Toon posts:

Rare vastlopers, CPU te warm en voeding geeft lage 3.3v lijn

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

Ik werk nu al een half jaar op deze pc (3.4GHZ, 512MB) en heb nergens last van gehad tot begin vorige maand. soms dan valt opeens alles stil. BAM....muis stil.....geluid weg....alles weg!

nu valt me op dat dit alleen gebeurt als er iets gebeurt terwijl ernaast ook al veel gebeurt. dus stel ik ben aan het msnen en surfen en luister muziek gebeurt dit wanneer ik van nummer wissel. Het gebeurt ook vak bij het inladen van neiuwe programma's.

Ik wil hier zo snel mogelijk vanaf zonder format, maar heb geen idee hoe. Ik ben inmiddels al best wat belangrijke data verloren door dit euvel en ben het helemaal zat.

• .daan
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-09-2023

.daan

{visibility:hidden;}

Wat heb je zelf al geprobeerd? Harde schijf/geheugen getest? Zie daarvoor ook de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter in PMG.
Post verder iets meer info, zoals temperaturen en voltages.

public void ik()

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Blijkbaar dus als je een hoge cpu load hebt? zou kunnen wijzen op een voeding of temperatuurprobleem.

Verwijderd

Topicstarter
ik snap daar zelf verder niet zo heel veel van maar ik heb alle info even bij mekaar gezet. ik weet niet of jullie er wat in zien?
Afbeeldingslocatie: http://www.freewebs.com/blizzardaxe/specs.JPG

• RoD
  • Niet online

RoD

een temp van -12? :? daar lijkt mij iets niet te kloppen, kijk ns in je bios.

• .daan
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-09-2023

.daan

{visibility:hidden;}

RoD schreef op zondag 11 september 2005 @ 20:06:
een temp van -12? :? daar lijkt mij iets niet te kloppen, kijk ns in je bios.
Kan best een ongebruikte sensor zijn oid. Ik zou eerder eens naar die 60 graden kijken van je cpu, aangezien je het over 3.4 GHz hebt neem ik aan dat het een Intel is, en ik meende te weten dat die normaal zo warm niet worden (ik kan me vergissen, heb zelf geen Intel). Misschien veel stof in de fan komen te zitten? Zo ja, blaas dat er eens uit, kan veel schelen.

Verder is 3.07 op de 3.3 Volt lijn wat aan de lage kant, daar zou het dus ook aan kunnen liggen. Dit kun je uitsluiten door eens met een andere voeding te testen (als je daar de beschikking over hebt...). Wat voor voeding heb je eigelijk?

public void ik()

• RoD
  • Niet online

RoD

Daantjuh schreef op zondag 11 september 2005 @ 20:13:
[...]

Kan best een ongebruikte sensor zijn oid. Ik zou eerder eens naar die 60 graden kijken van je cpu, aangezien je het over 3.4 GHz hebt neem ik aan dat het een Intel is, en ik meende te weten dat die normaal zo warm niet worden (ik kan me vergissen, heb zelf geen Intel). Misschien veel stof in de fan komen te zitten? Zo ja, blaas dat er eens uit, kan veel schelen.

Verder is 3.07 op de 3.3 Volt lijn wat aan de lage kant, daar zou het dus ook aan kunnen liggen. Dit kun je uitsluiten door eens met een andere voeding te testen (als je daar de beschikking over hebt...). Wat voor voeding heb je eigelijk?
Die van 60 graden is inderdaad te hoog, ik meende dat het maximum zo rond de 70 graden lag.

Verwijderd

Topicstarter
aaah help. dit is dus hele foute boel:

Afbeeldingslocatie: http://www.freewebs.com/blizzardaxe/help.JPG

als de max bij 70 ligt zou dat dus prima verklaren waarom ie er dan mee ophoud. dan zit ik er nu dus ook weer dicht tegenaan. hoe is dit in vredesnaam te verhelpen dan?

• mae-t.net
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Ik zou me behalve de temperatuur eerst maar eens zorgen om de voeding gaan maken als ik jou was. Op 3,10V loop je net ff over het randje van wat kan, en onder belasting kan dat misschien nog verder inklappen. Meet dat dus eerst even na met een goede multimeter en vervang zonodig de voeding. Daarna zou ik inderdaad maar de stofzuiger erdoor halen ivm. de temperatuur.

[ Voor 14% gewijzigd door mae-t.net op 11-09-2005 20:42 ]

• slings
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 01-12-2025
Als je je kast openschoeft kun je in ieder geval snel zien of de fan nog iets doet.
Wellicht is de fan stuk, of zoals eerder gemeld vervuild.
Ook kun je met een geopende kast kijken of de temps ook zo hoog worden.

Kan ook zijn dat een andere (bv casefan) stuk is.

Suc6

Verwijderd

Topicstarter
dat hele voedingverhaal gaat me allemaal iets te ver. Ik ben ook niet zo van de electrotechniek

ik heb hier ook geen multimeter of iets liggen, maar het komt er nu dus op neer dat de voeding te weinig stroom doorvoert ofzo?

hier is een plaatje van de informatie op mijn voeding:
Afbeeldingslocatie: http://www.freewebs.com/blizzardaxe/DSC00061.JPG

En dit is een plaatje van mijn fans (including dikke zalman)
Afbeeldingslocatie: http://www.freewebs.com/blizzardaxe/DSC00064.JPG

ik zal de pics nog ff scalen

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 11-09-2005 21:00 ]

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

280 watt voeding?

En wat hangt er nog meer in die bak dan?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
dit zijn de specificaties van de pc:

Afbeeldingslocatie: http://www.freewebs.com/blizzardaxe/specs2.JPG
verder zit er ook nog een TVcapturekaart in.

ik denk trouwens niet dat het aan de temeratuur ligt, want ik had het 3 minuten geleden weer en toen had ik net gezien dat de temp toen even op 53 stond.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 11-09-2005 21:18 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik heb net mijn zalmankoeler eruit gehaald en even goed schoongemaakt. zat toch wel een behoorlijke laag stof tussen. Ook zag ik dat er een een soort witte plakgum tussen de koeler en de processor zat. dat is dat zeker de koelpasta. ik weet niet of er wel genoeg opzit en of dat ook een probleem kan vormen. om de hoeveel tijd moet je die pasta vervangen?

ik zit nu in ieder geval niet meer tegen de 60 aan. ik zit nu tussen de 45 en de 55 wat volgens mij nog wel een stukje omlaag kan, maar het risico van de temperatuur is in iedergeval weg.

Nu werdt er hier al eerder iets over de spanning uit de voedding gezegt. zou iemand dat iets verder kunnen uitleggen?

Verwijderd

Hmm... 3,07V op een lijn waar 3.3V hoort te lopen is wel vrij magertjes. Mooie, zware PC met zo'n lichte voeding. (300W) Ik zou als ik jou was, zien aan een iets zwaardere goede voeding te komen.

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ahhh een premier voeding, dat is leuk voor een pentium 2 systeempje of zo. Maar niet voor iets serieus. De 12v wordt soms erg hoog op die voeding. Ik heb dat ding zo snel mogelijk vervangen door een degelijke Tagan.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 12 september 2005 @ 17:24:
Hmm... 3,07V op een lijn waar 3.3V hoort te lopen is wel vrij magertjes. Mooie, zware PC met zo'n lichte voeding. (300W) Ik zou als ik jou was, zien aan een iets zwaardere goede voeding te komen.
hmm wat slordig dan dat ze deze pc zo samenstellen. maar wat zijn de risico's en/of nadelen als ik hier nu mee blijf werken?

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Ligt eraan waar deze PC vandaan komt.
Aan het screenshot met je specificaties te zien lijkt het op een Aldi/Lidl-achtig iets, maar uit je posthistory zou je kunnen afleiden dat je moederbord + CPU in een al oudere kast + voeding zijn gestopt.

[ Voor 33% gewijzigd door alt-92 op 12-09-2005 17:46 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
nee ik heb de pc gewonnen bij een plaatselijke pcwinkel :P >:)

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Wat dit topic in Windows Operating Systems doet is mij niet helemaal duidelijk 8)7
Ik ga je topic even naar Overige Hardware zetten gezien je problemen met je voeding en dergelijke :)

Windows Operating Systems >> Overige Hardware

Verwijderd

Topicstarter
oke ik heb nu dus mijn temperatuur omlaag weten te brengen naar 45/55. het is aan de hoge kant, maar het is acceptabel. daar kijk ik misschien later nog wel even naar.

Nu is mijn vraag hoe ernstig het is dat mijn voeding dus 0.20V minder doorstroomt dan zou moeten. Wat zijn de voordelen van een voeding die het wel aankan en wat zijn de nadelen als ik het zo laat?
Pagina: 1