de pan uitrezen. De ATI tool gaf tevens een hoge waarde aan.
Om dit op te lossen heb ik alleen een extra 12cm outtakefan geplaatst op de tweede FAN connector van het MB. Hiermee liepen de temperaturen aardig omlaag. De CPU fan is aangesloten op CFAN1 connector en de outtake fan op de SFAN1. Wanneer je dit andersom doet blijkt de CPU niet goed te koelen want de BIOS gaat ervan uit dat de CPU Fan op CFAN1 is aangesloten.

Instellingen Speedfan
  • Clock tab: Afblijven, selecteer hier niets!
  • Info tab: Alleen gebruiken om een default config op te halen;
  • Smart tab: Info over je HD, wel SMART aanzetten in de BIOS;
Het Speedfan config scherm ziet er bij mij als volgt uit:
Stap 1:
Afbeeldingslocatie: http://www.vanderwaals.net/tweakers/speedfan1.jpg
Stap 2:
Afbeeldingslocatie: http://www.vanderwaals.net/tweakers/speedfan2.jpg
Stap 3:
Afbeeldingslocatie: http://www.vanderwaals.net/tweakers/speedfan3.jpg
Stap 4:
Afbeeldingslocatie: http://www.vanderwaals.net/tweakers/speedfan4.jpg
Stap 5:
Afbeeldingslocatie: http://www.vanderwaals.net/tweakers/speedfan5.jpg

Uiteindelijk ziet het er allemaal als volgt uit:
Afbeeldingslocatie: http://www.vanderwaals.net/tweakers/speedfan6.jpg

Temperaturen
Voor mij liggen de temperaturen nu als volgt bij overclock configuratie:
  • Kast tussen de 34 en de 37 graden C.
  • CPU tussen de 30 en de 42 graden C (afhankelijk van Cool 'n Quiet).
  • Interne video tussen de 60 en de 66 graden C.
  • Extra video kaart tussen de 51 en 61 graden C.
  • Harddisk, tussen de 36 en de 38 graden C.
Instabiliteit
Het systeem blijkt in de volgende situaties instabiliteit te krijgen:
  • CPU boven de 50C;
  • Interne video en extra video boben de 70C;
  • Kast bovel de 45C, dan wordt de rest te warm.
Doe hier je voordeel mee zou ik zo zeggen _/-\o_

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt, hoewel ik niet precies hetzelfde probleem heb kan ik dit zeker gebruiken, iemand van het winkelpersoneel vertelde me dat ik eens zonder USB apparaten moet proberen te spelen, als dat niet werkt ga ik zeker proberen wat jij zegt.

,tnx voor de hulp :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 15-09-2005 07:30 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hmm........
ik ga gamen, alle USB dr uit, muis met dat groene verlengstuk aangesloten. Na een tijdje loopt hij vast. Ik muis kabel eruit en erin, niks. Dus ik d8 miss CD la open en dicht, en verrek alles gaat weer verder! Na 20 minuten weer, ik dus weer la open en dicht en alweer gaat hij verder! Na bijna n uur liep hij weer vast en hielp het niet meer, maar ik vind het tog erg vreemd dat als ik de cd la open en dicht doe (er zit wel een cd in van C&C generals, ik speel dan BF2 demo) dat het weer verder gaat. Is het dan toch een software probleem? Misschien de drivers van wim-bart, hoewel het bij hem vrij weinig deed. Of toch directx wat bij hem oplossing bood?

Waar kan ik directx halen (andere site als die van windows, heb ik zo mijn redenen voor :P )? zodat ik zeker weet dat ik de goede heb, google wist ik niet zeker welke ik nodig had (9.0c tog)

edit: heb m al, nu nog ff de oude uninstallen en deze erop. hmm directx heeft geen uninstaller kan weinig doen dus...... :|

edit2
: ik heb ff de eventviewer gebruikt en er staat zo eens elke 40 berichten dit:
Windows heeft het register van gebruiker WIEN/WIEN opgeslagen hoewel een toepassing of service tijdens de afmelding van het register gebruikmaakte. Het geheugen voor het register is niet volledig beschikbaar. Het register wordt uit het register verwijderd wanneer het niet langer in gebruik is.

Dit wordt mogelijk veroorzaakt door services die als een gebruikersaccount actief zijn. Probeer om de services zodanig te configureren dat deze als LocalService- of NetworkService-account worden gestart.

Zie Help en ondersteuning op http://go.microsoft.com/fwlink/events.asp

en dit staat er wel eens:
Kan beschrijving voor gebeurtenis-ID (26) in bron (ISService) niet vinden. De lokale computer beschikt wellicht niet over de benodigde registergegevens of DLL-berichtbestanden om berichten van een externe computer te kunnen weergeven. U kunt mogelijk de schakeloptie /AUXSOURCE= gebruiken om deze beschrijving op te halen, zie Help en ondersteuning voor details. De volgende gegevens zijn deel van de gebeurtenis: Het gebeurtenislogboekbestand is beschadigd..

edit 3: Nadat zojuist de pc weer is vast gelopen zie ik in de eventlog 2 verdachte dingen:

verdacht 1: De computer is opnieuw gestart na een foutencontrole. Foutencontrole: 0x100000ea (0x850d2020, 0x863abef8, 0xf7a47cb4, 0x00000001). Er is een dump opgeslagen in: C:\WINDOWS\Minidump\Mini091505-01.dmp.

Zie Help en ondersteuning op http://go.microsoft.com/fwlink/events.asp voor meer informatie.

Wanneer ik de dump open met kladblok is er niet veel van te maken, driekwart is onleesbare tekens

verdacht 2
: De ringbuffer waarin binnenkomende muisgegevens worden opgeslagen, is vol. (U kunt de bufferomvang via de eigenschappen van de PS/2-muis in Apparaatbeheer instellen.)

Zie Help en ondersteuning op http://go.microsoft.com/fwlink/events.asp voor meer informatie.

k heb de invoerbuffer even van 100 naar 300 gezet, helpt niet.

Als ik probeer om de CPU koeler er opnieuw op te zetten, moet er dan nieuwe koelpasta op? Of kan de oude blijven zitten (als die er uberhaupt zit). Ik wil gewoon eens proberen te koeler even opnieuw aan te sluiten, misschien dat hij niet helemaal goed zit.

Hopelijk is het nog een beetje overzichtelijk na al die edits

[ Voor 79% gewijzigd door Verwijderd op 15-09-2005 22:12 ]

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Foutencontrole: 0x100000ea (0x850d2020, 0x863abef8, 0xf7a47cb4, 0x00000001).
De bovenstaande melding is iets waar je je op moet focussen. Vooral de eerste is belangrijk en geeft aan waarom je systeem is gecrashed. Het is inderdaad een BSOD maar dat zie je niet omdat je systeem ingesteld staat op herstarten na een crash. (system properties - Advanced - Start/restart settings).

Wanneer je gaat Googlen op 0x100000ea vindt je een hoop artikelen. Merendeel gaat over Windows XP, 2000, 2003 in combinatie met, jawel, de video kaart. Zie ook de volgende link.

De meest interessante staat bovenaan, maar het verdiend de aanbeveling om ook eens andere artikelen te lezen.

Edit: Het valt me op dat het veel optreed bij GeForce kaarten als ik de diverse berichten lees.

Wat kan je nu het beste doen?
Ga als volgt te werk. Verwijder als eerste je extra video kaart en werk gewoon met de ingebouwde X200 kaart. Om problemen te voorkomen moet je je Device database opschonen. Dus na het verwijderen van je video kaart en de X200 aanzetten Windows XP opstarten en de volgende instellingen maken in je environment:
DEVMGR_SHOW_NONPRESENT_DEVICES=1
Afbeeldingslocatie: http://www.vanderwaals.net/tweakers/dev.jpg
Daarna start je de device manager op zet vanuit het view menu Show hidden devices aan. Speur nu naar NIET meer aangesloten hardware zoals hieronder afgebeeld:
Afbeeldingslocatie: http://www.vanderwaals.net/tweakers/devmgr.jpg
Zorg er voor dat je de LAATSTE ATI drivers hebt geïnstalleerd en DirectX 9.0c (staat op de MSI CD).

Test nu je systeem. Gaat deze weer onderuit dan heb je problemen met je Mobo. Dat is simpel.

Let op. Bij vervangen hardware je systeem powervrij maken, dus stekker er uit en zeker 30 seconden wachten tot alle condensatoren leeg zijn. ESD maatregelen zijn ook handig, want jouw probleem kan ook een gevolg zijn van ESD.

Is je systeem stabiel probeer dan het volgende:
Probeer een ATI kaart te lenen. Installeer deze en test deze. Gaat je systeem onderuit dan heb je een probleem met je Mobo, je PCIe slot kan defect zijn. Als je een NVidea kaart had met een extra power connector en die is NIET aangesloten geweest, dan hebben je powerlanes een opdonder gehad, Mobo is naar de binaire hemel om het maar zo te zeggen.

Neem (leen) een NVIdea kaart. Clean je device database (devicemanager) van nonpresent devices en plaats de kaart. Zorg ervoor dat het een ander type kaart is en zet zeker "Surroundview" UIT in de BIOS. Daarna alles wat met de interne kaart te maken heeft uitzetten.
Test nu je systeem met de laatste goedgekeurde drivers (dus niet beta). Installeer DirectX 9.0c opnieuw (op je MSI CD).

Werkt je systeem niet dan is er dus een probleem met de compatibiliteit tussen NVidea aan de ene kant en ATI chipset aan de andere kant. Zie hiervoor het MSI forum. Post hier eventueel je probleem. Werkt wel aardig.

Terug naar de shop. Je kaart is defect.

[ Voor 3% gewijzigd door Wim-Bart op 16-09-2005 09:03 ]

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Verwijderd

Topicstarter
tnx ik zal t volgende week (nu nogal druk) ns proberen, ff uitvogelen hoe ik die onboard video aansluit :p
welk spel kan ik trouwens het beste gaan spelen met dat onboard ding, of hoe test ik hem?

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 17-09-2005 17:38 ]

Verwijderd

Topicstarter
K zit nu achter de pc met de xpress 200. Wat is de beste manier om deze kaart te testen? gewoon bf1942 gaan spelen en kijken of ie vastloopt?:o

Kan mijn 6600 GT trouwens gewoon op mijn bureau liggen? Ik heb hem nu op mn bureau liggen met een doos eroverheen, zodat er zo min mogelijk stof op komt. Ik moet nu namelijk over een half uur weg en kan morgen pas weer verder testen.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 17-09-2005 19:30 ]

• -Sir_Killalot-
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-02 11:48
Verwijderd schreef op zaterdag 17 september 2005 @ 19:18:
K zit nu achter de pc met de xpress 200. Wat is de beste manier om deze kaart te testen? gewoon bf1942 gaan spelen en kijken of ie vastloopt?:o
Seems like a plan
Kan mijn 6600 GT trouwens gewoon op mijn bureau liggen? Ik heb hem nu op mn bureau liggen met een doos eroverheen, zodat er zo min mogelijk stof op komt. Ik moet nu namelijk over een half uur weg en kan morgen pas weer verder testen.
Beetje voorzichtig zijn met zo'n stukje hardware (zeker geheugen) kan geen kwaad, maar tlijkt wel of je met porselein in je handen zit :P. Moet je maar es een kast van iemand zn PC openmaken die al een tijd op zolder staat ofzo....wel ff een mondkapje om doen als je de stoflaag weghaalt :P

Ik vind 60 voor een Venice overigens ook nog steeds te hoog, ook al is het het probleem waarschijnlijk niet (gezien de CD lade). En de plek waar de echte koeling gebeurd is natuurlijk het contactpunt vd CPU op het koelblok. Mijn 3000+ is 27-28 graden idle en 45-46 stressed. Dit met een 30% overclock en Zalman 7000AlCu en AS5.
De max toelaatbare temp vd Venice (9nm) ligt lager dan voorgaande modellen (core revisies) en de aanrader is toch om 20 graden lager dan deze temp te blijven. 65-70 zou max zijn en daar zit je toch al aardig dichtbij in de buurt.
zie ook hier

Verwijderd

Topicstarter
Helpt het dan misschien om ff de koeler eraf te halen en hem er opnieuw op te schroeven. Ik heb hier geen koelpasta liggen en ik kan ook niet even naar een winkel om de hoek rennen, die is er niet :P

edit: Ik heb net 10 minuten bf1942 gespeeld en hij liep vast, hoewel ik gister ruim een half uur heb gespeeld met 1024*768 alles op high 20-30 FPS :P . deze keer wel wat anders, het geluid haperde weer, maar dit keer werd het beeld blauw met allemaal rijen kleine witte strepen erop. Toen hij weer in windows was weer van alles raars op het scherm, na een tweede herstart was alles weer normaal. Deze foutmelding kwam tevoorschijn rond te tijd van de eerste vastloper:

De computer is opnieuw gestart na een foutencontrole. Foutencontrole: 0x1000008e (0xc0000005, 0xe438a12f, 0xf028c9a4, 0x00000000). Er is een dump opgeslagen in: C:\WINDOWS\Minidump\Mini091805-01.dmp.

Dit is weer een andere als die ik eerst had, iets met KERNEL. k kwam er via google niet echt goed uit wat t nou was.

[ Voor 73% gewijzigd door Verwijderd op 18-09-2005 14:11 ]

• -Sir_Killalot-
Kan helpen, maar de regel is eigenlijk dat als je de koeler eraf haalt, je de pasta er ook opnieuw moet doen (geen goede verdeling meer ed.). En helemaal in jouw geval...dr zit waarschijnlijk een thermalpad ipv koelpasta op. Dat wordt schrobben. Dus laat dat maar even achterwege.

Check trouwens al je voedingskabeltjes es (vooral videokaart). Dat ze nergens tegenaanzitten (scheef) en goed verdeeld (dus geen HD en videokaart op 1 kabel, of al je HD's op 1 ed.). Dergelijke vreemde kleurenschermen heb ik ook es gehad. Bleek stom kabeltje van videokaart te zijn die er schijnbaar goed in zat, maar het dus niet...

[ Voor 38% gewijzigd door -Sir_Killalot- op 18-09-2005 14:10 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb geen kabel die direct in de video kaart moet, dat is bij de AGP versie. En ik heb maar 1 hardeschijf, die is al twee keer opnieuw aangesloten (bij het vervangen van de voedingen) dus dat lijkt me niet het probleem.

edit: Net bij het laden liep hij al vast en kreeg ik een blue screen of death met ongeveer de volgende foutmelding erop.

Er is een probleem opgetreden met waarschijnlijk het volgende bestand: ati2dvag
Het apparaat is in een oneindige lus blijven hangen
foutmeldingscode 0x000000 EA

deze twee komen uit de eventviewer:
1.Het stuurprogramma ati2dvag voor het displayapparaat \Device\Video0 is in een oneindige lus terechtgekomen. Dit wijst doorgaans op een probleem met het apparaat zelf of op een verkeerde programmering van het apparaat door het stuurprogramma. Neem contact met de leverancier van het apparaat op voor eventuele updates van het stuurprogramma.

2.
De computer is opnieuw gestart na een foutencontrole. Foutencontrole: 0x100000ea (0x854295f8, 0x83d78700, 0xf79a3cb4, 0x00000001). Er is een dump opgeslagen in: C:\WINDOWS\Minidump\Mini091805-02.dmp.

heb nog n keer gespeeld, weer een vastloper. nu gewoon een bevroren scherm en geluid.
betekent dit dat mijn mobo brak is?

wtf, zit ik gewoon rustig in windows krijg ik het volgende in een keer:
De computer is opnieuw gestart na een foutencontrole. Foutencontrole: 0x1000008e (0xc0000005, 0x805e1190, 0xef175c34, 0x00000000). Er is een dump opgeslagen in: C:\WINDOWS\Minidump\Mini091805-03.dmp.
volgens mij is er iets goed mis met dat mobo

[ Voor 129% gewijzigd door Verwijderd op 19-09-2005 17:14 ]

Verwijderd

Topicstarter
schopje

[ Voor 111% gewijzigd door Verwijderd op 19-09-2005 17:14 ]

Verwijderd

Topicstarter
Als ik het mobo moet vervangen, is het dan genoeg om gewoon op de garantie te vallen en dus het zelfde mobo terug te krijgen. Hoewel het winkelpersoneel tegen me zei dat het mobo het probleem niet was :S Of raden jullie me een andere aan, asus ofzo. Moet er natuurlijk wel een zijn die mijn geheugen ondersteunt. De onboard video heb ik niet per se nodig en hij mag ook gewoon ATX. De ms-7093 die ik nu heb is mATX.

ik gooi nu in ieder geval de 6600GT ff terug, loopt alles tog net ff wat sneller. Dan game ik wel weer als alles verholpen is.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 19-09-2005 17:15 ]

• wippo76
kan je de asus a8n-e aanraden is erg stabiel bordje

jammer dat je oem geheugen hebt gekocht ik doe het niet meer vaak problemen mee gehad
koop voor deze bordjes altijd kingston value werkt altijd en erg stabiel

Ja zou ik ook zeggen

• norris92
  • Laatst online: 07-02-2024
probeer idd gewoon een ander moederbordje. online bestellen bij je computershop en als je pc het daarmee nog niet doet, stuur je m gewoon binnen 7 werkdagen terug. (misschien een bordje met andere chipset? al zal dat het probleem wel niet zijn)
suc6

• WillemJanJansen
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-03 15:43
Heeft de winkel de PC in elkaar gezet? Zo ja, dan geef je hun gewoon die computer en zeg je dat ze het ding moeten fixen. Het is dan eigenlijk hun probleem en niet jouw probleem. Als ik jou was zou ik idd die koeler er af halen, de thermal pad er af schrapen en gewoon goede koelpasta er tussen doen ( dun laagje, goed verdelen.) Zo'n temperatuur doet het misschien maar het lijkt mij niks. Ik vind het nu al minder al komt mijn 2800+ Barton boven de 45 graden. En ja, de max temp van mijn processor is 80 graden. Jouw venice zou veeeel koeler moeten zijn zoals de mensen hier boven zeggen.

Verwijderd

Topicstarter
MSI RS480M2. Xpress 200 (mATX. PCI-e. Sound. LAN. SATA-RAID. VGA. 1394) 114,95
Asus A8N-E. nForce 4 Ultra (Sound. LAN. SATA-RAID) 119,00

Dat scheelt 5 euro, miss dat als ik het lief vraag dat ze me dan een A8N-E geven voor 20 euro ofzo (met assemblage). Moederborden doe ik liever niet zelf aansluiten, ben daar nog n beetje n00b mee ;)

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 20-09-2005 10:07 ]

Verwijderd

Topicstarter
hmm ik zie dat veel mensen last hebben van de A8n-E met een maxtor HDD
Hier een lijstje met mobos die de winkel waar ik de PC gekocht heb aanbiedt:

http://www.compuzone.nl/index.php/18,hid--2,sgid--169

welke is dan echt een aanrader of juist een afrader, zodat ik zeker geen compatibiliteits problemen krijg. Ik kan wel reviews lezen, maar daar wordt dat niet in vermeld. Ik wil nu graag geen problemen meer :)

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 20-09-2005 10:10 ]

• wippo76
das een behoorlijk dure tent

een asus a8n-e kost zo rond de 85 euro!!

Ja zou ik ook zeggen

Verwijderd

Topicstarter
moet je dit eens kijken :S:
www.cool-prices.nl
www.compuzone.nl

Maar dat ter zijde, ik heb mn aankoop tog al gedaan. Wat is de beste keuze voor compatibiliteit en stabiliteit. Ik wil nu echt een degelijk systeem.

• -Sir_Killalot-
ander banknummer, maar voor de rest echt precies hetzelfde :P. Lol...Ze maken het ook niet eens moeilijk met die layout...
Maar dat ter zijde, ik heb mn aankoop tog al gedaan. Wat is de beste keuze voor compatibiliteit en stabiliteit. Ik wil nu echt een degelijk systeem.
Had je Prime95 al es geprobeerd? Je kan de 2e torture test mogelijkheid gebruiken (max heat), als je daarbij je CPU en mem zwaar onderclockt hebt en dan een error krijgt moet het je bord wel zijn.
(1e test = puur CPU
2e test = CPU en bord chipset, klein beetje RAM
3e test = CPU/chipset en veel RAM)
Deze methode ook gebruikt om de max snelheid van mn bord te vinden door met clockgen de FSB op te krikken, werkt super en snel. Let wel: ik zeg dus niet dat je moet gaan overclocken, gewoon alles standaard houden, maar CPU/mem buiten beschouwing laten door te underclocken.

[ Voor 6% gewijzigd door -Sir_Killalot- op 20-09-2005 18:05 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik had naar de winkel toe gemaild en heb vandaag een antwoord terug gekregen. Ze hadden een passend en redelijk voorstel voor me :) , maar daarvoor moesten ze eerst nog enkele gegevens hebben. Die heb ik nu gestuurd en ik wacht vol smacht op een antwoord.

Verwijderd

Topicstarter
Zo ik heb weer een mail terug. Ze komen de PC nu ophalen, zodat ik hem niet weer een hele week kwijt ben en dan vervangen ze het moedebord en het geheugen. Ik krijg waarschijnlijk ook twinmos of corsair geheugen, zodat het geen compatibility kan zijn en misschien een ander mobo. Als het probleem dan nog niet verholpen is weet ik het ook niet meer.

• wippo76
laat even weten als alles lekker draait
en wat er dan nu in zit

Ja zou ik ook zeggen

Verwijderd

Samenvatting:
- Voeding is al eens vervangen
- Grafische kaart ook
- Processor draait goed
- Systeem is niet overclocked

Dit zijn de dingen die ik allemaal gelezen heb.

Kan het dan niet zijn dat het mainboard vanaf het begin een "tik" heeft gehad?? of dat de chipset van het mainboard te heet wordt? Want hier heeft nog niemand over gesproken...

• Viper_4111
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:46
Hallo,-

De oplossing voor je probleem is een ATI kaart. Dit bord heeft gigantisch veel problemen met NVIDIA kaarten (ik kan het weten). Voorral met de 6 serie van Nvidia, bijgevoegd vind je een filetje dat ATI toegeeft. Ik raad je aan om heel snel naar de winkel te sprinten en die kaart om te ruilen naar een ATI kaart.

ATI Download

Dit heeft dus niks met alle andere dingen te maken behalve je VGA kaart. Deze word ook niet te warm ed maar er is gewoonweg een compatibiliteits probleem.

Hieronder nog een linkje waar je je laatste bios kan downloaden:

Bios kijken

Suc6 en ik denk dat er nu wel een slotje op kan :P

Geen informatie beschikbaar

Verwijderd

Topicstarter
ehm als je even 5 posts ofzo terug had gelezen had je gezien dat met de onboard kaart van ati hetzelfde probleem plaatsvindt.

Verwijderd

Waarom koop je in godsnaam een ATI chipset mobo als je onboard video niet gebruikt ? Deze mobo is alleen duur omdat hij "goede" onboard video heeft.

Als je op een ATI chipset een Nvidea videokaart gaat gebruiken is het logisch dat hij niet stabiel draait B)

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-05 11:34
Verwijderd schreef op donderdag 06 oktober 2005 @ 08:15:
Waarom koop je in godsnaam een ATI chipset mobo als je onboard video niet gebruikt ? Deze mobo is alleen duur omdat hij "goede" onboard video heeft.

Als je op een ATI chipset een Nvidea videokaart gaat gebruiken is het logisch dat hij niet stabiel draait B)
Dit is een puur overbodige post vol met onzin, want op een Nforce-bord (NVidia) kun je toch ook prima Ati-kaarten draaien?! Het zou gewoon moeten werken!

[ Voor 10% gewijzigd door The__Virus op 06-10-2005 15:44 ]

• IRCfreAk
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-04 17:15
ik weet het niet hoor maar mijn xfx 6600GT is 35 idle en 45 tijdens heavy gaming?

• nexhil
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:12

nexhil

BAM!

Verwijderd schreef op dinsdag 13 september 2005 @ 15:44:
laatste keer, als je geld wilt verspillen, ga je gang.. :

de xfx geforce 6 series zijn flink nuked. test maar eens met een andere videokaart of ruil de jouwe om voor een ander merk (leadtek?)

succes
mijn xfx 6600gt loopt anders als een zonnetje, helemaal met de zalman 700cu.

het is hetzelfde als roepen: alle marokkanen stelen.

• c00kie
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 01-05 09:40
wien_nl... Je hebt nu al een tijdje niks meer van je laten horen... Wil dit zeggen dat je probleem opgelost is?
ik heb gans deze post doorgelezen, maar ik heb niemand zien reageren op het feit dat je het hangen kon oplossen door de cd-rom te openen en terug te sluiten. Nu moet ik zeggen dat ik ook al een paar keren pc's heb binnengekregen die op willekeurige momenten vastliepen, bij zware belasting of idle, maar waar het probleem niet te vinden was... Tot de cd of dvd rom of schrijver vervangen werd, en de problemen waren opgelost ... Dus moest het nog niet opgelost zijn, zou je dat ook eventueel kunnen proberen...

Build a bridge, get over it... Specs : yes !!! website over bouwen & verbouwen

Verwijderd

The__Virus schreef op donderdag 06 oktober 2005 @ 15:43:
[...]

Dit is een puur overbodige post vol met onzin, want op een Nforce-bord (NVidia) kun je toch ook prima Ati-kaarten draaien?! Het zou gewoon moeten werken!
Dat ATI kaarten op nForce boorden stabiel draaien verklaart weer dat Nvidia beter is dan ATI :P

Hij heeft € 114,95 betaald voor een mATX boordje die niet veel extra's heeft. Waarom ie dan zo duur is ? Omdat ie onboard X200 video van ATI heeft. Zou je deze boord dan kopen en 6600 GT gebruiken ? Hoeveel procent doet dit ? Deze boord is voor mensen die onboard video gebruiken. Je betaald toch niet voor iets als je dat niet gaat gebruiken ? Als je bij een PC zaak als reparateur werkt weet je wat het beste is en zo weet ik dat Nvidia videokaart op ATI chipset niet lekker zal draaien maar andersom wel.

Een nForce chipset mobo heeft geen onboard video maar deze ATI chipset wel. Jij wil 6600GT gebruiken dus moet je drivers installeren. Ik wens jou veel succes met wijs maken van Windows zodat hij drivers van onboard ATI video niet installeert want dit doet Windows automatisch en jij kunt het niet verwijderen en daarom die blue screens van Windows...(Error codes zijn van drivers conflicten)

Duidelijk genoeg ? ;)

c00kie,

Ik dacht dat hij dat al geprobeerd had en binnenkort zal hij wel reageren ;)

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 08-10-2005 00:42 ]

• nexhil
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13:12

nexhil

BAM!

Verwijderd schreef op vrijdag 07 oktober 2005 @ 23:32:
[...]

Dat ATI kaarten op nForce boorden stabiel draaien verklaart weer dat Nvidia beter is dan ATI :P

Hij heeft € 114,95 betaald voor een mATX boordje die niet veel extra's heeft. Waarom ie dan zo duur is ? Omdat ie onboard X200 video van ATI heeft. Zou je deze boord dan kopen en 6600 GT gebruiken ? Hoeveel procent doet dit ? Deze boord is voor mensen die onboard video gebruiken. Je betaald toch niet voor iets als je dat niet gaat gebruiken ? Als je bij een PC zaak als reparateur werkt weet je wat het beste is en zo weet ik dat Nvidia videokaart op ATI chipset niet lekker zal draaien maar andersom wel.

Een nForce chipset mobo heeft geen onboard video maar deze ATI chipset wel. Jij wil 6600GT gebruiken dus moet je drivers installeren. Ik wens jou veel succes met wijs maken van Windows zodat hij drivers van onboard ATI video niet installeert want dit doet Windows automatisch en jij kunt het niet verwijderen en daarom die blue screens van Windows...(Error codes zijn van drivers conflicten)

Duidelijk genoeg ? ;)

c00kie,

Ik dacht dat hij dat al geprobeerd had en binnenkort zal hij wel reageren ;)
-Mooi stukje b******t dus, die onboard vga is gewoon uit te zetten.
-VGA installeert hij dus niet automatisch er zit voor dit soort chipsets altijd een driver disc bij omdat deze chipsets nog niet bestonden toen winxp uitkwam, je hebt beeld maar dan houdt het ook op.
-Er zijn wel degelijk nforce chipsets met o/b VGA
-Misschien hebben mensen nu nog genoeg aan zo'n moederbord, maar willen ze in de toekomst kunnen uitbreiden

En nee het is niet duidelijk want je schrijft als een 13 jarige.

[ Voor 4% gewijzigd door nexhil op 08-10-2005 09:14 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een tijdje niet gereageerd, omdat de PC weg was ter reparatie en ik daarna eerst windows opnieuw moest installeren. Ook moest ik natuurlijk zeker weten of het verholpen was of niet.

Ik heb nu een asus a8n-e gekregen en daarna netjes alles opnieuw geinstalleerd.
Ik heb er nu al heel wat uurtjes gamen op zitten en nog geen enkele vastloper gehad.
Ik heb eens gekeken hoe warm mijn proc wordt en die is nu netjes 35 idle
3D mark haalt nu in de 3700 punten en AOEIII demo is goed te spelen met 1280*1024 alles op (very) high.

Het probleem lijkt dus opgelost te zijn

,allemaal bedankt voor de vele replies.
Pagina: 1