Draadloos netwerk buiten

Pagina: 1
Acties:
  • 41 views sinds 30-01-2008

• Alm4riC
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19-04 20:33
Heej,

Ik wil met een vriend een draadloos netwerk opzetten omdat we heel vaak dingen van elkaar dingen nodig hebben en het zo veel sneller gaat. Nu willen we dus wel een snel netwerk:

- 802.11g
- 108mbit/sec of hoger

Nu hebben we zelf ook wel rondgekeken op internet en in winkels welke router we het beste kunnen nemen, maar hier zijn we dus nog niet helemaal uit...
We wonen ongeveer 60 meter uit elkaar en er staan ongeveer 2 bomen tussen in de korste weg, dus dat zijn de enigste obstakels. Natuurlijk willen we wel een groot bereik hebben, maar we weten niet welke router we het beste kunnen nemen, vandaar dat ik dit topic even open voor te vragen wat jullie zouden doen?

Thx, Luuk

ps: het moet wel zo goedkoop mogelijk blijven (A)

Alvast bedankt :)

Verwijderd

Dag luuk,

Wat is 811.2g? Is dat een standaard? Zoja, who the fuck heeft hem gedefinieerd. Wie is de geestenvader, en wanneer laat hij de rest van de wereld hiervan genieten??

Waarvoor heb je 100Mbit nodig? Wat voor een super-pc's hebben jullie die een constante datastroom opleveren van 100Mbit?

Ik zou eerst eens bij jezelf vragen of je misschien niet genoegen kan nemen met minder. Zoiets als 54 Mbit per seconde. Want dat is prima te realiseren.

• Alm4riC
Verwijderd schreef op zondag 11 september 2005 @ 21:02:
Dag luuk,

Wat is 811.2g? Is dat een standaard? Zoja, who the fuck heeft hem gedefinieerd. Wie is de geestenvader, en wanneer laat hij de rest van de wereld hiervan genieten??

Waarvoor heb je 100Mbit nodig? Wat voor een super-pc's hebben jullie die een constante datastroom opleveren van 100Mbit?

Ik zou eerst eens bij jezelf vragen of je misschien niet genoegen kan nemen met minder. Zoiets als 54 Mbit per seconde. Want dat is prima te realiseren.
nee kijk: 54 mbit haal je nooit de top van en dat vinden we te langzaam, van de rest haal je de top ook nooit, dat is ook logischmaar.... we willen het gewoon snel, dat is ook wat ik vraag dus blijf daar op in alsjeblieft :)

[ Voor 7% gewijzigd door Alm4riC op 11-09-2005 21:12 ]

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:59
Je zou de nieuwe serie US Robotics MAX router kunnen overwegen, en ander wellicht een WRT54G met een alternatieve firmware om het bereik omhoog te krikken.
Mocht dit niet toereikend zijn zou je kunnen overwegen een omni-antenne op je kaart en/of router te plaatsen om het bereik te verbeteren

Verwijderd

Van 108mbit haal je ook nooit de top, en je hebt sowieso al geen LOS(line of sight) wat betekent dat je snelheid flink zal gaan zakken.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 11-09-2005 21:18 ]

• wouter37
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-04 15:56
kijk eens op www.planet.com.tw
daar staan 108mbit draadlose netwerken je kan daar 2 richtantenne's opzetten en klaar is je netwerk :)

kijk voor mijn kitcar project hier: http://wouters-stekkie.synology.me/joomla/

• Alm4riC
wouter37 schreef op zondag 11 september 2005 @ 21:19:
kijk eens op www.planet.com.tw
daar staan 108mbit draadlose netwerken je kan daar 2 richtantenne's opzetten en klaar is je netwerk :)
Daar staan geen prijzen bij...

Verwijderd

Luukieeee schreef op zondag 11 september 2005 @ 21:12:
[...]

nee kijk: 54 mbit haal je nooit de top van en dat vinden we te langzaam, van de rest haal je de top ook nooit, dat is ook logischmaar.... we willen het gewoon snel, dat is ook wat ik vraag dus blijf daar op in alsjeblieft :)
Laat mij toe wat duidelijker te zijn:

http://odysseus.ieee.org/...=811.2g&menu1=Quick+Links

Dat is de website van de ieee, die legt standaarden vast op wireless-zooi. Maar die kennen jouw 811.2g standaard niet. Hens hij bestaat niet

Kijk dit zijn een stel geeks:

http://grouper.ieee.org/groups/802/11/

Deze mannen maken het mogelijk dat jij verbinding kan maken via je wireless apparatuur. Ze hebben nu als laatst 802.11g bedacht en die maakt snelheden mogelijk van 54 Mbps.

Nu heb je kaarten die met 108 Mbps kunnen werken. En dan maken alle makers van netwerk apparatuur gebruik van dingen als:
  • Turbo mode
  • Fast lane
  • Super speed lane
  • Bladiebla
Wat al die dingen zijn is als het ware een soort Etherchannel. Dan haal je dus nooit je 108 Mbps, dat kan ik je nu al zeggen.

108 Mbps is als het ware, een 24 poorts switch verkopen, en dan zeggen dat het een 12 poorts 400Mbps switch is (als je het niet snapt , full duplex, dus 200 Mbps maal 2 (both ways), en dan mijn etherchannel 100+100).

Dus ja ach 108 Mbps bestaat niet!!!

En als je het toch wil hebben dan moet je alles van 1 leverancier kopen. Dus kaartjes en routers. Dus dan zoek je de goedkoopste op en klaar. Vergeet je richtantennes niet!!

• Alm4riC
Verwijderd schreef op zondag 11 september 2005 @ 21:34:
[...]

Laat mij toe wat duidelijker te zijn:

http://odysseus.ieee.org/...=811.2g&menu1=Quick+Links

Dat is de website van de ieee, die legt standaarden vast op wireless-zooi. Maar die kennen jouw 811.2g standaard niet. Hens hij bestaat niet

Deze mannen maken het mogelijk dat jij verbinding kan maken via je wireless apparatuur. Ze hebben nu als laatst 802.11g bedacht en die maakt snelheden mogelijk van 54 Mbps.

Nu heb je kaarten die met 108 Mbps kunnen werken. En dan maken alle makers van netwerk apparatuur gebruik van dingen als:
  • Turbo mode
  • Fast lane
  • Super speed lane
  • Bladiebla
Wat al die dingen zijn is als het ware een soort Etherchannel. Dan haal je dus nooit je 108 Mbps, dat kan ik je nu al zeggen.

108 Mbps is als het ware, een 24 poorts switch verkopen, en dan zeggen dat het een 12 poorts 400Mbps switch is (als je het niet snapt , full duplex, dus 200 Mbps maal 2 (both ways), en dan mijn etherchannel 100+100).

Dus ja ach 108 Mbps bestaat niet!!!

En als je het toch wil hebben dan moet je alles van 1 leverancier kopen. Dus kaartjes en routers. Dus dan zoek je de goedkoopste op en klaar. Vergeet je richtantennes niet!!
haha ik bedoelde ook 802.11...had 't al aangepast, typefout!! thx voor je uitleg :)

• Tropos
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Luukieeee schreef op zondag 11 september 2005 @ 21:32:
[...]

Tjonge, jonge. Je zit hier op t.net, even zelf wat moeite doen dus. Lees de FAQ en sla dan het gedeelte dat gaat over voorwerk en groeten niet over.

Verwijderd

Tropos schreef op zondag 11 september 2005 @ 21:46:
[...]

Tjonge, jonge. Je zit hier op t.net, even zelf wat moeite doen dus. Lees de FAQ en sla dan het gedeelte dat gaat over voorwerk en groeten niet over.
Makkelijk he posts scoren

• raymonvdm
  • Laatst online: 30-06-2025
Wat je niet moet hebben zijn kaartjes in pc`s zeker niet over de afstand met die bomen waar jullie het over hebben.

Ik zou dus eerst 2 accespoints proberen in bridge mode of in AP en AP-Client mode

Wij hadden hier 2 linksys WAP11 V2.2 met Dlink 900+ software staan alleen heeft de hardware het pas begegeven. Zonder extra antennes halen we 400k/sec wij hebben nooit het geld overgehad voor goeie antennes maar met gebrek aan LOS ( line of sight) wil dat ook niet altijd een verbetering zijn.

Ik zou dus gaan voor 2 goede AP`s en dat heen en weer sturen via je ap is altijd sneller dan dat je het nu via internet doet :-)

• Tropos
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Pot verwijt ketel enzo ...

Maar ontopic voor prijzen van Planet app:
http://hardwareonline.nl/...=32_98_33&products_id=442

• Alm4riC
raymonvdm schreef op zondag 11 september 2005 @ 21:55:
Wat je niet moet hebben zijn kaartjes in pc`s zeker niet over de afstand met die bomen waar jullie het over hebben.

Ik zou dus eerst 2 accespoints proberen in bridge mode of in AP en AP-Client mode

Wij hadden hier 2 linksys WAP11 V2.2 met Dlink 900+ software staan alleen heeft de hardware het pas begegeven. Zonder extra antennes halen we 400k/sec wij hebben nooit het geld overgehad voor goeie antennes maar met gebrek aan LOS ( line of sight) wil dat ook niet altijd een verbetering zijn.

Ik zou dus gaan voor 2 goede AP`s en dat heen en weer sturen via je ap is altijd sneller dan dat je het nu via internet doet :-)
heb je geen router nodig dan??:S

Verwijderd

Dus dit heb je nodig:

2 keer:

http://www.3com.com/produ...OE10075&pathtype=purchase

1 in AP mode en 1 in client/repeater mode

2 keer:

http://www.3com.com/produ...=purchase&sku=3CRUSB20075

Voor je clients, of een gewone LAN-kaart natuurlijk.

2 keer

http://www.3com.com/produ...type=purchase&sku=3CWE598

Voor optimale connectie.

De antenne is compatible met je AP's. Geen idee wat het kost maar dit heb je nodig. kan ook van een andere leverancier

• Alm4riC
Verwijderd schreef op zondag 11 september 2005 @ 22:20:
Dus dit heb je nodig:

2 keer:

http://www.3com.com/produ...OE10075&pathtype=purchase

1 in AP mode en 1 in client/repeater mode

2 keer:

http://www.3com.com/produ...=purchase&sku=3CRUSB20075

Voor je clients, of een gewone LAN-kaart natuurlijk.

2 keer

http://www.3com.com/produ...type=purchase&sku=3CWE598

Voor optimale connectie.

De antenne is compatible met je AP's. Geen idee wat het kost maar dit heb je nodig. kan ook van een andere leverancier
thx:) maar die router is maar 11g?

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 11 september 2005 @ 21:34:
[...]

voor je even gaat comment-bashen: ken je de 802.11n dan niet? lichtjes sneller en dat was zo ongeveer het laatste wat ze bedacht hebben

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Je zou kunnen denken aan 2 accespoints van Linksys met speedbooster. Zodat je 108 mbit/s kan halen. :)
Indien het bereik niet goed genoeg is kan je alternatieve firmware erin flashen zodat het vergroot wordt. En je kan ook nog de antenna's vervangen volgens mij (weet ik niet zeker) :)

edit: blijkbaar bestaan die niet, alhoewel je volgens mij wel van een WRT54G met speedbooster een accespoint kon maken doormiddel van een firmware flash. :)

edit2: Als het echt goedkoop moet, moet je zowiezo niet aan wireless beginnen. Probeer dan een goede netwerk kabel (cat5e bijvoorbeeld) te begraven, op te hangen aan palen. Daar haal je de 100 meter zowiezo wel mee.

[ Voor 44% gewijzigd door Satch op 11-09-2005 23:07 ]

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

ps: het moet wel zo goedkoop mogelijk blijven (A)
Kan je echt niet een kabeltje begraven :?

Dit gaat je klauwen met geld kosten met die AP's en die richtantennes (zeker die van 3com)

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Verwijderd

Of de heren gevoeglijk ontopic willen blijven alstublieft.

• Alm4riC
Metal schreef op zondag 11 september 2005 @ 23:02:
Je zou kunnen denken aan 2 accespoints van Linksys met speedbooster. Zodat je 108 mbit/s kan halen. :)
Indien het bereik niet goed genoeg is kan je alternatieve firmware erin flashen zodat het vergroot wordt. En je kan ook nog de antenna's vervangen volgens mij (weet ik niet zeker) :)

edit: blijkbaar bestaan die niet, alhoewel je volgens mij wel van een WRT54G met speedbooster een accespoint kon maken doormiddel van een firmware flash. :)

edit2: Als het echt goedkoop moet, moet je zowiezo niet aan wireless beginnen. Probeer dan een goede netwerk kabel (cat5e bijvoorbeeld) te begraven, op te hangen aan palen. Daar haal je de 100 meter zowiezo wel mee.
Daar hadden we heus wel al aan gedacht ;) maar een netwerkkabel onderde straat door en dan mooi onder de stoep over 'n afstand van 60 meter; nee! En je kan 'm ook moeilijk in de lucht aan lantaarnpalen hangen, wat denk je wat de gemeente ervan moet denken :9

Verwijderd

60 meter, dat is een huis of 5 verder?
das toch lachen, ff met je vrienden afspreken om met 10 man een stel steentjes eruit te wippen
snel kabel er doorheen rollen, stenen weer terug, en niemand hoeft er last van te hebben.
Dan heb je echt een absolute 1000 mbit als je een fatsoenlijke router neemt.

Maarja, ik heb hetzelfde principe, maar dan over een afstand van ongeveer een kilometer, met richtantennes en de rest van de mikmak US-robotics.

Het is een 125mbit verbinding (Turbo Mode), en ik kan je zeggen dat ik juich als ik de 24mbit haal, meestal blijft het in transfer speeds zo rond de 1500 kilobyte/s.

En als je het ook nog wilt weten, het heeft zo;n 750 euro gekost 2 jaar geleden.

Dus als je het aan mij vraagt vind ik je echt stom als je voor 60 meter geen kabel trekt :D

groetjes,
xforce

• Alm4riC
Verwijderd schreef op maandag 12 september 2005 @ 08:38:
60 meter, dat is een huis of 5 verder?
das toch lachen, ff met je vrienden afspreken om met 10 man een stel steentjes eruit te wippen
snel kabel er doorheen rollen, stenen weer terug, en niemand hoeft er last van te hebben.
Dan heb je echt een absolute 1000 mbit als je een fatsoenlijke router neemt.

Maarja, ik heb hetzelfde principe, maar dan over een afstand van ongeveer een kilometer, met richtantennes en de rest van de mikmak US-robotics.

Het is een 125mbit verbinding (Turbo Mode), en ik kan je zeggen dat ik juich als ik de 24mbit haal, meestal blijft het in transfer speeds zo rond de 1500 kilobyte/s.

En als je het ook nog wilt weten, het heeft zo;n 750 euro gekost 2 jaar geleden.

Dus als je het aan mij vraagt vind ik je echt stom als je voor 60 meter geen kabel trekt :D

groetjes,
xforce
dat zijn heel wat stoeptegels die je eruit mag wippen als je het niet onder de straat door wil doen....en je MOET de straat 1 keer over, dat is het probleem....iemand nog een oplossing? :+

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-02 13:41
Wil je twee vaste netwerken draadloos aan elkaar koppelen of wil je op 60 meter afstand met een laptop door het huis kunnen wandelen?
Hoe dan ook, je kunt je plan in stappen uitvoeren, eenvoudig beginnen en steeds upgraden als de snelheid nog niet genoeg is.
1) koop een goed accespoint met voldoende bereik en aansluiting voor externe antenne. Je hebt nu al verbinding met je laptop op 60m afstand, maar snelheid zal slecht zijn. Bedenk dat het bereik van een product van 3com of Senao aanzienlijk beter zal zijn dan troep als Sweex waarmee je de 60m niet zal halen. Sommige ap's en wifi kaartjes hebben een instelling om het zendvermogen wat te verhogen.
2) koop een flatpanel- of richtantenne en richt deze op het huis van je vriend. Snelheid zal aanzienlijk beter zijn. Een antenne met meer dB gain is beter, maar moet je nauwkeuriger richten.
3) Als je twee vaste netwerken aan elkaar wilt koppelen, heb je aan de overkant een client bridge of accesspoint met client bridge functie nodig. Om de snelheid nogmaals te verbeteren kun je aan de overkant ook een richt/panel antenne installeren.

Kijk op http://www.wifishop.nl/ voor hardware.

• Alm4riC
Ploink schreef op maandag 12 september 2005 @ 09:28:
Wil je twee vaste netwerken draadloos aan elkaar koppelen of wil je op 60 meter afstand met een laptop door het huis kunnen wandelen?
Hoe dan ook, je kunt je plan in stappen uitvoeren, eenvoudig beginnen en steeds upgraden als de snelheid nog niet genoeg is.
1) koop een goed accespoint met voldoende bereik en aansluiting voor externe antenne. Je hebt nu al verbinding met je laptop op 60m afstand, maar snelheid zal slecht zijn. Bedenk dat het bereik van een product van 3com of Senao aanzienlijk beter zal zijn dan troep als Sweex waarmee je de 60m niet zal halen. Sommige ap's en wifi kaartjes hebben een instelling om het zendvermogen wat te verhogen.
2) koop een flatpanel- of richtantenne en richt deze op het huis van je vriend. Snelheid zal aanzienlijk beter zijn. Een antenne met meer dB gain is beter, maar moet je nauwkeuriger richten.
3) Als je twee vaste netwerken aan elkaar wilt koppelen, heb je aan de overkant een client bridge of accesspoint met client bridge functie nodig. Om de snelheid nogmaals te verbeteren kun je aan de overkant ook een richt/panel antenne installeren.

Kijk op http://www.wifishop.nl/ voor hardware.
Thx voor je uitgebreide reactie:) we willen gewoon een eigen netwerk opzetten tussen onze 2 pc's, en dat moet wel draadloos. Wifishop.nl is idd een goede site, daar hebben we ook al rondgekeken en als het aan mij ligt halen we de zooi daar. Alleen we weten nog steeds niet precies wat.

dus bij deze: zijn er suggesties voor routers? iemand ervaringen met een bepaalde router? we willen het wel goed doen dus niet zomaar even wat kopen, dat zou zonde zijn O-)

EDIT: iemand? ;(

• wouter37
Luukieeee schreef op zondag 11 september 2005 @ 21:32:
[...]

www.hartmannautomatisering.nl :)
planet :)
zelf ook gebruikt voor een afstand van 300 meter vrij zicht en dat werkt goed

[ Voor 20% gewijzigd door wouter37 op 12-09-2005 19:11 ]

• Alm4riC
Okeej, maar heeft er iemand nu ervaring met een dergelijke router?

• wouter37
Luukieeee schreef op dinsdag 13 september 2005 @ 16:31:
Okeej, maar heeft er iemand nu ervaring met een dergelijke router?
ja prima routers
wil je nog iets specifieks weten ?

• Mr_Dark
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 29-04 20:38

Mr_Dark

Gotta catch 'em all

woont die gast in het zelfde rijtje of aan de andere kant van de straat? want als hij in het zelfde rijtje woont kan je natuurlijk kabel onder de dakgoot plaatsen :)

Dit heeft een maatje van mij ook gedaan en werkt super :), ja je moet wel even aan de mensen vragen of je je kabel even mag vast zetten :P

Tja als je dan toch echt wireless wilt.. dan gaat dat denk aardig in de papieren lopen en zou ik toch kiezen voor een nachtje graven :P

• Alm4riC
Mr_Dark schreef op dinsdag 13 september 2005 @ 19:56:
woont die gast in het zelfde rijtje of aan de andere kant van de straat? want als hij in het zelfde rijtje woont kan je natuurlijk kabel onder de dakgoot plaatsen :)

Dit heeft een maatje van mij ook gedaan en werkt super :), ja je moet wel even aan de mensen vragen of je je kabel even mag vast zetten :P

Tja als je dan toch echt wireless wilt.. dan gaat dat denk aardig in de papieren lopen en zou ik toch kiezen voor een nachtje graven :P
Zoals je al eerder in dit topic list moet 't de straat over ja...

Verwijderd

Ja vergeef me dat ik deze post maak, maar, kijk eens in de search? je bent de *zoveelste* die dit vraagt =) En lees jezelf in in de materie, zodat je zelf afwegingen kan maken...

Verwijderd

Ik zie hier inderdaad ook weinig in. Wij doen verder ook niet aan 'ervaringen met'. Je kunt met de search en Google genoeg vinden denk ik zo.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.