Infineon DDR 1Gb incompatible met mobo?

Pagina: 1
Acties:

• norris92
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 07-02-2024
Hi to all,
Onlangs twee repen van dit geheugen gekocht: Infineon DDR 1Gb 3rd PC3200
Geplaatst op mobo Asus A7V600-X (KT600). Beide repen (ook apart) maakten dat het systeem niet meer opstartte (geen beeld, hdd loopt niet door (windows wordt niet opgestart)). Wanneer het oude geheugen (512 PC3200, OEM) wordt teruggezet, start de PC op en verschijnt de BIOS met de mededeling dat bij vorige powerON de clockspeed van de cpu (XP3000+) niet goed ingesteld was.

Heb het geheugen ook op dit bord geprobeerd Abit KR7A-RAID (KT266A ondersteunt weliswaar max. PC2100, maar geheugen backwards compatible, so no prob. Deze chipset ondersteunt net als KT600 tot maximaal 4G geheugen en heeft ook 8 rijen) [Balusc]. PC start keurig op, maar er wordt bij elk van de repen telkens maar de helft van het totale geheugen "gevonden". Dus bij het plaatsen van 1 reep, slechts 512MB ipv 1024MB.

Waarschijnlijk incompatibility problem van mobo en geheugen? (infineon staat trouwens niet op de "geadviseerde-merken-lijst" van Asus bij dit mobo). Iemand ideeen?
Greetingz,
LEo

• TetsuoShima
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21-03 11:00

TetsuoShima

low energy output

Geheugen proberen om te ruilen tegen merk dat wel werkt?? ;)

Evil is done without effort, naturally, it is the working of fate; good is always the product of an art.

• norris92
:)
was ik sowieso van plan. gelukkig bij een goeie shop gekocht die die de wet van verkopen op afstand serieus neemt. Maar was dus gewoon benieuwd of iemand nog ideeen had. Wel vreemd dat beide repen op beide moederborden niet naar behoren functioneren.
Greetingz, LEo

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Heb je alle combinaties geprobeerd, 1 reep in elke bank, andere reep in elke bank, ....
Anders is het geheugen idd niet compatibel met je mobo (asus is nogal kieskeurig als het op geheugens aankomt) en omruilen de handel.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:31

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

(infineon staat trouwens niet op de "geadviseerde-merken-lijst" van Asus bij dit mobo)
Geadviseerde merken :?

Een merk zegt bijzonder weinig, het gaat om de specifieke chips. Nu is inderdaad opvallend dat er geen reepjes met Infineon chips op de QVL staan.Dat betekent niet dat ze niet gaan werken, gewoon dat je geen enkele garantie hebt dat ze wel weken...

Dat ze op de KR7A voor de helft herkend worden heeft er waarschijnlijk mee te maken dat de repen 512Mb chips heeft (geef voortaan volle specs aub!), terwijl de KT266A max 256Mb chips ondersteunt. Wat het wel aangeeft is dat de DIMMs werken, maar blijkbaar niet op de A7V600...

Toch nog kleine slag om arm - je geeft zoals gezegd geen volle specs. Die specs vragen we niet voor niets. Mogelijk staat een of andere ranzige 'auto' instelling aan die de FSB doodleuk naar SDP van de DIMMs configureert ofzo. En als je CPU 200MHz FSB niet leuk vindt, dan kan dat de problemen veroorzaken. Probeer sowieso om te beginnen met de oude geheugen te booten en alles handmatig op 100MHz te zetten. En dan weer met nieuw geheugen te proberen...

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

ik ga er gemakshalve vanuit dat je de laatste bios draaiend hebt?

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:25

RvV

Ik had een paar weken terug 2x 1GB modules gekocht. Na installatie zag ik 2x 512MB en ik kreeg al het idee dat ik belazerd was. Het was merkloos geheugen maar op de chips stond "128x4". Dit bleek na even "googelen" high density geheugen te zijn ofzo. Dit werkt maar op een beperkt aantal mobo's.

Y'24

• norris92
Thx to all
dion_b schreef op zondag 11 september 2005 @ 22:52:

...

Dat ze op de KR7A voor de helft herkend worden heeft er waarschijnlijk mee te maken dat de repen 512Mb chips heeft (geef voortaan volle specs aub!), terwijl de KT266A max 256Mb chips ondersteunt. Wat het wel aangeeft is dat de DIMMs werken, maar blijkbaar niet op de A7V600...

Toch nog kleine slag om arm - je geeft zoals gezegd geen volle specs. Die specs vragen we niet voor niets. Mogelijk staat een of andere ranzige 'auto' instelling aan die de FSB doodleuk naar SDP van de DIMMs configureert ofzo. En als je CPU 200MHz FSB niet leuk vindt, dan kan dat de problemen veroorzaken. Probeer sowieso om te beginnen met de oude geheugen te booten en alles handmatig op 100MHz te zetten. En dan weer met nieuw geheugen te proberen...
Op Balusc vond ik dat KT266A wel 512 chips aankan, of heb ik dat dan verkeerd begrepen? Heb geprobeerd met manual instellingen (eerst alles naar 100Mhz), maar no luck. Thx anyway
kluyze schreef op zondag 11 september 2005 @ 22:46:
Heb je alle combinaties geprobeerd, 1 reep in elke bank, andere reep in elke bank, ....
Anders is het geheugen idd niet compatibel met je mobo (asus is nogal kieskeurig als het op geheugens aankomt) en omruilen de handel.
Yep, vele combinaties geprobeerd :).
Verwijderd schreef op zondag 11 september 2005 @ 22:58:
ik ga er gemakshalve vanuit dat je de laatste bios draaiend hebt?
Laatste Bios had ik idd erin gebakken.

• norris92
...
had gedacht dat het posten van verdere info van de reepjes geen zin had: had nl. al gezocht op de infineon site en geen prod. info kunnen vinden bij de 1gig unbuffered modules (begonnen allemaal met de letter HYS (op chips)). Verder staat op de modules ook niets wat ze precies inhouden.

Heb nu toch wat ondekt op mijn chips staat: HYB25D512400BE-5
Als je nu zoekt op de infineon site bij het gewone DDR geheugen zie je een lijst met allemaal dergelijke codes (iig beginnend met HYB25D). Mijn code is niet exact te vinden, maar wel deze:
HYB25D512400BE-6 dit is dus gewoon een 512MB module op 333MHz. (het laatste -6 staat nl. voor 333Mhz). Mijn -5 staat voor 400Mhz. Dus heb een 512MB op 400MHz. (speed goed, geheugen te weinig)

Basically mijn KR7A kan het geheugen dus gewoon foutloos draaien maar komt niet boven de 1G, omdat de reepjes maar 512 zijn. :+ I've been ripped off :). Zullen wel een foutje gemaakt hebben met het opplakken van de stikkers op de modules. (zal volgende keer ook geen info meer achter houden omdat ik denk dat het onnodig is, waarschijlijk had iemand van jullie het dan al direct gezien 8)7 . Moet sowieso ruilen omdat het geheugen iig niet wil werken voor A7V600.

Thx to All!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

norris92 schreef op maandag 12 september 2005 @ 00:27:
...
had gedacht dat het posten van verdere info van de reepjes geen zin had: had nl. al gezocht op de infineon site en geen prod. info kunnen vinden bij de 1gig unbuffered modules (begonnen allemaal met de letter HYS (op chips)). Verder staat op de modules ook niets wat ze precies inhouden.

Heb nu toch wat ondekt op mijn chips staat: HYB25D512400BE-5
Als je nu zoekt op de infineon site bij het gewone DDR geheugen zie je een lijst met allemaal dergelijke codes (iig beginnend met HYB25D). Mijn code is niet exact te vinden, maar wel deze:
HYB25D512400BE-6 dit is dus gewoon een 512MB module op 333MHz. (het laatste -6 staat nl. voor 333Mhz). Mijn -5 staat voor 400Mhz. Dus heb een 512MB op 400MHz. (speed goed, geheugen te weinig)

Basically mijn KR7A kan het geheugen dus gewoon foutloos draaien maar komt niet boven de 1G, omdat de reepjes maar 512 zijn. :+ I've been ripped off :).
Je reinste onzin :/

Je zit chipdichtheden (in Mb) te verwarren met modulegrootte (in MB)

Op de chip staat een code dat aangeeft hoe groot die chip is...

Als je goed kijkt zie je dat dat in Mb aangegeven wordt. Hoofdletters zijn niet alleen voor de sier - 1B=8b :o

Vermenigvuldig het aantal chips met de dichtheid van de chips en dan weet je hoe groot je module is. En je post toch echt in je topicstart dat je module 1GB zou zijn. Als er 16 chips van 512Mb op je module zitten, dan ben je niet geripped maar kun je gewoon niet tellen :Z

* dion_b wordt ERG moe van mensen die gelijk oplichting en ripoff beginnen te roepen omdat ze op basis van gebrekkige inzicht iets vreemds tegenkomen...

Oslik blyat! Oslik!

• norris92
Je hebt gelijk |:( . Maar je kent het spreekwoord, door schade en schande .....
Heb mezelf dan wel heeeel erg te schande gemaakt, maar ben ook heeeel veel wijzer.
Dus hartelijk bedankt! _/-\o_

Toch nog een vraagje hoe wist je dat KT266A alleen 256Mbit ondersteunt? Op Balusc staat nl. wel 512 of moet je deze relateren aan de kolom "Type" (op dezelfde hoogte in die tabel staat daar nl. voor 512Mbit het type reg DDR). Lijkt me toch stug want hoe zit dat dan voor KT600? Daar staat ook 64 t/m 512 Mbit (met alleen naast 128Mbit type DDR). ???

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

norris92 schreef op maandag 12 september 2005 @ 12:00:
[...]

Toch nog een vraagje hoe wist je dat KT266A alleen 256Mbit ondersteunt? Op Balusc staat nl. wel 512 of moet je deze relateren aan de kolom "Type" (op dezelfde hoogte in die tabel staat daar nl. voor 512Mbit het type reg DDR). Lijkt me toch stug want hoe zit dat dan voor KT600? Daar staat ook 64 t/m 512 Mbit (met alleen naast 128Mbit type DDR). ???
Site van BalusC is goed, maar niet perfect. In dit geval lijken de meeste sites 512Mb aan te geven, maar waar die info oorspronkelijk vandaan komt is minder duidelijk. De specs van Via zijn ook niet altijd zaligmakend (zo had de VP3 (So7 chipset) DDR support, maar niet de DDR dat uiteindelijk in productie ging als JEDEC standaard...) Op moment dat 16 512Mb chips als 256MB herkend worden, is het duidelijk dat maar 256Mb gepakt wordt :z

P.s. excuses voor de toon van mijn reactie van gisteravond. Technisch gezien klopt het, maar ik had het niet zo fel mogen brengen :o

[ Voor 8% gewijzigd door dion_b op 12-09-2005 13:41 ]

Oslik blyat! Oslik!

• SpaceAce
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-05 15:13
Dat je module maar voor de helft wordt herkend kan er ook mee te maken hebben dat de geheugen module een te hoge density (dichtheid) heeft. Vooral de oudere Intel chipsets (440) hebben daar last van, van VIA durf ik dat eigenlijk niet te zeggen.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

wouterhelm schreef op maandag 12 september 2005 @ 14:10:
Dat je module maar voor de helft wordt herkend kan er ook mee te maken hebben dat de geheugen module een te hoge density (dichtheid) heeft. Vooral de oudere Intel chipsets (440) hebben daar last van, van VIA durf ik dat eigenlijk niet te zeggen.
Ehm, waar denk je dat die hele verhaal van 512Mb over gaat? :z

Dat is de dichtheid (zoals ik in mijn tweede post hierboven al meld). '440' zegt weinig, ik vermoed dat je de i440BX bedoelt, die 128Mb ondersteunt (de i440LX ondersteunt in theorie max 64Mb maar kan desondanks wel prima met 128Mb overweg)

De merk zegt overigens niets - ik heb Via chipsets liggen die max 16Mb (Via Apollo Master) ondersteunen en er zijn er die zonder meer 512Mb (de KT600 bijvoorbeeld...) trekken. Het gaat om het model...

[ Voor 5% gewijzigd door dion_b op 12-09-2005 19:11 ]

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1