[Debian 3.1] Software RAID1 (bootable) + LILO

Pagina: 1
Acties:

• m33p
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-02 20:21
Ik probeer een software raid1 aan de gang te krijgen welke bootable is met LILO. Met grub werkt het perfect, maar ik wil LILO omdat ik dat overal gebruik :)

Nou is er wel de optie om LILO te instaleren in het Debian install menu, maar waar ik het ook heen installeer, de partitie kan niet actief gemaakt worden. Ik heb de volgende partitie indeling:

/dev/md0 gemount op /boot
/dev/md1 gemount op /
swap partitie op beide schijven

md0 en md1 zijn dus in total 4 partities op 2 schijven. Wat ik ook doe, ik krijg LILO niet geinstalleerd. Alleen met grub kan ik verder maar dat wil iik dus niet.

Iemand enig idee hoe ik dit kan aanpakken zodat dit bootable met LILO is?

• irondog
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05-2025

irondog

alle dingen moeten onzin zijn

Dit is erg belangrijk voor lilo:
code:
1
/sbin/lilo -M /dev/md0

Om het even uit te leggen: lilo moet weten op welke schijf hij geinstalleerd staat (device code), want hij gaat blokken lezen van een schijf (met deze device code). De device code (die wordt vastgesteld bij de installatie van de bootloader) kan verkeerd zijn indien er iets verandert aan de schijfconfiguratie (bijvoorbeeld bij uitval van de eerste schijf).

Lilo -M installeert een MBR dat in staat is (boot-time) te achterhalen wat de device code is van de schijf waarvan je boot. Dit MBR gedraagt zich verder net als die van fdisk /mbr en vervolgt de boot sequence met het bootrecord op de active primaire partitie. De device-code die het MBR verkregen heeft kan deze loader doorgeven aan de 1st stage loader van lilo. Dit stelt je in staat met een software RAID1 toch uitval te tolereren. Sommige biossen hebben deze feature niet direct nodig en zorgen er bijvoorbeeld voor dat de device code altijd 0x80 is, van welke schijf je ook boot.

Voorwaarde dat je verhaal uberhaupt werkt, blijft uiteraard dat het RAID natuurlijk niet-skewed is. Dat betekent dat blok 0 op het RAID ook blok 0 op de beide afzonderlijke schijven is. Ik ga er vanuit dat dat het geval is.

edit:
Voor de volledigheid: lilo nu niet direct in het MBR zetten he!

[ Voor 4% gewijzigd door irondog op 11-09-2005 18:50 ]

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

• it0
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-12-2025

it0

Mijn mening is een feit.

Je haalt met lilo, ontzettend veel gezeik op je hals, zeker omdat die niet altijd even relaxed met raid overweg gaat. Ik gebruikte ook overal lilo voor zelfs met geanimeerde schermen, totdat mijn raid faalde en ik met veel moeite grub erop heb gekregen want lilo bootte niet meer.

Mocht je toch door willen gaan met je slecht plan dan moet je je harddisk devices maar eens posten.

• irondog
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05-2025

irondog

alle dingen moeten onzin zijn

Eens, Als grub werkelijk zo goed draait, laten zo!

Bij grub is het echter een VOORWAARDE dat device codes niet veranderen (hd0) zou anders ineens (hd1) worden en dan krijg je niet meer dan een grub shell. Bij moderne moederborden werkt het als een tiet.

[ Voor 68% gewijzigd door irondog op 11-09-2005 18:58 ]

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

• m33p
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-02 20:21
De raid-set is inderdaad skewed dus dat moet geen probleem zijn. Ik ga het met de -M optie nog even proberen. Aangezien dit tijdens de install niet mogelijk is zal ik eerst moeten instaleren met grub omdat ik anders geen eens een shell krijg. Mischien kan het in het 2e scherm van de setup maar ik heb geen idee hoe de installer daar op reageerd, kan het sowieso even proberen.

Ik bedenk net ok dat ik in princiepe de boot partitie ook als non-raid kan doen. Het is niet de mooiste oplossing maar het gaat mij alleen om behoud van de data. Dat het niet boot is niet echt een probleem.