passive cpu koeling

Pagina: 1
Acties:
  • 184 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• silverfaustx
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
wat is de beste fanless cpu cooler die er is
dus 'n heatsink die n amd athlon xp 3000+ (barton) met n asus a7n8x-deluxe kan koelen
moet er wel op kunnen passen zonder iets anders teraken

(ik wil namelijk nul geluid voor mn cpu koeling zonder oververhitting)

[ Voor 18% gewijzigd door silverfaustx op 11-09-2005 20:16 ]

• Smoothcrimineel
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-11-2025
waterkoeling :9~

• silverfaustx
  • Niet online
nee geen water >_>

ik zag n thermaltake fanless 103 cpu cooler maar weet niet of het werkt op mn specs

[ Voor 73% gewijzigd door silverfaustx op 11-09-2005 20:17 ]

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04-2025
Zulke koelers zijn er echt niet.

Wel zijn er oplossingen zoals Zalman die een dusdanig grote fan gebruiken dat je hem amper hoort.
Of je moet gewoon denken aan waterkoeling wat ook uitermate stil is.

En vergeet ook niet alle andere zaken zoaks videokaarten en je harde schijf. :)

Senile! Senile Oekaki

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04-2025
Er staat wel bij die Thermaltake koeler :
System fan is required, enhance the heatink performance with the better airflow

Senile! Senile Oekaki

• silverfaustx
  • Niet online
mn 3dcard hoor ik amper (heeft n fan)
mn hdd's hoor ik niet
de casefan + power wel n beetje maar daar kan ik mee leven

ik weet dat het mogelijk is je cpu te koelen zonder n fan

• silverfaustx
  • Niet online
system fan bedoelen ze casefan ?
zie foto daar past geen fan boven op :)

Afbeeldingslocatie: http://www.thermaltake.com/images/coolers/cl-p0019fanless103/InstalledView.jpg

[ Voor 53% gewijzigd door silverfaustx op 11-09-2005 20:23 ]

• wouter37
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 04-02 21:49
silverfaustx schreef op zondag 11 september 2005 @ 20:21:
system fan bedoelen ze casefan ?
zie foto daar past geen fan boven op :)

[afbeelding]
mischien een p3 :)

kijk voor mijn kitcar project hier: http://wouters-stekkie.synology.me/joomla/

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

silverfaustx schreef op zondag 11 september 2005 @ 20:16:
nee geen water >_>

ik zag n thermaltake fanless 103 cpu cooler maar weet niet of het werkt op mn specs
Hoogstwaarschijnlijk niet. Boven de 1 Ghz wordt passief koelen moeilijker, en een 2 GHz + CPU, die dan ook nog warmer wordt dan vergelijkbare Intels, komt daar zeker niet voor in aanmerking. MIsschien kan je een heatpipe bouwen, met een 10 mm exhaust fan?

Edit: misschien komt dat blauwe monster wel in aanmerking?

[ Voor 8% gewijzigd door Borromini op 11-09-2005 20:28 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:45

Rmg

http://www.thermaltake.co...71SonicTower/cl-p0071.htm

Passief koelen tot Athlon/sepron 3400+

http://www.thermaltake.co...0003fanless/cl-g00003.htm

Passieve videokaart koeler een stille casefan erbij en je bent klaar

Verwijderd

De sonic tower van thermaltake tot xp 3400+

http://www.thermaltake.co...71SonicTower/cl-p0071.htm

• silverfaustx
  • Niet online
heb ook deze gevonden past n socket a

Thermaltake Sonic Tower CPU Heatsink (The Thermaltake Sonic Tower is designed for all AMD Athlon 64, Athlon XP and Sempron processors and Intel Pentium 4 775 & 478 processors. So a universal air cooler)

Afbeeldingslocatie: http://www.a1-electronics.net/Res_Heatsinks/2005/5th/Thermaltake_Sonic-Tower_1st.jpg

edit LOL zelfde :*) (je was me net tesnel)

[ Voor 9% gewijzigd door silverfaustx op 11-09-2005 20:36 ]

• silverfaustx
  • Niet online
zijn er nog goedkopere versies of is dit het ?

• Sjeepee
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23:05
silverfaustx schreef op zondag 11 september 2005 @ 20:56:
zijn er nog goedkopere versies of is dit het ?
Je wil een passive oplossing voor S462 XP3000+, en je wilt goedkoop uitzijn :X

Jammer dat Scythe-beestjes niet op je socket gaan. Niet dat die de allergoedkoopste zijn, maar wel wat beter dan Thermaltake spul :O

Gaat die Sonic tower wel op S462 :?

Love Hardware!

• GH45T
  • Laatst online: 17:07
Ik heb hier een Thermaltake Silent tower liggen, is net een beetje kleiner dan die sonic tower. Heb eens ooit de fan en de kap eraf geschroeft en op mijn Duron 1600 gezet. ik had geen airflow in de kast en na drie kwartier was de processor 70 graden. Het is wel enigzins mogelijk met een zuinige processor maar ik denk dat je Barton 3000+ niet in aanmerking komt (verbruikt 1,5 / 2x zo veel als mijn Duron) tenzij je zoals Sjeepee al aangaf met Scythe materiaal gaat werken.

Hier is verder erg veel informatie over te vinden op het forum hoor :)

edit:
En btw, op die site van thermaltake valt te lezen dat je of een fan op het koelblok zelf moet zetten of dat je een exhaust fan moet hebben recht achter de sonic tower. Je moet in dat geval sowieso al een fan gebruiken. Kun je in dat geval imo net zo goed een Thermalrock blok nemen met een Papst fan erop :)

[ Voor 23% gewijzigd door GH45T op 11-09-2005 22:37 ]

• silverfaustx
  • Niet online
geen cent teveel heh :*)

edit (kan alleen Scythe met fans vinden daar heb ik dus niets aan)
tja de airflow is wel verrot als je zon monster in je case hebt ;(

[ Voor 21% gewijzigd door silverfaustx op 11-09-2005 23:16 ]

• Rmg

Rmg

GH45T schreef op zondag 11 september 2005 @ 22:35:
Ik heb hier een Thermaltake Silent tower liggen, is net een beetje kleiner dan die sonic tower. Heb eens ooit de fan en de kap eraf geschroeft en op mijn Duron 1600 gezet. ik had geen airflow in de kast en na drie kwartier was de processor 70 graden.
Nogal wiedes dat het dan warm word na 3 kwartier he. waar zou die warmte naar toe moeten ? De warmte zal je altijd moeten afvoeren ongeacht je koeler. en als je het dan in je kast laat zitten. tja

• GH45T
Raz- schreef op zondag 11 september 2005 @ 23:42:
[...]

Nogal wiedes dat het dan warm word na 3 kwartier he. waar zou die warmte naar toe moeten ? De warmte zal je altijd moeten afvoeren ongeacht je koeler. en als je het dan in je kast laat zitten. tja
Volledig met je eens maar dan mag jij me vertellen wat je met een passieve cpu koeler moet als je casefans hebt... Kun je beter geen casefans nemen en een stille cpu koeler imo.

• The mindkiller
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 04-01 22:03
zoiets?:
Afbeeldingslocatie: http://www.scythe-eu.com/events/computex2005/semifanless1.jpg

of toch meer zoiets?;
Afbeeldingslocatie: http://www.scythe-eu.com/events/computex2005/3demo1.jpg

[ Voor 92% gewijzigd door The mindkiller op 12-09-2005 01:43 ]

• Rmg

Rmg

GH45T schreef op maandag 12 september 2005 @ 00:06:
[...]

Volledig met je eens maar dan mag jij me vertellen wat je met een passieve cpu koeler moet als je casefans hebt... Kun je beter geen casefans nemen en een stille cpu koeler imo.
Omdat 12cm fans een stuk stiller (kunnen) zijn dan de 8cm herrie makers dan op de meeste koelblokjes zitten.

En ook met een stille cpu koeler zal je een intake en/of outtake moeten hebben om hem fatsoenlijk te laten draaien anders zit je alsnog warme lucht door je kast te blazen en schiet het nog steeds niet op

• GH45T
Raz- schreef op maandag 12 september 2005 @ 08:41:
[...]

Omdat 12cm fans een stuk stiller (kunnen) zijn dan de 8cm herrie makers dan op de meeste koelblokjes zitten.

En ook met een stille cpu koeler zal je een intake en/of outtake moeten hebben om hem fatsoenlijk te laten draaien anders zit je alsnog warme lucht door je kast te blazen en schiet het nog steeds niet op
Hoe kan mijn server dan al meer dan een jaar stabiel 24/7 lopen met slechts 2 fans, 1 op de processor en 1 in de voeding? Zalman 7000 alcu welke op 700 rpm draait? Weinig / geen airflow is niet prettig maar een passieve cpu koeler ook niet.

Verwijderd

GH45T schreef op maandag 12 september 2005 @ 15:19:
[...]

Hoe kan mijn server dan al meer dan een jaar stabiel 24/7 lopen met slechts 2 fans, 1 op de processor en 1 in de voeding? Zalman 7000 alcu welke op 700 rpm draait? Weinig / geen airflow is niet prettig maar een passieve cpu koeler ook niet.
Offtopic

Heej hans, draaid je server nog dan... Ik dacht dat die overleden was na ons laatste VPN "foutje"

• Sjeepee
Die laatste is de volledig koperen Ninja (die niet op de markt komt ;)). Normale Ninja is gewoon verkrijgbaar, daar kan je - als nodig - een 120MM op plaatsen. Voordeel van die Scythe beestjes is dat de lamellen lekker ver uitelkaar staan -> weinig verstoring van je airflow :+

Maja...alsnog gaat die Ninja niet op Socket A :(

Love Hardware!

Verwijderd

met die pasive cooling wel ff opletten op het gewicht (denk aan versteviging)

mobo vind dat toch nie zo lekker

*ervaring*

• silverfaustx
  • Niet online
wat als je de case horizontaal legt ipv de verticale
dan gaat het gewicht n andere kant op (naar beneden ipv zijwaards)

• HeepH
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 30-01 14:19

HeepH

Dope Rapper

Sjeepee schreef op maandag 12 september 2005 @ 16:51:
[...]

Die laatste is de volledig koperen Ninja (die niet op de markt komt ;)). Normale Ninja is gewoon verkrijgbaar, daar kan je - als nodig - een 120MM op plaatsen. Voordeel van die Scythe beestjes is dat de lamellen lekker ver uitelkaar staan -> weinig verstoring van je airflow :+

Maja...alsnog gaat die Ninja niet op Socket A :(
en wat is dat ding dat aan die vidplank hangt?

http://specs.tweak.to/16495

• Sjeepee
HeefStan schreef op maandag 12 september 2005 @ 19:52:
[...]

en wat is dat ding dat aan die vidplank hangt?
Prototype... zie hier :+

Love Hardware!

• dlmh
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-02 21:50

dlmh

Lo-Fi

silverfaustx schreef op maandag 12 september 2005 @ 19:03:
wat als je de case horizontaal legt ipv de verticale
dan gaat het gewicht n andere kant op (naar beneden ipv zijwaards)
De meeste/alle passieve heatsinks zijn ontworpen om gebruik te maken van de bestaande airflow in je kast. Deze is het meest optimaal als de kast staat. De Scythe Ninja is mss wel 'hoger' dan bijv. een Zalman 7000/7700, maar daar staat tegenover dat deze ook lichter is. Als je met natuurkundige formules gaat rommelen komt het er op neer dat de druk die de heatsink op de socket uitoefent net zo groot is. Hier hoef je je dus geen zorgen om te maken.

Overigens heb ik het volgende in bestelling staan:

Antec P180 kast
Silverstone passieve voeding (300W)
Scythe Ninja passive cpu koeler @ Sempron64 3000+ (deze is met C'n'Q)
Zalman ZM-80D HP @ Radeon 9800 Pro
4x 120mm Nexus fan (22.6 dBA @ 12V, <17 dBA @ 5V)

1 fan zal in het onderste kabinet de warmte van een Samsung SATA schijf en de voeding afvoeren. Deze zal altijd op 5V draaien.
De andere 3 worden op een Asus K8N-E moederbord aangesloten worden en door de Q-FAN functie van het mobo zullen deze harder/zachter draaien naar gelang de temperatuur respectievelijk stijgt/daalt. Door de hoeveelheid lucht die deze fans kunnen verplaatsen, zelfs op 5V, verwacht ik zeker wel dat deze de CPU/GPU en ook mijn 2 TV-tuners koel zal houden op een fluisterstille werking.

Als ik de spullen binnen heb, post ik mijn ervaringen wel!

“If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind, of what, then, is an empty desk a sign?” - Albert Einstein

• McGryphon
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 04-02 21:19

McGryphon

Veul vrouwkes!

als je nog geen casefan hebt koop dan een 7000-alcu als je zo goedkoop en stil mogelijk wil.

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

• GH45T
geforce guy schreef op dinsdag 20 september 2005 @ 17:00:
als je nog geen casefan hebt koop dan een 7000-alcu als je zo goedkoop en stil mogelijk wil.
Niet mee eens, neem dan een thermalright koelblok met een stille fan erbij (bijvoorbeeld papst maar dat zijn zeker niet de enige)

Ik heb zelfs een Zalman CNPS7000B-ALCU ooit op 700 rpm laten draaien (nog lager starte hij maar de halve tijd) en zelfs toen was hij hoorbaar. Zalman is leuk om mee te beginnen als je een stille pc hebt, maar naar verloop van tijd kom je er achter dat er vooral voor cpu koeling betere spullen te krijgen zijn.

• ejtnaj
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08-12-2025
Inderdaad. Wat ik de beste site vind voor reviews etc voor stille onderdelen, is www.silentpcreview.com. Daar komt Zalman al lang niet meer voor op de eerste plaats.

De beste koelblok op het moment volgens hun is de Scythe Ninja, die ook nog eens beter koelt dan een Zalman 9500. De Thermalright XP-120 volgt de Ninja makkelijk.

Ik ga er eentje gebruiken om mijn Pentium D830 te koelen, helaas met een 120mm fan erbij. Als ie de D830 kan koelen, kan ik je bijna zeker zeggen dat het je 3000+ passief kan koelen.

check deze forum link: http://forums.silentpcrev...53&highlight=scythe+ninja

• djolaff
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-12-2024
Ik ben ook bezig om me pc stil te krijgen.
Nu wil ik ook een Ninja bestellen maar nu is mijn vraag past hij op een Msi k8n neo platinum 2 (s 939) Ik kan het niet op de sites vinden.
En zal hij pasief goed genoeg koelen om een winnie 3200+ onder de 60 graden te houden met geringe case koeling 1 intake 80mm op 5 volt en 1 outake 80mm ook op 5 volt.
Verder nog een Ocz powerstream 420W die ook zeer wijnig lucht verplaatst.

• TeKnoID
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17-11-2025
Ik heb hier bij mijn vriendinnetje thuis een XP 64 2800+ staan die staat gewoon, met boxed cooler en CnQ, uit! beetje e-mailen en textverwerken en fora lezen blijft hij op 38 graden, compleet stil! Met geen air flow in de kast, tja behalve de a-open standaard voeding...

• djolaff
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-12-2024
Ja t is maar wat je stil vind.
ik heb nu een zalman 7000cu op 1200rpm en toch hoor ik er nog een ratel en licht wind geluid afkomen.
Ook hat ik eerst een artic silencer op me 6800Ultra dat ding was ik binne 2 dagen zat :r :r .
Veels teveen herrie nu heb ik die zalman dat is al een stuk beter. maar tog hoop ik dat r een goede pasive koeler voor me vid uit komt.
Maar weet iemand andwoord op me vraag 2 replies hierboven?

Verwijderd

Ik vind niet dat je dit pasief mag noemen... je zit altijd aan een casefan vast.. Want als je die casefab weg haald dan ga je temperatuur problemen krijgen.

Het beste is nog altijd water cooling.

Optie 2 is nog altijd goede heatsinks met stille fans! Let er wel op dat goede heatsinks vaak zwaar en duur zijn.

• Sjeepee
Verwijderd schreef op donderdag 06 oktober 2005 @ 21:18:
[...]

Ik vind niet dat je dit pasief mag noemen... je zit altijd aan een casefan vast.. Want als je die casefab weg haald dan ga je temperatuur problemen krijgen.

Het beste is nog altijd water cooling.

Optie 2 is nog altijd goede heatsinks met stille fans! Let er wel op dat goede heatsinks vaak zwaar en duur zijn.
Vind waterkoeling helemaal duur. Daarbij heb je dan altijd nog een pomp draaien, en vaak een fan die je radiator koel moet houden :(
Daarbij is een systeem, helemaal zonder casefans, in mijn ogen een ramp: niet voor niets heb je extreem dure behuizingen met heatpipes die de warmte van chipset, harddisk, VGA, CPU en voeding naar buiten toe leiden. Alles produceert warmte in een PC... als dat niet wordt afgevoerd |:(
M.a.w.: Casefan of outtake van voeding is noodzakelijk kwaad :(

Duur is verder relatief: voor een goede ben je onder de 40 eur klaar. Stille fans zijn een uitkomst: een 120MM Nexus hoor je echt niet op 5~7 Volt.
Stel een passive Ninja voldoet niet, dan klik je er gewoon een stille fan op van een tientje :?

[ Voor 20% gewijzigd door Sjeepee op 07-10-2005 11:54 ]

Love Hardware!

Pagina: 1